Home
Groene Halte wandelnet Grensleie
maandag, 10 mei 2021 08:54

Op 11/05 lanceert TreinTramBus samen met de Ledegem Menen, Moorslede Wervik en Wevelgem het groene Halte wandelnet Grensleie! Vijf uitgewerkte wandelingen verbinden de vijf gemeenten en enkele groene halten onderweg, zodat je zonder zorgen op pad kan.

Door corona hebben veel mensen het wandelen in eigen land (her)ontdekt. Om het wandelen in eigen streek en land makkelijker te maken heeft toeristisch verbond Grensleie in samenwerking met TreinTramBus en Toerisme Leiestreek een brochure ontwikkeld met daarin vijf verschillende wandelingen (en nog eens 30 mogelijke varianten). De vijf wandelingen zijn onderling verweven waardoor er een netwerk ontstaat waarmee je steeds de mogelijkheid hebt met het openbaar vervoer huiswaarts te keren. Zo kan je zonder zorgen op wandel en ben je niet gebonden door de locatie van je wagen. Alle start- en eindpunten zijn goed bereikbaar met het openbaar vervoer, ook in het weekend. Zo kunnen zowel wandelaars uit de gemeente zelf als mensen die van wat verder komen, zorgeloos op pad om de mooiste plekjes van onze regio te leren kennen, op eigen tempo en volledig coronaproof.

voorblad Grensleie Meer informatie over de routes, de praktische info en waar je de brochures kan verkijrgen vind je hier: Wandelnet Groene Halte Grensleie – Groene Halte

Veel wandelplezier!

 
Proefproject Elektrische bussen De Lijn Antwerpen
woensdag, 12 mei 2021 15:16
Op 11/05 stelde De Lijn en minister Peeters een proefproject met vijf elektrische bussenthul-F01B1BCA-5743-407A-919018E32C31F16E voor in Antwerpen. Op lijn 17 (UZA– Centraal Station – Brouwersvliet) zullen deze bussen proefdraaien zodat De Lijn ervaring kan opdoen met het werken met elektrische bussen, en zo zijn doel waarmaken om tegen 2035 emissievrij te kunnen rondrijden in Antwerpen. We gingen ook een kijkje nemen.
Lees meer...
 
Vlaams openbaar vervoer krijgt amper relancemiddelen
maandag, 03 mei 2021 14:43

Vorige maand verscheen het rapport ‘Monitoring Relanceplan Vlaamse Veerkracht’. Dat is een voortgangsrapport waarin de Vlaamse Overheid nagaat hoe ver ze staat met de relance-investeringen om de gevolgen van de coronacrisis te milderen. Voor een groot deel komt dat geld van de EU (€ 2,25 miljard), voor een deel investeert Vlaanderen zelf. In totaal gaat het om € 4,3 miljard. De EU stipuleerde dat een groot deel van dat geld in duurzaamheid geïnvesteerd moet worden. Inzetten op meer en beter openbaar vervoer zou dan een evidentie moeten zijn, maar Vlaanderen heeft voor het openbaar vervoer slechts kruimels over: amper 93 miljoen euro of een schamele 2,16 % van het totale relancebudget.

Duurzame mobiliteit

Het plan bevat diverse investeringen in mobiliteit: een betere fietsinfrastructuur, een modal shift van het wegtransport naar waterwegen, LED-verlichting op de wegen, laadpalen en verkeersveiligheid.

tram 11 in de file

Slechts één puntje in het rapport gaat over ‘vergroening van openbaar vervoer’. Dat betekent: een investering van € 93 miljoen voor de aankoop van elektrische bussen voor De Lijn. Dat is 4,13 % van het EU-corona-investeringsbudget of 2,16 % van het totale investeringsbudget. Geld voor de afwerking van de ongebruikte premetrotunnels of de vervanging van de 60 jaar oude Antwerpse pcc-trams, de uitvoering van het Limburgse Spartacusplan, het Brabantnet of de lang verwachte verbeteringen aan het Gentse tramnet komt er niet.

Lees meer...
 
Spartacusplan: waarom weigert minister Peeters proefrit met trambus?
dinsdag, 13 april 2021 12:53

Het Spartacusplan geraakt in Limburg maar niet op de rails. Vlaams minister van mobiliteit Lydia Peeters wil tussen Hasselt en Maasmechelen in plaats van een sneltram een trambus inzetten en het Hasseltse stadsbestuur ziet de sneltram het liefst niet naar het station rijden. Daardoor komt het hele plan op de helling te staan: reizigers moeten immers in goed uitgekozen knooppunten vlot kunnen overstappen. Dat lukt niet als men voor een te trage trambus kiest of als de sneltram niet aan het Hasseltse station komt.trambusVanHool

Lees meer...
 
Ronie I. wil aan het raam zitten!
donderdag, 01 april 2021 12:46

Wegens de nieuwe vensterplicht maakt onze vaste Mondig Mobiel columnist Ronnie I een uistapje naar onze website. Hieronder vind je zijn stuk over vensterplicht, die vanaf 03/04 moet ingaan.

Waarde gouverneur De Caluwé
Geachte burgemeester Tommelein


In een crisis zonder weerga heeft een land nood aan krachtdadige leiders met een visie. En daarvoor zijn we bij u aan het juiste adres. Dankzij uw doorzicht krijgen de burgers
van dit land – en dan vooral die van het binnenland – het inzicht dat de situatie, waarin ze zich bevinden, niet zonder uitzicht is. Dat is u een kruistocht tegen de treinreizigers waard. Door hun bezoek aan uw kust brengen zij naar uw mening de gezondheid van uw burgers in gevaar. Die
moet u te vuur en te zwaard verdedigen, een roeping die u spoorslags in daden omzet.


De kust is geen must horen we u woedend roepen en we zijn het met u eens. A la guerre comme à la guerre, met wat goede wil volstaat het om zelf deining in het lavabowater te brengen en met een wit petje op het hoofd driemaal Boules de Berlin te roepen en iedere Belg kan in eigen
badkamer een waarachtig kustgevoel creëren. Maar dat doen die domme binnenlanders niet. Die willen koste wat het kost naar de echte zee. Wat zeg ik? Naar “tzèjtje”. Enkel naïevelingen denken dat het hier om een koosnaampje gaat. Kenners weten dat het verkleinwoord op het gebrek aan open ruimte slaat. Al een geluk dat er geen bergen zijn, want anders was de hele kustzone een vallei zo smal als die van Monschau. En doordat het er windstil is, ontbreekt elke vorm van ventilatie, één van dé wapens tegen het virus. Kortom, enkel daadkrachtig ingrijpen kon ons nog redden.

Lees meer...
 
Spartacus: tram of bus, een wereld van verschil
vrijdag, 07 mei 2021 08:37

Trambus in VilvoordeAl ruime tijd doet in Limburg het idee de ronde om sneltramlijn (STL) 2 van het Spartacusplan tussen Hasselt en Maasmechelen en STL3 tussen Hasselt en Noord-Limburg met trambussen te exploiteren i.p.v. met sneltrams. Nu pleiten sommigen zelfs voor trambussen op lijn 1 tussen Hasselt en Maastricht. In deze tekst wil een van de vaders van het Spartacusplan duidelijk maken dat (tram)bussen en sneltrams niet zomaar inwisselbaar zijn, als we de doelstellingen en randvoorwaarden, die aan het Spartacusplan ten grondslag lagen, willen respecteren. Een trambus haalt gewoon de snelheden niet die nodig zijn om de reiziger een correcte reistijd te bieden.

 
Uitstel voor basisbereikbaarheid niet meer te vermijden
zaterdag, 24 april 2021 14:21

Bus HasseltVlaams mobiliteitsminister Lydia Peeters maakte bekend dat het onmogelijk geworden is om de Mobiliteitscentrale op 1 januari 2022 operationeel te hebben. De Mobiliteitscentrale is een onmisbaar instrument voor het vervoer op maat, dat Vlaanderen in het kader van het decreet over de basisbereikbaarheid wil uitbouwen. In maart besliste minister Peeters ook al dat het nieuwe tramplan voor Antwerpen de koelkast in moest, omdat het niet beantwoordt aan de verplaatsingsbehoeften in de metropool. Deze week raakte ook bekend dat de minister de deelmobiliteit pas in de loop van 2022 met vertraging wil aanbesteden. “Met het derde uitstel op rij in nog geen maand tijd kan minister Peeters er niet meer omheen: het is onmogelijk om de basisbereikbaarheid op 1 januari 2022 in te voeren”, zegt Stefan Stynen, voorzitter van TreinTramBus.

Lees meer...
 
Herbekijk het hele ov-plan Antwerpen Tram en bus vormen één geheel
woensdag, 07 april 2021 09:00

Minister van Mobiliteit Lydia Peeters heeft geluisterd naar wat op de ov-reizigersvloer in Antwerpen leeft. Omdat de capaciteit en frequentie niet mogen dalen, heeft ze het hertekende tramnet in de koelkast gezet. Tramlijnen 7 en 4 naar Mortsel en Hoboken lijken daarmee gered, maar het nieuwe busnet zou wel in 2022 worden ingevoerd. Dat zou een vergissing zijn. Tram en bus vormen immers één geïntegreerd netwerk.

Het echte probleem met het nieuwe vervoersplan voor Antwerpen is dat men nogmaals op openbaar vervoer wil besparen. Dat staat haaks op de ambitie van de vervoerregio Antwerpen voor een significante modal shift: terwijl nu 7 op de 10 verplaatsingen in de regio met de auto gebeuren zouden dat in 2030 nog maar 5 op de 10 verplaatsingen mogen zijn. Zo staat het in het Vlaams regeerakkoord. Zonder voldoende alternatieven is dat niet haalbaar.

Lees meer...
 
21 vragen bij Raamzitten naar "toeristische" bestemmingen: de beslissing overlegcomite
maandag, 22 maart 2021 11:48

Op vrijdag 19/03 besliste het overlegcomite dat tijdens de paasvakantie en in het weekend enkel nog de plaatsen aan het raam bezet mogen worden op toeristische treinen. Dit om overbevolking te voorkomen. Als beweging voor de openbaar vervoergebruikers zijn we tegen deze maatregel, die bovendien niet kan worden gecontroleerd. Hieronder geven we een overzicht van onze vragen en bemerkingen, en vullen aan zodra er een antwoord bekend is.

Heb je zelf nog vragen? Voeg ze hieronder toe, en we proberen een antwoord te vinden. Via deze link Drukteplan: veiligheidsmaatregelen tijdens de paasvakantie kom je bij de informatie die via de NMBS website beschikbaar is.

  • Openbaar vervoer als bron besmettingen?

Uit onderzoek blijkt dat het openbaar vervoer geen grote rol speelt in het verspreiden van besmettingen. Onder meer de UIC en UITP verzamelden onderzoek. Is aangetoond dat deze maatregel effectief het aantal besmettingen kan terugdringen?

Lees meer...
 
<< Start < Vorige 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 Volgende > Einde >>

Lid worden

lidwordenvanbttb-met-tek

Inschrijven nieuwsbrief


Komende Activiteiten

Laatste reacties

 

ndm-lid-van

© TreinTramBus 2020 | Kortrijksesteenweg 304, 9000 Gent | T +32 (0)9 223 86 12