Afgelopen vrijdag mocht ik me opwarmen voor wat ongetwijfeld een van de meest decadente feestjes van het jaar zou worden. Na negen jaar werd het nieuwe station Liège-Guillemins eindelijk ingehuldigd. Met de begroting van dit land is er duidelijk geen vuiltje aan de lucht want voor dit hele spektakel had men liefst 650 000 euro veil. Aan hooggeplaatsten des lands was er dan ook geen gebrek: heb ZKH Prins Philip, zowat de voltallige Waalse Regering, de drie CEO's van de NMBS-Groep gespot. Er was zelfs zoveel volk dat we een aantal andere mensen die we hoopten te ontmoeten, niet gevonden hebben tussen de horde VIP's.
TreinTramBus is gekant tegen de heffing van 2,05 euro (diabolotax) die wordt ingevoerd op alle treintickets van of naar de luchthaven en stuurde volgend bezwaarschrift naar minister van Overheidsbedrijven Vanackere.
Voor ons nogal onverwachts werden we uitgenodigd voor een hoorzitting van de Kamercommissie Infrastructuur op woensdag 21 oktober over de minimumdienst bij stakingen. Er lag (opnieuw) een wetsvoorstel hierover klaar. Gelukkig hadden we hierover in februari 2008 al een standpunt geformuleerd.
De dienstregeling 2010 (geldig vanaf 13 december 2009) van de NMBS houdt minder uitbreidingen in dan voorgaande edities. De spoorwegmaatschappij ziet zich geconfronteerd met hoge exploitatiekosten en concentreert zich op de inzet van meer dubbeldeksrijtuigen (M6). Toch vallen er wel een aantal uitbreidingen van het aanbod te vermelden, vooral in de toekomstige Brusselse GEN-zone.
TreinTramBus kant zich resoluut tegen deze heffing en diende een bezwaarschrift in tegen deze toeslag. In volgend artikel bieden wij je op deze website een overzichtje van alternatieve reismogelijkheden naar de luchthaven, waarvoor je geen toeslag hoeft te betalen.
De dieselbus is passé, nagenoeg elke constructeur van betekenis pakte op deze Busworld uit met een hybride op zijn stand. Op de waterstof- of elektrobus zullen we dus nog even moeten wachten.
TreinTramBus was uitgenodigd om een presentatie te geven over het lopende project 'stationsomgevingen'. Dit is een adviesopdracht waarbij we de kans hebben om al vroeg in de procedure aanbevelingen te doen over stationsomgevingen. In 2009 worden Ieper, Mechelen, Oostende, Tongeren en Geraardsbergen geëvalueerd.
Dit jaar vond de ledendag plaats in het station Antwerpen-Centraal, van waaruit we een prachtig zicht hadden op niveau -1 van het monumentale station. De ledendag stond in het teken van het Antwerpse voorstadverkeer, met verschillende presentaties en een debat. Na het inhoudelijke konden de leden ontspannen tijdens de maaltijd en genieten van een begeleide tramrit doorheen de stad.
Aanvullend op het betalende LijnInfo-nummer, zullen reizigers nu ook via een online webformulier meldingen kunnen doorgeven aan De Lijn. Dit zal de meldingen meer stroomlijnen en de verwerking vergemakkelijken. Het blijft evenwel spijtig dat De Lijn nog altijd geen degelijke compensatieregeling heeft en geen harde garanties biedt als het gaat over een basisdienstverlening.
De trein, tram of bus nemen is niet altijd makkelijk! Waar vind je de dienstregelingen? Hoeveel kost een ticket? Hoe weet je dat je op de juiste trein, tram of bus zit? ... Surf naar www.ehbo-ov.be voor een duidelijk antwoord!