maandag, 10 augustus 2020 17:31 |
De laatste dagen is het aan de kust bon ton om de oorzaak van alle problemen bij de NMBS en de treinreizigers te leggen. Zij dragen nochtans niet de minste verantwoordelijkheid voor de rellen van afgelopen zaterdag op het strand in Blankenberge. Het is niet omdat de Brusselse jongeren, die op het strand amok maakten, met de trein naar zee kwamen, dat de NMBS schuldig is aan hun gedrag. Integendeel, de NMBS heeft haar verantwoordelijkheid genomen door voldoende treinen richting kust te voorzien.
“Voor zover ons bekend is, heeft de Nationale Veiligheidsraad de vrijheid van reizen in ons land niet beperkt”, zegt Stefan Stynen, voorzitter van reizigersvereniging TreinTramBus. Mensen mogen dus naar de kust reizen met een transportmiddel naar keuze. Uiteraard is het gezien de corona-pandemie verstandig om drukbezochte plaatsen te mijden. De NMBS raadde daarom terecht reizen naar de kust af. “Maar de NMBS is een massavervoerder”, aldus Stynen. “Precies daarom is het onzin om extra treinen naar de kust te verbieden, zoals waarnemend West-Vlaams gouverneur Anne Martens vraagt en minister van Binnenlandse Zaken Pieter De Crem nu overweegt. Met de extra treinen biedt de NMBS meer zitplaatsen aan en maakt ze het mogelijk dat de reizigers zo optimaal mogelijk over alle treinen gespreid worden.”
|
Lees meer...
|
dinsdag, 04 augustus 2020 06:54 |
Maar reservatieplicht? Nee dank u.
Reizigersvereniging TreinTramBus betreurt de chaos die zich vorige vrijdag afspeelde in het station van Oostende, maar wil geen maatregelen die het voor de reizigers extra moeilijk maken, wel een betere afhandeling van noodsituaties.
TreinTramBus roept treinreizigers op de afspraken over social distancing steeds te respecteren en de instructies van het personeel en veiligheidsdiensten altijd op te volgen. De maatregelen die burgemeester Tommelein nu voorstelt zijn volgens TreinTramBus echter geen oplossing voor het probleem van vrijdagavond. “Het schrappen van de extra treinen zal uitmonden in drukkere bezetting in de IC-treinen, en dat kan absoluut niet de bedoeling zijn”, zegt voorzitter Stefan Stynen.
|
Lees meer...
|
woensdag, 29 juli 2020 07:55 |
Als reactie op dit artikel in De Standaard (Experts: ‘Investeer geld voor openbaar vervoer en auto in fietspaden’) schreef ons zeer gewardeerd bestuurslid Henk Himpe volgende reactie.
Fietsen aanmoedigen door te investeren in openbaar vervoer
Verplaatsingen te voet en met de fiets krijgen de afgelopen tijd terecht extra aandacht. Niemand kan er iets op tegen hebben deze verplaatsingsmodi te stimuleren, niet in coronatijden maar ook niet daarbuiten. Het economisch relancecomité, aangesteld door de Vlaamse regering, gaat in haar advies (‘Investeer geld voor openbaar vervoer liever in fietspaden’, DS 15 juli) wel erg ver en wil zelfs geld, bedoeld voor openbaar vervoer, versluizen. In de aanbevelingen wordt dan verwezen naar Nederland, dat als fietsland als voorbeeld kan dienen.
|
Lees meer...
|
woensdag, 24 juni 2020 00:00 |

Nummer 132 van ons tijdschrift Mondig Mobiel is uit!
Enkele thema's:
-
- Leden kunnen het tijdschrift integraal downloaden via de Ledenhoek.
|
|
maandag, 24 augustus 2020 15:34 |
Iedere week posten we hier een foto gelinkt aan het Openbaar vervoer in België. Dit kan gaan over alle mogelijke onderwerpen die ons aanbelangen als TreinTramBus. Met de commentaarfunctie in dit artikel horen we graag UW feedback! Doe mee met het debat en help ons de belangen van de Openbaar vervoer gebruikers te verdedigen.
|
Lees meer...
|
donderdag, 30 juli 2020 14:10 |
Tijdens de eerste coronagolf was het openbaar vervoer een essentiële sector in ons land. Terwijl de wegen nagenoeg verlaten waren en ook de salariswagens op stal stonden, bleven treinen, metro’s, trams en bussen in moeilijke omstandigheden rijden, inspanningen die we ten zeerste waarderen. Ook nu onze bewegingsvrijheid opnieuw aan banden wordt gelegd, zal het openbaar vervoer een cruciale rol vervullen.
|
Lees meer...
|
donderdag, 02 juli 2020 00:00 |
In 2020 lanceren TreinTramBus, Bezoekerscentrum De Panne en Westtoer de vernieuwde Groene-Haltewandeling Westhoekreservaat en Calmeynbos.

De brochures zijn heel binnenkort beschikbaar in de toeristische dienst van De Panne, bezoekerscentrum Duinpanne en de webshop van de provincie West-Vlaanderen (https://webshop.west-vlaanderen.be/) voor 3 euro + eventuele verzendkostenter. Ze kan ook besteld worden via de website van TreinTramBus. Leden van TreinTramBus betalen een voorkeurstarief, en kunnen bovendien de brochure gratis downloaden via de Ledenhoek.
Via deze link vind je alle info over de vernieuwde wandeling.
Foto: © Westtoer |
dinsdag, 16 juni 2020 14:32 |
... ten koste van stadsnetten in Hasselt en Maasmechelen
Afgelopen maandag keurden de lokale besturen in de Limburgse Vervoerregioraad een plan goed om het Limburgse busnet vanaf december 2021 grondig te hertekenen. Volgens de principes van de basisbereikbaarheid wordt prioriteit gegeven aan frequentere en snellere verbindingen tussen de Limburgse steden. Reizigersorganisatie TreinTramBus juicht die uitbreidingen toe, maar klaagt aan dat tegelijk op andere lijnen wordt bespaard. In veel landelijke gemeenten dreigt daardoor vervoersarmoede, en zelfs in de stadsnetten van Hasselt, Maasmechelen, Sint-Truiden en Tongeren wordt zeer drastisch gesnoeid.
TreinTramBus schetst een genuanceerd beeld over de huidige plannen voor het Limburgse openbaar vervoer. “Enerzijds worden de frequentie en de snelheid op enkele belangrijke hoofdassen duidelijk verhoogd”, zegt Yves Molenbruch, voorzitter van de regionale werkgroep van TreinTramBus. “Veel reizigers uit het noorden en het oosten van de provincie, waaronder het Maasland, beschikken binnenkort over meer en snellere verbindingen richting Genk en Hasselt. Maar omdat het nieuwe busnet kostenneutraal moet zijn ten opzichte van het huidige net, betekent dat wel dat andere lijnen geschrapt worden.”
Anderzijds zullen sommige buslijnen in landelijke gemeenten enkel nog tijdens de spits rijden. TreinTramBus betreurt dat de besparingen vooral op de stadsnetten veel reizigers zullen treffen. “In Maasmechelen wordt het huidige stadsnet volledig wegbespaard, waardoor duizenden inwoners niet meer binnen een redelijke afstand over een busbediening zullen beschikken. Enkel de streeklijnen op de hoofdas N78 blijven behouden, en zelfs daar zullen bepaalde haltes geschrapt worden”, licht Molenbruch toe. In Hasselt verliezen de inwoners van Runkst, Stevoort, Kermt en Rapertingen hun stadslijn. Yves Molenbruch: “Jarenlang horen de Vlamingen verkondigen dat ze in de stad moeten gaan wonen, want daar kan men openbaar vervoer beter organiseren. Dat klopt ook. Maar het is onbegrijpelijk dat men juist in dat stedelijk aanbod zo fel snoeit.”
|
Lees meer...
|
|