Home
BoekEnTrein: Lezingen op de trein naar de boekenbeurs
donderdag, 10 oktober 2019 14:44

Met andere lezers en een auteur samen in de trein naar de Boekenbeurs!

In samenwerking met onder meer Davidsfonds, Iedereen Leest en Confituur, wil TreinTramBus meer mensen op de trein naar de Boekenbeurs krijgen. Daarbij legt de organisatie de nadruk op de beleving onderweg. Zo begint de Boekenbeurs al in het station en op de trein.

TreinTramBus brengt auteurs en lezers samen op de trein. De auteur vult in hoe de treinrit verloopt: voorstelling van een nieuw boek, gedichten voordragen, in gesprek gaan met de lezers, voorlezen uit eigen of andermans werk… TreinTramBus regelt de tickets naar de Boekenbeurs en zorgt ervoor dat je de auteur vindt op het perron of op de trein. Je eigen bijdrage is €5 per persoon. Daarvoor krijg je een enkel treinticket naar de Boekenbeurs, een gereserveerde plaats op de trein en de ontmoeting met de auteur. Het tramticket tot aan de Boekenbeurs krijg je er ook bij.

Lees meer...
 
TreinTramBus en Navetteurs.be eisen betere communicatie en compensatie voor reizigers lijn 26
maandag, 07 oktober 2019 09:02

SNCB-NMBS Boondael BoondaalSinds 30 september ondervinden reizigers op lijn 26 voor de derde maal in minder dan een jaar grote hinder door werkzaamheden. Na belangrijke werken in de lente en bij het begin van de zomer is de dienstverlening gedurende twee weken opnieuw zwaar verstoord, terwijl de communicatie uiterst summier is. Wie geen toegang heeft tot de app of reisplanner wordt door de NMBS volledig aan zijn lot overgelaten. TreinTramBus en Navetteurs.be vinden deze gang van zaken onaanvaardbaar en eisen een compensatie voor de getroffen reizigers.  

Lees meer...
 
Good Move (Brussel) - onze opmerkingen
woensdag, 02 oktober 2019 11:53

TreinTramBus is vertegenwoordigd in de Gewestelijke Mobiliteitscommissie Brussel, waar de verschillende fases van het Mobiliteitsplan werden voorgesteld en besproken. De transparantie de inspraak bij de totstandkoming van dit plan verdient navolging en wordt hopelijk ook volgehouden bij de concrete uitvoering van de verschillende maatregelen. Brussel kan op dit gebied een nationale voortrekkersrol vervullen.
In het algemeen kunnen wij ons grotendeels vinden in de voorgestelde analyse, maatregelen en het ambitieniveau van het ontwerpplan. Het vormt een goede weerspiegeling van de mentaliteitswijziging die in Brussel al een tijdje geleden in gang gezet is. 

Lees meer...
 
Mondig Mobiel 129
woensdag, 18 september 2019 00:00

MoMo129 coverNummer 129 van ons tijdschrift Mondig Mobiel ligt bij de drukker.

Enkele thema's:

 
NMBS duwt reiziger naar digitale verkoopkanalen
dinsdag, 02 juli 2019 06:47

loketTreinTramBus, Navetteurs.be en Test Aankoop betreuren een nieuwe vermindering van de openingsuren van de loketten in 78 stations over het hele land (35 in Wallonië en 43 in Vlaanderen). Ze vrezen dat dit - opnieuw - een stap is in de richting van een volledig sluiting, zoals ook in 2015 al 28 loketten definitief gesloten werden. De organisaties kunnen zich niet vinden in de door de NMBS aangehaalde argumenten zoals “het succes van de digitale
aankoopkanalen” of “de veranderende gewoontes van de reizigers”.

Evolutie van de beschikbare loketten 2014 - 2019

Tussen 2014 en 2019 is het aantal loketten dat de hele dag beschikbaar is, zowel tijdens de week als in het weekend, gedaald van 84 (15,2%) naar 34 (6,1%) : een vermindering met bijna 60%. Het aantal onbemande opstappunten is daarentegen gestegen van 394 (71,1%) naar 423 (76,4%), of een verhoging van ongeveer 7,5%.

Lees meer...
 
Er komt opnieuw een nachttrein naar Brussel!
zondag, 06 oktober 2019 09:09

IMG 7619keulenkIn ons ledenblad Mondig Mobiel hadden we het al eens aangestipt, maar sinds enkele dagen is het officieel: de Oostenrijkse spoorwegen (ÖBB) sturen vanaf januari weer een nachttrein naar Brussel. Deze Donauwalzer 2.0 is gewoon de huidige NightJet van Wenen naar Keulen-Düsseldorf die dan twee maal per week naar Brussel wordt geleid in plaats van naar Düsseldorf.
Aankomst op maandag en donderdag tussen 10:30 en 11:00 in Brussel, vertrek tussen 18:30 en 19:00 op diezelfde dagen. Dit lijkt vreemd, maar volgens de ÖBB komt dit overeen met het reispatroon van de Oostenrijkse Eurocraten. Voor Belgische vakantiegangers zijn de gekozen dagen wat minder handig.

De trein zal stoppen in Aken, Luik en Brussel-Zuid, misschien ook in Brussel-Noord. Reizigers kunnen kiezen uit slaap-, lig- en zitrijtuigen, 1 rijtuig neemt ook fietsen mee.

Het is een bescheiden en eerder symbolisch begin, maar deel van een positieve ontwikkeling. Vanaf december 2020 gaat de trein van Wenen iedere dag naar Amsterdam rijden. Brussel krijgt dan doorgaande rijtuigen naar Wenen. 

 
TreinTramBus verheugd over doorbraak in Spartacusplan, maar overstap tussen tram en trein moet beter
dinsdag, 01 oktober 2019 15:02

spartacusReizigersorganisatie TreinTramBus is verheugd over het hernieuwde engagement van alle Vlaamse regeringspartijen voor de realisatie van het Spartacusplan. Eerder deze week bereikten onderhandelaars van N-VA, CD&V en Open VLD een akkoord over het tracé van tramlijnen 1 en 2 in het centrum van Hasselt. Daarmee lijkt de laatste horde in dit dossier genomen. Tegelijk wijst TreinTramBus wel op een aantal nadelen in de tracékeuze, waarbij het treinstation niet bediend wordt.

Lees meer...
 
Basisbereikbaarheid: TreinTramBus blijft met veel vragen zitten
donderdag, 18 juli 2019 14:33

bus station MGisteren maakte De Lijn bekend hoe haar huidig budget in het kader van het nieuwe decreet over de basisbereikbaarheid over de 15 nieuwe vervoersregio’s zal verdeeld worden. “Op die cijfers zaten we al lang te wachten”, aldus Stefan Stynen, voorzitter van TreinTramBus. “We zijn tevreden dat hier eindelijk openbaarheid van bestuur getoond wordt! Aangezien basisbereikbaarheid volgens het decreet budgetneutraal moet zijn, kan het belang van deze cijfers moeilijk overschat worden.”

Toch roepen de cijfers meer vragen op dan ze beantwoorden. Met basisbereikbaarheid zouden de gemeenten meer beslissingsmacht krijgen bij de opmaak van openbaarvervoernetten en bij de uitbouw van multimodale verplaatsingsmogelijkheden voor hun burgers. “Maar krijgen lokale besturen wel echt een vinger in de pap, als op Vlaams niveau maar 4 % van alle middelen naar het vervoer op maat gaat?”, vraagt Stynen zich af. Hoe staat het trouwens met de gelijke behandeling van alle Vlaamse burgers? In de vervoersregio Kortrijk heeft de Vlaamse overheid maar een goeie 48 euro per inwoner voor basisbereikbaarheid veil. In Antwerpen is diezelfde Vlaming drie keer zoveel waard.

Lees meer...
 
Reizigerstellingen oktober 2018
zaterdag, 29 juni 2019 12:53

Onlangs publiceerde de NMBS de reizigerstellingen van oktober 2018. Het is in het verleden wel eens anders geweest, maar nu behoren deze gegevens gelukkig tot het publieke domein. De NMBS geeft eerlijk toe dat er een behoorlijke foutenmarge is. Zelf vergelijken ze de telcijfers altijd met de verkoopscijfers, maar die zijn niet in het publieke domein.

Een vergelijking met oktober 2017 en zeker met oktober 2009 levert enkele interessante vaststellingen op. Zowel op week- als op weekenddagen is het aantal reizigers fors gegroeid. Limburg hinkt echter wat achterop. Dat het aanbod vanuit Limburg naar Antwerpen en ook het voor- en natransport in Limburg zelf ondermaats blijft, is daar zeker niet vreemd aan.

Het succes van nieuwe stations en stopplaatsen is wisselend. Topper is Noorderkempen (gemeente Brecht). De stopplaats Hergenrath daarentegen blijft ook na 10 jaar stabiel op 25 reizigers per dag steken, ook na invoering van de uurdienst.

 
<< Start < Vorige 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 Volgende > Einde >>

Lid worden

lidwordenvanbttb-met-tek

Inschrijven nieuwsbrief


Komende Activiteiten

EHBO-OV

helpDe trein, tram of bus nemen is niet altijd makkelijk! Waar vind je de dienstregelingen? Hoeveel kost een ticket? Hoe weet je dat je op de juiste trein, tram of bus zit? ... Surf naar www.ehbo-ov.be voor een duidelijk antwoord!

Laatste reacties

Met de steun van


thumb_logo_nl_groen

  ndm-lid-van

© TreinTramBus 2019 | Kortrijksesteenweg 304, 9000 Gent | T +32 (0)9 223 86 12