Home
Afschaffen bussen op zondag onverantwoord
woensdag, 17 december 2014 15:33

TreinTramBus: Barslecht plan van De Lijn

De Lijn wil op zondag tal van busdiensten afschaffen. Dat schrijft de krant Het Nieuwsblad vandaag. Reizigersvereniging TreinTramBus protesteert en stelt dat veel reizigers zonder vervoer komen te zitten.

De Lijn zou voorstellen op zondag alle busritten vóór 10u en na 19u te schrappen. Men stelt dat het aantal reizigers het behoud van de ritten niet verantwoordt. TreinTramBus reageert verontwaardigd. “Tal van groepen worden hierdoor getroffen: wie op zondag van de Antwerpse Kempen een daag naar zee wil, kan dat met dit plan wel vergeten”, zegt Jan Vanseveren, woordvoerder van TreinTramBus. “Maar ook de talrijke studenten die op zondagavond naar hun kotadres terugkeren, komen in problemen. Een culturele activiteit op zondagavond wordt onmogelijk zonder auto. Dit is des te erger omdat De Lijn niet in een alternatief voorziet. In tal van Duitse regio’s kan je een collectieve taxi nemen als de bus niet meer rijdt, maar dat wordt hier niet het geval.”

Tal van buslijnen in de Antwerpse Kempen rijden nu tot na middernacht, ook op zondag. Die bussen worden goed gebruikt. Als het plan van De Lijn hierop wordt toegepast, zou de laatste bus maar liefst vijf uur vroeger vertrekken.

De Vlaamse regering wil het recht op basismobiliteit afschaffen, en vervangen door basisbereikbaarheid. Wat dat begrip inhoudt is nog niet vastgelegd. “Basisbereikbaarheid is momenteel een holle slogan, maar als het er zo gaat uitzien, hoeft het voor ons niet meer. Wie geen auto heeft en niet in een grootstad of bij een station woont, ziet zijn bewegingsvrijheid op zondag voortaan stevig ingeperkt en dreigt in sociaal isolement terecht te komen”, besluit Vanseveren.

Het alternatief ligt voor de hand: door te investeren in een betere doorstroming voor tram of bus kan de efficiëntie van De Lijn drastisch worden verhoogd. De voorgestelde besparingen zijn dan overbodig. De sleutel voor een betere doorstroming ligt bij het Vlaamse Gewest en de gemeenten.

Beluister ook het fragment op Radio 1, De Ochtend.

 
18 december: feestje late trein Gent-Oudenaarde
vrijdag, 12 december 2014 17:29

De afgelopen jaren hebben de Spoorlijncomités zich hard ingezet om de (dagelijkse) treinreis van alle pendelaars op de lijnen Gent-Ronse en Gent-Geraardsbergen aangenamer te maken. We gingen zelfs langs bij Jo Cornu om onze wensen voor te leggen ... met resultaat! Zo zorgden we voor nieuwe fietsenstallingen in Oosterzele, nieuwe schermen in De Pinte, een bushalte aan het station van Gavere en ...

Vanaf 15 december vertrekt de laatste trein vanuit Gent naar Oudenaarde om 23u (i.p.v. 22u12). Daardoor krijg je de kans om nog een glaasje te drinken, een concertje mee te pikken of naar de film te gaan! Dat willen wij samen met u vieren!

Op donderdagavond 18 december verwelkomen we deze late trein. Iedereen is welkom onder de luifel van het station Gent Sint-Pieters vanaf 22u15. We zorgen voor een hapje, een drankje, een beetje muziek, en natuurlijk een leuke sfeer. Tot dan!

 
Carpoolen tijdens stakingen
woensdag, 10 december 2014 16:51

carpoolElke dag brengt Taxistop mensen met elkaar in contact om samen te rijden. Om hinder te vermijden bij stakingsdagen biedt Taxistop een carpool-app aan via facebook. Je kan hier op zoek naar een chauffeur, of passagier. Je gegevens werden geregistreerd op carpool.be, zodat ook pendelaars zonder Facebook-profiel met jou kunnen samenrijden.

Klik hier voor de app. Geen facebook? Surf dan naar www.carpool.be.

 
Kink in de link: harde tijden, met hoop op een zachtere toekomst
maandag, 08 december 2014 17:12

Op 18 november organiseerden we alle Kink in de Link-partners (TreinTramBus, Fietsersbond, Grote Routepaden en Trage Wegen) een groot debat over barrièrewerking van harde infrastructuren. Geen evident onderwerp. Wel een problematiek die steeds dichterbij komt. Aan het debat ging een jaar voorbereiding vooraf: het in kaart brengen waar waterwegen, gewestwegen, spoorwegen... een barrière vormen voor de zachte weggebruikers. Omdat de beleidsmakers en infrastructuurbeheerders de touwtjes in handen hebben, confronteerden we hen met enkele stellingen. Want het zijn zij die de barrières weg moeten werken. Meer nog: zij zullen barrièrewerking moeten voorkomen in de toekomst.

Pittig debat

Onder de strakke begeleiding van moderator Greet Op de Beeck volgde een bij wijlen pittig debat. Ook Han van der Voet, bestuursvrijwilliger van het Nederlandse Wandelnet (en als ervaringsdeskundige en onderzoeker terzake al ettelijke jaren bezig met de problematiek) schoof mee aan de debattafel. Een verslag van deze mooie afsluiter van het project 'Kink in de Link' (waarvoor we zullen ijveren om het in de nabije toekomst verder te zetten).

Lees meer...
 
Bus wordt sneller rolstoelvriendelijk
woensdag, 26 november 2014 15:47

 w3v2104svh01De bus wordt op bepaalde lijnen en haltes altijd toegankelijk voor rolstoelgebruikers, zonder reserveren. De Lijn en de gemeenten beloven daaraan te werken.

'Openbaar vervoer dat niet voor iedereen toegankelijk is, is geen openbaar vervoer', zei Vlaams minister voor Mobiliteit Ben Weyts vorige zaterdag op het evenement van de campagne Hart voor Handicap.

Weyts bracht een lijstje beloftes mee. Zo zal de verplichte reservering – mensen met een handicap moeten minstens 24 uur vooraf een ritje met bus of tram aanvragen – op de schop gaan. Dat die regel nog steeds geldt, heeft alles te maken met de bussen en de haltes van De Lijn. Bij een derde van de bussen zijn de deuren te smal en ontbreekt er een oprijplank. Van de 38.000 haltes is amper 2 tot 3 procent zo aangelegd dat ze voor iedereen toegankelijk zijn.

Lees meer...
 
Openbaar vervoer in België 1960-1970
donderdag, 11 december 2014 11:01

boekActief TTB'err Jacques Peeters schreef een nieuw boek over het openbaar vervoer in de periode 1960 – 1970. Een vervolg op een eerder boek over de periode 1945 – 1960. Inhoud:

  • het vervoerbeleid en de concurrentie met het privé-vervoer
  • de organisatie van het openbaar vervoer opgedeeld tussen de spoorwegen (NMBS), buurtspoorwegen (NMVB) en de stedelijke vervoerbedrijven (MIV)
  • de evolutie van het aantal reizigers, de tarieven, lijnen en stations
  • het personeel en de werkomstandigheden
  • de dagelijkse dienstverlening met aanbod, reissnelheid, comfort en informatie
  • de modernisering van lijnen en stations zoals de premetrowerken en de elektrificaties
  • de evolutie van het materieel, zoals de laatste stoomtreinen, de nieuwe locomotieven, trams en autobussen.
Lees meer...
 
25.000 handtekeningen tegen salariswagens
woensdag, 10 december 2014 17:05

Bond Beter Leefmilieu (BBL), Netwerk Duurzame Mobiliteit en Kom op tegen Kanker verzamelden via een petitie maar liefst 25.000 handtekeningen tegen salariswagens. De initiatiefnemers willen de 25.000 handtekeningen overhandigen aan de voorzitters van de federale meerderheidspartijen. Onder de ondertekenaars zijn prominente economen zoals Paul De Grauwe, André Decoster en Koen Schoors. De petitie pleit tegen de verloning met wagens en diesel en voor een verlaging van de lasten op arbeid.

Lees meer...
 
Studiedag doorstroming
maandag, 29 september 2014 09:54

doorstromingkleinOp dinsdag 16 september, de eerste dag van de Week van de Mobiliteit, organiseerde TreinTramBus een studiedag over de doorstroming van het openbaar vervoer. De doelgroep bestond voornamelijk uit lokale besturen (gemeenten kunnen als wegbeheerder immers tal van - grote en kleine - maatregelen nemen om de doorstroming van bus en tram te verbeteren) maar ook andere geïnteresseerden waren welkom.

Eindverslag en presenties zijn online beschikbaar!

Lees meer...
 
App verwittigt reizigers De Lijn wanneer ze moeten afstappen
woensdag, 26 november 2014 15:12

appToepassing ook bruikbaar voor blinden en slechtzienden

De nieuwe app 'halteaankondiging' vertelt reizigers van De Lijn over hoeveel minuten ze aan hun volgende haltes zijn. Drie minuten voor de afstaphalte krijgen ze een signaal. Met de toepassing wil de vervoermaatschappij reizigers helpen die niet weten waar ze moeten afstappen en inspelen op het toenemende aantal smartphones. Elke maand geeft de routeplanner van De Lijn 3,5 miljoen reisadviezen. Daarvan komen er 1,5 miljoen (43 %) van smartphones.

Lees meer...
 
<< Start < Vorige 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 Volgende > Einde >>

Lid worden

lidwordenvanbttb-met-tek

Inschrijven nieuwsbrief


Komende Activiteiten

Laatste forumberichten

Laatste reacties

Met de steun van


thumb_logo_nl_groen

blanco

ndm-lid-van

© TreinTramBus 2014 | Kortrijksesteenweg 304, 9000 Gent | T +32 (0)9 223 86 12