Home
Herbekijk het hele ov-plan Antwerpen Tram en bus vormen één geheel
woensdag, 07 april 2021 09:00

Minister van Mobiliteit Lydia Peeters heeft geluisterd naar wat op de ov-reizigersvloer in Antwerpen leeft. Omdat de capaciteit en frequentie niet mogen dalen, heeft ze het hertekende tramnet in de koelkast gezet. Tramlijnen 7 en 4 naar Mortsel en Hoboken lijken daarmee gered, maar het nieuwe busnet zou wel in 2022 worden ingevoerd. Dat zou een vergissing zijn. Tram en bus vormen immers één geïntegreerd netwerk.

Het echte probleem met het nieuwe vervoersplan voor Antwerpen is dat men nogmaals op openbaar vervoer wil besparen. Dat staat haaks op de ambitie van de vervoerregio Antwerpen voor een significante modal shift: terwijl nu 7 op de 10 verplaatsingen in de regio met de auto gebeuren zouden dat in 2030 nog maar 5 op de 10 verplaatsingen mogen zijn. Zo staat het in het Vlaams regeerakkoord. Zonder voldoende alternatieven is dat niet haalbaar.

antwerpse tramHet is de vervoerregioraad Antwerpen, waarin de 32 gemeenten van de vervoerregio Antwerpen samen met de Vlaamse overheid het toekomstige openbaarvervoernet bepalen, die een reeks randvoorwaarden opstelde om een sterk en slagvaardig ov-net uit te bouwen. Een essentiële randvoorwaarde is voldoende financiële middelen om aan de reële vervoersvraag te voldoen.antwerpse tram

De raad dringt aan om eindelijk werk te maken van doorstroming. Vlotter tram- en busverkeer is niet alleen goed voor de reizigers maar is ook goedkoper en efficiënter. Met de vrijgekomen middelen kun je extra aanbod creëren en het openbaar vervoer sneller en betrouwbaarder maken. Ook De Lijn heeft nog huiswerk. Er moeten voldoende trams en bussen zijn en op de knooppunten moeten reizigers vlot en comfortabel kunnen overstappen. De informatie online, aan de haltes en in de voertuigen moet correct zijn. De vervoerregioraad vraagt tot slot de nodige investeringen voor een versnelde modal shift en minderhindermaatregelen tijdens de Oosterweelwerken.

Lees meer...
 
Ronie I. wil aan het raam zitten!
donderdag, 01 april 2021 12:46

Wegens de nieuwe vensterplicht maakt onze vaste Mondig Mobiel columnist Ronnie I een uistapje naar onze website. Hieronder vind je zijn stuk over vensterplicht, die vanaf 03/04 moet ingaan.

Waarde gouverneur De Caluwé
Geachte burgemeester Tommelein


In een crisis zonder weerga heeft een land nood aan krachtdadige leiders met een visie. En daarvoor zijn we bij u aan het juiste adres. Dankzij uw doorzicht krijgen de burgers
van dit land – en dan vooral die van het binnenland – het inzicht dat de situatie, waarin ze zich bevinden, niet zonder uitzicht is. Dat is u een kruistocht tegen de treinreizigers waard. Door hun bezoek aan uw kust brengen zij naar uw mening de gezondheid van uw burgers in gevaar. Die
moet u te vuur en te zwaard verdedigen, een roeping die u spoorslags in daden omzet.


De kust is geen must horen we u woedend roepen en we zijn het met u eens. A la guerre comme à la guerre, met wat goede wil volstaat het om zelf deining in het lavabowater te brengen en met een wit petje op het hoofd driemaal Boules de Berlin te roepen en iedere Belg kan in eigen
badkamer een waarachtig kustgevoel creëren. Maar dat doen die domme binnenlanders niet. Die willen koste wat het kost naar de echte zee. Wat zeg ik? Naar “tzèjtje”. Enkel naïevelingen denken dat het hier om een koosnaampje gaat. Kenners weten dat het verkleinwoord op het gebrek aan open ruimte slaat. Al een geluk dat er geen bergen zijn, want anders was de hele kustzone een vallei zo smal als die van Monschau. En doordat het er windstil is, ontbreekt elke vorm van ventilatie, één van dé wapens tegen het virus. Kortom, enkel daadkrachtig ingrijpen kon ons nog redden.

Lees meer...
 
Reserves over reservaties
woensdag, 31 maart 2021 11:54

Her en der verschijnt wederom de oproep voor het invoeren van een reservatiesysteem voor de treinen naar de Kust. Reeds in september vorig jaar verscheen onderstaand artikel in ons ledenblad mondig mobiel, over waarom een reservatiesysteem géén oplossing is voor de huidige problemen.


Het was vooral burgemeester Tommelein (Open VLD) van Oostende, die vond dat de NMBS een reservatiesysteem moest invoeren op de extra treinen naar de Kust. Zo’n systeem zou natuurlijk niet verhinderd hebben dat op 31 juli reizigers moesten wachten – reservatiecode in de hand – tot het treinverkeer hervat werd. Op 16 augustus, toen boven de Kust rond drie uur ’s middags de hemelsluizen opengingen, had je evenmin kunnen eisen van de treinreizigers dat ze nog maar enkele uren moesten blijven omdat hun reservatie pas op de trein van 18u. geldig was. Maar los van deze uitzonderlijke gevallen, heeft TreinTramBus ook opgemerkt dat zo’n systeem überhaupt helemaal niet wenselijk is.
reservaties

Lees meer...
 
TreinTramBus vindt stakingsaanzegging spoorvakbonden ongepast
woensdag, 17 maart 2021 15:17

De spoorbonden willen van zondagavond 28 maart
SNCB-NMBS Boondael Boondaal tot maandagavond 29 maart staken. Reizigersorganisatie TreinTramBus, reageert vol ongeloof: “Deze staking viseert weer eens de treinreizigers, en vooral dan de pendelaars en studenten, niet de NMBS en zeker niet de regering. Waarom?”, vraagt woordvoerder Peter Thoelen zich af. “We begrijpen dat vakbonden uit sectoren die flink winst gemaakt hebben vragen naar loonsverhogingen, maar om te beginnen hoort de NMBS daar zeker niet bij en bovendien is het geen privébedrijf.”

TreinTramBus riep inderdaad al bij vele stakingen op om een andere manier van actievoeren te bedenken en acties niet op de kap van de reizigers te voeren. “Bij spoorstakingen is er altijd veel hinder voor de reizigers, en zeker voor degenen die afhankelijk zijn van het openbaar vervoer om op hun werk of in de les te geraken. Maar meestal gaat het daarbij nog om conflicten tussen de NMBS-directie en de vakbonden. In dit geval is daar geen sprake van en is de voorgenomen staking dus ronduit misplaatst,” zegt TreinTramBus. Peter Thoelen: “We roepen de ACOD en ACV dan ook op om de stakingsaanzegging in te trekken.”

 

 
Mondig Mobiel 135
woensdag, 10 maart 2021 00:00

MoMo135-coverNummer 135 van ons tijdschrift Mondig Mobiel is onderweg naar de leden.

Enkele thema's:

 
21 vragen bij Raamzitten naar "toeristische" bestemmingen: de beslissing overlegcomite
maandag, 22 maart 2021 11:48

Op vrijdag 19/03 besliste het overlegcomite dat tijdens de paasvakantie en in het weekend enkel nog de plaatsen aan het raam bezet mogen worden op toeristische treinen. Dit om overbevolking te voorkomen. Als beweging voor de openbaar vervoergebruikers zijn we tegen deze maatregel, die bovendien niet kan worden gecontroleerd. Hieronder geven we een overzicht van onze vragen en bemerkingen, en vullen aan zodra er een antwoord bekend is.

Heb je zelf nog vragen? Voeg ze hieronder toe, en we proberen een antwoord te vinden. Via deze link Drukteplan: veiligheidsmaatregelen tijdens de paasvakantie kom je bij de informatie die via de NMBS website beschikbaar is.

  • Openbaar vervoer als bron besmettingen?

Uit onderzoek blijkt dat het openbaar vervoer geen grote rol speelt in het verspreiden van besmettingen. Onder meer de UIC en UITP verzamelden onderzoek. Is aangetoond dat deze maatregel effectief het aantal besmettingen kan terugdringen?

Lees meer...
 
Werken Kortrijk met vermijdbare hinder reizigers
woensdag, 24 maart 2021 15:12

Desiro Jacques Verkleind

      Op woensdag 24/03 verstuurde TreinTramBus een brief aan NMBS en minister Gilkinet over de werkzaamheden op de lijn 66 (Kortrijk-Brugge) in de paasvakantie. De IC32 (Kortrijk – Brugge) wordt over z’n gehele parcours geschrapt en enkel de IC23 Brussels-Airport – Oostende zal nog de haltes langs lijn 66 bedienen in een ongunstige, aangepaste dienstregeling. Dit zal leiden tot twee problemen:

In Lichtervelde is voor de reizigers uit het zuiden van West-Vlaanderen geen aansluiting meer op lijn 73 naar de Westhoek. De normale overstaptijd van 8 minuten wordt plots 55 minuten. In omgekeerde richting bedraagt de overstap volgens de planner 61 minuten. Dat zal leiden tot chaos, want reizigers zullen proberen in 1 minuut van spoor 1 naar spoor 3 te spurten om de vorige trein te halen. Vermits er in Lichtervelde maar één onderdoorgang is, zal dit ook leiden tot gevaarlijke situaties.

Lees meer...
 
Megawerf in en rond station Hasselt, gigahinder voor Limburgse treinreiziger
maandag, 15 maart 2021 17:18

HasseltIn de maand april wordt Limburg gedurende drie weken vrijwel onbereikbaar per trein. Infrabel en NMBS voeren dan grote werkzaamheden in en rond Hasselt uit. Reizigersorganisatie TreinTramBus is blij met de werkzaamheden, maar vindt de gevolgen en de hinder voor de reizigers te ingrijpend. Ze vraagt een andere organisatie van de werkzaamheden.

TreinTramBus is verheugd dat er eindelijk geïnvesteerd wordt in het station van Hasselt en in een vlottere afwikkeling van het treinverkeer rond Hasselt. “Daar wachten we al decennia op”, zegt Peter Meukens van TreinTramBus. Uiteraard is het begrijpelijk dat ingrijpende werkzaamheden (zoals de verhoging van de kanaalbrug in Kiewit) noodzakelijk zijn en uiteindelijk het treinverkeer ten goede zullen komen (zoals de rechttrekking van de inritsporen in Hasselt).

Lees meer...
 
Alternatieven voor de lokettensluiting
woensdag, 03 maart 2021 08:59


station mol kleinDe NMBS besliste in februari om de loketten in 44 stations te sluiten; in 37 andere worden de openingsuren beperkt.

Dit alles gebeurde zonder overleg met de getroffen gemeenten, reizigersorganisaties of vertegenwoordigers van personen met beperkte mobiliteit.

Lees meer...
 
<< Start < Vorige 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 Volgende > Einde >>

Lid worden

lidwordenvanbttb-met-tek

Inschrijven nieuwsbrief


Komende Activiteiten

Laatste reacties

 

ndm-lid-van

© TreinTramBus 2020 | Kortrijksesteenweg 304, 9000 Gent | T +32 (0)9 223 86 12