Home
TreinTramBus Wandeldag
woensdag, 03 juni 2020 14:50

groene  halte wit-cmyk

Hou je van wandelen en ben je een fervent openbaar vervoergebruiker? Met onze Groene Halte wandelingen kan je beide passies combineren: een Groene Halte wandeling is een wandeling waarbij start en aankomstpunt twee verschillende OV-knooppunten zijn. Tussen de twee punten volg je een route die je nieuwe stukjes belgië laat ontdekken.

Tijdens de Week van de Mobiliteit vinden op zaterdag 19 en zondag 20 september 2020 tevens de TreinTramBus wandeldagen plaats. We willen mensen kennis laten maken met het concept van onze Groene Halte wandelingen door samen in groep en onder begeleiding van één van onze vrijwilligers een wandeling af te leggen.

Lees meer...
 
NMBS-reizigers vragen tegemoetkoming en terugkeer van P-treinen
dinsdag, 26 mei 2020 09:12

reizigsterIn een brief van 8 april aan minister François Bellot en de NMBS vroegen de reizigersverenigingen TreinTramBus en Navetteurs.be en consumentenorganisatie Test-Aankoop om de terugbetaling en/of de verlenging van de trein- en parkeerabonnementen. Talrijke reizigers mochten die immers niet gebruiken vanwege de beperkende maatregelen die door de Nationale Veiligheidsraad werden opgelegd. Tot op heden zijn alleen de algemene verkoopvoorwaarden van toepassing. De verenigingen vragen nu om uitzonderlijke terugbetalingsmaatregelen en om de terugkeer van de P-treinen die sinds 23 maart zijn geschrapt.

Lees meer...
 
TreinTramBus: “Is de trambus wel de juiste keuze voor Spartacus?”
maandag, 11 mei 2020 09:52

trambusVanHoolVorige week zorgde Vlaams minister van Mobiliteit Lydia Peeters voor een nieuwe wending in het Spartacusdossier. Omdat het sneltramproject is vastgelopen op een dispuut over het tracé in Hasselt, laat ze nu onderzoeken welke infrastructurele ingrepen nodig zijn om een vrije bedding voor de inzet van zogenaamde “trambussen” te creëren op lijn 2 tussen Hasselt, Genk en Maasmechelen.

Lees meer...
 
De route naar 2030 begint vandaag
vrijdag, 01 mei 2020 11:47

Antwerpse Tram

Geef Antwerpen openbaar vervoer op maat van een metropool

Maandag bespreekt de vervoersregio Antwerpen het op 12 maart door De Lijn voorgestelde tram- en busplan voor december 2021, niet te verwarren met het ambitieuzere Routeplan 2030 waar de vervoersregio graag mee uitpakt. De bereidheid om een ernstige dialoog aan te gaan over het plan 2021 lijkt er nog steeds niet te zijn. TreinTramBus roept op de lat nu al hoger te leggen en op korte termijn werk te maken van een betere doorstroming, betere informatie en tariefintegratie.

Lees meer...
 
Het tij keren: meer en beter OV in en rond Antwerpen
maandag, 13 april 2020 11:08

AntwerpseTramDe Antwerpse reizer heeft een moeilijke periode achter de rug: geschrapte ritten, verkorte lijnen, propvolle trams, vertragingen, gebrekkige informatie, … met als klap op de vuurpijl de begin maart voorgestelde plannen van De Lijn om verschillende tram- en buslijnen af te schaffen. Scholieren, ouders met kleine kinderen, senioren, minder mobiele en minder begoede mensen, maar ook mensen die bewust voor het openbaar vervoer kiezen… blijven in de kou staan.

Niet alleen tijdens deze pandemie is openbaar vervoer een cruciale dienstverlening. Ook na deze coranacrisis moeten onze overheden ondubbelzinnig kiezen voor de reiziger, voor het klimaat, voor een duurzame oplossing voor de Antwerpse mobiliteitsknoop, voor levenskwaliteit en voor economische welvaart. Het openbaar vervoer nemen moet voor alle lagen van de bevolking een vanzelfsprekende keuze worden. Met de geplande afbouw van trams en bussen halen we de modal shift van 50/50 en de vereiste verdubbeling van het marktaandeel van het openbaar vervoer in 2030 nooit. Er is nochtans een breed draagvlak voor goed openbaar vervoer.

De ondertekenaars van deze platformtekst eisen dat de gebruikers als ervaringsdeskundigen bij de nieuwe plannen worden betrokken. Zij willen het tij keren en van Antwerpen een heuse trein-, tram- en busregio maken met het volgende 10-puntenplan: 

Lees meer...
 
Digitale brainstorm Openbaar Vervoer 'Op 1 lijn'
dinsdag, 12 mei 2020 11:16

Momenteel evalueert De Lijn haar dienstverlening in de regio Hasselt. Dit met als doel om tegen eind 2021 een vernieuwd vervoersnet uit te rollen. Het stadsbestuur van Hasselt en TreinTramBus willen samen met jou hier mee over nadenken.

OV Congres Hasselt

Lees meer...
 
Milieu-organisaties: ‘Steun eerst het openbaar vervoer’
vrijdag, 08 mei 2020 12:17

treinstreepHet openbaar vervoer speelt een essentiële rol, voor iedereen, nu en in de toekomst. Ondersteun daarom eerst de trein, tram, bus en metro, en niet de luchtvaartmaatschappijen, die slechts door een minderheid gebruikt worden en vervuiling met zich meebrengen. Dat vragen TreinTramBus, Bond Beter Leefmilieu, Greenpeace en Inter-Environnement Wallonie. Trein, tram en bus worden dubbel getroffen door de coronacrisis. Ook voor hen blijven de vaste kosten doorlopen, terwijl de inkomsten bijna volledig wegvallen. De NMBS bijvoorbeeld heeft op dit moment een verlies te verwerken van 70 miljoen euro per maand en een extra kost van 3,5 miljoen euro voor de aankoop van ontsmettingsmateriaal.

"Openbaarvervoersmaatschappijen bieden een essentiële dienst aan, zowel op sociaal als milieu- en economisch vlak. De hele samenleving heeft er baat bij dat ze financieel gezond blijven. “Het openbaar vervoer is een oplossing voor de klimaatcrisis die we nu al hebben. Het kan die rol enkel opnemen als we ervoor zorgen dat het daarvoor de nodige middelen heeft. Dat gaat niet gebeuren als we vervuilende alternatieven voor internationale treinen, zoals de luchtvaart, nu bevoordelen. De crisis verplicht ons slimme en strategische financiële keuzes te maken. Dat geldt des te meer voor de overheden, die beslissen over de toekomst van onze samenleving”, verklaart Peter Thoelen van TreinTramBus.

Lees meer...
 
Hoe we straks weer veilig met de trein, de tram en de bus kunnen reizen
donderdag, 30 april 2020 08:00

Onze maatschappij zet eerste, voorzichtige stappen om uit de lockdown te geraken. Eén ding is alvast duidelijk: vanaf 4 mei moeten alle reizigers een mondmasker dragen zodra ze aan de halte of in het station zijn. De concrete uitwerking van die maatregel en de toekomst van ons openbaar vervoer zullen echter nog flink wat creativiteit en denkwerk vergen. Wie mag nog op trein, tram en bus, en wie krijgt voorrang als het te druk wordt?

Desiro Jacques Verkleind

Openbaar vervoer is per definitie collectief vervoer, en doorgaans geldt de regel: hoe meer reizigers er meerijden, hoe efficiënter. Voor de coronacrisis lukte het in de spits niet om alle reizigers een zitplaats te geven, laat staan hen 1,5 meter afstand van elkaar te doen bewaren. 

Als we meer afstand willen, zullen we anders en minder moeten gaan reizen. Allemaal de auto nemen, zoals de overheid vrijdag suggereerde en zoals ze eigenlijk al een decennium in Vlaanderen impliciet aanmoedigt, zal ons echter niet vooruithelpen. Als iedereen dat doet, zitten we binnen de kortste keren weer in lockdown, maar dan in ons stalen cocon op de weg in plaats van thuis. 

De stilstand zal even erg zijn, met dat verschil dat ook wie voor essentiële verplaatsingen onderweg is zich zal vastrijden. Nog meer autoverkeer dan voor de coronacrisis is zonder meer nefast voor onze gezondheid en welvaart.

Lees meer...
 
Covid19: verlenging van de geldigheid van tickets die reizigers niet kunnen gebruiken
donderdag, 09 april 2020 13:58

reizigsterIn een brief die woensdag aan minister François Bellot en de NMBS werd gestuurd spreken de reizigersorganisaties TreinTramBus en Navetteurs.be en consumentenorganisatie Test Aankoop hun uitdrukkelijke waardering uit voor de inspanningen van het NMBS- en Infrabelpersoneel in het kader van de Covid-19-crisis. De continuïteit van de openbare dienst is gegarandeerd, waardoor een grote meerderheid van de reizigers zich kan blijven verplaatsen. De organisaties vragen ook een verlenging van de geldigheid van tickets die reizigers niet kunnen gebruiken.

"We willen alle medewerkers bedanken die bijdragen aan de continuïteit van de openbare dienst, of ze nu op het terrein werken of achter de schermen. We willen de NMBS ook bedanken voor de toevoeging van extra treinen om tegemoet te komen aan de specifieke noden van het personeel in de gezondheidszorg of mensen die in ploegen werken," aldus de organisaties.

Naast de prioriteiten die aan het beheer van deze crisis moeten worden gesteld, vragen de organisaties aandacht voor een aantal praktische vragen die ze deze dagen krijgen: kan de geldigheidsduur van trein- of parkeerabonnementen worden verlengd? Wat met meerrittenpassen (GoPass, RailPass, Campus, Key Card, ...) die vervallen terwijl de reizigers ze nu niet mogen gebruiken? “Wij vragen de NMBS om de verschillende reizigers- en consumentenorganisaties overleg te plegen over oplossingen voor reizigers die hun tickets niet kunnen gebruiken als gevolg van de door de autoriteiten opgelegde beperkende maatregelen", concluderen de organisaties.

 
<< Start < Vorige 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 Volgende > Einde >>

Lid worden

lidwordenvanbttb-met-tek

Inschrijven nieuwsbrief


Komende Activiteiten

Laatste reacties

 

ndm-lid-van

© TreinTramBus 2020 | Kortrijksesteenweg 304, 9000 Gent | T +32 (0)9 223 86 12