Home Contact Reizigersmeldingen
Reizigersmeldingen

TreinTramBus is geen klachteninstantie, maar een ledenvereniging die opkomt voor de belangen van de openbaar vervoergebruikers. Klachten of suggesties richt men dus bij voorkeur aan de vervoersbedrijven zelf. Voor leden proberen we een extra inspanning te doen door te bemiddelen bij de vervoersbedrijven, hoewel we uiteraard niets kunnen garanderen.

We blijven evenwel graag zoveel mogelijk op de hoogte van wat leeft op het terrein. Om ons werk te besparen kan je hiertoe het onderstaand formulier zo duidelijk en gedetailleerd mogelijk invullen. Deze meldingen komen rechtstreeks in een database terecht en worden door ons gescreend op eventuele tendensen. We nemen deze mee in onze gesprekken met de vervoersbedrijven of eventueel kunnen we reageren door middel van een persbericht of persactie.
> Naar het contactformulier

 

NMBS

De klantendienst van de NMBS kan je contacteren via telefoonnr. 02 252 82 828, of via hun website. Voor een klacht of reactie op hun dienstregeling gebruik je best hun webformulier. Indien een antwoord uitblijft of niet aan de verwachtingen voldoet, dan kan je contact opnemen met de ombudsdienst voor de treinreizigers. (zie ook de FAQ-Lijst van de Ombudsdienst).

 

De Lijn

Heb je een klacht over of suggestie voor De Lijn, dan kan je de klantendienst contacteren, ofwel telefonisch via 070 220 200 ofwel via het klachtenformulier op de website. De Lijn heeft 45 kalenderdagen de tijd om op je klacht te antwoorden. Indien een antwoord uitblijft of niet aan de verwachtingen voldoet, dan kan je contact opnemen met de Vlaamse ombudsdienst.

 

MIVB

Heb je een klacht over of een suggestie voor de MIVB, dan kun je terecht bij het contactcentrum op het nummer 070 23 2000 of kun je een formulier invullen via deze link. Als een antwoord uitblijft of niet aan de verwachtingen voldoet, dan kan je contact opnemen met de Ombudsman bij de MIVB. De Ombudsman behandelt de klacht binnen de 30 dagen na ontvangst.

Share/Save/Bookmark
Commentaar (14)add comment

Rian van der Borgt said:

Reclamemail
Er is ook reclamemail met NMBS-logo's erin die niet van de NMBS komt. Vaak gaat het daarbij om mails waarin wordt beweerd dat je eenn treinticket hebt gewonnen en waarvoor ze een hoop gegevens van je willen hebben.
Ik ben op NMBS-nieuwbrieven geabonneerd maar die komen echt niet iedere dag. Als je iedere dag zulke mail krijgt, dan is die waarschijnlijk van mensen met minder goede bedoelingen.
 
maandag 10 december 2018 om 13:12
Stemmen: +0

Joan said:

Tram 7 vandaag op gounod 7 mei 2019
Sta ik vanavond op de tram 7 te wachten om 19.19 met andere medereizigers. De tram komt eraan stopt bij de halte en doet gewoon de deur niet open. En rijdt daarna ongeneerd verder. Wij stonden gewoon perplex toe te kijken hoe hij weg reed. Ik ben echt heel
 
dinsdag 07 mei 2019 om 19:32
Stemmen: -1

peeters said:

de lijn 93 + 95 + 99
De bussen van Sint-Niklaas naar Antwerpen en terug rijden meer niet dan wel. Gisterenavond heeft mijn vriendin anderhalf uur staan wachten op Linkeroever op de bus naar Kruibeke. De dienstregeling op de borden en op de app klopt niet. Als er maar één bus per uur rijdt dat ze dan ook zorgen dat die rijdt. Het abonnement kost veel geld maar van compensatie hebben ze bij de Lijn nog niet gehoord, of van een verontschuldiging
 
woensdag 03 juli 2019 om 08:10
Stemmen: +0

Van Aelst Willy said:

afstappen aan een halte
Ik was vandaag 25/7/2019 reiziger op lijn 52 van Hasselt richting Beringen. Toen ik om 11.15 uur wilde afstappen aan halte "Kapelstraat, Heusden" heb ik proberen te bellen, maar er kwam geen geluid. Een medepassagier probeerde eveneens te bellen, maar geen geluid. Wel brandde het rode lampje "stop". Aan de halte zelf reed de chauffeur gewoon door. Ik ben naar hem toegegaan, maar hij kon blijkbaar alleen maar aan de volgende halte stoppen. Hij beweerde niets gehoord te hebben en geen rood lichtje gezien te hebben. Ik kon bijgevolg niet anders dan aan die volgende halte af te stappen. De chauffeur raadde me wel aan om aan de overkant van de straat aan die halte te wachten om er met de volgende bus terug te keren naar die vorige halte. Gezien ik over geen uurrooster beschikte, ben ik dan maar te voet (in een hitte van 36° graden) teruggekeerd naar mijn normale afstapplaats.
 
donderdag 25 juli 2019 om 16:18
Stemmen: -1

DUJARDIN said:

BUS 154 stiptheid en niet gereden

Onderwerp
melden over ... met onderwerp stiptheid (bus te laat, te vroeg, niet gereden)
Gegevens

Kies uit de volgende opties: Bus of tram niet gezien
Datum voorval: donderdag 29/08/2019
Tijdstip voorval: 09:09
Lijn: 154 154 Anderlecht - Drogenbos - Halle
Vertrekhalte: Linkebeek Van Haelen(307004)
Aankomsthalte: Beersel Gemeenteplein(300347)
Jouw bericht: IVM = TIJDSTIP VOORVAL WIL IK MELDEN = dat het onmogelijk is de juiste uur in te vullen in dit formulier - Beste ik ga regelmatig op weg met De Lijn en dat verloop vlot ... maar de laatste tijd gebeurt het dat ik de bus 154 niet zie doorkomen ... 1/ zoals dinsdag stap ik van de tram 82 en stond ik aan de halte VAN HAELEN de bus was blijkbaar meer dan zeker 5 minuten voor zijn uur doorgekomen... dus wachten de volgende 30 min later kwam niet door om 17.15 - de volgende om 17.35 ook niet ... die van 17.55 was ook in vertraging ... Méér dan één uur wachten .Kunt u mij dit uitleggen ? In die warmte .Toen ik van Beersel gemeenteplein terug naar Brussel vertrok was ik bang dat ik niet meer thuis zou geraken ? Ik ben 65 jaar en heb het moeilijk om te stappen. Graag een antwoord . Ik heb geen gsm met apps en wens dez ook niet - 2/Maar mag ik u herinneren dat : " wie op basis van de beschikbare info een reis gepland heeft moet de garantie krijgen dat hij ook op bestemming raakt. " dat is de eerste regel van jullie bedrijf ivm jullie klanten - 3/jullie website is héél moeilijk ... dit kan véél beter. Als je een reis wenst voor te bereiden zou je al de naam moeten weten van de halte, wat indien je er nooit geweest bent. 4/ Hoe komt het dat ik als naar Huldenberg wens te gaan op zondag er geen betere verbindingen zijn vanuit Brussel Hermann-Debroux en dat ik niet thuis geraak of ik moet eerst naar Leuven gaan en daar trein nemen ?

Afhandeling
Antwoord via: Mail
Naam: Mevrouw DUJARDIN MARIE-JEANNE
Adres :
België
E-mailadres: dujardinmj62@outlook.be
 
donderdag 05 september 2019 om 12:02
Stemmen: +0

DUJARDIN said:

ANTWOORD VAN DE LIJN véél woorden MAAR GÉÉN AKTIE
Dit is het vervolg van mijn schrijven van vanmorgen , ik kreeg dus "vlug" antwoord ... maar blabla, want daar geraak ik niet verder mee als mijn bus niet doorkomt.
Beste DUJARDIN MARIE-JEANNE,

Bedankt voor je melding op 5/09/2019 11:58 .

Als reiziger heb je recht op een correcte en betrouwbare service. We zijn ons helaas bewust van de onregelmatigheden die zich de voorbije maanden voordoen op deze lijn. 

De kwaliteit van ons aanbod voldoet niet aan jouw, maar ook niet aan onze verwachtingen. We begrijpen dan ook je verontwaardiging. Onze excuses hiervoor.

Helaas zijn er verschillende factoren die onze dienstregeling soms grondig in de war sturen, zoals hindernissen, (wegen)werken en omleidingen, verkeersdrukte, problemen van dienstorganisatorische aard of technische defecten. Opeenvolgende vertragingen zorgen er helaas voor dat we sommige ritten moeten afschaffen. 

Hoewel we alles in het werk stellen om dit te vermijden, is het mogelijk dat we een rit meermaals niet kunnen uitvoeren. We blijven zoeken naar oplossingen en zetten alles op alles om zowel het aantal voertuigen als het aantal chauffeurs te verhogen. Tot dan doen de beschikbare collega's al het mogelijke om een correcte service aan te bieden. We geven jouw melding door aan de betrokken diensten.

Momenteel zijn niet alle vacatures voor chauffeurs ingevuld. Chauffeur is immers in de hele transportsector een knelpuntberoep en we ondervinden op de arbeidsmarkt zware concurrentie. De transportsector is dan ook op zoek naar vergelijkbare profielen. Om meer chauffeurs aan te trekken, hebben we heel wat initiatieven opgezet: een rekruteringscampagne, jobbeurzen, radio- en tv-spots en een samenwerking met de VDAB.

De beschikbaarheid van voldoende bussen is ook een belangrijke pijler. Doordat de Vlaamse regering meer dan ooit investeert in openbaar vervoer en door ons project ‘Betere bussen’ waarbij we de voertuigen een grondige opknapbeurt geven, zal onze dienstverlening verbeteren.

Heb je nog vragen? Contacteer ons opnieuw en we bekijken graag hoe we je kunnen helpen.

Met vriendelijke groeten,

De Lijn Klantendienst
 
donderdag 05 september 2019 om 17:10
Stemmen: -2
Bus die tegen 30 over Hoek voetpad raast,, Laag gewaardeerd commentaar [Toon]

Ludwig Apers said:

Mr
Beste,

Ik ben een dagelijkse pendelaar met de trein, en moet me, om beroepsredenen, ook tijdens de lock-down periodes dagelijks blijven verplaatsen naar het werk. De NMBS doet er veel aan om het besmettingsgevaar te voorkomen op de perrons en in de wagons, en dat is uiteraard lovenswaardig. Het verplichten van het mondmasker is daarin de meest opvallende maatregel. Maar we weten intussen allemaal dat het mondmasker slechts een 'tweede lijn' is, de meest efficiënte maatregel is afstand houden. Dit is praktisch niet mogelijk wanneer het aantal reizigers een bepaalde limiet overschrijdt. Althans, niet in de tweede klasse. Ik stoor me daarbij mateloos aan het feit dat er in dergelijke treinen niet overgegaan wordt tot het 'deklasseren' van de eerste klasse. Het is niet uitzonderlijk dat twee van de zes treinstellen voorbehouden zijn aan 'eerste klasse' reizigers, met nauwelijks volk, en dat in de overige treinstellen reizigers niet meer de nodige afstand kunnen bewaren, en noodgedwongen op onveilige afstand van elkaar moeten plaatsnemen.
Uitzonderlijke tijden vragen uitzonderlijke maatregelen: is het echt niet mogelijk de eerste klasse wagons tijdelijk open te stellen voor alle reizigers? Zeker wanneer blijkt dat er niet meer op een veilige manier kan gereisd worden in een druk bezette trein? Dit zou enkel een toepassing zijn van burgerzin, en aandacht voor de volksgezondheid. Naast het feit dat het totaal onlogisch is om voortdurend te drukken op het dragen van een mondmasker en vervolgens mensen te verplichten om in wagons plaats te nemen waar geen afstand kan worden bewaard. En dat naast een wagon die zo goed als leeg is.
Als tijdelijk afschaffen niet haalbaar is, zou het aan het gezonde verstand van de conducteurs kunnen overgelaten worden, om te beslissen tot 'declasseren'. Dit gebeurde soms bij overvolle treinen in niet-coronatijden. Ik heb het nog nooit zien gebeuren de afgelopen maanden. Hoewel er nu veel belangrijker redenen zijn: het voorkomen van besmettingen onder reizigers, de volksgezondheid in het algemeen, en het indijken van een pandemie.
Heeft de reizigersbond hierover al gecommuniceerd met de NMBS? Indien niet, zou ik erop aandringen om hun argumenten te horen waarom dit niet wordt overwogen.

Vriendelijke groeten,

Dr. Ludwig Apers
Arts/epidemioloog
 
woensdag 04 november 2020 om 09:58
Stemmen: -1

overweg13 said:

...
Het probleem is dat er nu eenmaal nog altijd veel reizigers zijn die extra betalen om in eerste klas te reizen. Overigens is gedurende een korte periode toegestaan om met een tweedeklasbiljet in eerste te gaan zitten indien het afstand houden niet gerespecteerd kon worden. Klaarblijkelijk is van die opening zo veel misbruik gemaakt dat ze later opnieuw werd afgevoerd, wat sommigen niet belette om zich nog weken van den domme te houden. Als u af en toe toch in eerste klas zou willen reizen, kunt u ook een kaart aanschaffen met tien klasverhogingen, weliswaar altijd voor hetzelfde traject. Dat kunt u dan in "noodgevallen" invullen en dan kan u opnieuw in alle zielsrust met de trein reizen.
 
woensdag 04 november 2020 om 17:21
Stemmen: -1

TOM JANSSEN said:

NIET TE SPREKEN OVER LAUWE REACTIE TTB OP SLUITINGSTATIONS
Ik gebruik al 50 jaar het NMBS-station HEIDE. Er is daar de laatste jaren een sluwe ontmoedigingspolitiek gepleegd, met telkens wat meer afbouw van de toegankelijkheid en de service. Is het TTB-bestuur zo onwetend van de toestand op het terrein dat het zo gretig de NMBS gelijk geeft ? Nog iets : wanneer het station open was kon je daar terecht voor info, kon je daar zittend op de trein wachten, kon je daar tickets te kopen wanneer de ticketautomaat weer eens dienst weigerde of onleesbaar was door een foute plaatsing in volle zon. TTB blijkt in het geval van de voorgenomen sluiting van de stations helemaal niet de belangen van de treingebruikers te behartigen, ik ben zwaar ontgoocheld !!
 
dinsdag 02 februari 2021 om 16:53
Stemmen: +0

smilde kees said:

Weergave op VRT was te kort door de bocht
Beste Tom Janssen,

de weergave van ons standpunt op de VRT was uitermate onvolledig. Lees dit maar na: http://treintrambus.be/actueel...ingen.html

Vr gr
Kees
 
donderdag 04 februari 2021 om 17:27
Stemmen: +0

Gunther said:

sluiting NMBS-loketten
Aan het TTB-bestuur
Schandalig !!!
Dat is de enig mogelijke omschrijving.
En dan heb ik het niet alleen over de NMBS , maar ook en hier eigenlijk vooral over de houding van het bestuur en de woordvoerders van TreinTramBus.
Wat staat er in de reactie van het TTB-bestuur ?
Naast gelukkig toch nog enkele interessante en terechte opmerkingen is de essentie :
TreinTramBus betreurt (en begrijpt) beslissing sluiting loketten”.Dat is de titel
Eerste regels “Reizigersorganisatie TreinTramBus betreurt de sluiting van loketten in 44 stations, maar begrijpt de beslissing ook. “
Woordvoerder Peter Thoelen: ‘Het is vanuit bedrijfseconomisch standpunt logisch dat loketten waar maar een paar mensen per dag langskomen bemannen, een moeilijk te verantwoorden personeelskost…..
En dan een hele uitweiding over die vervelende,lastige,achterlijke mensen (die indruk wordt door dit artikel toch gewekt )die nog niet mee zijn met apps, die graag een fysiek persoon zien,….
Deze houding van het het TTB-bestuur is des te meer te betreuren (sic) omdat dit standpunt geen eenmalige zwakheid is, maar eerder kadert in een al langer durende tendens om als regel bij besparingen,prijsverhogingen,enz. bij openbaar vervoerbedrijven niet te protesteren, niet aan te klagen,geen actie te voeren,...maar slechts te betreuren en zelfs te begrijpen.
Maar met betreuren en nog minder met begrijpen houdt men zulke asociale maatregelen,die rechtstreeks gericht zijn tegen de reizigers en tegen het openbaar vervoer zeker niet tegen.
Wanneer gaan jullie eens echt NEEN zeggen tegen deze voortdurende bezuinigingen op het openbaar vervoer ?
Wanneer gaan jullie eens optreden als een echte strijdorganisatie voor een beter openbaar vervoer
en het echt opnemen voor alle gebruikers van het openbaar vervoer ?
Als deze bezuinigingen er ditmaal niet of slechts in een gereduceerde vorm zullen doorkomen zal dit spijtig genoeg niet dankzij het TTB-bestuur zijn,maar eerder ondanks haar.
Nog 2 opmerkingen.
-Het “alternatief” van Bpost en haar sluiting van postkantoren én vermindering van brievenbussen én afschaffing van de dagelijkse postbedeling(nog slechts 2 x per week)is zeker geen goed voorbeeld,zeker geen “model” dat de NMBS zou moeten volgen. Zowel de NMBS als Bpost zitten in dezelfde viceuze cirkel van het verminderen van de dienstverlening ,waardoor er weer minder “klanten” zijn en waardoor er natuurlijk opnieuw verminderingen van de dienstverlening “moeten”worden doorgevoerd,enz,enz
-Zoals Tom JANSSEN terecht zegt is er een systematische ontmoedigingspolitiek en afbouw van toegankelijkheid en service. En dat is zeker niet alleen het geval bij het (ex)station Heide.
Zie het sluiten van vele stationsgebouwen,niet openhouden van stationsbuffetten,het systematisch verwijzen naar elektronische betalingsmogelijkheden (Zie jullie artikel “NMBS duwt reiziger naar digitale verkoopkanalen dinsdag, 02 juli 2019 06:47”),autoreclame tot op de treinperrons, enz.,enz.
Het “antwoord” dat door het TTB-bestuur gegeven wordt aan deze man
is ook zeer triestig en naast de kwestie. Want als het al zo zou zijn dat het standpunt van het TTB-bestuur “uitermate onvolledig”is weergegeven door de VRT, is het dan niet jullie plicht om een rechtzetting te eisen? Maar wat is er nu zo verkeerd weergegeven als de titel van jullie eigen artikel op jullie eigen website luidt
"TreinTramBus betreurt (en begrijpt) beslissing sluiting loketten " ?
Hoop op snelle beterschap van het TTB-bestuur !!!







 
maandag 08 februari 2021 om 11:45
Stemmen: +0

suzanna lancel said:

KLACHT!!!!!
Ik heb verleden jaar een 10 beurten kaart gekocht bij de lijn ,omdat ik niet met de auto in Antwerpen kom
,daar heb ik 3x met gereden ,nu moest ik weer met de tram blijkt dat mijn kaart is verdwenen van mijn gsm ,ik heb direct gebeld naar de lijn om te vragen hoe dat kan ? Kreeg ik als antwoord dat die maar 1 jaar telt waar ik nie van op de hoogte was gebracht ! En dat mag zomaar ???? Ik vind het ook schandalig dat mijn dochter bijna geen gebruik heeft kunnen maken van haar buzzet pas wegens de lockdouwn daar heb ik ook een heel jaar voor betaald dat is ook gestolen ,ik ben weduwe ik moet ook zien hoe ik het doe ,en dat mag allemaal zomaar ! Maar owee als je rijd en je bent je pass vergeten ,dan krijg je een flinke boete !! Jullie bestelen gewoon de brave burger en doen er niets voor het is een echte schande ! Ik ben erg teleurgesteld ! Zo maak je van brave mensen dieven ,want dat zijn jullie ook !. Een diep teleurgestelde klant ! Hopelijk krijg ik van jullie een fair bericht terug ??????
 
dinsdag 16 februari 2021 om 11:26
Stemmen: -2

Joris Cluytens said:

Maandabonnement De Lijn betaald maar niet verlengd
Op 16 februari 2021 betaalde ik via de bankcontact app van de website van De Lijn €49,00.
Tot op datum van vandaag 1 maart 2021 werd mijn abonnement nog steeds niet verlengd.
Ik melde mij bij De Lijnwinkel te Antwerpen en daar bevestigde men mij dat mijn abonnement vervallen is sinds 17 februari 2021.
Men heeft me aangeraden een e-mail met klacht te sturen aan de dienst abonnementen, wat ik ook heb gedaan, met in bijlage het bewijs van betaling. Na een week nam ik telefonisch contact op met De Lijn en de vriendelijke telefoniste beweerde dat zij me ook niet kon helpen, want indien zij hier een nieuw dossier zou voor aanmaken dat mijn onbeantwoorde klacht nogmaals zou worden vertraagd.
De Lijn verplicht mij wanneer ik van bus of tram gebruik maak in het bezit te zijn van een geldig vervoersbewijs.
Eigenlijk ben ik nu meer dan twee keer aan het betalen ! SMS-tickets zijn een pak duurder dan een rit met een abonnement en het abonnement was reeds betaald, maar kan door die prutsers op de dienst abonnementen niet worden gebruikt. Ik ben benieuwd of De Lijn mijn schade zal vergoeden ?
 
maandag 01 maart 2021 om 07:10
Stemmen: +0

Schrijf commentaar

security image
Schrijf de volgende tekens


busy
 

Lid worden

lidwordenvanbttb-met-tek

Inschrijven nieuwsbrief


Komende Activiteiten

Laatste reacties

 

ndm-lid-van

© TreinTramBus 2020 | Kortrijksesteenweg 304, 9000 Gent | T +32 (0)9 223 86 12