Home Actueel Persberichten Eurostar en Thalys rijden nog steeds niet of nauwelijks: onduidelijkheid troef
Eurostar en Thalys rijden nog steeds niet of nauwelijks: onduidelijkheid troef
woensdag, 17 februari 2010 15:41

Vandaag rijden al voor de derde dag op rij geen Eurostar-treinen naar Londen en nauwelijks Thalys-treinen naar Parijs. Bovendien is de informatie naar de reizigers toe tegenstrijdig. Voor reizigersvereniging TreinTramBus is de maat vol.

Als gevolg van het ongeval in Halle zijn zowel Thalys als Eurostar sinds maandagochtend onderbroken. TreinTramBus verbaast zich erover dat geen van beide veel moeite lijkt te doen om hun klanten op een andere manier ter bestemming te brengen. Jan Vanseveren, woordvoerder van TreinTramBus: "Het omleiden van de snelle treinen via Kortrijk of Charleroi stuit blijkbaar op organisatorische problemen. Een pendeltrein Brussel - Lille  met aansluiting op Thalys en Eurostar zou wel haalbaar moeten zijn."

Bovendien is de informatie niet eenduidig. Op de websites van NMBS-internationaal wordt melding gemaakt van een busdienst tussen Brussel en Lille, maar zonder dienstregeling. Thalys en Eurostar geven echter een negatief reisadvies. Eurostar verwijst wel naar de busdienst en de gewone treinen naar Lille, maar Thalys zwijgt in alle talen over mogelijkheden om van Brussel in Parijs te geraken. Jan Vanseveren: "Ongehoord. Niet iedereen heeft de mogelijkheid om zijn reis uit te stellen. Wie absoluut naar Parijs wil, wordt door Thalys aan zijn lot overgelaten en moet het zelf maar uitzoeken. Thalys-tickets zouden aanvaard worden op de binnenlandse HST's van Lille naar Parijs, maar ook daarover laat Thalys zijn klanten in het ongewisse".

Het is onbegrijpelijk dat een aangepaste Thalys-treindienst twee dagen op zich liet wachten. De melding dat Thalys gisteren (dinsdag) zou hebben gereden tussen Brussel en Keulen bleek in de praktijk niet te kloppen en ook vandaag moeten reizigers naar Duitsland nog rekening houden met uitval.

TreinTramBus wijst er ten slotte op dat Eurostar bij elk incident het verkeer telkens weer volledig stil legt. Ook bij herhaalde winterprikken viel het verkeer dagenlang volledig stil, tot ergernis van de klanten, die in de terminals geblokkeerd zaten. Steevast klinkt weer: stel uw reis uit. TreinTramBus wijt dit gebrek aan creativiteit grotendeels aan de monopoliepositie van Eurostar: deze maatschappij biedt als enige treinverbindingen naar het Verenigd Koninkrijk aan. Dit, in combinatie met het ontbreken van een voogdijoverheid - een minister die zich verantwoordelijk voelt - heeft ertoe geleid dat er bijzonder weinig druk is op Eurostar om een goede en betrouwbare prestatie neer te zetten. Na de winterprik werd Eurostar alleen in Frankrijk op het matje geroepen. TreinTramBus dringt er dan ook op aan dat zowel de nationale als de Europese overheden de nodige aandacht besteden aan de treinverbindingen naar London.