Home Actueel Persberichten Besparingen mogen niet ten koste van de reiziger gaan
Besparingen mogen niet ten koste van de reiziger gaan
maandag, 28 september 2009 13:42

Basismobiliteit en nachtbus moeten blijven

Vandaag raakte bekend dat De Lijn de komende jaren fors zal moeten inleveren. De besparingen mogen niet ten koste gaan van het aanbod, aldus reizigersvereniging TreinTramBus.

De Lijn zou in 2010 maar liefst 40 miljoen minder mogen uitgeven, in 2011 zou daar nog eens hetzelfde bedrag bovenop komen. TreinTramBus (de Bond van Trein-, Tram- en Busgebruikers) noemt de geciteerde bedragen draconisch. Jan Vanseveren, woordvoerder van TreinTramBus: "De voorbije jaren werd sterk geïnvesteerd in duurzame mobiliteit. Mensen werden gestimuleerd om te kiezen voor duurzame mobiliteit en het is een verkeerd signaal om nu te gaan snoeien in het aanbod. De besparingen mogen de reiziger niet treffen."

Vooral het programma basismobiliteit dreigt de dupe te worden. In de periode 2001-2006 werd fors geïnvesteerd: nagenoeg alle inwoners van een woonzone in Vlaanderen vinden nu een bushalte op maximaal 750m loopafstand. Dit is immers verplicht volgens het decreet basismobiliteit. Veel nieuwe buslijnen zijn een succes. Jan Vanseveren: "Er zijn gemeenten waar tot voor kort op zondag geen enkele bus reed, en waar nu dank zij basismobiliteit een goed aanbod voorhanden is, dat nog goed gebruikt wordt ook." De huidige besparingsvoorstellen kunnen tot gevolg hebben dat bijna het hele aanbod basismobiliteit op een paar jaar tijd verdwijnt. "Onaanvaardbaar: duizenden klanten van De Lijn komen dan in de kou te staan", aldus Jan Vanseveren. "Zoals in de jaren '90 dreigen hier vooral sociaal zwakkeren zonder auto het slachtoffer te worden".

Her en der wordt gesuggereerd om de nachtnetten in de grote steden stop te zetten. Die nachtnetten zijn een efficiënt middel tegen weekendongevallen, en worden eveneens goed gebruikt. TreinTramBus vraagt daarom het nachtelijke busaanbod nog uit te breiden.