Home Actueel Persberichten Mobiliteitsvisie De Lijn moet ambitieus zijn
Mobiliteitsvisie De Lijn moet ambitieus zijn
dinsdag, 21 april 2009 08:20

De Lijn stelt vandaag zijn Mobiliteitsvisie voor. Het voorliggende plan is erg ambitieus. TreinTramBus ondersteunt deze grootschalige uitbouw van het openbaar vervoer. Voor een aantrekkelijk openbaar vervoer volstaat een goed lijnennet echter niet: doorstroming van trams en bussen is eveneens cruciaal.

De Mobiliteitsvisie voorziet in een netwerk van light rail, grotendeels via bestaande of vroegere spoorlijnen. TreinTramBus ondersteunt dit concept in zoverre het niet naast de bestaande stoptreinen gaat functioneren. Positief is ook het voornemen van De Lijn om in tal van bijkomende sneltramlijnen en "light train" te voorzien. Jan Vanseveren, woordvoerder van TreinTramBus: "In de regio Antwerpen mag het wel wat ambitieuzer: in tegenstelling tot bijvoorbeeld Vlaams-Brabant en Limburg worden er relatief weinig tramlijnen uitgetekend naar de rand rond Antwerpen. In West-Vlaanderen ontbreekt dan weer een light train of sneltram Roeselare - Ieper."

"We kijken ook uit naar een betere regelmaat. De klant vraagt op de eerste plaats stipte trams en bussen. Het plan staat of valt dan ook met een goede doorstroming van het openbaar vervoer. Busbanen helpen niet als tram en bus daarop tot twee minuten voor een verkeerslicht moeten wachten. Hiervoor zijn inspanningen nodig van steden en gemeenten, en van de andere wegbeheerders."

De geleverde inspanningen op het vlak van halte-uitrusting dienen verder te worden gezet. Alle premetrostations in Antwerpen moeten toegankelijk worden voor mensen met een handicap, kinderwagens,... De oudste trams in Antwerpen zijn inmiddels 48 jaar oud: een inhaalbeweging is hier nodig. Vooral op de bus is het zitcomfort aan opwaardering toe.

Trein, tram en bus vormen geen eilanden maar vullen elkaar aan. We vinden het dan ook een goede zaak dat de Mobiliteitsvisie bijkomende knooppunten van openbaar vervoer voorstelt. Om trein, tram en bus nog beter op elkaar af te stemmen vragen we echter de integratie van zowel het aanbod als de tarieven. Jan Vanseveren: "Rond ieder groot- en regionaalstedelijk gebied moet een tariefverbond ontstaan. Voor de korte afstanden moet het mogelijk zijn om met hetzelfde kaartje of abonnement zowel trein, tram als bus te gebruiken. Ook vragen we één gemeenschappelijk infopunt voor duidelijke en correcte informatie over de reismogelijkheden en tarieven van zowel de NMBS, De Lijn, de TEC als de MIVB."

TreinTramBus dringt aan op een sturend parkeerbeleid. Parkeerterreinen horen aan de rand van de stad (P+R), niet in de binnensteden. Ook moet het gebruik van de bedrijfswagens fiscaal onaantrekkelijk gemaakt worden.

TreinTramBus zal de Mobiliteitsvisie van De Lijn in detail analyseren en op korte termijn een goed onderbouwd advies hierover uitbrengen.