Home Actueel Persberichten TreinTramBus vindt stakingsaanzegging spoorvakbonden ongepast
TreinTramBus vindt stakingsaanzegging spoorvakbonden ongepast
woensdag, 17 maart 2021 15:17

De spoorbonden willen van zondagavond 28 maart
SNCB-NMBS Boondael Boondaal tot maandagavond 29 maart staken. Reizigersorganisatie TreinTramBus, reageert vol ongeloof: “Deze staking viseert weer eens de treinreizigers, en vooral dan de pendelaars en studenten, niet de NMBS en zeker niet de regering. Waarom?”, vraagt woordvoerder Peter Thoelen zich af. “We begrijpen dat vakbonden uit sectoren die flink winst gemaakt hebben vragen naar loonsverhogingen, maar om te beginnen hoort de NMBS daar zeker niet bij en bovendien is het geen privébedrijf.”

TreinTramBus riep inderdaad al bij vele stakingen op om een andere manier van actievoeren te bedenken en acties niet op de kap van de reizigers te voeren. “Bij spoorstakingen is er altijd veel hinder voor de reizigers, en zeker voor degenen die afhankelijk zijn van het openbaar vervoer om op hun werk of in de les te geraken. Maar meestal gaat het daarbij nog om conflicten tussen de NMBS-directie en de vakbonden. In dit geval is daar geen sprake van en is de voorgenomen staking dus ronduit misplaatst,” zegt TreinTramBus. Peter Thoelen: “We roepen de ACOD en ACV dan ook op om de stakingsaanzegging in te trekken.”

van wanrooij leonardus said:

Corona
Iedereen wordt geacht thuis te werken. Die 3 pendelaars die toch in de trein zitten, zullen dat voor een keer niet erg vinden.

Een BRUTO-loonsverhoging van maximaal 2 koffies en een halve koek voor iedereen, is echter wel aan de belachelijk lage kant! En dus is er een ALGEMENE staking. Dus niet enkel bij de NMBS/De Lijn/TEC/MIVB!
De kans dus dat er nog pendelaars over zijn, is hierbij dus erg klein geworden.

maandag 22 maart 2021 om 16:07
Stemmen: -1

overweg13 said:

@Van Wanrooij
U en de vakbonden vergeten gemakshalve dat de lonen in België automatisch aangepast worden aan de levenduurte door de automatische indexaanpassingen en dat dit meer dan een verhoging van 0.4% betekent.

maandag 22 maart 2021 om 17:35