Home Actueel Persberichten De route naar 2030 begint vandaag
De route naar 2030 begint vandaag
vrijdag, 01 mei 2020 11:47

Antwerpse Tram

Geef Antwerpen openbaar vervoer op maat van een metropool

Maandag bespreekt de vervoersregio Antwerpen het op 12 maart door De Lijn voorgestelde tram- en busplan voor december 2021, niet te verwarren met het ambitieuzere Routeplan 2030 waar de vervoersregio graag mee uitpakt. De bereidheid om een ernstige dialoog aan te gaan over het plan 2021 lijkt er nog steeds niet te zijn. TreinTramBus roept op de lat nu al hoger te leggen en op korte termijn werk te maken van een betere doorstroming, betere informatie en tariefintegratie.

“TreinTramBus onderschrijft de ambitie van het routeplan 2030 om het aandeel van het autoverkeer in de 32 gemeenten van de vervoersregio Antwerpen tot 50 % te reduceren. Om die doelstelling te bereiken, moeten we echter nu reeds de juiste keuzes maken en prioriteiten stellen. De voorbereidingen voor de aanleg van nieuwe metrotunnels en tramverlengingen moeten nu starten. De ongebruikte premetrostations moeten zo snel mogelijk open”, zegt Stefan Stynen, voorzitter van reizigersvereniging TreinTramBus.

Overstappen vergt kwaliteit

Het basisbereikbaarheidsplan van De Lijn voor december 2021 doet de beschikbare capaciteit op een aantal assen dalen en verplicht reizigers meer tot overstappen. “Waar De Lijn dat de voorbije tien jaar heeft ingevoerd, heeft ze telkens reizigers verloren omdat ze er niet in slaagt aansluitingen betrouwbaar te organiseren: ontoereikend wachtcomfort, onlogische en onduidelijke looproutes en gemiste aansluitingen zorgen vooral staduitwaarts voor veel frustratie en langere reistijden”, aldus Stynen. Alvorens nog meer overstappen in te voeren, moet De Lijn eerst bewijzen dat ze de bestaande transferia goed kan organiseren.
De degradatie van de bovengrondse stadstrams tot laagfrequente lijnen die hoofdzakelijk met verouderde hogevloertrams worden gereden, is een metropool onwaardig. De auto rijdt inmiddels tot midden in de stad, bijvoorbeeld naar de nieuwe parkeergarages onder het Operaplein, de gedempte Zuiderdokken of de Handelsbeurs.

Betere doorstroming

De Lijn moest dit plan opstellen binnen het bestaande budgettaire kader. Stynen: “Als we nu echter radicaal kiezen voor een betere doorstroming en de doelstelling om elke zware tramlijn met een gemiddelde snelheid van 25 km/u te laten rijden, kunnen we die vicieuze cirkel doorbreken en de frequentie op een aantal lijnen opvoeren.” In deze coronatijden is dat des te belangrijker om het aantal reizigers per voertuig te beperken. Daarna blijft dat een goede oplossing voor een duurzame modal shift.
Vervolgens willen we ook het budgettaire kader ter discussie stellen. Omwille van de coranacrisis verloor de Lijn een groot deel van haar inkomsten tijdens de lockdown en zoals bij privébedrijven zullen de exploitatievoorwaarden in de 1,5-metermaatschappij ook van De Lijn extra inspanningen vragen.

Het hele vervoerssysteem optimaal benutten

Om de druk op ons mobiliteitssysteem tijdens de coronacrisis en in de nasleep ervan te verlichten, moeten we ervoor zorgen de druk maximaal te spreiden in tijd en ruimte en over de verschillende netwerken. “Het standpunt van TreinTramBus is duidelijk”, aldus voorzitter Stynen. “De vervoersbedrijven moeten nu snel werk maken van volledige tariefintegratie tussen trein, tram, bus en deelfiets in en rond onze steden. De voorstadstrein en deelfiets kunnen op die manier de druk op de trams en bussen mee helpen verlichten.”

Correcte informatie

Nieuwe reizigers aantrekken kan alleen met heldere en correcte informatie, zowel aan de haltes als in de voertuigen. Tegen december 2021 moet De Lijn ervoor zorgen dat in elke tram of bus de volgende halte auditief en visueel wordt aangekondigd. Veeleisend? In heel West-Europa is dat de normaalste zaak van de wereld.

De lat hoger leggen met inspraak van de reiziger

Reizigersvereniging TreinTramBus herhaalt haar vraag tot overleg maar de lat moet nu reeds veel hoger om de eerste stappen te nemen naar het ambitieuze plan 2030. “Als reizigers willen wij ook worden betrokken bij de plannen voor de invoering van basisbereikbaarheid”, zegt Stynen.
Een modal shift komt er niet zonder een budgettaire shift. Als alle middelen de volgende jaren nagenoeg alleen naar auto-infrastructuur gaan, zal ook het plan 2030 een mooie droom blijven.
Voor TreinTramBus is het ondenkbaar dat de Vervoersregioraad Antwerpen het tram- en busplan voor december 2021 in zijn huidige vorm goedkeurt zonder dat bovenstaande voorwaarden gerealiseerd zijn.


Achtergrond:
Platformtekst TreinTramBus: Het tij keren: meer en beter OV in en rond Antwerpen
GVA: Tram- en busplan De Lijn 2021
Vervoersregio Antwerpen: Routeplan 2030

Share/Save/Bookmark
Commentaar (0)add comment

Schrijf commentaar

security image
Schrijf de volgende tekens


busy
 

Lid worden

lidwordenvanbttb-met-tek

Inschrijven nieuwsbrief


Komende Activiteiten

Laatste reacties

 

ndm-lid-van

© TreinTramBus 2020 | Kortrijksesteenweg 304, 9000 Gent | T +32 (0)9 223 86 12