Home Actueel Persberichten TTB dringt aan op einde staking De Lijn
TTB dringt aan op einde staking De Lijn
woensdag, 13 november 2019 11:07

tram gent

De wilde staking, die op 5 november in Vlaams-Brabant uitbrak, duurt inmiddels een week en breidt nu zelfs uit tot heel Vlaanderen. De reiziger is andermaal het slachtoffer van de diepe malaise bij De Lijn en van het gebrek aan ambitie en visie van het Vlaams openbaarvervoerbeleid. Terwijl meer en beter openbaar vervoer essentieel is om onze milieu- en mobiliteitsproblemen aan te pakken, verliezen tram en bus in Vlaanderen elke geloofwaardigheid.

 

Reiziger weer dupe

TreinTramBus wil geen standpunt innemen over wie nu de schuldige van de malaise en de staking in Vlaams-Brabant is. Woordvoerder Peter Thoelen: ‘De reiziger, pendelaar en scholier hebben er geen boodschap aan of nu de directie of de vakbonden met de vinger gewezen moeten worden. Na de talrijke kwaliteitsproblemen waarmee De Lijn de jongste maanden reeds in het nieuws kwam, is de reiziger opnieuw het slachtoffer van de malaise bij De Lijn. Wilde stakingen, zoals die nu in Vlaams-Brabant reeds een week woeden, zijn nefast voor de geloofwaardigheid van tram en bus’.

Tariefintegratie en doorstroming

Natuurlijk is minister Peeters nieuw in deze materie, maar zij mag niet dulden dat een conflict tussen De Lijn en de werknemers op de kap van de reizigers uitgevochten wordt. Wie van het openbaar vervoer afhankelijk is, wordt eens te meer volledig aan zijn lot overgelaten. “Toch bestaan er oplossingen om minstens gedeeltelijk uit deze impasse te geraken”, aldus Thoelen. “Om te beginnen moet nu eens eindelijk werk gemaakt worden van een betere doorstroming van het openbaar vervoer. Geef trams en bussen voorrang met verkeerslichtenbeïnvloeding of met aparte vrije beddingen.” Zo kunnen de voertuigen op dezelfde tijd meer kilometers afleggen met hetzelfde aantal chauffeurs en wordt de dienstverlening bovendien betrouwbaarder. In Antwerpen en Gent kan de betrouwbaarheid van sommige tramlijnen sterk worden verhoogd door parkeerplaatsen, die te dicht bij tramsporen liggen, te schrappen. Naast de rituitval was een gebrekkige stiptheid in 2018 immers de belangrijkste bron van reizigersklachten bij De Lijn.

Peter Thoelen: “We willen ook dringend tariefintegratie. Niet alleen in een ruimer gebied rond grote steden zoals Brussel, Antwerpen en Gent, maar ook in de andere vervoersregio’s.” Op die manier kan iedere burger met één ticket alle openbaar vervoer gebruiken. Niet alleen met de staking van vandaag zou dat veel mensen toelaten om de trein i.p.v. de bus te nemen. Maar ook op andere dagen wordt het openbaar vervoer dankzij tariefintegratie veel aantrekkelijker. Wie nu in Brussel overstapt op de metro, wint vaak tijd maar wordt daar financieel voor gestraft. Door dat aan te pakken kunnen de bussen bijvoorbeeld beter worden ingezet als aanvoerlijnen naar metro, de tram en de trein in plaats van boven de metro mee aan te schuiven in het Brusselse stadsverkeer. “En elders in het land geldt onze vraag naar eenvormige tarieven en tariefintegratie natuurlijk ook”, beklemtoont Thoelen.

Share/Save/Bookmark
Commentaar (0)add comment

Schrijf commentaar

security image
Schrijf de volgende tekens


busy
 

Lid worden

lidwordenvanbttb-met-tek

Inschrijven nieuwsbrief


EHBO-OV

helpDe trein, tram of bus nemen is niet altijd makkelijk! Waar vind je de dienstregelingen? Hoeveel kost een ticket? Hoe weet je dat je op de juiste trein, tram of bus zit? ... Surf naar www.ehbo-ov.be voor een duidelijk antwoord!

Laatste reacties

Met de steun van


thumb_logo_nl_groen

  ndm-lid-van

© TreinTramBus 2019 | Kortrijksesteenweg 304, 9000 Gent | T +32 (0)9 223 86 12