Slechte stiptheid spoor is geen natuurwet! |
maandag, 19 november 2018 08:50 | |||
De verenigingen hebben stiptheidsstatistieken gemaakt voor de grootste assen in Vlaanderen en Wallonië. De resultaten spreken voor zich: de stiptheid blijft achteruit gaan en ligt nog steeds veel te laag. Vooral in de spits worden veel reizigers hierdoor benadeeld : Antwerpen-Brussel (78,0% - ↘ 3,9%), Essen-Brussel (77,3% - ↘ 0,2%), Turnhout-Brussel (69,7% - ↘ 1,5%), Kortrijk-Brussel (74,2% - ↘ 0,9%), Luik-Brussel (65,9% - 1,1%), Binche-Brussel (70,4% - ↘ 3,3%), Charleroi-Brussel (74,9% - ↘ 6,7%), Namen-Arlen (61,7% - ↘ 5,1%). Ook gebeurt het te vaak dat treinen bij het minste incident op een traject of de kleinste materieelpanne gedeeltelijk of volledig worden geschrapt. Veiligheid is vanzelfsprekend prioritair, maar buitenproportionele maatregelen bij incidenten werken enkel contraproductief. Om te besparen werden de voorbije jaren wissels en uitwijksporen opgebroken en werd het mes gezet in het personeel dat kleine pannes kan verhelpen, hetgeen de souplesse en robuustheid van het net aangetast heeft. De grensoverschrijdende treinen tussen Aarlen en Luxemburg ondervinden de jongste maanden enorme problemen. De reizigers betalen de tol voor de slechte voorbereiding en bureaucratische rompslomp van de homologatie van het NMBS-materieel na de spanningswisseling in Luxemburg. In Aarlen leidt dit dagelijks tot geschrapte treinen, extra overstappen en gemiste aansluitingen. "De NMBS is te laat gestart met de voorbereiding van de spanningswisseling op het Luxemburgse net, die nochtans reeds lang was aangekondigd. Hetzelfde geldt voor de homologatie van het materieel dat naar Nederland moet rijden. In plaats van oplossingen te zoeken, wijzen beide buurlanden elkaar met de vinger en blijft de reiziger in de kou staan", betreuren de reizigersverenigingen. Ondermaatse stiptheid is geen natuurwet "Er is weliswaar meer transparantie over de stiptheid dankzij de ontwikkeling van Mobipulse voor de spits maar op het terrein blijft de situatie achteruit gaan." TreinTramBus, Navetteurs.be, Inter-Environnement Wallonie en Test Aankoop roepen de verantwoordelijke minister dan ook op om de NMBS en Infrabel extra middelen te geven zodat deze negatieve trend, die dagelijks duizenden reizigers treft, definitief kan omgebogen worden. NMBS en Infrabel verantwoordelijk voor de helft van de vertragingen Zonder voorbij te gaan aan de belangrijke impact van “derden”, blijkt uit de cijfers sinds begin 2017 dat de NMBS en/of Infrabel samen verantwoordelijk zijn voor meer dan de helft van de vertragingen. Opnieuw de reistijden verlengen is geen oplossing, integendeel. Door aan de interne oorzaken te werken, kan het aantal vertragingen met een derde tot de helft verminderen. Commentaar (0)
![]() Schrijf commentaar
|