Home Actueel Persberichten TreinTramBus blij met betere info over wachttijd op trams en bussen
TreinTramBus blij met betere info over wachttijd op trams en bussen
zaterdag, 21 april 2018 12:11

ReisinfoSinds kort heeft De Lijn de informatie over de werkelijke wachttijd op de naderende trams en bussen aanzienlijk verbeterd, dit zowel op de schermen en borden aan de halten als op de website en via de app. Ook de nieuwe infoschermen in de Antwerpse tramtunnels zijn nu veel duidelijker en correcter en voldoen beter aan de verwachtingen van de reizigers.

TreinTramBus feliciteert de dynamische directie Marketing voor deze prestatie. ‘Hiermee loopt Vlaanderen zijn achterstand in op een groot aantal steden in de rest van West-Europa’ zegt voorzitter Stefan Stynen.

Er blijven nog wel enkele pijnpuntjes. Zo rijden er nog "spooktrams of -bussen" die niet gedetecteerd worden, zijn de schuine schermen aan de halten bij zonlicht slecht leesbaar en zijn de borden op grote busstations nog niet voorzien van de real-time-informatie.

TreinTramBus hoopt dat De Lijn nu werk gaat maken van halteaankondiging op de bussen, betere info in en rond de grote stations en knooppunten. De reiziger krijgt ook nog steeds geen informatie over ritten die om wat voor reden dan ook zijn afgeschaft en blijft soms vergeefs aan de halte wachten.

buyle monik said:

betere reisinfo
Ook de reisinfo op de website zou veel eenvoudiger en beter moeten. Ook daar zouden we moeten wete of er bus omgeleid wordt en waar dan de halte is. Antwerpen bus 34-30 Omleidingen hoelang duren die tot einde werken. Werken zijn gedaan en 14 dagen later herbeginnen ze. Maar niemand die het weet.
Ook aan de haltes waar nog geen nieuwe info borden hangen kan de de info via QR code dan beter.

vrijdag 27 april 2018 om 23:05

Marc Kuypers said:

Chronologisch
Maar waarom staat die info niet chronologisch??? Dit is toch onvoorstelbaar. In alle steden in heel de wereld is dat zo. In Antwerpen kan dit niet. Het kan hier nooit eens echt helemaal goed zijn van de eerste keer.

zaterdag 28 april 2018 om 08:43

Jeroen Van den Bossche said:

Verbeterpunten
Er zijn nog heel wat verbeterpunten mogelijk:

- de realtime reisinfo via de app is nog steeds onbetrouwbaar. In de app worden sommige bussen niet opgelijst om door te komen aan een halte en dan verschijnen ze opeens toch. Of - erger - ze staan er wel in maar komen uiteindelijk niet opdagen (men afficheert dan blijkbaar enkel een theoretische doorkomst). Veel zou naar verluidt te maken hebben met de discipline van de chauffeur om zich correct aan te melden op het netwerk.

- De klantendienst kan in bovenstaande gevallen nog altijd veel te weinig hulp bieden, zelfs niet na een bevraging bij de provinciale dispatching. Het volstaat dat een bus niet is aangemeld in het systeem om totaal hulpeloos met de klant vast te stellen dat de bus blijkbaar niet rijdt.

-De nieuwe versie van de app is minder gebruiksvriendelijk en minder overzichtelijk dan de oude versie. Duidelijk een stap achteruit.

- Er wordt in realtime nog veel te weinig gecommuniceerd over omleidingen, bijvoorbeeld ten gevolge van de wekelijkse marktdag. Zoiets zou op de bus (via de lijnfilm of via een koersbord geplaatst achter de voorruit) moeten worden gecommuniceerd. Nu hangen dergelijke initiatieven af van de goodwill van de chauffeur die in het beste geval zelf een papiertje ophangt of aan elke halte iets omroept. Een kleine ingreep zou hier veel onaangename verrassingen bij de reizigers kunnen vermijden. Helaas is mijn voorstel hierover door DL nog niet in werkelijkheid omgezet.

zaterdag 28 april 2018 om 16:19

Walter Resseler said:

Voor Monique: omleidingen bussen 30 - 34
Het is mogelijk een 'abonnement' te vragen aan de lijn voor de omleidingsinfo van bepaalde lijnen. Toevallig heb ik die van de bussen 30/34 waar Monique over schrijft. Op die wijze kan je al veel te weten komen. Werkt natuurlijk niet voor lijnen die je slechts sporadisch neemt. Groeten, Walter Resseler

zaterdag 28 april 2018 om 20:10

overweg13 said:

...
Alleen spijtig dat je de kaartjes met de omleidingen, die wél aan de haltes hangen, niet kunt raadplegen, rustig thuis op de website. Bij de TEC kan het wel...

zondag 29 april 2018 om 08:25