Home Actueel Persberichten Reizigers en politici ijveren samen voor snellere treinverbinding tussen Hasselt en Antwerpen
Reizigers en politici ijveren samen voor snellere treinverbinding tussen Hasselt en Antwerpen
woensdag, 18 april 2018 09:08

Brief Hasselt-Antwerpen

In een gezamenlijke brief aan NMBS-topvrouw Sophie Dutordoir die vandaag werd verzonden, pleiten reizigersorganisatie TreinTramBus, de stadsbesturen van Hasselt, Diest en Antwerpen en het Limburgse provinciebestuur samen voor een snellere treinverbinding tussen Hasselt en Antwerpen. Alle partners zien eensgezind het belang in van een snelle, klokvaste IC-trein tussen Hasselt en Antwerpen. Het autoverkeer slibt immers niet enkel dicht in Antwerpen en op de E313, maar inmiddels ook in en rond Hasselt. Jammer genoeg is de trein vandaag onvoldoende een volwaardig alternatief voor verplaatsingen tussen de provincies Limburg en Antwerpen.

“Sinds 2014 is het treinaanbod tussen beide provinciehoofdsteden erg onaantrekkelijk geworden”, zegt Stefan Stynen, voorzitter van TreinTramBus. “In de daluren nemen de rechtstreekse treinen niet meer de kortste route, waardoor reizigers ruim anderhalf uur onderweg zijn voor een afstand die in vogelvlucht 78 km bedraagt. Omgerekend is dat een commerciële snelheid van amper 50 km/uur. Voor iets snellere alternatieven zijn reizigers aangewezen op een onbetrouwbare overstap in Aarschot.”

TreinTramBus vindt een snellere treinverbinding tussen Limburg en Antwerpen noodzakelijk om twee redenen. “Enerzijds blijkt uit de ticketverkoop in Hasselt dat de vraag richting Antwerpen ook in de daluren relatief groot is”, zegt Stynen. “Anderzijds zou zo’n snellere trein een aantrekkelijk alternatief kunnen bieden voor de verkeersproblematiek op de E313 en de Antwerpse Ring. Tijdens de werkzaamheden voor het Oosterweelproject vermindert immers de capaciteit op de Ring, waardoor het aantal wagens er met 30 000 zou moeten afnemen.”

De initiatiefnemers vragen daarom dat de huidige snelle piekuurtreinen, die Hasselt en Antwerpen momenteel tweemaal per dag in amper één uur met elkaar verbinden, vanaf de volgende update van het vervoerplan ieder uur worden ingelegd. “Uit onze analyses blijkt dat het technisch mogelijk is om de gevraagde verbinding te integreren in het drukke treinverkeer op deze goederencorridor”, besluit Stynen.

 

Share/Save/Bookmark
Commentaar (1)add comment

luk hulpiau said:

...
Hoog tijd. Zeer belangrijk. De overheid bepleit wel met woorden dat het nodig is om van de auto over te stappen op de trein maar met daden ho maar .... Een performant openbaar vervoer veronderstelt veel meer middelen.
 
zaterdag 28 april 2018 om 08:35
Stemmen: +2

Schrijf commentaar

security image
Schrijf de volgende tekens


busy
 

Lid worden

lidwordenvanbttb-met-tek

Inschrijven nieuwsbrief


EHBO-OV

helpDe trein, tram of bus nemen is niet altijd makkelijk! Waar vind je de dienstregelingen? Hoeveel kost een ticket? Hoe weet je dat je op de juiste trein, tram of bus zit? ... Surf naar www.ehbo-ov.be voor een duidelijk antwoord!

Laatste reacties

Met de steun van


thumb_logo_nl_groen

  ndm-lid-van

© TreinTramBus 2018 | Kortrijksesteenweg 304, 9000 Gent | T +32 (0)9 223 86 12