Home Actueel Persberichten TreinTramBus verheugd over uitbreiding treinaanbod vanaf 10 december
TreinTramBus verheugd over uitbreiding treinaanbod vanaf 10 december
donderdag, 07 december 2017 17:32

IC-bruggeKOndanks de zware besparingen bij de NMBS groeit het aanbod met 5%. Er komen vooral meer treinen rond Antwerpen, Brussel en op zaterdag. TreinTramBus ziet deze treindienst dan ook als een belangrijke trendbreuk. Knelpunten blijven onder meer het ontbreken van snelle verbindingen tussen Brugge en Kortrijk en tussen Antwerpen en Hasselt, de zwakke verbindingen naar onze buurlanden en het zwakke weekendaanbod zoals tussen Antwerpen en Brussel.

Focus op de voorstadstrein

Een van de belangrijkste verbeteringen is de invoering van een extra trein tussen Essen, Antwerpen en Puurs op weekdagen, waardoor alle stations op deze lijnen voortaan om het half uur worden bediend. Dan moet het geldigheidsgebied van de City Pass wel snel uitgebreid worden, opdat de voorstadstrein rond Antwerpen echt zijn rol kan spelen als ruggengraat van het openbaar vervoer.

Bij de invoering van de vorige treindienst werden rond Brussel een aantal vroege en late treinen geschrapt. Dat wordt nu deels gecorrigeerd met latere voorstadstreinen vanuit Brussel naar Dendermonde, Leuven en Aalst (via Jette en Ternat). Ook de treinen op de lijn Vilvoorde – Schuman – Etterbeek – Halle rijden voortaan tot na 23 uur. Voor mensen die in ploegen werken, rijden de eerste treinen op sommige lijnen echter nog steeds te laat.

Meer treinen in het weekend en om het uur op zaterdag

In het weekend zijn de belangrijkste verbeteringen de verlenging van de IC-trein Luchthaven – Gent tot Brugge en Knokke en de invoering van weekendtreinen op de lijnen Antwerpen-Boom-Puurs en Mechelen-Vilvoorde-Schuman-Halle.

Voortaan maakt de NMBS ook een verschil tussen het aanbod op zaterdag en zondag. Dit betekent dat er in Vlaanderen voortaan op zaterdag zo goed als overal minstens om het uur een trein gaat rijden. Dat is een belangrijke verbetering voor verbindingen zoals Hasselt – Diest – Leuven, Hasselt – Mol en Eeklo – Gent – Ronse, die tot dusver ook op zaterdag slechts om de twee uur reden. De S-treinen Antwerpen – Mechelen – Brussel – Nijvel rijden zelfs om het half uur en bieden daarmee extra flexibiliteit.

Extra capaciteit richting kust en voor de studenten

De NMBS splitst de drukke treinverbinding naar Knokke en Blankenberge in een trein Genk – Leuven – Brussel – Gent – Brugge – Blankenberge en een afzonderlijke trein Brussels-Airport – Brussel – Gent – Brugge – Knokke. Dit zal zowel de capaciteit als de stiptheid op deze as ten goede komen en levert enkele minuten tijdwinst op.

Op zondag biedt de NMBS extra capaciteit voor de studenten naar Leuven, Gent en Etterbeek.

Wat ontbreekt nog?

Deze treindienst is een belangrijke trendbreuk maar mag geen eindpunt zijn. TreinTramBus pleit voor een geleidelijke veralgemening van een halfuurfrequentie op alle lijnen van maandag tot zaterdag; te beginnen in de ruimere spits.

Voorts ontbreken volwaardige IC-verbindingen Antwerpen – Hasselt en Kortrijk – Roeselare – Brugge. Door de ontmanteling van de aansluitingsknoop in Lichtervelde zijn reizigers uit de Westhoek vanaf volgende week een stuk langer onderweg naar Brugge.

Op zaterdag en zondag missen we ook een volwaardige IC-trein tussen Antwerpen en Brussel. Vanuit de Kempen komt er in het weekend voorlopig evenmin een trein naar Mechelen en Brussel.

De verbindingen naar steden vlak over de grens blijven opvallend zwak. Er rijden niet alleen te weinig treinenvanuit Doornik en Kortrijk naar Rijsel (de zogenaamde Eurometropool), maar ook richting Aken, Maastricht of Roosendaal. Door de verschuiving van de Benelux naar de hogesnelheidslijn en Breda zal er tussen Antwerpen en Roosendaal nog slechts één trage L-trein/uur rijden. Voor het autoverkeer zijn de Europese binnengrenzen reeds jaren geleden opgeheven, voor de treinreiziger is dat nog lang niet het geval.

Voorts hopen we dat er snel werk kan worden gemaakt van de heropening van de grensoverschrijdende verbinding (Antwerpen –) Neerpelt – Weert en de heropening van Gent – Zelzate.

Share/Save/Bookmark
Commentaar (17)add comment

Marc Kuypers said:

Capaciteit in de spits
Helaas wordt er niet gesproken over de samenstelling (lengte) van de treinen in de spits. Ik doe dagelijks het traject Ekeren-Brussels Airport via Antwerpen Centraal en gebruik daarvoor in de regel de trein naar Hasselt via de luchthaven. Deze trein zit uiteraard vol met studenten en vliegtuigpassagiers en heeft in de spits zeer dikwijls een kleine samenstelling zodat er vanaf Berchem niet voldoende zitplaatsen meer zijn (soms staan er meer koffers op en tussen de zetels dan reizigers) en het vanaf Mechelen meer op veevervoer lijkt.
 
donderdag 07 december 2017 om 13:38
Stemmen: +2

Steven Verbanck said:

L12 niet overal 2/u
"een extra trein tussen Essen, Antwerpen en Puurs op weekdagen, waardoor alle
stations op deze lijnen voortaan om het half uur worden bediend" Klopt niet: kleinste stations St-Mariaburg, Kijkuit en Wildert nog steeds 1/u (L450)
 
donderdag 07 december 2017 om 14:28
Stemmen: +1

smilde kees said:

Capaciteit
@ Marc Kuypers: We kunnen moeilijk iets schrijven over de capaciteit na 10 december, omdat we daar nog geen zicht op hebben. Dit weekend wordt er uitgebreid met materieel geschoven. De NMBS volgt in de eerste weken van een nieuwe dienstregeling structurele overbezettingen goed op.
 
donderdag 07 december 2017 om 20:56
Stemmen: +1

smilde kees said:

L12
@Steven Verbanck: Zoals via Twitter al gemeld is er op lijn 12 sprake van een tijdelijke situatie. Zodra de Beneluxtrein naar de HSL verhuist (misschien wel per 9 april), wil de NMBS de tweede L-treinserie overal laten stoppen.
 
donderdag 07 december 2017 om 20:59
Stemmen: +1

Peter heesakkers said:

Verbindingen met Noorderburen
Ontstellend slecht zijn bus en treinverbindingen - zij bestaan eigenlijk niet zelfs-met de Noorderburen mij aangaande. Vooral als met de vijfde grootste stad en omgeving van Eindhoven met ruim 700.000 inwoners. dagelijks tienduizenden werkpendelaars en toeristisch en winkelbezoek, wederzijds, En dit in een tijd van open grenzen binnen Europa {E.U.}. Bereikbaarheid per O.V. vrijwel nihil.
 
vrijdag 08 december 2017 om 13:50
Stemmen: +4

Lander said:

West-Vlaanderen blijft achter
Die snelle verbinding Kortrijk - Brugge/Oostende is inderdaad een probleem. De NMBS komt af met de goed nieuws show dat de verbinding Kortrijk - Oostende nu gaat in 67 minuten i.p.v. 77 minuten. Ze vergeten echter wel dat tot 2013 je er maar 55 minuten over deed van Kortrijk naar Oostende.

Ook het piekuur aanbod Gent - Poperinge is triestig. Er zijn twee piekuurtreinen in de avond gepland vanuit Gent. Er is een ic-trein om 16u36 dan 5 minuten later om 16u41 heb je al een P-trein om dan weer 55 minuten te moeten wachten tot de ic-trein om 17u36. Dan is er 11 minuten later om 17u47 weer een P-trein en dan weer 49 minuten niks tot 18u36.
Het ganse piekuuraanbod Gent - Kortrijk is trouwens heel raar met 3 treinen op 9 minuten en dan na 22 minuten nog een trein om vervolgens 27 minuten te moeten wachten totdat je er dan weer 3 hebt op 11 minuten. De NMBS zit daar inderdaad met een druk traject tussen Gent en De Pinte waar ook de lijnen naar De Panne en Ronse moeten passeren maar dan nog.

En dan heb je nog de trage verbinding naar Rijsel inderdaad. Vanuit Gent/Waregem sta je eerst 11 minuten stil in Kortrijk (om te ontkoppelen) en dan nog eens 9 minuten in Moeskroen (om geen enkele reden). Van de 58 minuten die je onderweg bent van Waregem naar Rijsel rijdt de trein er effectief 36.
 
vrijdag 08 december 2017 om 15:12
Stemmen: +6

johan van espen said:

Aankondiging wijziging uurregeling en lijn 12
Wijziging uurregeling wordt overal met veel trompetgeschal aangekondigd, maar uurregeling is enkel terug te vinden op website. Waar zijn de blauwe affiches en folders met de nieuwe regeling? Niet iedere (potentiële) treinreiziger loopt de hele tijd op een zakcomputer of zo te turen of heeft daar toegang toe.

Lijn 12 : in het weekend blijft dat 1 (stop)trein per uur, alsof er dan geen file naar Antwerpen is / = miskenning van het reizigerspotentieel ten noorden van Antwerpen (waar op weekdagen 3 treinen per uur gaan rijden).
 
vrijdag 08 december 2017 om 17:20
Stemmen: +3

dirk baeke said:

Verbinding met zuiderburen
En waar blijft de(veelgevraagde) trein naar Duinkerke? Nu moet iedereen langs de overbezette en trage lijn naar Lille(ook veel goederenverkeer. Ook zou men dan naar de tussengelegen franse kustgemeenten kunnen sporen en via Duinkerke naar Calais(London) wat aanmerkelijk korter is vanuit Gent
 
vrijdag 08 december 2017 om 21:27
Stemmen: +2

An Van Hertum said:

IC Antwerpen-Hasselt
Hopelijk blijven jullie pleiten voor het herinvoeren van de rechtstreekse verbinding Antwerpen-Hasselt. Heel wat reizigers doen dagelijks met mij de vertragingsgevoelige overstap in Aarschot.
 
zaterdag 09 december 2017 om 18:00
Stemmen: +4

Jo Saubain said:

Lijn 73
Voor de lijn 73 is het nu volledig gedaan. Waar we nu geruime tijd hebben gewacht om een snellere verbinding met Brussel te hebben (omdat de NMBS daar plots een half uur had bijgelapt), hebben we nu helemaal GEEN verbinding meer. Terug met de auto naar de Luchthaven.
 
zondag 10 december 2017 om 07:09
Stemmen: +3

David-Joris Nijenhuis said:

Praat liever over de wens: een directe verbinding Brussel-Kempen!
Waarom spreekt TTB niet over het ontbreken van de directe trein Turnhout-Brussel in de weekenden? Het is helemaal niet nodig om deze naar Antwerpen te laten rijden. Creëer in Lier vlotte overstap en je kunt reizigers vanuit de Kempen een vlottere overstap naar Brussel geven, ipv de tijdrovende omweg van 25 minuten (dus 50 minuten als je heen en terug reist).
 
vrijdag 22 december 2017 om 17:19
Stemmen: +1

José said:

Westkust krijgt verbinding met Antwerpen maar...
: (verliest zijn IC naar Brussel, bovendien wordt de aansluiting in Lichtervelde naar en van Brugge verbroken. Oh wat zijn ze toch goed bezig. De toenmalige burgemeester van De Panne missprak zich destijds eens en heette de Westhoek eens "de Pesthoek". Maar ik geloof dat er alles wordt aan gedaan om lijn 73 zo vlug mogelijk op te doeken. TreinTramBus West-Vlaanderen kijkt er naar maar kan er niets aan doen. Ik ben beschaamd om dat te moeten zeggen want de spoorwegen lachen hen gewoon uit. smilies/cry.gifsmilies/cry.gif
 
vrijdag 22 december 2017 om 17:27
Stemmen: +0

overweg13 said:

Westkust...
Je moet wel weten wat je wil, hé. Die IC-verbinding met Brussel werd nog niet zo lang geleden verguisd omdat ze niet langs de rechtstreekse lijn ging en nu zou je ze al terug willen!
 
vrijdag 22 december 2017 om 17:58
Stemmen: +1

Paul De Meulemeester said:

Beter aanbod voor de Denderstreek ?
een sterk staaltje van "beter aanbod" van de NMBS. Om het uur is er een S-trein van Ninove naar Denderleeuw, om 11u55. Trein komt aan in D'Leeuw om 12:04. Precies op datzelfde uur vertrekt in D'leeuw een directe trein naar Brussel Noord-Zuid (en Brussel-Nationaal). Die trein komt al in Brussel Zuid aan om 12:26. Maar in Denderleeuw moet ik, die van Ninove kom, wachten tot de volgende trein naar Brussel (deze voor Dendermonde); die is pas om 12:21, dus ook later in Brussel ...
Waarom heeft men die treinen niet op mekaar afgestemd met overstaptijd van bv. 5 minuten ?
 
zaterdag 23 december 2017 om 08:06
Stemmen: +1

Marc Kuypers said:

Capaciteit
@Smilde Kees: De capaciteit op de lijn Antwerpen-Brussels Airport Hasselt is al heel lang een probleem en wordt helemaal niet opgevolgd. Dit is een trein vol kotstudenten en vliegtuigpassagiers allen met veel bagage. Op maandagochtend rijdt die steeds in verminderde capaciteit. En dikwijls ook op andere dagen. Dit is onbegrijpelijk en getuigt van een totaal gebrek aan kennis van de situatie op het terrein en minachting voor de reiziger. Op papier lijkt het allemaal mooi maar voor de reiziger zelf blijft het slecht. En laat me niet beginnen over de vertragingen met gemiste aansluitingen als gevolg,want wachten op aansluitingen is not done bij de NMBS.
 
zaterdag 23 december 2017 om 08:28
Stemmen: +0

Claude PROVOST said:

De NMBS vervoert graag lucht ! Leve de lege eerste klas !
Als dagelijkse treinreiziger stoor ik mij vaak aan het feit dat in tweede klas iedereen in de rijtuigen geduwd wordt, terwijl er bij sommige treinen tot 30 % lege eerste klasrijtuigen meerijden. Zo vanuit Aalst naar Brussel op de spits op 12 rijtuigen zijn er 4 eerste klasrijtuigen. Aan sommige P-treinen hangen er tot 3 eerste klasrijtuigen leeg mee te rijden. De generatie die gratis meereed zal nu wellicht dienstauto's krijgen en hebben de trein dus niet meer nodig. De gewone werknemer die het 'genot' heeft om een tweede klasabonnement te krijgen, moet dikwijls na een lange dagtaak nog rechtstaand en opeengeduwd meerijden. Wanneer gaat Sofie daar eens iets aan doen ?
 
zondag 24 december 2017 om 16:30
Stemmen: +1

overweg13 said:

eerste klas
Ik heb altijd in eerste klas gereisd en heb daar ook altijd voor betaald. Die discussie over eerste klas is een monster van Loch Ness dat maar niet uitgeroeid raakt. Laat mensen die daar meer voor willen betalen, dat ook doen. Dat houdt o.a. de tarieven in tweede klas laag. En dat van die lege eersteklasrijtuigen is een verhaal dat ook steeds weer opduikt. Mijn ervaring is treinen met een sterke bezetting in tweede, ook in eerste goed vol zitten.
 
zondag 24 december 2017 om 18:24
Stemmen: +0

Schrijf commentaar

security image
Schrijf de volgende tekens


busy
 

Lid worden

lidwordenvanbttb-met-tek

Inschrijven nieuwsbrief


EHBO-OV

helpDe trein, tram of bus nemen is niet altijd makkelijk! Waar vind je de dienstregelingen? Hoeveel kost een ticket? Hoe weet je dat je op de juiste trein, tram of bus zit? ... Surf naar www.ehbo-ov.be voor een duidelijk antwoord!

Laatste reacties

Met de steun van


thumb_logo_nl_groen

  ndm-lid-van

© TreinTramBus 2018 | Kortrijksesteenweg 304, 9000 Gent | T +32 (0)9 223 86 12