Home Actueel Persberichten Betekent de basisbereikbaarheid het einde van de Mechelse stadsbus?
Betekent de basisbereikbaarheid het einde van de Mechelse stadsbus?
dinsdag, 31 oktober 2017 11:44

Gebruikers eisen transparantie en inspraak over plannen basisbereikbaarheid

De regio Mechelen is één van de proefregio’s die door de Vlaamse overheid zijn aangewezen voor de invoering van de basisbereikbaarheid. De jongste maanden stelden het Vlaams Gewest en De Lijn een extern studiebureau aan dat in overleg met de betrokken steden en gemeenten een nieuw vervoersplan opstelt. Voor de reizigers staat er veel op het spel. De basisbereikbaarheid moet worden ingevoerd binnen de bestaande budgetten. Zo dreigen extra bussen naar Mechelen-Noord, de geplande winkelzone in de lus van de R6 of snellere verbindingen naar Aarschot en Keerbergen ten koste van het bestaande aanbod te gaan. Voor reeds lang gekende behoeften zoals een rechtstreekse bus tussen Heist-op-den-Berg, Schriek en Tremelo of van Heist naar het Imeldaziekenhuis in Bonheiden, is er geen geld.

Verliest Mechelen drie stadslijnen?

In 2012 werd het stadsnet van Mechelen al zwaar getroffen door de besparingen van De Lijn. In de eerste ontwerpen van het nieuwe busnet worden stadslijn 2 naar de omgeving van het Vrijbroekpark, lijn 3 naar Muizen en 4 naar Battel en Leest opgeheven. Ook de bediening van de wijk Kauwendaal staat ter discussie. Het aanbod op de Leuvense- en Battelsesteenweg zou daardoor dalen tot slechts 2 bussen / uur.De geschrapte bussen rijden niet leeg maar zouden worden opgeofferd voor een betere bereikbaarheid van Mechelen-Noord, het Raghenopark en de Eandissite. De drukke stadslijnen via de Schijfstraat en de Oude Antwerpsebaan wil men verleggen naar de N16 en de Antwerpsesteenweg. Tussen Mechelen-Noord en de Veemarkt, waar tot 2012 om de tien minuten een bus rijdt, zou er nog slechts om het half uur een bus rijden. De grotere loopafstanden en de slechte bereikbaarheid van de haltes op de gewestwegen zullen mensen de auto injagen. Voor wie slecht te been is, dreigt huisarrest. Wie ervoor koos om in de stad en vlakbij het openbaar vervoer te gaan wonen, is dit plan een koude douche.

Geen bus meer tussen Duffel en het AZ Sint-Maarten?

Eén van de principes van de basisbereikbaarheid is dat bussen en treinen niet parallel mogen rijden. Omdat er tussen Duffel en Mechelen een trein rijdt, wil men de route van lijn 550 Lier –Mechelen tussen Mechelen en Duffel via het centrum van Sint-Katelijne-Waver leiden. Door de rigide toepassing van die principes zou de rechtstreekse verbinding tussen het AZ Sint-Maarten en Duffel vanaf 2020 wegvallen, absurd.

Sneller naar Willebroek, Heist-op-den-Berg en Keerbergen

Het plan bevat uiteraard ook positieve elementen, al zijn zelfs die niet zonder schaduwzijde. De buslijnen naar Willebroek, Heist-op-den-Berg en Aarschot (via Keerbergen) zouden worden rechtgetrokken. Reizigers voor die bestemmingen zullen tijd winnen maar. De bus zal echter niet meer via de dorpskernen van Rijmenam en Beerzel rijden. De bewoners van die kernen zouden de bus moeten nemen op de N15 of de Rijmenamseweg. Vanuit OLV-Waver naar Mechelen zou er nog slechts één bus/uur rijden.

Reizigers niet betrokken

De bestaande plannen zijn in het grootste geheim tot stand gekomen en kunnen we alleen bekend maken omdat een aantal mensen die van dichtbij betrokken waren onze bezorgdheid delen. Als gebruikers eisen wij transparantie en een open debat over dergelijke fundamentele keuzes. Regio Mechelen Mobiel voor Iedereen en TreinTramBus stelden een jaar geleden en alternatief busplan voor om het stads- en streeknet te versterken. Dat is nodig om een totaal verkeersinfarct in onze regio te vermijden. Het plan van de vervoersregio staat daar, deels bij gebrek aan budget, mijlenver vanaf.

Debatavond in Mechelen op 9/11/2017

Op 9/11/2017 organiseert TTB samen met regio Mechelen Mobiel voor iedereen een debatavond over de toekomst van het OV in de regio. Iedereen welkom in de Aula's van Thomas More om 19u30 aan de Zandpoortvest in Mechelen. Bekijk de affiche voor meer info. 

2017-10-06__affiche_RMMI.jpg

Share/Save/Bookmark
Commentaar (0)add comment

Schrijf commentaar

security image
Schrijf de volgende tekens


busy
 

Lid worden

lidwordenvanbttb-met-tek

Inschrijven nieuwsbrief


Komende Activiteiten

EHBO-OV

helpDe trein, tram of bus nemen is niet altijd makkelijk! Waar vind je de dienstregelingen? Hoeveel kost een ticket? Hoe weet je dat je op de juiste trein, tram of bus zit? ... Surf naar www.ehbo-ov.be voor een duidelijk antwoord!

Laatste reacties

Met de steun van


thumb_logo_nl_groen

  ndm-lid-van

© TreinTramBus 2017 | Kortrijksesteenweg 304, 9000 Gent | T +32 (0)9 223 86 12