Home Actueel Persberichten Visie TreinTramBus op de plannen van Dutordoir
donderdag, 19 oktober 2017 13:51

CEO toont gezonde ambitie
TreinTramBus steunt plan Sophie Dutordoir voor modernisering NMBS

Gisteren onthulde Sophie Dutordoir in de Kamercommissie Infrastructuur haar plannen voor de modernisering van de NMBS. TreinTramBus is tevreden met de focus op de kerntaken, reizigers vervoeren en de aandacht voor een betere communicatie.

Sophie Dutordoir bracht een kritische analyse over de situatie bij de NMBS maar reikt ook recepten aan om de overstap te maken naar de 21ste eeuw. Reizigersbeweging TreinTramBus wil constructief meewerken aan dit plan.

Zoals uit onze eigen stiptheidsmetingen blijkt, blijft een betere stiptheid een werkpunt, maar de focus op betere communicatie is minstens even belangrijk. 100 % stiptheid is niet haalbaar, de reiziger steeds accuraat en duidelijk informeren moet dat wel zijn.

Ook de focus op kleinere projecten in de stopplaatsen om het onthaal te verbeteren geniet onze steun. België moet zijn achterstand op het gebied van toegankelijkheid wegwerken en van de aanleg van hoge perrons met toegangshellingen of liften een prioriteit maken. TreinTramBus dringt er wel op aan de lopende grotere projecten (Aalst, Gent, Mechelen, Oostende, Roeselare, Vilvoorde) af te werken.

Tot slot is ook de nieuwe treindienst vanaf december 2017 een stap vooruit. Antwerpen krijgt een beter voorstadsnet en op zaterdag zal er in Vlaanderen bijna overal minstens om het uur een trein rijden. Met de City Pass is bovendien een eerste aanzet gegeven tot tariefintegratie. Ook voor de rand rond Brussel en andere steden moeten nu dergelijke formules worden uitgewerkt.

Politiek aan zet

Nu de topvrouw van de NMBS haar visie heeft gepresenteerd, is de politiek aan zet. België heeft dringend behoefte aan een toekomstgericht mobiliteitsbeleid en met name een beheerscontract en investeringsplan voor de NMBS en Infrabel. Gezien onze mobiliteits- en milieuproblemen blijft het bovendien onbegrijpelijk dat het spoor zwaar moet besparen terwijl de overheid mensen blijft subsidiëren om met de auto te rijden.

dirk baeke said:

beleid
De grootste schuld van de huidige malaise ligt bij De Croo. Zijn IC/IR plan is volledig mislukt. Te veel lijnen en stopplaatsen die nu rendabel zouden zijn zijn toen gesloten. Tegenwoordig rijden alle IC treinen als IR, sommige zelfs als stoptrein. Enige uitzondering is de IC trein Oostende-Eupen en in mindere mate Oostende-Antwerpen De reistijden zijn ook veel te lang om concurrentieel te zijn, met dan nog lange stops in de stations; zo rijdt de IC trein sint-niklaas-Lille 1.50uur over een afstand van 100 km! De trein naar Luxemburg is helemaal schandalig; waar is de tijd van de Eurocities? Die waren toch iets sneller. Waarom geen treinen meer naar Givet en Duinkerke en Bastogne? In Duitsland en Frankrijk zijn er al lijnen terug geopend die 20 jaar gesloten waren, zelfs 40 jaar in Zuid Frankrijksmilies/cry.gifsmilies/cry.gifsmilies/angry.gif

vrijdag 20 oktober 2017 om 23:33

Lien said:

De minachtende houding van de NMBS jegens haar betalende passagiers. Elk normaal bedrijf zou hier niet mee weg komen en failliet gaan.
Sinds 2001 (dat is dus zestien /16 jaar!!) is ons reizigers een goede IC verbinding beloofd tussen Brussel en Amsterdam.
De Fyra zou de oplossing zijn. Maar iedereen heeft kennis genomen van de miskoop en het verlies van honderden miljoenen taxpayers' money en de snellere dienst is er nooit gekomen.
De NMBS en NS zijn armetierige organisaties die kennelijk elkaar bestrijden en daarmee alle reizigers die internationaal reizen en de vaste klanten onoorbaar en schandalig benadelen. De afgelopen maand (oktober 2017) heb ik 2x op perron 22 moeten lezen dat de dienst op het traject Brussel - Amsterdam, 'was uitgevallen'. Dat betekent dat er in 2 uur een trein (wellicht) komt.
Alternatief kan men om het uur vanaf Antwerpen de stopdienst (11 stations) naar Rozendaal nemen. Deze trein is kennelijk uit de vijftiger jaren in het Oostblok aangeschaft en recentelijk van de schroothoop gehaald. Zo ziet die trein eruit met banken zonder leuningen of zitcomfort. Het verbaast niemand dat deze trein niet geschikt is voor internationaal verkeer en grote stuks bagage, maar allez, de NMBS zegt hier met minachting dat de reizigers (die toch geld voor een goede service betaald hebben) niet moeilijk moeten doen. Het is diep treurig dat zo'n groot bedrijf, waar bijna elk mens regelmatig gebruik van wil/moet maken, met dit beleid wegkomt. Eigenlijk zouden alle gebruikers een week moeten staken. Het vreemde is dat[removed]void(0); het personeel nauwelijks op de hoogte is en dat de reiziger niet op tijd geïnformeerd wordt. Come on, wij leven in de 21e eeuwsmilies/cry.gif

donderdag 09 november 2017 om 15:22