Home Actueel Persberichten TreinTramBus: minimumdienst is haalbaar
TreinTramBus: minimumdienst is haalbaar
vrijdag, 12 mei 2017 11:26

Minister Bellot presenteerde zopas zijn plannen voor een minimumdienst op het spoor. Reizigersvereniging TreinTramBus reageert voorzichtig positief, maar stelt dat het vooral belangrijk is om de uitwassen van een staking tegen te gaan, waarbij reizigers totaal onverwacht vaststellen dat er geen trein rijdt.

foto-2 spoorstaking

Stakers zullen hun intenties 4 dagen op voorhand moeten bekendmaken, en de NMBS moet 24 uur op voorhand laten weten welke treinen zullen rijden. "Niet alle reizigers zijn geholpen, maar met die maatregel weten we op voorhand waar we aan toe zijn, en wie geen alternatief heeft zal in veel gevallen toch op zijn bestemming geraken", zegt Jan Vanseveren, woordvoerder van TreinTramBus. " We steunen dan ook de plannen van de minister. Die vormen geen aantasting van het stakingsrecht, maar willen het evenwicht bewaren tussen de rechten van (stakende) medewerkers en die van de getroffen reizigers."

"Wel vinden we het belangrijk dat eerst de uitwassen van stakingen worden aangepakt. Onaangekondigde stakingen zijn niet meer van deze tijd, omdat de getroffen klanten niet de kans krijgen om zich aan te passen. Hetzelfde geldt voor sabotageacties, waarbij een kleine groep stakers sporen of seinhuizen blokkeren en zo een groot deel van het spoorverkeer plat legt. We vragen dan ook dat vroegere afspraken tussen vakbonden en werkgever worden nageleefd en afgedwongen. Daarnaast stellen we vast dat stakingen vaak langer duren dan aangekondigd: een 24-urenstaking begint vaak een paar uur eerder en eindigt vaak een paar uur later dan aangekondigd.

TreinTramBus benadrukt dat een minimumdienst wel degelijk haalbaar is en verwijst daarvoor naar het buitenland. "In Italië, is de minimumdienst lijn per lijn vastgelegd, gerespecteerd en bekend voor iedereen. Wat tegenstanders van een minimumdienst hierover beweren klopt dus niet."

geert calis said:

minimum dienstverlening is verdere stap naar uitholling stakingsrecht
minimum dienstverlening is verdere stap naar uitholling stakingsrecht.
Dit laatste is de natte droom van deze Regeringen en jammer genoeg speelt de BTTB in hun kaart.
U vertegenwoordigt allicht een aantal reizigers, maar mij zeer zeker niet...

Meer nog, steeds meer, zeker sinds deze Regeringen, is een staking in het O.V. meestal in het voordeel van de reiziger (op korte en middellange termijn, natuurlijk) . Omdat men meer en meer staakt o.w.v. de AFBRAAk van het o.v. met als bedoeling een verdere privatisering ervan én enkel de 'rendabele' lijnen te behouden (zie Groot-Brittannië na Thatcher).

Groeten,
G.C.

vrijdag 12 mei 2017 om 18:07

Rian van der Borgt said:

@geert Calis
Op welke manier zou deze maatregel het stakingsrecht uithollen? Werknemers kunnen immers kiezen of ze staken of niet, net als nu.

In GB is er overigens geen sprake van dat enkel rendabele lijnen zijn behouden. De overheid subsidieert daar ook nog steeds de meeste treindiensten. De grote afbraak in GB vond plaats in de jaren 60 en 70 van de vorige eeuw, geheel zonder enige privatisering.

maandag 15 mei 2017 om 12:39

overweg13 said:

...
De echte vrees van de vakbonden is natuurlijk dat ze op hun muil gaan, vier dagen voor de staking, als blijkt dat er te weinig stakers zijn... Nu zal dat open en bloot blijken.

maandag 15 mei 2017 om 18:53

geert calis said:

wanneer volgt de maximale dienstverlening van de Spoorwegen?(o.a.antwoord aan R. Van Der Borgt en Overweg13)
Dit is niet waar deze Regeringen (en toegegeven ook de vorige regeringen té weinig) mee bezig zijn.
Dat is nu net het punt: deze Regeringen kennen pas de Spoorwegen als men staakt (en ze dan in een slecht daglicht stellen..) en anders niet.
"Maar sociaal conflict hoeft niet per se staken te betekenen. Meer nog, als er, en dit is pas een gek idee, eens tegemoet zou worden gekomen aan de werknemers, en de vraag voor meer investeringen in het spoor wordt ingewilligd, dan kunnen we de dienstverlening zowaar maximaliseren."
Lees graag verder in onderstaand artikel:

zondag 21 mei 2017 om 09:11

van de walle bart said:

Gedragen staking
U voelt zich misschien nog vertegenwoordigd door de vakbonden, maar ik kan u zeggen dat dat lang niet voor alle spoorwegwerknemers geldt. Na vele decennia zouden er nu -eindelijk- sociale verkiezingen gehouden worden aan het spoor, de vakbonden zullen misschien eindelijk eens de moeite doen om naar de werkvloer te luisteren, en niet te denken alles beter te weten dan het personeel. Als er bij een algemene staking slechts 10 à 30% van het personeel niet komt opdagen, lijkt de staking me niet gedragen.
En is het echt teveel gevraagd aan de vakbonden om een beetje meer moeite te steken in hun communicatie? In het ontwikkelen van alternatieve acties? In meer graduele acties? Het lijkt wel alsof er niets bestaat tussen niets doen, en een 24-urenstaking, excuseer: 36-urenstaking.
Ik ben geen grote fan van deze regering, de besparingen die ze de spoorwegen, maar ook andere openbare dienstverlening hebben opgelegd, zijn contraproductief en niet in het belang van de burger. Zij zijn minstens mee verantwoordelijk voor een slecht sociaal klimaat. Ook de directie zou ongetwijfeld verstandiger kunnen communiceren. Het is daarom des te opmerkelijker dat de vakbonden vaak zo weinig steun krijgen van de basis, en het zou hen toch eens wakker mogen schudden.

donderdag 25 mei 2017 om 09:01