Reizigers gemiddeld 12% langer onderweg
TreinTramBus, Navetteurs.be en Test-Aankoop ondervroegen bijna 7.000 reizigers over het nieuwe vervoersplan. Een grote meerderheid is ontevreden. Markant is dat reizigers gemiddeld 12% langer onderweg zijn dan vorig jaar.
In december voerde de NMBS een nieuwe dienstregeling in. Reizigersverenigingen TreinTramBus en Navetteurs.be gaven al aan dat dit tal van knelpunten met zich meebrengt, maar nu kregen de reizigers zelf de kans hun mening te geven over het vervoersplan. 6.911 klanten van de NMBS gingen in op de vraag.
Wie heeft op de enquête geantwoord? De meerderheid van de respondenten verplaatst zich hoofdzakelijk voor woonwerkverkeer: 89%. 6% doet dit voor woonschoolverkeer, 5% reist naar een recreatieve bestemming. 68% van de geregistreerde ritten gaan over verplaatsingen naar Brussel. De respondenten zijn wel uit het hele land afkomstig. 63% van hen heeft een rechtstreekse verbinding, 37% moet minstens één keer overstappen.
Frappant is dat de gemiddelde reiziger nu 12% langer onderweg is dan in het oude spoorplan. De gemiddelde reistijd van alle 7000 respondenten was 48 minuten. Bij die gemiddelde reistijd van 48 minuten is een pendelaar bijgevolg per dag (heen en terug) 11 minuten langer onderweg. Wie dagelijks pendelt is zo op jaarbasis 36 uur, of bijna een ganse werkweek, langer onderweg. Het gaat dan wel degelijk om de officiële reistijd, vertragingen zijn nog niet meegerekend.
Ook de kwaliteit van de dienstverlening is er niet op vooruitgegaan: 70% schat in dat er meer vertragingen zijn. 64% zegt vaker te moeten rechtstaan. In die omstandigheden is het niet verwonderlijk dat reizigers ontevreden zijn: globaal geeft 83% van de respondenten aan dat de situatie voor hem of haar verslechterd of veel verslechterd is. Dat zijn heel veel ontevreden klanten waar ieder bedrijf rekening moet mee houden. TreinTramBus, Navetteurs.be en Test-Aankoop vragen dan ook dat de NMBS en Infrabel hun huiswerk zo snel mogelijk overdoen, en nog dit jaar fundamentele bijsturingen door te voeren.
Een meer gedetailleerde analyse vindt u hier.
We starten ook een diepgaandere enquête, om een overzicht te krijgen van de plus- en minpunten per traject. Klik hier voor de nieuwe enquête.
Resultaten tevredenheidsenquête vervoersplan NMBS bekend
Reizigers gemiddeld 12% langer onderweg
TreinTramBus, Navetteurs.be en Test-Aankoop ondervroegen bijna 7.000 reizigers over het nieuwe vervoersplan. Een grote meerderheid is ontevreden. Markant is dat reizigers gemiddeld 12% langer onderweg zijn dan vorig jaar.
In december voerde de NMBS een nieuwe dienstregeling in. Reizigersverenigingen TreinTramBus en Navetteurs.be gaven al aan dat dit tal van knelpunten met zich meebrengt, maar nu kregen de reizigers zelf de kans hun mening te geven over het vervoersplan. 6.911 klanten van de NMBS gingen in op de vraag.
Wie heeft op de enquête geantwoord? De meerderheid van de respondenten verplaatst zich hoofdzakelijk voor woonwerkverkeer: 89%. 6% doet dit voor woonschoolverkeer, 5% reist naar een recreatieve bestemming. 68% van de geregistreerde ritten gaan over verplaatsingen naar Brussel. De respondenten zijn wel uit het hele land afkomstig. 63% van hen heeft een rechtstreekse verbinding, 37% moet minstens één keer overstappen.
Frappant is dat de gemiddelde reiziger nu 12% langer onderweg is dan in het oude spoorplan. De gemiddelde reistijd van alle 7000 respondenten was 48 minuten. Bij die gemiddelde reistijd van 48 minuten is een pendelaar bijgevolg per dag (heen en terug) 11 minuten langer onderweg. Wie dagelijks pendelt is zo op jaarbasis 36 uur, of bijna een ganse werkweek, langer onderweg. Het gaat dan wel degelijk om de officiële reistijd, vertragingen zijn nog niet meegerekend.
Ook de kwaliteit van de dienstverlening is er niet op vooruitgegaan: 70% schat in dat er meer vertragingen zijn. 64% zegt vaker te moeten rechtstaan. In die omstandigheden is het niet verwonderlijk dat reizigers ontevreden zijn: globaal geeft 83% van de respondenten aan dat de situatie voor hem of haar verslechterd of veel verslechterd is. Dat zijn heel veel ontevreden klanten waar ieder bedrijf rekening moet mee houden. TreinTramBus, Navetteurs.be en Test-Aankoop vragen dan ook dat de NMBS en Infrabel hun huiswerk zo snel mogelijk overdoen, en nog dit jaar fundamentele bijsturingen door te voeren.
Nota’s voor de pers:
Een meer gedetailleerde analyse vindt u hier:
We starten ook een diepgaandere enquête, om een overzicht te krijgen van de plus- en minpunten per traject: https://nl.surveymonkey.com/s/Transportplan2014detail

|