Home Actueel Persberichten Resultaten tevredenheidsenquête vervoersplan NMBS bekend
Resultaten tevredenheidsenquête vervoersplan NMBS bekend
dinsdag, 03 februari 2015 10:18

Reizigers gemiddeld 12% langer onderweg

TreinTramBus, Navetteurs.be en Test-Aankoop ondervroegen bijna 7.000 reizigers over het nieuwe vervoersplan. Een grote meerderheid is ontevreden. Markant is dat reizigers gemiddeld 12% langer onderweg zijn dan vorig jaar.

In december voerde de NMBS een nieuwe dienstregeling in. Reizigersverenigingen TreinTramBus en Navetteurs.be gaven al aan dat dit tal van knelpunten met zich meebrengt, maar nu kregen de reizigers zelf de kans hun mening te geven over het vervoersplan. 6.911 klanten van de NMBS gingen in op de vraag.

Wie heeft op de enquête geantwoord? De meerderheid van de respondenten verplaatst zich hoofdzakelijk voor woonwerkverkeer: 89%. 6% doet dit voor woonschoolverkeer, 5% reist naar een recreatieve bestemming. 68% van de geregistreerde ritten gaan over verplaatsingen naar Brussel. De respondenten zijn wel uit het hele land afkomstig. 63% van hen heeft een rechtstreekse verbinding, 37% moet minstens één keer overstappen.

Frappant is dat de gemiddelde reiziger nu 12% langer onderweg is dan in het oude spoorplan. De gemiddelde reistijd van alle 7000 respondenten was 48 minuten. Bij die gemiddelde reistijd van 48 minuten is een pendelaar bijgevolg per dag (heen en terug) 11 minuten langer onderweg. Wie dagelijks pendelt is zo op jaarbasis 36 uur, of bijna een ganse werkweek, langer onderweg. Het gaat dan wel degelijk om de officiële reistijd, vertragingen zijn nog niet meegerekend.

Ook de kwaliteit van de dienstverlening is er niet op vooruitgegaan: 70% schat in dat er meer vertragingen zijn. 64% zegt vaker te moeten rechtstaan. In die omstandigheden is het niet verwonderlijk dat reizigers ontevreden zijn: globaal geeft 83% van de respondenten aan dat de situatie voor hem of haar verslechterd of veel verslechterd is. Dat zijn heel veel ontevreden klanten waar ieder bedrijf rekening moet mee houden. TreinTramBus, Navetteurs.be en Test-Aankoop vragen dan ook dat de NMBS en Infrabel hun huiswerk zo snel mogelijk overdoen, en nog dit jaar fundamentele bijsturingen door te voeren.

Een meer gedetailleerde analyse vindt u hier.

We starten ook een diepgaandere enquête, om een overzicht te krijgen van de plus- en minpunten per traject. Klik hier voor de nieuwe enquête.

Resultaten tevredenheidsenquête vervoersplan NMBS bekend

Reizigers gemiddeld 12% langer onderweg

TreinTramBus, Navetteurs.be en Test-Aankoop ondervroegen bijna 7.000 reizigers over het nieuwe vervoersplan. Een grote meerderheid is ontevreden. Markant is dat reizigers gemiddeld 12% langer onderweg zijn  dan vorig jaar.

In december voerde de NMBS een nieuwe dienstregeling in. Reizigersverenigingen TreinTramBus en Navetteurs.be gaven al aan dat dit tal van knelpunten met zich meebrengt, maar nu kregen de reizigers zelf de kans hun mening te geven over het vervoersplan. 6.911 klanten van de NMBS gingen in op de vraag.

Wie heeft op de enquête geantwoord? De meerderheid van de respondenten verplaatst zich hoofdzakelijk voor woonwerkverkeer: 89%. 6% doet dit voor woonschoolverkeer, 5% reist naar een recreatieve bestemming. 68% van de geregistreerde ritten gaan over verplaatsingen naar Brussel. De respondenten zijn wel uit het hele land afkomstig. 63% van hen heeft een rechtstreekse verbinding, 37% moet minstens één keer overstappen.

Frappant is dat de gemiddelde reiziger nu 12% langer onderweg is dan in het oude spoorplan. De gemiddelde reistijd van alle 7000 respondenten was 48 minuten. Bij die gemiddelde reistijd van 48 minuten is een pendelaar  bijgevolg per dag (heen en terug) 11 minuten langer onderweg. Wie dagelijks pendelt is zo op jaarbasis 36 uur, of bijna een ganse werkweek, langer onderweg. Het gaat dan wel degelijk om de officiële reistijd, vertragingen zijn nog niet meegerekend.

Ook de kwaliteit van de dienstverlening is er niet op vooruitgegaan: 70% schat in dat er meer vertragingen zijn. 64% zegt vaker te moeten rechtstaan. In die omstandigheden is het niet verwonderlijk dat reizigers ontevreden zijn: globaal geeft 83% van de respondenten aan dat de situatie voor hem of haar verslechterd of veel verslechterd is. Dat zijn heel veel ontevreden klanten waar ieder bedrijf rekening moet mee houden. TreinTramBus, Navetteurs.be en Test-Aankoop vragen dan ook dat de NMBS en Infrabel hun huiswerk zo snel mogelijk overdoen, en nog dit jaar fundamentele bijsturingen door te voeren.

 

Nota’s voor de pers:  

Een meer gedetailleerde analyse vindt u hier:

We starten ook een diepgaandere enquête, om een overzicht te krijgen van de plus- en minpunten per traject: https://nl.surveymonkey.com/s/Transportplan2014detail

Share/Save/Bookmark
Commentaar (18)add comment

Temmerman Karine said:

dienstverlening nmbs
Ik wou even aan jullie iets signaleren ivm de dienstregeling van de NMBS.
Het gaat over het traject Zottegem-Hillegem-denderleeuw (lijn 89) (L-treinen).

De L- treinen vertrekken nu in Zottegem ieder uur om .50. vroeger om 5' tot 12' na het uur, afhankelijk van het moment van de dag.
Waar er vóór 15/12/14 voor de scholieren op woensdagmiddag een trein was om 12u12, moeten zij nu dus wachten tot 12u50.
gevolg: iedere woensdagmiddag super druk verkeer aan de schoolpoort!
Ik heb al 2 x aan de NMBS gesignaleerd dat ze op woensdagmiddag de scholieren "vergeten" zijn.
Om 16u17 is er wel een scholierentreintje voorzien richting Denderleeuw. Waarom dan niet op woensdagmiddag?

Tot nu toe heb ik echter nog geen reactie ontvangen.
Misschien dat jullie dit kunnen meenemen naar jullie overleg met de NMBS.





 
dinsdag 03 februari 2015 om 12:49
Stemmen: +4

stefaan sap said:

IC trein essen-bxl zuid zogoed als elke dag vertaging
de ic trein essen-bxl zuid (332smilies/cool.gif loopt dagelijks te laat binnen in Antw centraal. de trein naar leuven wacht niet, dus is de overstap tijd van 7 minuten onvoldoende. Bovendien laat men bij vertraging van de 3328 in antwerpen, sowieso de ic naar charleroi zuid voorgaan, zodat een initiële vertraging van pakweg 7 minuten, onmiddellijk wordt verhoogd met bijkomende vertraging van 8 minuten, waardoor trein met 14 minuten vertraing in mechelen aankomt. Treinbegeleiders kennen het probleem maar zeggen dat traffic control bemand wordt met consultants die nog nooit een trein gezien hebben... NMBS PLEASE listen finally !!!!!!!!!!smilies/shocked.gif
 
woensdag 04 februari 2015 om 11:51
Stemmen: +2

Vandewaele Eric said:

nieuwe vervoersplan
Het nieuwe vervoersplan is volgens mij een goedkope oplossing van mijnheer Cornu en zijn kornuiten om de doelstellingen op het gebied van stiptheid te bereiken en zodoende de daaraan verbonden premies op zak te steken.
Misschien moeten we eens voorstellen aan de bevoegde minister/staatssecretaris om criteria te verscherpen en ook de afgeschafte treinen en de vertragingen tussen 0 en 5 minuten te laten meetellen.
 
woensdag 04 februari 2015 om 12:31
Stemmen: +6

Jonniau said:

nieuwe vervoersplan
Voorheen duurde de rit Kortrijk-Sint-Denijs-Boekel/Munkzwalm 29 à 34 minuten. Sinds het nieuwe vervoersplan loopt de reistijd (met uitz van enkele Ptreinen)op tot ongeveer 80 minuten wegens de slechte aansluiting van de treinen in Oudenaarde (wachttijd tot 57 minuten...)
Met auto tot Oudenaarde rijden is geen echte optie wegens overvolle parkings in omgeving station. Kan er gezorgd worden voor een betere aansluiting van beide treinen of voor een tussenstop van ICtrein Brussel-Kortrijk in bv Munkzwalm (zoals dit wél elke uur kan in de weekendregeling)
 
woensdag 04 februari 2015 om 13:40
Stemmen: +4

wout Meganck said:

zitplaatsen
de laatste weken zitten alle tussen gent en brussel treinen overvol. Misschien kan men zitplaatsen gewoon afschaffen en overal staanplaatsen voorzien met mogelijkheid om zich vast te houden zoals op de tram
 
woensdag 04 februari 2015 om 15:55
Stemmen: +0

Martine Nyssen said:

slechte spreiding treinen
Trein tussen Gent St Pieters en De Panne rijdt om 15.55u, 16.20u, 16.55 en om 17.19 u. De IC treinen om ..:55 u komen uit Brussel en hebben dagelijks vertraging, zitten overvol, geen zitplaatsen meer, terwijl de piekuur treinen 16:20u en 17:19 dan meestal vertrekken vijf minuten nadat de IC trein is vertrokken. Op deze P treinen zit meestal bijna geen volk. Zouden die P treinen dan niet beter vertrekken om 16.30 en om 17.30u. Ze staan immers toch binnen in station Gent St Pieters.
 
donderdag 05 februari 2015 om 13:14
Stemmen: +2

Philippe CALLAERT said:

Systematische vertragingen op lijn 60 Jette-Dendermonde
Sinds de nieuwe dienstregeling op lijn 60, die nog slechts zowat 60% van zijn treinen overhoudt, zijn de vertragingen echt systematisch te noemen... Alle treinen in de spitsuren hebben iedere dag 5 tot 15 minuten vertraging (cijfers van Railtime).
In de week van 19 tot 23 januari zijn er van de 5 treinen 's ochtends tussen 7 en 9u, op die 5 dagen (dus 25 ritten) slechts 3 (drie) met minder dan 5 minuten vertraging aangekomen in Brussel... En geen énkele was op tijd... Er blijft niet veel over van de belofte dat het nieuwe vervoersplan de vertragingen zou oplossen.
Ik stel voor om van de royale jaarlijkse overheidstoelage aan de NMBS, voor elke minuut vertraging 1 euro af te trekken.. Misschien zal de NMBS het zo beginnen voelen dat ze eigenlijk al jaren niks, maar dan ook totaal niks, begaan zijn met hun klanten.
 
donderdag 05 februari 2015 om 15:02
Stemmen: +1

ann de geeter said:

nieuwe dienstregeling NMBS
ik neem reeds jaren (30jaar) de trein van Zottegem naar Brussel - nog nooit is het ZO slecht geweest !
In zottegem zijn er meer pendelaars dan in Dendermonde en toch worden wij heel slecht bediend... Voor de nieuwe dienstregeling hadden we 's morgen en 's avonds een directe trein... bij de nieuwe regeling hebben ze beide treinen - 1 vervroegd - 2 extra stopplaatsen -> maw. opnieuw langere reistijden. Ik merk ook dat iedereen vroeger en vroeger de trein neemt op toch nog op tijd in Brussel te zijn. Dat worden wel heel lange dagen ... ik bv heb per dag ongeveer 3u reistijd (heel en terug)
Mijn mening - er moet vanuit de grote station meer directe treinen zijn zodat de mensen vlugger op hun bestemming zijn. Ik wil ook nog even mijn mening kwijt over de heer Cornu .... ik vrees dat hij nog GEEN 30 jaar ervaring heeft met de nmbs. Misschien moet hij eerst even spreken met een paar pendelaars .. en zal dan een paar van zijn uitspraken moeten herzien !

 
zaterdag 07 februari 2015 om 09:36
Stemmen: +1

Decloedt Daniel said:

Nieuwe dienstregeling NMBS Brugge - Kortrijk
Voor de wijziging reden 's morgens twee treinen vanuit Brugge naar Kortrijk.

Brugge - Lichtervelde - Kortrijk: 7u48 - deze trein kwam niet uit een ander station - 3 tot 4 stellen
(Brugge - Kortrijk - Rijsel: 7u33 - 4 to 5 stellen) stopt niet in Zedelgem

Bij de nieuwe regeling:
Brugge - Lichtervelde Kortrijk: 07u38 - 2 stellen
Mijn halte is Zedelgem.
Op zich is het een verbetering daar we vroeger uit Brugge vertrekken en tijdig op het werk zijn.

Probleem 1- Waar vroeger deze trein niet vanuit een ander station kwam komt onze trein nu uit Kortrijk. Heb daar geen probleem mee moest deze trein tijdig in Brugge aankomen. In de laatste weken éénmaal te laat vertraagd uit Kortrijk aangekomen.
resultaat - Te laat op het werk. Ik begin om 08u.

Probleem 2- voor de wijziging hadden we 3 à 4 stellen richting Kortrijk met nog eens de stellen die om 07u33 vertrokken. Nu 2 stellen wat een altijd overvolle trein met zich meebrengt. Ik hoef niet ver maar mensen die naar Kortrijk moeten ... kan het er misschien nog mee door maar... Nu hebben minsten 2x per week EEN stel ter onze beschikking. Is dat nu niet op een maandag ...
Als je al die mensen tot 2x toe per week in één stel drumt.

Is het een verbetering, sorry planning mensen van de NMBS, maar als je nog eens een nieuwe planning maakt kan je best eens zelf met de stellen mee rijden waarvoor jij verantwoordelijkheid draagt.

mvg
Daniël




 
maandag 09 februari 2015 om 12:22
Stemmen: +1

Rudi Verwulst said:

Avondtreinen (stoptreinen) van Antwerpen naar Duffel
Tot 14 december 2014 had je 's avonds nog om het half uur een lokale trein tussen Antwerpen en Mechelen, nu is dat vanaf 19u05 nog maar om het uur. Dus als je tot ca 19u in Antwerpen moet werken of studeren en je trein mist, kun je een uur wachten op de volgende, tof als je dan die avond nog activiteiten hebt en je daar dan niet meer naartoe kan omdat er om 19u36 geen trein meer is.
Bedankt NMBS van een pendelaar die al 30 jaar dagelijks de trein neemt tussen Duffel en Antwerpen.
Vriendelijke groet.
Rudi
 
maandag 09 februari 2015 om 17:52
Stemmen: +0

Jarne meseure said:

Brugge-Roeselare
ik rijs elke maandag dinsdag donderdag en vrijdag met de trein van Brugge naar Roeselare
deze was op volgende dagen officieus 10 of meer minuten te laat : 30.02.2015+10,05.02.2015+15,06.02.2015+10,09.02.2015+20
maar dit is volgens Dhr. Cornu een verbetering bij dezelfde periode vorig jaar
ik heb dit een vergeleken en dezelfde trein reed vorig jaar niet
hoe vergelijkt hij dit soort treinen dan als ze voor het eerst rijden dit jaar?
en het is niet enkel onze trein andere treinen zijn ook geschrapt en vervangen door een gelijkaardige trein rond hetzelfde uur
vorig jaar in januari was ik slechts 30 minuten te laat in totaal en in februari haalde ik elke dag nog mijn bus dit jaar zit ik al aan 55 minuten en dit is nog maar het begin van de maand
ik hoop op verbetering maar ik vrees dat het enkel nog slechter zal worden persoonlijk zie ik amper in hoe dat kan maar met NMBS is alles mogelijk jammer genoeg
NMBS u heeft net alles overtroffen op school zeggen sommigen over de NMBS officieel "ze laten ons in de steek" officeus in de volksmond "ze'nt were verkakt vor us" dit vind ik toepasselijk want de toilletten zijn niet bepaald hyghienisch ik heb zelfs mijn eigen ontsmetting mee (voor in het geval dat...)
+punt voor de mensen die eenmalig met de NMBS reizen is het online aankopen verbeterd hoorde ik van bepaalde reizigers
ikzelf vind het niet zozeer een verbetering maar wie ben ik als (19-jarige ondertussen) klant die al 4 jaar een jaarabonnement heeft nu om te zeggen dat ze het verprutst hebben en dat ontkennen want na een klacht bij de ombudsman zeggen ze nog steeds de "goed ontvangen" klacht niet te hebben gekregen waarop ik nog een gezonden heb naar de NMBS maar nog steeds geen nieuws
bedankt NMBS ik kan niks positiefs zeggen wanneer u op school gepromoot worden ik moet zelfs de woensdagen thuisblijven door de stress van de trein
de ophemeling van de NMBS door personen die nooit met de trein of bus gaan vind ik uit den bose
echt uiterst ongepast van de juf en de overheid die alles toelaat en geen verantwoordelijkheid wil met dit alles
oja naar het kabinet van mobiliteit heb ik ook geschreven nog steeds geen antwoord

Met Vriendelijke Groet ezel Jarne smilies/cheesy.gif
 
dinsdag 10 februari 2015 om 20:51
Stemmen: +0

debierkaai said:

...
Al van voor het nieuwe plan, heb ik opgemerkt dat niet vertragingen maar wel trage treinen de grootste frustratie zijn. Maar het heeft niet gebaat: iedereen bleef maar over de vertragingen klagen en dit is nu het gevolg. De NMBS heeft zichzelf gewoon extra tijd gekocht waardoor een pak vertragingen vanzelf uit de statistieken gaan verdwijnen. De reiziger schiet hier geen zier mee op want die is nog steeds even lang of zelfs nog langer onderweg. Onbegrijpelijk, maar de nmbs zal hier mee wegkomen en zal er zelfs in slagen om de politici wijs te maken dat alles verbeterd is, want de statistieken tonen aan dat er minder vertragingen zijn. Een klein kind kan dit doorzien. En jullie, politici?
 
vrijdag 27 februari 2015 om 18:27
Stemmen: +1

Louis said:

aanlsuitingen en vertragingen
Ikzelf moet maar 2X per week een trein nemen naar Gent, maar vroeger vertrok ik om 19h30 en nu vertrek om 18h55 om van Ninove in Gent te geraken. Vooreerst is de aansluiting vanuit Ninove naar Denderleeuw, waar je een overstap moet maken met de trein van Gent nipt, want meestal heeft de trein van Ninove een paar minuten vertraging, wat vroeger niet het geval was.
Idem 's morgens, wanneer ik van mijn werk kom ben ik ook opnieuw een half uur later thuis. Vroeger was ik thuis om 8h30, nu altijd 9h04.
Overstappen in Denderleeew, wat zowel uit Gent als uit Ninove nipt is ook een heel karwei. Meestal vanuit Gent komen heel wat treinen toe op spoor 1 en dat moet je naar spoor 9. Voor mij gaat dit nog, maar voor oudere mensen is dit een ramp.
Waarom de treinen vanuit Gent en naar Gent, die aansluiten op de trein die komt vanuit Denderleeuw niet laten toekomen op spoor 8. Vroeger gebeurde dit in het vorig plan, maar nu kan dit blijbaar niet meer.
Ook de IC -treinen vanuit Denderleeuw die ofwel overal stoppen tot in Wetteren of vanaf Melle verder stoppen in Gent. Waarom kan er heel L-trein meer rijden. Mensen die van Melle naar Serskamp moeten moeten overstappen en de reistijd is serieus verlengd.
Het zou ook zinvoller zijn moesten ze vanuit Melle en Merelbeke een rechtstreekse trein voorzien die dan nog stopt in Denderleeuw en zo verder naar Brussel rijdt. (een serieuze tijdswinst).
Ik persoonlijk vind het een ernstige achteruitgang (de vorige IC-IR-plannen waar veel beter en veel degelijker aansluitingen.
Het enigste waar het op neerkomt is opnieuw een besparing.
Dirksmilies/sad.gif
 
zaterdag 28 februari 2015 om 08:34
Stemmen: +0

Jamin said:

LIJN 50A: Brugge - Gent
Ze kunnen het beter doen als zij het willen tenminste...

1) De P-trein tussen Brugge en Gent afschaffen en de stopt overnemen naar de P-trein Oostende-Schaarbeek; Pluspunt: minder druk treinverkeer, de wagons kunnen naar andere treinen (bij overvolle treinen)

2) Betere verspreiding in station van Brugge: nu ..08, :26, 32, (:35) :57, het zou beter :10,:26, (:35) :41, :57

3) De L-trein (Brugge-Mechelen) in station van Aalter op zijspoor zodat reizigster vanuit kleinere stations sneller naar de hoofdsteden kunnen reizen

4) (Brugge-Bru-Na-Lucht) De trein vanuit Blankenberge laten vertrekken (wegens veel reizigers) en doorrijden naar Leuven en de trein niet afzonderen met de 23A (Brussel-Kortrijk-Oostende)
 
woensdag 18 maart 2015 om 18:49
Stemmen: +0

dries vandennest said:

problemen enorm op traject landen - d epanne
sinds het afschaffen van de IR trein de Panne - BRU NAT - Antwerpen is de miserie op het traject Landen- De Panne compleet.
Twee op drie treinen heeft vertraging (en dan spreken we over 10 minuten en meer), door het enkelspoor op het laatste stuk wordt ook de kerende trein gehinderd. In Brussel wordt de trein systematisch tegengehouden tvv andere treinen waardoor hij met grote vertraging Gent binnenrolt, daardoor zijn de aansluitingen in Lichtervelde niet meer verzekerd.
De treinen zijn ook te kort, overbezet, oud materiaal. De degradatie van deze drukbereden lijn is nog erger dan verwacht. Vooral het traject Gent - De Panne is rampzalig geworden.
 
vrijdag 20 maart 2015 om 08:11
Stemmen: +3

RV said:

LIJN 89 - Kortrijk-Brussel
Meerdere commentaren op dit forum gaan over de verbinding Kortrijk-Brussel. Meer dan terecht. De steden Kortrijk, Oudenaarde en Zottegem zijn bijzonder slecht bedeeld wat de bereikbaarheid van de hoofdstad van Vlaanderen betreft. De paar snelle (nou ja) piekuurtreinen die met het nieuwe vervoersplan werden ingevoerd, rijden elke dag met vertraging. P7903 wordt 's ochtends om god weet welke reden (maar volgens plan) een aantal minuten opgehouden in Denderleeuw terwijl er nauwelijks iemand opstapt, en raakt vervolgens maar met moeite Brussel binnen. Deze trein is nog NOOIT op het voorziene uur (9u11) gearriveerd in Brussel Noord. En je hoeft geen genie te zijn om te weten dat een interval van 6 minuten tussen een stoptrein en een piekuutrein geheid voor problemen gaat zorgen. Zeker over een lang traject. Toch vertrekt er 's avonds in Brussel Noord achtereenvolgens een stoptrein en piekuurtrein om 16u43 en 16u49 en 17u43 en 17u46. Gevolg: de meerwaarde van die twee "nieuwe" snelle piekuurtreinen is nihil, want ze worden steevast opgehouden door "een voorgaande trein". Nog een vreemde vaststelling: noch de ochtendpiekuurtrein P7903, noch de avondpiekuurtrein P8903 vervoert scholieren (ik zie ze alleszins niet). Toch rijden beide treinen niet gedurende de paasvakantie, de (volledige) maanden juli en augustus en de kerstvakantie. Wat denken ze bij de NMBS? Dat tijdens die periodes, samen met de scholen, werkend Vlaanderen compleet stilvalt? Gevolg: een Oudenaardist bijvoorbeeld die er wat "normale" kantooruren op nahoudt, valt tijdens die periodes terug op een aanbod van welgeteld twee IC-treinen: 's ochtends de IC2305 van 7u32 en 's avonds de IC2340 van 17u28. Nog een vreemde vaststelling: de regio Vlaamse Ardennen is bijzonder goed vertegenwoordigd in het federale en Vlaamse parlement. Ik zie die vertegenwoordigers van het volk zéér regelmatig naar Brussel sporen. Dat siert hen. Maar je maakt mij niet wijs dat als ze écht geïnteresseerd zouden zijn in de ontsluiting van hun regio met het openbare vervoer en samen aan één zeel zouden trekken, we (de pendelaars uit de regio) niet beter af zouden zijn. Beter af d.w.z. twee IC's van en naar Brussel per uur en een meer werkbare inzet van stoptreinen (bijvoorbeeld door het traject "op te breken" vanaf Denderleeuw en die stoptreinen dus nietmeer door te laten op lijn 50). En terwijl we toch bezig zijn: graag ook ijveren a.u.b. voor een late IC vanuit Brussel naar Kortrijk. Er zijn mensen die ook wel eens iets willen meepikken uit het rijke Brusselse cultuuraanbod. Niet elke Vlaamse Ardennees begrenst zijn zicht op de wereld met de aanbik van een meute renners op een heuvel, weet u.
 
vrijdag 20 maart 2015 om 09:46
Stemmen: +0

Macha said:

Gemiste aansluiting.
Mensen die de vroege trein De Panne - Landen (trein 3604) weten het. Voor 16/12 was er een
rechtstreekse verbinding van Gent naar Brussel, nu moet die trein via Aalst.
Tijdens het binnerijden van Gent Sint Pieters rond 6u05 zien we dat op spoor 11 de rechtsreeks trein 2805
klaar staat voor vetrek of dat die juist vertrekt. (om 6u07) Waarom die trein niet 3 tal min later laten vertrekken
om aansluiting te verzekeren, in plaats van 18 min te moeten wachten op een overvolle Oostende-Eupen ?
 
maandag 23 maart 2015 om 12:22
Stemmen: +1
sedert 2015 geen enkele rechtstreekse trein maar de kust meer vanuit denderleeuw , Laag gewaardeerd commentaar [Toon]

Schrijf commentaar

security image
Schrijf de volgende tekens


busy
 

Lid worden

lidwordenvanbttb-met-tek

Inschrijven nieuwsbrief


EHBO-OV

helpDe trein, tram of bus nemen is niet altijd makkelijk! Waar vind je de dienstregelingen? Hoeveel kost een ticket? Hoe weet je dat je op de juiste trein, tram of bus zit? ... Surf naar www.ehbo-ov.be voor een duidelijk antwoord!

Laatste reacties

Met de steun van


thumb_logo_nl_groen

  ndm-lid-van

© TreinTramBus 2019 | Kortrijksesteenweg 304, 9000 Gent | T +32 (0)9 223 86 12