Home Actueel Persberichten Open brief aan Jo Cornu over eerste en laatste treinen
Open brief aan Jo Cornu over eerste en laatste treinen
dinsdag, 13 mei 2014 10:49

Geachte heer Cornu

Het nieuwe vervoerplan van de NMBS heeft al heel wat stof doen opwaaien.

Wij willen het plan zeker niet in zijn geheel afschieten. Er zitten immers tal van verbeteringen in: wie bijvoorbeeld van Gent, Leuven, Luik of Namen naar Brussel wil, krijgt een beter aanbod.

Diverse punten oogsten echter kritiek: daarbij o.a. de langere reistijden en de aangepaste reiswegen van sommige treinen. Maar als we naar de publieke opinie luisteren stellen we vast dat het punt van de vroege en late treinen die wegvallen het grootste knelpunt wordt. Bedrijven die bijvoorbeeld laaggeschoolden tewerkstellen vrezen dat die mensen niet meer op het werk raken voor de ochtendploeg. De culturele sector, die de voorbije jaren moeite deed om het openbaar vervoer te promoten voor concertgangers, ziet haar inspanningen met één pennentrek teniet gedaan als er na 23u geen treinen meer zijn rond de grote steden. En vrijwilligers van verenigingen zullen massaal afhaken als ze na activiteiten en vergaderingen niet meer naar huis kunnen sporen. Het plan is in zijn huidige vorm in elk geval onverteerbaar.

Aanvulling: Jo Cornu antwoordde. Onder meer schrijft hij dat de meetings in februari en maart veel vragen en opmerkingen opgeleverd hebben die momenteel door de specialisten in detail worden geanalyseerd. Verder achtte hij een overleg niet nodig.

“De budgettaire context laat niets anders toe”, is de veelgehoorde reactie van de NMBS. De ondertekenaars van deze brief willen daarom in de eerste plaats een structurele aanpassing van de financiering van de spoorwegen. De hoge kostprijs die Infrabel aanrekent om een trein over zijn sporen te laten rijden, moet naar beneden. Dit punt moet voor ons bovenaan de agenda van de volgende federale regering komen.

Toch zijn we ervan overtuigd dat ook binnen het budgettaire keurslijf slimme aanpassingen mogelijk zijn die de late en vroege treinen overeind laten. Sinds jaar en dag, en nog tot begin december 2014, stoppen late IC-treinen ook in kleinere stopplaatsen onderweg. Vanaf december zullen die treinen non-stop doorrazen tot de volgende grote stad, tot frustratie van al wie tussenin woont, en na 22u geen trein meer heeft. Dit is toch geen efficiënte inzet van middelen? Hier moet toch een mouw aan gepast kunnen worden?

Wij vragen dringend om hierover met u overleg te plegen en kunnen daarbij ook nuttige kennis inbrengen.

Met de meeste hoogachting

Stefan Stynen, voorzitter TreinTramBus
Ivo Mechels, Directeur Lobby en Pers Test-Aankoop
Gianni Tabbone, président Navetteurs.be
Danny Jacobs, voorzitter Verenigde Verenigingen

Share/Save/Bookmark
Commentaar (6)add comment

Corneillie Pascal said:

Trein Kortrijk - Brussel Nationale Luchthaven Zaventem
Wij nemen al 30 jaar de trein en hebben het treinstel 2 keer weten veranderen op ons traject Kortrijk- Brussel. Van die groene banken met kuitverwarming tot de huidige ouwe stellen zonder airco. Noodgedwongen moeten we de eerste trein nemen uit Kortrijk om over te stappen in Gent-St Pieter om vervolgens naar Brussel-Zuid te rijden en over te stappen naar Brussel Nat Luh. Het laatste jaar is het rampzalig geworden qua stiptheid, waardoor wij steevast een verbinding missen. Op een traject van onrgeveer 25 minuten slaagt de trein erin om veelal een 5 à 10 tal minuten trager te zijn. Het is zelfs zo dat de controleur niet meer langs komt om het gezaag van de reizigers te mijden en die vroegste trein zit vol met illegalen die de trein terug nemen naar Brussel omdat hun smokkel op de parking van Drongen is mislukt. Verder steekt die trein vol met mensen zoals ik die hun shift vervoegen met aanvang om 06.00 uur. U weet ook dat het slechts kaderleden met hun administratie zijn die een 8/5 job hebben. Waarom wordt in godsnaam geen prioriteit gesteld aan die vroegste en laatste treinen? En wat bemerken we nu met de nieuwe dienstregeling? De regelmatige vertragingen van 6 minuten worden nu gewoon overgenomen in de dienstregeling... Laconiek wordt gezegd...bepaalde treintrajecten worden langer in tijd. En ik die dacht dat ik ooit op een magneettrein op 20 minuten mijn werk zou vervoegen... Ondertussen zijn we het gewoon;.." Wegens een geknapte bovenleiding zal deze trein niet verder rijden...Uw traject wordt verder gezet met lijnbussen of wegens een goederentrein voor ons heeft uw trein vertraging van 50 minuten." De ervaren treinreiziger weet dan al dat ze de nieuwelingen om de vijf minuten bezig houden en dat ze in feite de volgende trein nemen." smilies/smiley.gifsmilies/smiley.gifsmilies/smiley.gif
 
dinsdag 13 mei 2014 om 16:29
Stemmen: +2

DC said:

...
in plaats van te denken aan een extra vroegere trein en latere treinn zeker in het weekend, op alle lijnen...en een trein in om te rijden, niet om 7 of 8 minuten in een station te laten wachten. Stop met het gefoefel met railtime, kan al beter FALSETIME genoemd worden.
 
woensdag 14 mei 2014 om 11:19
Stemmen: +0

js said:

izegem / roeselare
De pendelaars vanuit Izegem en Roeselare die naar Brussel reizen werden totaal over het hoofd gezien. 's Morgens vroeg geen treinen meer en 's avonds nog langer op de trein dan nu al het geval is. Pffff
 
donderdag 15 mei 2014 om 15:42
Stemmen: +0

bervoets said:

over lijn 25
ik neem dagelijks de trein van duffel naar vilvoorde.
ik vind avond dienstregeling goed.
ze moeten wel die buffers van 10 min in mechelen station wel wegdoen!!
dan zijn nog langer onderweg.
mvg
 
vrijdag 16 mei 2014 om 14:09
Stemmen: +1

dirk baeke said:

nieuwe dienstregeling
dat hele plan is een ramp hé, wij promoot er nu de trein door hem trager te laten rijden? En wat met de pendelaars die in shiften werken? Dat infrabel een hoge prijs vraagt om de sporen te miogen gebruiken is de schuld van Europa, anders had infrabel niet eens bestaan! Ook zou er terug drankgelegenheid moeten zijn op de twee langeafstandstreinen; Brussel-Luxemburg en Oostende-Eupen. maar vooral de langere reistijden is absurd en helemaal niet concurrentieel -eigenlijk een reden omCornu af te zetten.
 
zaterdag 17 mei 2014 om 22:14
Stemmen: +1

overweg13 said:

een ramp
Dirk Baeke schrijft: dat hele plan is een ramp hé. Ik ben het daar dus niet mee eens. Mocht ik even kortzichtig focussen op de treinen die mij aanbelangen, dan zou ik zelfs durven schrijven: leve het nieuwe plan van de NMBS, want ik zal er als occasioneel vrijetijdsreiziger overdag zelfs in alle gevallen drastisch op vooruitgaan. Alleen als je het hele plaatje bekijkt, zie je dat er voor- en nadelen aan het nieuwe plan zijn. Enige afstand nemen is dus bij de beoordeling van het plan zeker aanbevolen. Ik vind trouwens dat treintrambus dat ook gedaan heeft, door de ogen niet te sluiten voor de positieve aspecten van het plan.
 
vrijdag 23 mei 2014 om 13:17
Stemmen: +1

Schrijf commentaar

security image
Schrijf de volgende tekens


busy
 

Lid worden

lidwordenvanbttb-met-tek

Inschrijven nieuwsbrief


Komende Activiteiten

Laatste reacties

Met de steun van


thumb_logo_nl_groen

  ndm-lid-van

© TreinTramBus 2020 | Kortrijksesteenweg 304, 9000 Gent | T +32 (0)9 223 86 12