Home Actueel Persberichten TreinTramBus over compensatieregeling: reizigers verder helpen is belangrijker
TreinTramBus over compensatieregeling: reizigers verder helpen is belangrijker
woensdag, 27 november 2013 00:00

Compensatieregeling NMBS nu ook bij overmacht

Binnenkort moet de NMBS ook schadevergoeding betalen als een trein vertraging heeft door overmacht. Reizigersvereniging TreinTramBus stelt dat het belangrijker is dat de reizigers verder geholpen worden. De vereniging vreest ook voor ongewenste effecten.

Minister Labille maakte bekend dat de NMBS ook compensatie zal moeten betalen bij vertragingen door overmacht. Dit is een gevolg van een uitspraak van het Europese Hof van Justitie. Reizigersvereniging TreinTramBus is niet tegen de uitbreiding van de compensatieregeling, maar benadrukt dat correcte informatie en hulp aan de reiziger belangrijker zijn. "Als de laatste trein afgeschaft wordt, heb je er niet veel aan dat je ticket van 5 euro terugbetaald wordt, als je vervolgens aan je lot wordt overgelaten", verduidelijkt Jan Vanseveren, woordvoerder van TreinTramBus. "Wie ergens strandt, door overmacht of niet, moet desnoods taxi- of hotelkosten vergoed krijgen door de NMBS, en dat gebeurt niet altijd."

TreinTramBus waarschuwt ook voor de gevolgen van de regeling. "We maken ons zorgen over de hoge kostprijs van deze maatregel", zeg Vanseveren. "Vooral de compensaties bij wilde stakingen kunnen de NMBS een pak geld kosten, dat elders zal gecompenseerd zal moeten worden." De regeling mag ook niet tot Nederlandse toestanden leiden: daar wordt bij winterweer de helft van de treinen afgeschaft, in de hoop dat de andere treinen dan min of meer op tijd rijden.

..., Laag gewaardeerd commentaar [Toon]

• 2019.06.21
    INSCHRIJVING AFGESLOTEN: Groene haltewandeling Kerkepanne – Koksijde – De Panne
  • 2020.09.19