Home Actueel Persberichten TreinTramBus: Diabolotoeslag moet weg
TreinTramBus: Diabolotoeslag moet weg
donderdag, 28 november 2013 14:27

De Diabolo, de in 2012 aangelegde spoorverbinding tussen Mechelen en de luchthaven van Zaventem, wordt veel te weinig gebruikt. Het geplande reizigersaantal wordt niet gehaald. Reizigersvereniging TreinTramBus schrijft dit toe aan de hoge Diabolotoeslag en stelt voor deze af te schaffen.

Wie per trein naar de luchthaven spoort, betaalt daarvoor 4,44 euro bovenop de prijs van het ticket, vanaf volgend jaar zelfs 5 euro. “Onaanvaardbaar”, zegt Stefan Stynen, voorzitter van TreinTramBus. Door de hoge toeslag wordt het treingebruik afgeremd, terwijl de federale en Vlaamse overheden beweren dat zij het treingebruik willen bevorderen. Wie kiest voor een duurzame verplaatsing naar Zaventem wordt voor die keuze gestraft. Dit is des te frappanter omdat de overheid de geplande verbreding van de Brusselse ring wél zelf bekostigt.” Brussels Airport wees er onlangs op dat 53% van de passagiers in Zaventem met de auto komt, het op één na hoogste aandeel in West-Europa.

De toeslag houdt geen verband met de afstand. Reizigers over een korte afstand, zoals Leuven, Mechelen of Brussel worden in verhouding zwaarder gestraft. Op die trajecten is de toeslag zelfs hoger dan de basisprijs van het ticket.

Niet alleen klanten van de luchthaven worden hierdoor benadeeld. Ook wie op het station Brussel-Nationaal overstapt van bus op trein, mag diep in de buidel tasten. Wie bijvoorbeeld van Steenokkerzeel of Kampenhout naar het centrum van Brussel wil, kan dat snel via de luchthaven, maar betaalt binnenkort wel 5 euro meer dan wie toevallig elders overstapt. Zo wordt de knooppuntfunctie van de luchthaven uitgehold, ondanks zware investeringen in het busaanbod door De Lijn.

De NMBS is verplicht de zogenaamde "diabolotoeslag" aan te rekenen op grond van een contract tussen de federale staat, Infrabel en het bouwconsortium NV Northern Diabolo. De NMBS is dus zelf geen betrokken partij, maar lijdt wel verlies als er minder reizigers zijn dan gehoopt. Het diaboloakkoord gaat in tegen de belangen van de reizigers en van de NMBS en moet zo spoedig mogelijk worden aangepast.

Share/Save/Bookmark
Commentaar (14)add comment

nicolas bertrand said:

Diabolo-aandeelhouders
Het zou misschien is interessant zijn om te weten welke spoorbonzen en politici ook persoonlijke aandelen hebben in Northern Diabolo NV?
 
vrijdag 29 november 2013 om 06:46
Stemmen: +4

Bruno Raes said:

ook de TEC in Charleroi
De TEC in Charleroi rekent sinds een tijdje ook 5 euro voor de rit van het station Charleroi naar de luchthaven. Dit terwijl een rit over 2 zones normaal 1,90 euro kost. Rittenkaarten zijn niet geldig. Het gaat helemaal niet om een speciale dienst, want het is een gewone stadsbus.
 
vrijdag 29 november 2013 om 16:05
Stemmen: +0

verwimp jo said:

...
Je kan me de trein tot Zaventem dorp zonder toeslag te betalen; er zijn vandaar ook bussen van De Lijn die je tot de luchthaven brengen aan de gewone tarieven. Vanuit Brussel-Noord heb je ook de buslijnen 272 en 471 naar de luchthaven. Verder heeft De Lijn nog een tiental andere busverbindingen vanuit Vlaams-Brabant naar de luchthaven.
Naast de die toeslag (die gedurende 35 jaar wordt geheven…) ontvangt de private investeerder 0,5 procent van de tariefontvangsten van de NMBS: de prijs voor elk treinkaartje werd dus een half procent duurder. Verder betaalt Infrabel jaarlijks negen miljoen euro als huur voor de infrastructuur. Infrabel had noch heeft de middelen, dus werd een constructie (pps) opgezet met een private partner en die wil een mooi rendement op zijn investering.
 
vrijdag 29 november 2013 om 16:25
Stemmen: +0

Lens said:

...
De keuze van 'stem omhoog' of 'stem omlaag' laat de lezer wel twijfelen aan wat goed is. Duidelijker zou zijn 'akkoord' of 'niet akkoord' .


 
vrijdag 29 november 2013 om 17:22
Stemmen: -1

Belgische Alliantie said:

Afschaffen die diabolieke diabolotaks
De creatie van deze nutteloze, discriminerende en opportunistische taks moet weg. Diegene die hier beter van wordt is de platte commerce en de aandeelhouders.
 
vrijdag 29 november 2013 om 17:48
Stemmen: +1

Leo De Clercq said:

diabolo: de onzin
Dat de toeslag te maken heeft met de onderbezetting in onzin.
Ten eerste is een treinticket Antwerpen-Zaventem quasi dezelfde prijs als voor de luchthavenbus van Antwerpen Centraal Station naar de Luchthaven.
Ten tweede zijn onze treintarieven nog altijd een stuk goedkoper dan in het buitenland!
Wie met het vliegtuig kan reizen, kan ook een toeslag van 5 euro betalen. Laten we nu niet flauw doen!

Volgens mij zijn er 3 andere redenen:
1. De frequentie moet opgetrokken worden.
2. De eerste trein moet vroeger vertrekken en de laatste trein moet vroeger aankomen.
3. De Vlaming moet leren zijn auto thuis te laten. Tenzij je op onooglijk moeilijke uren vertrekt en/of aankomt is met de auto naar Zaventem gaan waanzin.

 
vrijdag 29 november 2013 om 19:01
Stemmen: +0

Benonie Vergauwe said:

NMBS: van de regen in de drop...
Die toeslag is inderdaad slechts één van de redenen en hangt af van persoon tot persoon. Reis je met een gezin van 3 dan kost dit algauw meer dan 13 euro extra bovenop het gewone treinticket. Enkele richting dan wel. Wie van een eindje ver komt, is een ritje met een taxi-busje van een Luchthavenvervoer-bedrijf dikwijls goedkoper. En die haalt je af aan je voordeur en bespaart dus het voortransport naar het station en het gesleur met koffers langs immer defecte of gewoon onbestaande roltrappen. Of voor een vriendenprijsje laat je je ophalen en afzetten door een vriend of familielid. Parkeergeld betalen hoeft dan meestal niet. Stop die vriend 50 euro in zijn handen en iedereen is dik tevreden.

Enfin, dat laatste is dikwijls sowieso nodig. 's Nachts horen we volgens de NMBS namelijk in bed te liggen, want dan rijden er geen treinen. Pech voor de duizenden reizigers die 's morgens vroeg of 's avonds laat vertrekken of aankomen. Je bent er vet mee, met ons dichte spoorwegnet en de unieke situatie waarbij zo goed als elke Belgische stad een rechtstreekse trein naar de nationale luchthaven heeft.

En met een beetje geluk zit je op een modern M6 treinstel of Deense neus. Heb je pech dan weet de buitenlandse reiziger meteen hoe het reizen er 40 jaar geleden aan toe ging aan boord van een klassiekje of zelfs een aftandse bordeaux varkensneus!

Komt daar nog bovenop dat deze week nog maar eens gebleken is dat de trein een nogal onbetrouwbaar vervoersmiddel geworden is. 20% van de treinen heeft meer dan 6 minuten vertraging. Wie geen rechtstreekse verbinding heeft is dus dikwijls zijn aansluiting kwijt. Vanuit Eeklo moet je zelfs 2 keer overstappen. Tenzij je in GSP 40 minuten wacht op de rechtstreekse trein GSP-Nat Luchthaven....dan ben je wel bijna 3 uur onderweg. Want alhoewel ook wij die Diabolotoeslag betalen, gebruiken we de nieuwe tunnel niet en hebben we geen mooie aansluiting op de rechtstreekse treinverbinding in Gent. Hoeft het gezegd dat we de laatste tijd ook alternatieven zijn gaan zoeken?

 
vrijdag 29 november 2013 om 19:57
Stemmen: +0

Leo De Clercq said:

Benonie
Ja, ik geef je gelijk wanneer je met een gezin of kleine groep reist: dan is een luchthaventransfer soms goedkoper.
Dat het treinaanbod niet voldoet, had ik gezegd. En dat oude treinen geen reclame zijn, dat is ook zo. Maar gelukkig is de NMBS stilaan aan het renoveren door nieuwe stellen aan te kopen of door oude stellen een make-over te geven, en dat kan ik alleen maar toejuichen. Alleen worden nieuwe (en oude) treinen in snel tempo beklad met graffiti door krapuul dat niets anders te doen lijkt te hebben en dat geld te veel heeft. Maar dat terzijde denk ik dat indien het aanbod wordt opgetrokken (ook vanuit andere steden dan Antwerpen), dat het project wel leefbaar is. Ik spreek vanuit het oogpunt van een solo-reiziger.

Wel blijf ik bij mijn bedenking dat de tarieven voor het openbaar vervoer in België laag zijn. En dat heeft zijn gevolgen. Als ik in Engeland het traject afleg dat equivalent is aan 1xtram/bus + 1x trein (rit Antwerpen-Brussel) + 1x tram/bus dan betaal ik daar £20 voor. Hier betaal ik nauwelijks de helft.

Een enkel tramticket kost bv. in Tallinn (Estland) €1. Net zoals hier. Maar het gemiddelde loon ligt daat 50% lager dan bij ons. Dus kost een enkel ticket eigenlijk €2, omgerekend. Een busrit van een half uur (14km) kost daar tussen €1.65 en €1.95 (maal twee wegens het loonverschil).
 
zaterdag 30 november 2013 om 10:19
Stemmen: -1

Geert said:

Diabolo of betalen voor een tunnel die je zelfs niet gebruikt
De Diabolo tunnel werd aangelegd om de reizigers uit Antwerpen, Mechelen etc via de Diabolo tunnel rechstreeks naar de luchthaven te laten reizen. Reizigers die niet uit die regio komen hebben niks aan deze Diabolo tunnel omdat ze hem zelfs niet gebruiken.

Persoonlijk kom ik van Ronse en is er met de Diabolo tunnel inderdaad niks veranderd: we volgen nog steeds hetzelfde parcours en maken gebruik van een tunnel die altijd al bestaan heeft. We betalen dus voor het gebruik van een tunnel .... die we niet gebruiken.

De meerkost is voor een gezin absoluut niet verwaarloosbaar: voor kinderen die reizen op een Go-Pass zal de Diabolo toeslag vanaf volgend jaar de prijs van een rit dus gewoon verdubbelen. Met 5 naar de luchthaven heen en terug kost je dus vanaf 2014 50 euro extra.

Feitelijk is het schandalig dat een overheidsbedrijf waarvan de dienstverlening meer en meer te wensen overlaat op die manier nog extra kosten veroorzaakt voor de belastingbetalers die al met zijn allen de volledige rekening mogen ophoesten. Beschikt de NMBS echt niet over het nodige budget om dergelijke projecten zelf te realiseren? Nog een geluk dat de werken voor het GEN niet via een pps gebeuren. Hoeveel zou dat anders aan extra toesalg kosten op een enkele rit? Of zit er daar ook nog ergens een addertje onder het gras?
 
maandag 02 december 2013 om 08:37
Stemmen: +0

Maya said:

...
Hebben jullie al is op zo'n trein gezeten?
Ik elke week.
De treinen zijn veel te klein, de mensen zitten er letterlijk ingepropt, tot tegen de deuren toe.
Er is nergens plaats voor bagage dus die staat ten allen tijde in de middengang.
En de toelage betalen? Ik heb op die ritten nog nooit een conducteur gezien, die kan toch nergens passeren.
 
vrijdag 06 december 2013 om 23:09
Stemmen: +0

Koen said:

toeslag jaagt mensen weg
"Wie met het vliegtuig kan reizen, kan ook een toeslag van 5 euro betalen". (Leo De Clercq)
Dat kan wel zo zijn. Maar die 5 euro wordt niet op het vliegticket gerekend, maar wel op het treinticket. En wie de keuze heeft tussen vervoer per wagen (familie of busje) of vervoer per trein, kijkt wel degelijk naar de prijs van zijn treinticket.

Dan is een toeslag een extra psychologische deuk. Het komt aan alsof je gestraft wordt omdat je voor het openbaar vervoer kiest. Dit bovenop het weinig comfort, het gebrek aan bagageruimte en te beperkte amplitude die de trein te bieden heeft. Wie met de trein naar de luchthaven wil, moet wel over veel ecologisch bewustzijn beschikken.

Echt gebeurd: eerder dit jaar landden wij in Zaventem, hoopte ik dat de bagage snel zou komen kwestie van de trein te halen, zei mijn lief "verrassing, is heb een busje besteld". Een uur vroeger thuis, niet moeten overstappen, ... En als je de prijs deelt over 2 personen, keert de psychologie van de toeslag om: het tarief voor zo'n busje valt goed mee. Of anders gezegd: wie met het vliegtuig kan reizen, kan ook wel een busje betalen. Maar of het milieu en de drukte op de weg daar mee gediend zijn?

Daarnaast: telkens ik in Zaventem land en op een met grafitti bespoten treintje naar BSL Noord gevoerd word, door een eveneens met grafitti bespoten betonwoestijn, schaam ik me tegenover de andere passagiers dat de hoofdstad van Europa zich zo aan hen presenteert.
 
maandag 09 december 2013 om 14:54
Stemmen: +0
Weg met die de z'n totaal het doel voorbijgeschoten toeslag!, Laag gewaardeerd commentaar [Toon]

David Nijenhuis said:

Voor de toeslag koop ik een Dagpas Vlaanderen!
In aanvullig op bovenstaand: voor 5 Euro ben ik met de bus door heel Vlaanderen. Dus als ik daar een keer mocht landen, koop ik bij het loket een Dagpas Vlaanderen. Doe ik wel een uurtje langer over, maar goed. Ik kan voor 5 euro in Tilburg komen, ipv pakweg 30 euro nu. Andere tip voor wie de busreis wat lang vindt worden: Koop een lijnkaart en pak voor EUR 1,70 de bus van de Lijn naar Mechelen of Vilvoorde en stap over op de trein. Laat die achterbakse regering zo maar een flink poepie ruiken! smilies/grin.gif
 
donderdag 09 januari 2014 om 01:47
Stemmen: +0

Jean G. said:

Gewoon iemand afzetten
Ik breng regelmatig mijn vrouw naar de luchthaven. Ze reist alleen. Om afscheid te nemen en haar bij te staan aan de check in kost mij dat 11 euro...... 5.5 aankomen en na 30 minuten 5.5 om te vertrekken. Ik kom van Gent dus gebruik de "Diabolo" tunnel zelfs niet....
 
zaterdag 17 maart 2018 om 13:02
Stemmen: +0

Schrijf commentaar

security image
Schrijf de volgende tekens


busy
 

Lid worden

lidwordenvanbttb-met-tek

Inschrijven nieuwsbrief


Komende Activiteiten

EHBO-OV

helpDe trein, tram of bus nemen is niet altijd makkelijk! Waar vind je de dienstregelingen? Hoeveel kost een ticket? Hoe weet je dat je op de juiste trein, tram of bus zit? ... Surf naar www.ehbo-ov.be voor een duidelijk antwoord!

Laatste reacties

Met de steun van


thumb_logo_nl_groen

  ndm-lid-van

© TreinTramBus 2019 | Kortrijksesteenweg 304, 9000 Gent | T +32 (0)9 223 86 12