De Diabolo, de in 2012 aangelegde spoorverbinding tussen Mechelen en de luchthaven van Zaventem, wordt veel te weinig gebruikt. Het geplande reizigersaantal wordt niet gehaald. Reizigersvereniging TreinTramBus schrijft dit toe aan de hoge Diabolotoeslag en stelt voor deze af te schaffen.
Wie per trein naar de luchthaven spoort, betaalt daarvoor 4,44 euro bovenop de prijs van het ticket, vanaf volgend jaar zelfs 5 euro. “Onaanvaardbaar”, zegt Stefan Stynen, voorzitter van TreinTramBus. Door de hoge toeslag wordt het treingebruik afgeremd, terwijl de federale en Vlaamse overheden beweren dat zij het treingebruik willen bevorderen. Wie kiest voor een duurzame verplaatsing naar Zaventem wordt voor die keuze gestraft. Dit is des te frappanter omdat de overheid de geplande verbreding van de Brusselse ring wél zelf bekostigt.” Brussels Airport wees er onlangs op dat 53% van de passagiers in Zaventem met de auto komt, het op één na hoogste aandeel in West-Europa.
De toeslag houdt geen verband met de afstand. Reizigers over een korte afstand, zoals Leuven, Mechelen of Brussel worden in verhouding zwaarder gestraft. Op die trajecten is de toeslag zelfs hoger dan de basisprijs van het ticket.
Niet alleen klanten van de luchthaven worden hierdoor benadeeld. Ook wie op het station Brussel-Nationaal overstapt van bus op trein, mag diep in de buidel tasten. Wie bijvoorbeeld van Steenokkerzeel of Kampenhout naar het centrum van Brussel wil, kan dat snel via de luchthaven, maar betaalt binnenkort wel 5 euro meer dan wie toevallig elders overstapt. Zo wordt de knooppuntfunctie van de luchthaven uitgehold, ondanks zware investeringen in het busaanbod door De Lijn.
De NMBS is verplicht de zogenaamde "diabolotoeslag" aan te rekenen op grond van een contract tussen de federale staat, Infrabel en het bouwconsortium NV Northern Diabolo. De NMBS is dus zelf geen betrokken partij, maar lijdt wel verlies als er minder reizigers zijn dan gehoopt. Het diaboloakkoord gaat in tegen de belangen van de reizigers en van de NMBS en moet zo spoedig mogelijk worden aangepast.
|