Home Actueel Persberichten Opening Groene Halte+ 'Zwinduinen en -polders' (5,5 km)
Opening Groene Halte+ 'Zwinduinen en -polders' (5,5 km)
dinsdag, 03 december 2013 00:00

voorkaft ZwinduinenEUROPEES BESCHERMD NATUURGEBIED TOEGANKELIJK VOOR BLINDEN EN SLECHTZIENDEN
Een realisatie van TreinTramBus, Agentschap voor Natuur en Bos, Westtoer en Licht en Liefde

TreinTramBus, Agentschap voor Natuur en Bos, Westtoer en Licht en Liefde stellen vandaag de nieuwe Groene Halte+-wandelroute 'Zwinduinen en -polders' voor aan pers en publiek. Deze wandelroute is goed bereikbaar met het openbaar vervoer én toegankelijk voor personen met beperkte mobiliteit: vandaar het label Groene Halte+. De datum 3 december - Internationale Dag van mensen met een beperking - werd doelbewust gekozen door de partners. Het project Groene Halte+ maakt immers een uniek, Europees beschermd natuurgebied toegankelijk voor personen met een beperking, waardoor de mogelijkheden voor natuurexploratie voor hen toenemen.

GROENE HALTE+-WANDELING ZWINDUINEN EN -POLDERS

Een Groene Haltewandeling begint en eindigt aan een station, een bus- of tramhalte. Dit zijn de zogenaamde 'Groene Haltes', herkenbaar aan het Groene Haltelogo. De trein, bus of tram die stopt aan een Groene Halte heeft een frequentie van minimaal één rit per uur, ook op zaterdag, zon- en feestdagen. Tussen 2006 en 2013 ontwikkelde TreinTramBus een veertigtal Groene Halteroutes. Van elke wandeling wordt een aantrekkelijke brochure uitgegeven met routekaart, routebeschrijving en heel wat informatie over horeca en bezienswaardigheden onderweg.

De nieuwe wandelroute 'Zwinduinen en -polders' is de eerste en tot nog toe enige Groene Halte+-wandelroute in Vlaanderen. Het grootste deel van het traject kan namelijk zowel door blinden en slechtzienden als door rolstoelgebruikers volledig zelfstandig afgelegd worden - met behulp van de routebeschrijving en de kaart in de brochure, de grootletterversie en eventueel de audio- en gpxbestanden die ter aanvulling kunnen gedownload worden via www.groenehalte.be.

ZWINDUINEN EN -POLDERS: AGENTSCHAP NATUUR EN BOS INVESTEERT IN TOEGANKELIJKHEID

In 2010 werden in het Vlaams Natuurreservaat De Zwinduinen en -polders de nieuwe wandel- en fietspaden gefinaliseerd. Het tracé van de Groene Halte+-wandeling maakt gebruik van de voorziene geleideboord. In november 2012 werden enkele aanvullende terreiningrepen voor het blindenpad - op basis van een screening door vzw Blindenzorg Licht en Liefde - gefinaliseerd. Ter hoogte van zitbanken en kruispunten werden tactiele markeringen gerealiseerd, omheiningen werden aangepast en een regelmatig onderhoud van de padrand werd uitgewerkt en ingebouwd in de planning.

WESTTOER PLAATSTE BRAILLEBORDJES EN EEN BRONZEN MAQUETTE

Westtoer plaatste braillebordjes en een bronzen maquette langsheen de route. De maquette presenteert de diverse landschappelijke elementen in de Zwinstreek (zee, duinen, slikken en schorren, polders, grasland) en toont tevens topografische elementen zoals wegen, dijken, wateringen en fortificaties. Voor blinden, slechtzienden en uiteraard ook voor zienden vormt deze maquette een tactiele en visuele verrijking. Voor het ontwerp van de maquette stond het Brugse bedrijf Minimus in.

PARTNERS

Groene Halte+ is een realisatie van TreinTramBus, Agentschap voor Natuur en Bos, Westtoer en Licht en Liefde. Het project werd gerealiseerd met de financiële steun van het Fonds Elia beheerd door de Koning Boudewijnstichting. NMBS, De Lijn en de Stad Knokke verleenden hun medewerking. De infrastructuur voor deze Groene Halte+-route werd gerealiseerd in het kader van het Interreg IVa project REECZ en werd mede gefinancierd door het Europees Fonds voor Regionale Ontwikkeling, Toerisme Vlaanderen, Westtoer en het Agentschap voor Natuur en Bos.

 

logos knokke 1

logos knokke 2

logos knokke 3

De Zwinduinen en -polders vormen een 222 ha groot natuurreservaat op grondgebied van de gemeente Knokke-Heist, gelegen naast het Zwin. Het natuurreservaat wordt beheerd door het Agentschap voor Natuur en Bos en onderging de laatste jaren een ware metamorfose. Via Europese projecten werd de natuur in het gebied hersteld (LIFE-ZENO) en werden er recreatieve voorzieningen aangelegd (uitkijkpunten, rustpunten, nieuwe wandel-, fiets- en ruiterpaden, infoborden, bewegwijzering, digitale wandelingen, wandelnetwerk Zwin...) ...) (INTERREG-REECZ). In 2013 werd een nieuwe folder van het gebied gerealiseerd. Meer weten ?
http://www.natuurenbos.be/nl-BE/Domeinen/West-Vlaanderen/Zwinduinen_en_polders.aspx 

Share/Save/Bookmark
Commentaar (5)add comment

dirk baeke said:

tram
Wanneer gaan ze de tram doortrekken tot het Zwin? Zou prima zijn voor het toerisme, het milieu en de lijn zou nog veel besparen ooksmilies/smiley.gif
 
donderdag 12 december 2013 om 19:00
Stemmen: +2

Gerry said:

Kuststram tot het Zwin
Beste Dirk, goede opmerking van jou doch die kusttram lijn route was voorzien vorige eeuw tot zelfs voorbij het Zwin = Oosthoek sinds begin 1912 doch (en de echte reden/waarheid weet ik niet ) op 30 juni 1967 werd in Knokke de kustlijn ingekort tot het NMBS-Station. Geen al te slimme beslissing maar ik vermoed dat er een zekere elite met hun woning/appartement een rustige Het Zoute buurt wilde met alle gevolgen vandien. Als kind weet ik dat die tram vanaf de buurt Watertoren gewoon rechtdoor van rijrichting was , Elisabethlaan tot juist voorbij de Lippenslaan en een keerlus had ter hoogte aan de Pieter Van Ravensschoorlaan.
 
vrijdag 20 december 2013 om 16:38
Stemmen: +1

luk hulpiau said:

Kusttram tot het Zwin
Beste Dirk en Gerry,

Goed gezien van jullie beiden.
Vroeger had Knokke een tramnet: tot aan het Albertstrand, een tramlijn naar Brugge, een naar Nederland ( Retranchement ) en de kusttramlijn van De Panne reed door Knokke naar Het Zoute ( Oosthoek in de buurt van het Zwin en de Vlindertuin).
Maar in de jaren vijftig van de vorige eeuw ontketende de burgemeester van Knokke een ware kruistocht tegen de tram.
Die burgemeester ( graaf Lippens? ) en andere rijke 'edellieden' hielden niet zo van de gewone mensen die met de tram langs hun sjieke villa's reden. Lawaai zegden ze en verkeershinder! Onbegrijpelijk ( en onvergeeflijk ) dat de NMVB (voorloper van De Lijn ) en de nationale overheden ( van gewesten was nog geen sprake ) zich zo hebben laten inpakken door die plaatselijke potentaten.EgoÏsten zijn het die geen voeling hebben met het algemeen belang.
Ik wil graag eindigen met de vraag van Dirk: Wanneer de Tram terug tot het Zwin?
 
vrijdag 20 december 2013 om 19:05
Stemmen: +0

KeesSmilde said:

Westkapelle
In de plannen van De Lijn en de Vlaamse Overheid zou de Kusttram eerder tot het toekomstige regionale ziekenhuis in Westkapelle worden verlengd.
 
vrijdag 20 december 2013 om 20:40
Stemmen: +0

luk hulpiau said:

Kusttram en toerisme
Beste Kees,

Dit is ook waardevol en te verantwoorden natuurlijk. Maar is dit geen 'zwaktebod' omdat de 'burgerij' van Knokke geen tram wil? Vanuit toeristisch standpunt is toch de lijn naar het Zoute niet te versmaden. Ontsluiting van de HELE kust, de agglomeratie Knokke en de waardevolle natuurgebieden ten oosten ervan incluis. Tevens herstel van de vroegere flaterssmilies/wink.gif
 
zaterdag 21 december 2013 om 10:23
Stemmen: +2

Schrijf commentaar

security image
Schrijf de volgende tekens


busy
 

Lid worden

lidwordenvanbttb-met-tek

Inschrijven nieuwsbrief


Komende Activiteiten

  • 2019.06.21
    INSCHRIJVING AFGESLOTEN: Groene haltewandeling Kerkepanne – Koksijde – De Panne
  • 2020.09.19
    Opening vier nieuwe Groene Haltes Ardennen (NIEUWE DATUM)

Laatste reacties

 

ndm-lid-van

© TreinTramBus 2020 | Kortrijksesteenweg 304, 9000 Gent | T +32 (0)9 223 86 12