Home Actueel Persberichten TreinTramBus ontgoocheld over transportplan NMBS
TreinTramBus ontgoocheld over transportplan NMBS
zaterdag, 23 november 2013 00:00

Veel reizigers gaan erop achteruit

De krant “De Morgen” maakte vanochtend (23 november 2013) het nieuwe transportplan van de NMBS bekend. Reizigersvereniging TreinTramBus reageert ontgoocheld: het treinaanbod groeit niet mee met de toenemende mobiliteitsvraag. 

In december 2014 wordt bij de NMBS het nieuwe transportplan van kracht. Dat betekent dat de dienstregeling over het hele land grondig wordt aangepast. De komst van het plan was al een tijdje aangekondigd, maar de inhoud was nog niet bekend.

“We hadden globaal genomen gehoopt op een verbetering, maar als de informatie in de krant klopt, gaan veel reizigers erop achteruit”, zegt Stefan Stynen, voorzitter van TreinTramBus. “De treinen worden niet sneller, integendeel: sinds 1990 is er een tendens van steeds tragere treinen, en die tendens houdt aan: Mechelen-Leuven kon in 1990 in 16 minuten en duurt in het nieuwe plan minstens 26 minuten; Antwerpen-Brussel is op 24 jaar tijd 7 minuten of 17% trager geworden.”

“We begrijpen niet dat een aantal belangrijke verbindingen zonder meer wegvallen”, vult Stynen aan. Wie van Hasselt naar Antwerpen wil, ziet, op 2 spitstreinen na, de rechtstreekse treinen geschrapt: overstappen in Aarschot wordt voortaan de boodschap, met alle gevolgen van dien voor de betrouwbaarheid. “Op het ogenblik dat de E313 Hasselt-Antwerpen kreunt onder de verkeersdrukte, zou de trein net moeten worden opgewaardeerd tot een comfortabel en snel alternatief, maar nu gebeurt net het omgekeerde: een compleet fout signaal.” TreinTramBus maakt zich in het bijzonder zorgen over de verbinding Mechelen – Leuven, want daar gaat het aantal treinen er zelfs in de spits op achteruit. “Overbezetting is op die manier voorgeprogrammeerd”, vreest Stynen.

Oude pijnpunten worden niet aangepakt: het weekendaanbod op het spoor blijft ondermaats: op tal van verbindingen rijdt op zaterdag en zondag maar één trein om de twee uur. Deze vaststelling is des te frappanter omdat het recreatieve verkeer op de weg de sterkst groeiende groep is.

Enkele lichtpuntjes zijn er voor wie van Limburg naar Brussel wil, want daar gaan nu heel de dag door snelle treinen rijden. Tot nog toe was dat alleen in de spits het geval. Tussen Gent en Brussel rijden vanaf volgend jaar vier treinen per uur. Ook de geplande spitstreinen tussen Herentals en Brussel en tussen Leuven en de Europese Wijk zijn een goede zaak.

TreinTramBus besluit dat een fundamentele bijsturing van dit transportplan nodig is, nu er nog tijd voor is. Die opdracht kan de NMBS echter niet alleen aan:de hoge infrastructuurvergoeding die de NMBS aan Infrabel moet betalen, is een stevige rem op groei: die maakt het voor de NMBS bijna onmogelijk om het aanbod uit te breiden zonder nog meer schulden te maken.

Share/Save/Bookmark
Commentaar (10)add comment

Steve said:

Meer info...
Interessant te lezen dat jullie blijkbaar rittijden en ook het weekendaanbod hebben kunnen inkijken... maar waarom delen jullie die info niet met jullie lezers/geïnteresseerden, zodat zij zich zelf ook een oordeel kunnen vormen over wat momenteel op tafel ligt? Welke verbindingen zouden bijvoorbeeld nog om de twee uur rijden in het weekend? Enkel verbindingen die in wat verder afgelegen gebieden liggen, of ook verbindingen die nu in dichter bevolkte gebieden rijden maar waar de huidige twee-uursfrequentie totaal niet meer van deze tijd is (neem bijvoorbeeld een Dendermonde-Brussel)?
Enne, over die verbinding tussen Antwerpen en Hasselt: zou er geen dergelijke verbinding komen via de luchthaven, en ook een diesel via Mol zoals vandaag? Allemaal natuurlijk trager dan vandaag, maar dat zijn toch al twee rechtstreekse verbindingen, plus een snelle met overstap in Aarschot, plus een aantal P-treinen die wellicht het grootste deel van de reizigers kan opnemen. In de plaats wel een permanent gebruik van de boog van Aarschot en dus enorme tijdswinst vanuit zowel Hasselt als Genk naar Brussel.
 
zaterdag 23 november 2013 om 20:56
Stemmen: +14

van de walle bart said:

...
Heeft u het artikel in De Morgen gelezen? De zaken die achteruitgaan, staan er allemaal in, hoor. Natuurlijk zullen ze op het secretariaat ook wel hun tabellen hebben met de dienstregelingen van voorbije jaren...
En ik lees in het persbericht dat ze ook wel hier en daar vooruitgang zien, alleen veel en veel te weinig.
 
zaterdag 23 november 2013 om 23:25
Stemmen: +0

overweg13 said:

De Morgen
Ik vind dat artikel in De Morgen beneden alle peil. In feite staat er niets in wat ik ook al niet ergens in een of ander forum gelezen had, of vorig jaar tijdens de ledendag in Leuven gehoord had. Journalistiek een kwaliteitskrant onwaardig. En ook voor de morgen lijkt België nu voorgoed opgedoekt. Over Wallonië valt er alleszins bitter weinig te vernemen.
 
zondag 24 november 2013 om 11:43
Stemmen: +3

Johan said:

Eerst zien, dan geloven
Ik heb in het verleden al gemerkt dat wat De Morgen aankondigt ivm overheidsbedrijven vaak niet met de waarheid strookt of fel overdreven is. Langere rittijden? Ik vraag mij af of de NMBS effectief de treinen trager gaat laten rijden ofdat ze meer tijd voorzien in de stations. Vandaag merk ik dat op mijn verbinding (Antwerpen-Brussel) in Mechelen vaak met enige minuten vertraging vertrokken wordt, omdat er te veel mensen in en uit willen stappen. Op dat punt is deze nieuwe dienstregeling misschien gewoon een aanpassing aan de realiteit. Ik ben persoonlijk liever iets langer onderweg (en we spreken in de meeste gevallen over slechts enkele minuten) om op tijd aan te komen dan in een uurregeling te krijgen waarbij ik me moet afvragen om hoe laat ik werkelijk toekom.
En ik vind dat de NMBS werk moet maken van efficiënte kortere verbindingen, zodat een vertraging in Hasselt geen gevolgen heeft in Brugge. Dan moeten we als reiziger meer overstappen, maar als die overstap comfortabel en stipt is, heb ik het ervoor over. In ieder geval spreekt TTB hier niet in mijn naam, want ik weet wat ik wil en TTB blijkbaar niet (in de tijd van de Fyra wou TTB geen snelle trein, en nu willen ze ineens wel snelle treinen).
 
maandag 25 november 2013 om 09:53
Stemmen: +4

wvl said:

Rittijden verlengen=vertragingen regulariseren!
Dit gaat men toch niet zonder meer laten passeren? Concreet: mijn treinverbinding heeft momenteel structureel 15 minuten vertraging, ondanks diverse rittijd-verlengingen in de laatste jaren. Wat schiet ik er nu mee op als de nmbs beslist dat die 15 minuten gewoon deel uitmaken van mijn gewone rittijd??? Ik ben nog altijd even (veel te) lang onderweg.
Wie hier natuurlijk wel mee wint is de nmbs want die vertraging verdwijnt uit de statistieken en bij het volgende rapport: gejubel alom: de nmbs doet het véél beter want minder vertragingen. En ik vrees dat veel politici hier nog blindelings zullen inlopen ook. Maar het is ook een beetje de schuld van journalisten, politici én zelfs TTB door jarenlang veel te veel te hameren op dat begrip stiptheid terwijl het echte probleem snelheid is, of beter het gebrek daaraan!!
 
maandag 25 november 2013 om 10:21
Stemmen: +7

Lindakke said:

Achteruit
De trein Leuven - Mechelen zal er dan 4 minuten/traject langer over doen. Er rijden 87 treinen/dag. Dat wil zeggen dat de sporen bijna 6 uren/dag langer bezet zijn! En dan nog eens al die goederentreinen! Er is niet alleen file op de baan, binnenkort ook file op de sporen als ze zo verder doen!
 
maandag 25 november 2013 om 10:57
Stemmen: -1

Lambrichts Gunter said:

Nieuwe dienstregeling NMBS 2015
Limburg wordt terug gekatapulteerd naar de tijd voordat er mijnen waren. Overstappen hier, overstappen daar, langere ritten, geen rechtstreekse verbindingen meer met Antwerpen en de kust. Troostprijs: ieder uur een rechtstreekse trein naar Brussel. Mooi, maar niet iedereen werkt in Brussel, zijn er ook die in Leuven, Antwerpen en andere grote steden werken. Ik stel voor om een collectieve betalingstaking te doen. Ofwel enkel de prijzen te betalen van de tijd, toen de treinen ook zo reden, gelijk de NMBS van plan is. Nog te zwijgen van in welke 'rijtuigen' ze ons willen steken! Oude rijtuigen uit de tijd van de folkore uit de jaren stillekes! Hoog tijd dat de NMBS volledig wordt opgedoekt! TreinTramBus, kom ook op voor Limburg! En met SPOED liefst! Wij Limburgers zijn ALTIJD de dupe !
 
maandag 25 november 2013 om 18:45
Stemmen: -1

wim hoste said:

Welke informatie?
Ofwel beschikken De Morgen en TTB over de nota en dan zijn ze verplicht die te delen zodat iedereen weet wat er in staat; ofwel hebben ze die niet en is het van horen zeggen en dan is zowel het artikel in de De Morgen, als de tTB reactie waardeloos.

Wat weten we nu eigenlijk? We weten dat er misschien een trein tussen mechelen en leuven trager zal rijden en dat er mogelijk een probleem is in Limburg. En wat weten we over West-Vlaanderen? Niks. Wat weten we over Oost-Vlaanderen? Niks. Wat weten we over Vlaams Brabant? Over overstapmogelijkheden? Nieuwe lijnen? Andere aansluitingen? niks niks niks.

Dus vooraleer we iets roepen, informeren. Ik daag DM en TTB uit de nota te publiceren.....
 
dinsdag 26 november 2013 om 12:02
Stemmen: +10
toetsingscommissie werkt beter, Laag gewaardeerd commentaar [Toon]

WVL said:

Nog twijfelaars?
Durven de twijfelzaaiers van hierboven nu nog de bronnen van de De Morgen in vraag stellen na de mededelingen van Cornu???
Natuurlijk gaat de stiptheid hiermee verbeteren! Theoretisch voorbeeld: een trein met een officiële rittijd van 1 uur en een structurele vertraging van 7 minuten. Nieuwe regeling: officiële rittijd 1u03 en vertraging 5 minuten: winnaar: nmbs want een vertraging die uit de statistieken verdwijnt, verliezer: de reiziger die mogelijks zelfs nog een minuut langer onderweg is, zij het dan wel op een trein die nu officiëel geen vertraging meer heeft, dus: "nie zagen é gij stukske reiziger, want uwen trein rijdt stipt!" Dit getuigt van schaamteloze onkunde en misleiding, want het is zo klaar als pompwater dat dit gewoon een korte termijn strategie is, bedoeld om kunstmatig de belabberde stiptheidsstatistieken wat op te krikken. Als ze het echt goed zouden menen dan zouden ze hun drempel van 6 minuten die ze nu hanteren om te spreken van een officiële vertraging ook moeten verlagen naar pakweg 4 minuten. Maar dat zal een detail zijn dat wel uit het oog is verloren...
Stel u een software-ontwikkelaar voor die een programma oplevert vol fouten en tekortkomingen en doodleuk aan zijn klant uitlegt dat dit geen bugs zijn, omdat hij het verwachtingenlijstje wat heeft aangepast. Ze zouden hem met zijn klikken en klakken op straat schoppen!
Maar de NMBS gaat hiermee wegkomen, onbegrijpelijk...
 
dinsdag 10 december 2013 om 20:37
Stemmen: +1

Schrijf commentaar

security image
Schrijf de volgende tekens


busy
 

Lid worden

lidwordenvanbttb-met-tek

Inschrijven nieuwsbrief


EHBO-OV

helpDe trein, tram of bus nemen is niet altijd makkelijk! Waar vind je de dienstregelingen? Hoeveel kost een ticket? Hoe weet je dat je op de juiste trein, tram of bus zit? ... Surf naar www.ehbo-ov.be voor een duidelijk antwoord!

Laatste reacties

Met de steun van


thumb_logo_nl_groen

  ndm-lid-van

© TreinTramBus 2019 | Kortrijksesteenweg 304, 9000 Gent | T +32 (0)9 223 86 12