Home Actueel Persberichten TreinTramBus: Vlaanderen verwaarloost reizigersvervoer per spoor
TreinTramBus: Vlaanderen verwaarloost reizigersvervoer per spoor
donderdag, 03 oktober 2013 19:43

Debat over spoorinvesteringen nodig

De Vlaamse ministers Peeters en Crevits vinden dat zij te weinig betrokken worden bij de plannen van de NMBS en Infrabel. Dat staat vandaag in de krant De Morgen. Reizigersvereniging TreinTramBus stelt dat de Vlaamse regering zelf boter op het hoofd heeft: zij doet nauwelijks beter inzake inspraak en prioriteiten.

De Vlaamse ministers menen dat zij te weinig geïnformeerd worden over de plannen van de spoorwegen. Vlaanderen laat echter de kans liggen om zelf via een publiek debat een eigen spoorstrategie uit te werken. Over het Vlaamse prioriteitenlijstje voor het spoor is helemaal geen publiek debat gevoerd, in tegenstelling tot Wallonië, waar de spoorplannen van het gewest uitgebreid de media en de publieke opinie beroerd hebben. Bovendien legt Vlaanderen eenzijdige accenten in zijn spoorstrategie. Jan Vanseveren, woordvoerder van TreinTramBus: “Bijna alle aandacht gaat naar het goederenvervoer naar de Antwerpse haven, het reizigersvervoer wordt verwaarloosd. Van de bedragen die in De Morgen genoemd worden gaat meer dan 90% uitsluitend of hoofdzakelijk naar het goederenvervoer.”

Voor TreinTramBus moet de prioriteit vooral gaan naar het reizigersvervoer per spoor. Het voorstedelijke spoornet rond Brussel is daarbij belangrijk, maar ook rond Antwerpen en Gent verdient het spoor een meer prominente rol.

In Limburg kan de Vlaamse regering zelf het verschil maken: over de plannen voor de sneltrams (Spartacusplan) heeft hij de volle bevoegdheid. “Helaas laten ook hier de beslissingen op zich wachten”, stelt Vanseveren. “Op 18 september stelde minister Crevits nog vast dat de Limburgers vaker de auto gebruiken, bij gebrek aan goed openbaar vervoer. We hopen dat de Vlaamse regering hierop inspeelt met de uitbouw van de sneltram.”

Share/Save/Bookmark
Commentaar (2)add comment

Paul Van den Bossche said:

Vlaanderen verwaarloost reizigersvervoer per spoor
Ik citeer een zin uit uw commentaar:
"Reizigersvereniging TreinTramBus stelt dat de Vlaamse regering zelf boter op het hoofd heeft: zij doet nauwelijks beter inzake inspraak en prioriteiten."
U bent zeer mild voor de Vlaamse Regering!
 
maandag 14 oktober 2013 om 14:12
Stemmen: +0

Leo Maathuis said:

Zonder visie vooruit met de tram
Dat zou de titel kunnen zijn van Spartacus1.
De gedachte van een goede grensoverschrijdende spoorverbindingen is uitstekend. Vooral als deze voor reizigers EN goederen gebruikt kunnen worden. Door het gebrek aan visie heeft het Vlaams Gewest totaal geen invloed op de treinspoorstrategie. Dat is al jaren zo.
Toen kwam er een slimmerik die bedacht dat autonomie een alternatief kan zijn voor visie en overleg. En nu kan het Waals Gewest nog makkelijker de kaas van het treinspoorbrood eten. Want Vlaanderen wil voor honderden miljoenen stadtrammen door de velden laten rijden. Is het een wonder dat de dekkingsgraad of het bekostigingspercentage ontzettend laag is?
De stad Maastricht die denkt slim te zijn (de Belgen betalen het grootste deel en ze betalen ook nog jaarlijks 4 ton € exploitatievergoeding) wil 80 miljoen € steken in een lijn voor De Lijn die dagelijks 140 (honderdveertig) nieuwe ritten genereert.
Dekkingsgraad zodoende geen 13%. Daarbij vergeleken doet De Lijn het nog goed (als hun sommetjes nu wel kloppen).
 
vrijdag 06 december 2013 om 12:37
Stemmen: +0

Schrijf commentaar

security image
Schrijf de volgende tekens


busy
 

Lid worden

lidwordenvanbttb-met-tek

Inschrijven nieuwsbrief


EHBO-OV

helpDe trein, tram of bus nemen is niet altijd makkelijk! Waar vind je de dienstregelingen? Hoeveel kost een ticket? Hoe weet je dat je op de juiste trein, tram of bus zit? ... Surf naar www.ehbo-ov.be voor een duidelijk antwoord!

Laatste reacties

Met de steun van


thumb_logo_nl_groen

  ndm-lid-van

© TreinTramBus 2019 | Kortrijksesteenweg 304, 9000 Gent | T +32 (0)9 223 86 12