Home Actueel Persberichten Mechelen jaagt klanten uit de bus
Mechelen jaagt klanten uit de bus
zaterdag, 21 april 2012 00:00

Veel te weinig bussen na besparingsplan

Door de houding van de stad ziet De Lijn zich genoodzaakt het aantal bussen in de Mechelse binnenstad drastisch te beperken. Reizigersvereniging TreinTramBus vreest voor problemen door te weinig capaciteit en de extra overstappen.Vanaf 1 augustus zouden nog maar 6 bussen per uur door de binnenstad van Mechelen rijden. Nu zijn dat er nog 16. Bovendien zullen de meeste klanten moeten overstappen bij het station of op de Veemarkt.

Stefan Stynen, voorzitter van TreinTramBus: "Nu kan je vanuit de deelgemeenten rechtstreeks naar de Markt en de Bruul, een belangrijke troef voor het openbaar vervoer. Als het plan van De Lijn op 1 augustus wordt ingevoerd, zal dat niet meer kunnen. Bovendien zijn de overblijvende bussen te klein. We vrezen dan ook dat klanten op drukke tijdstippen, zoals de zaterdag, niet meer mee zullen kunnen en daardoor hun aansluiting zullen missen." Door de gebrekkige stiptheid wordt dit systeem ook erg onbetrouwbaar. Automobilisten kunnen wel rechtstreeks naar de Markt rijden en eronder parkeren.

Stynen verwijst naar het voorbeeld van Leuven: "Daar krijgt het openbaar vervoer wel een prominente plaats in de binnenstad, en met resultaat: de bussen blijken een succes. Maar je kan dan ook vanuit de ruime omgeving rechtstreeks naar de binnenstad van Leuven". Het Leuvense voorbeeld bewijst dat milieuvriendelijke bussen en een historisch stadscentrum wel samen kunnen gaan.

TreinTramBus voert op zaterdag 21 april samen met de vakbonden bij het station van Mechelen actie tegen het nieuwe bussenplan.