Home Actueel Persberichten TreinTramBus en Rover vragen ministers behoud Beneluxtrein
TreinTramBus en Rover vragen ministers behoud Beneluxtrein
woensdag, 21 maart 2012 10:22

Met de komst van de Fyra dreigt het reizen per trein tussen België en Nederland voor een aanzienlijk deel van de reizigers onaantrekkelijk te worden. Hiervoor waarschuwen Rover en TreinTramBus de verantwoordelijke ministers in Nederland en België. De reizigersverenigingen vragen de ministers Magnette en Schultz van Haegen in een open brief om de Beneluxtrein te behouden.

NMBS Europe en NS Hispeed willen de intercity Amsterdam – Brussel, de “Beneluxtrein”, afschaffen omdat die de Fyra zou beconcurreren. Vanaf eind dit jaar moeten grensoverschrijdende reizigers daarom verplicht de duurdere en reserveringsplichtige Fyra gaan gebruiken. Een dagje grensoverschrijdend reizen moet dan voortaan vooraf gepland worden, met extra gedoe als je een andere trein wilt nemen. Veel reizigers hebben heftig tegen de plannen geprotesteerd. Een online petitie van TreinTramBus en Rover werd al ruim 11.000 keer ondertekend.

Rover en TreinTramBus verwachten dat de snelle Fyra een nieuw deel van de vervoersmarkt kan veroveren, maar dat dit ten koste gaat van reizigers in andere marktsegmenten. Zonder de Beneluxtrein bestaat er geen vervoersmiddel om het gat tussen de luxe maar duurdere hogesnelheidstrein en de regionale stoptrein Roosendaal – Antwerpen te vullen.

De reizigersverenigingen vragen de ministers nadrukkelijk een afspraak te maken over het behoud van een bruikbare intercity tussen België en Nederland, bijvoorbeeld als intercity Den Haag – Roosendaal – Brussel. Zo kunnen de spoorwegen tevens de nadelen opvangen voor de reizigers uit de regio’s die weinig tot niets hebben aan de Fyra: Den Haag, Dordrecht, Roosendaal en Mechelen. Daarnaast willen Rover en TreinTramBus dat de voorziene treindienst Den Haag – Breda – Brussel, die slechts 8 maal per dag zou gaan rijden, wordt vervangen door een uurdienst zonder verplichte reservering tussen Breda en Antwerpen. Als NS en NMBS niet willen meewerken, dan kunnen de ministers ook andere vervoerders zoeken, bv. met een aanbesteding.

Share/Save/Bookmark
Commentaar (6)add comment

Henk Tellekamp said:

Beneluxtrein moet inderdaad blijven!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
De beneluxtrein moet gewoon blijven rijden, buiten Fyra om.
Tevens moet men de Intercity Brussel weer laten stoppen te Brussel Noord, zodat weer
een betere overstap bestaat richting Namur-Arlon-Luxemburg.
 
donderdag 22 maart 2012 om 12:25
Stemmen: +1

VA said:

Geef Arriva (Deutsche Bahn) een kans om deze lijn uit te baten
Gewoon uitbesteden aan andere operatoren.Misschien wil Arriva wel.
 
vrijdag 23 maart 2012 om 09:33
Stemmen: +1

REDANT Patrick said:

Spoorwegmaatschappijen moeten dringend Europees denken
De spoorwegmaatschappijen moeten dringend logisch gaan redeneren en vlotte aansluitingen gaan creëren van en naar elkaars net. De allicht nakende afschaffing van de Beneluxtreinen is het zoveelste voorbeeld.
Hoe kan je nu in godsnaam de concurrentie aangaan met de auto als je als spoorwegmaatschappij van bv. Aarlen naar Luxemburg 10 euro per enkele reis durft rekenen voor een traject van amper 25 ? km.
Grensoverschrijdend reizen van Mons naar Valenciennes moet je doen via Moeskroen en Lille. En zo zijn er nog voorbeelden.
De Fyra moet gezien worden als een bijkomende verbinding tussen België en Nederland met behoud van de Beneluxtrein tussen Brussel en Den Haag bv.
 
donderdag 29 maart 2012 om 07:54
Stemmen: +2

lucske said:

Dank u wel zeggen tegen Europa
Als het allemaal geld zal moeten opbrengen zullen er nog veel meer zo'n dingen gebeuren.
De burger (Europa) wil liberaliseringen en privatiseringen maar als er dan moet betaald worden is het plots niet meer leuk.
Als ik me niet vergis kun je in GB een treinticket kopen van zo'n 1000 Euro. Maar dat mag niet luid gezegd worden van Europa. sssst.
 
donderdag 12 april 2012 om 12:36
Stemmen: +0

Tom Ingelaere said:

Onbegrijpelijk
Weerom is de dagelijkse reiziger de dupe van een megalomaan spoorproject. Sinds 1957 zorgde deze trein voor een vlotte internationale verbinding én stond in voor lokaal pendelverkeer. Sinds de hogesnelheidslijn en de ondertunneling van de spoorkathedraal in Antwerpen loopt dit al behoorlijk spaak, door afgeschafte stops, maar nu wordt het gewoon onmogelijk gemaakt. Tenzij je bereid bent het in een pré-1957 tempo te doen met de nodige overstappen.
 
donderdag 22 november 2012 om 16:21
Stemmen: +0

Laga Nicole said:

...
men spoort aan tot het kiezen van openbaar vervoer!!!!!. Ik neem regelmatig de trein Antwerpen-Horst Sevenum met week-end tarief. Dit is niet meer mogelijk aangezien de hoge tarieven en reservaties.Vaarwel treinverkeer naar Nederland. Onze steden, zowel in Nederland als in België hadden vaart bij deze treinverbindingen hetgeen nu praktisch onmogeliijk is. Hoop dat de oude verbindingen terug tot stand komen
 
dinsdag 27 november 2012 om 21:04
Stemmen: +0

Schrijf commentaar

security image
Schrijf de volgende tekens


busy
 

Lid worden

lidwordenvanbttb-met-tek

Inschrijven nieuwsbrief


Komende Activiteiten

Laatste reacties

 

ndm-lid-van

© TreinTramBus 2020 | Kortrijksesteenweg 304, 9000 Gent | T +32 (0)9 223 86 12