Home Actueel Persberichten TreinTramBus: red Gentse nachtbus!
TreinTramBus: red Gentse nachtbus!
maandag, 19 maart 2012 16:41

Gent komt slecht uit internationale vergelijking

Reizigersvereniging TreinTramBus vraagt het behoud van de laatavondbussen in Gent. Uit een vergelijkend onderzoek blijkt dat late bussen in vergelijkbare steden alle dagen tot na middernacht rijden.

Enkele kranten schrijven vandaag dat de Gentse trams en bussen er voortaan weer om 23 uur mee ophouden. Onbegrijpelijk: in geen enkele andere Europese stad van dit formaat stopt het openbaar vervoer zo vroeg. TreinTramBus nam de proef op de som en onderzocht tot hoe laat tram en bus in de buurlanden rijden. Vrij algemeen rijden er bussen tot na middernacht, op vrijdag en zaterdag rijden nachtbussen tot 2 uur ’s nachts of later. 

Zelfs in Vlaanderen wordt Gent zowat de enige stad waar zelfs op vrijdag en zaterdag nauwelijks nog bussen rijden na 23 uur. Gent doet het daarmee slechter dan Antwerpen, Brugge en Leuven en krijgt openbaar vervoer dat een universiteitsstad onwaardig is. 

TreinTramBus formuleerde reeds tal van andere suggesties aan De Lijn en ook de stad Gent liet zich niet onbetuigd. De Lijn blijft potdoof voor de kritiek en wijst elk zinnig voorstel van de hand.

Op vrijdag- en zaterdagavond worden de laatavondbussen in Gent goed gebruikt. Maar het kan nog beter. “De bussen zouden beter de gekende lijnen volgen”, zegt Jan Vanseveren, woordvoerder van TreinTramBus. “Nu zijn er overdag, ’s avonds laat, en ’s nachts telkens andere reiswegen, dat is verwarrend voor de reiziger.” Het is evident dat de laatavondbussen ook naar de buurgemeenten moeten rijden. De laatavondbussen deden dit wel, maar de nachtbussen niet. Laatavondbussen zijn belangrijk voor de verkeersveiligheid, met name in de strijd tegen de weekendongevallen.

Overzicht laatste bussen in andere steden:

  Stad

Inwoners

   Week - laatste bus

   Weekend - laatste bus

Gent

235.000

23:00

23:00

Antwerpen

483.000

0:30

4:00

Leuven

90.000

22:30

3:00

Den Haag

496.000

0:30

5:00

Utrecht

312.000

0:50

0:50

Eindhoven

216.000

0:09

0:09

Almere

191.000

1:30 à 2:00

4:45

Nantes

282.000

0:30

2:30

Montpellier

255.000

0:00

1:00 à 2:00

Strasbourg

271.000

0:30

5:30

Grenoble

155.000

0:45 à 1:30

0:45 à 1:30

Aachen

258.000

0:00

3:45

Bielefeld

323.000

0:30

8:00

Kassel

195.000

23:30 à 0:15

2:15

Share/Save/Bookmark
Commentaar (4)add comment

Xavier Samyn said:

Gentse Nachtbussen
Met alle respect, maar die avondbussen in Gent (A1, A2, enz.) zie ik telkens zo goed als leeg rondrijden... Dit komt natuurlijk ook door het feit dat ze inderdaad een onlogische route volgen. Trams zouden zeker tot middernacht mogen blijven rijden, vooral dan lijn 1 op het stuk Flanders Expo - Sint-Pietersstation - Korenmarkt.

Waarom het nachtnet in Brugge afgeschaft wordt, daar sta ik perplex van. Het systeem is uniek in Vlaanderen (dacht ik), en waarschijnlijk nog één van de meest rendabele nachtnetten: Om 21u08, 22u08 en 23u08 vertrekken er aan 't Zand een kolonne aan camionetjes, die overdag de belbus doen (één busje per grote randgemeente). Twee minuten later bedienen ze gemeenschappelijk het station, om daarna rechtstreeks naar die haltes te rijden aangevraagd door de passagiers, die hun halte bij het opstappen aan de chauffeur meegeven.

Er zijn stadsbussen overdag in Brugge die er leger bij rijden dan die kleine camionetjes die met 10 passagiers al volzet zijn. Waarom kan dit systeem niet naar andere steden in Vlaanderen vespreid worden, ipv heel de boel af te schaffen? Er moet dan tenminste geen grote, brandstofslurpende bus meer rondrijden voor die drie man en een paardenkop...
 
maandag 19 maart 2012 om 21:06
Stemmen: -1

lion51 said:

...
Even reageren op vorige commentaar
Inderdaad de avondbussen rijden met weinig reizigers maar hebben de personen die vna brussel komen van ploegdienst fo gewoon van een uitstapje ook geenr echt meer op openbaar vervoer. De trajecten zijn eerlijk gezegd soms verkeerd gekozen en waarom moetne die afwijken van de normale reiswegen da s natuurlijk de grote vraag.
Dat uiteindelijk wienig rijzigers erop zitten komt ook door feit dat de meerderheid van de chauffeurs die diensten tegen hun zin doen en ofwel rijden als cowboys en zo geen enkel rittijden respecteren ofwel heb je het gevoel amaai had die bus beter nie genomen want die chauffeur zit hier tegen zijn zin.
Hoe De Lijn hun gedachte zijn begrijp ik nie want men rekent de kosten per bus en niet per lijn. Het is een openbare dienst en die moet een service leveren ook in de daluren en nachturen.
Maarja men gebruikt hun toelage liever aan luxe projecten. Ook waarom in tijden van besparingen doet men aan reizigerstelling op de lijn 70-71-72 en lijn 3 in vooruitzicht om eventueel die lijnen te vertrammen?
Er kan bij De Lijn anders bezuinigt worden door te besparen om administratie en deze te centraliseren en eenvorming systeem en contracten in te voeren. Iedere stelplaats doet zijn eigen ding en heeft zijn eigen werkwijze en zo kan men niet echt spreken van een vlaams openbaar vervoer hoor.
Nogmaals laat de direktie van De Lijn echt eens gaan zien in buitenland hoe men daar te werk gaat en hoe lang men daar rijd.
De reizigers zullen in vlaanderen wel bereid worden gevonden om meer te betalen als men een degelijk vervoer krijgt. Eentje van s'morgens vroeg tot stuk in de nacht en desnoods met kleinere voertuigen of soort van belbus.
Inkomsten van De lijn moet tendienste staan van goed vervoern, degelijk betaalde chauffeurs en niet om andere bedrijven te sponseren door hun nieuwe projecten te bezorgen zoals die schermen aan de haltes die toch niet echt de real toestand weergeven zijnde als er vertragingen zijn.
En als laatste MIVB breidt wel zijn aanbod uit in tijden van besparingen en De Lijn breekt zijn afbod langzaam af.
Rare ingesteldheid in tijden dat iedereen aan milieu moet denken en de wegen dichtslippen.
 
dinsdag 20 maart 2012 om 08:12
Stemmen: +1

patrice said:

nachtbussen
Ik vraag me af of er uberhaupt iets gebeurt als er dergelijke beslissingen top down worden aangekondigd. Komt iets of iemand in opstand?
Gent is nu al één van de meest achterlijke steden als het op openbaar vervoer aankomt. Dit hoor ik van heel veel mensen, ook zij die hier even op bezoek zijn. Het duurt hier oneindig lang om met bepaalde buslijnen ergens te geraken (bv. bus 3).
Het is echt niet te doen dat de nachtbussen opnieuw worden afgeschaft. Inderdaad, waarom laat men niet de gewone trams en bussen rijden tot zeker middernacht?
Dit is weer een manier om het kind met het badwater weg te gooien. Men maakt een heel moeilijk systeem. Het is een heel moeilijk systeem om te weten welke nachtbus je moet nemen. Dus mensen gebruiken het niet genoeg en hopla, het wordt afgeschaft. Niets geëvalueerd, geen stem van de gebruiker, geen bijsturing op basis van onderzoeken. Nee, afgeschaft want men moet "besparen".
Openbaar vervoer wordt gesubsidieerd, dus zou ook rekening moeten houden met de openbare opinie. Moeten dan echt alle mensen een auto kopen om ergens te geraken? Is er dan echt geen enkele oppositie tegen dergelijke onzinnige maatregelen? Ook niet van de stedelijke overheid?
 
dinsdag 20 maart 2012 om 20:04
Stemmen: +2

Els said:

Routes nachtbussen
De nachtbussen in gent zijn zo goed als leeg, lees je in de kranten. Al af en toe zo'n bus willen nemen? Allereerst moet je al weten waar die bus voorbijrijdt...het traject is compleet anders dan de basisroutes, en het uurschema wordt nauwelijks gevolgd... Waarom niet tram 1 laten rijden tot 's nachts? Dit is de drukste lijn van Gent...het stadsbestuur wil nog 2 lijnen vertrammen, maar om een of andere reden past een tram enkel overdag?
Ter info' op 10 mei is er een actie tegen de besparingen bij de lijn in Gent: om 19 uur op de Groentenmarkt....zie ook facebook: gentenaars tegen besparingen
 
zaterdag 14 april 2012 om 15:01
Stemmen: +1

Schrijf commentaar

security image
Schrijf de volgende tekens


busy
 

Lid worden

lidwordenvanbttb-met-tek

Inschrijven nieuwsbrief


Komende Activiteiten

Laatste reacties

 

ndm-lid-van

© TreinTramBus 2020 | Kortrijksesteenweg 304, 9000 Gent | T +32 (0)9 223 86 12