Home Actueel Persberichten Trein wordt op korte afstanden te duur
Trein wordt op korte afstanden te duur
vrijdag, 08 oktober 2010 08:38

TreinTramBus protesteert tegen tariefverhoging NMBS

Verscheidene media berichten dat de NMBS op 1 februari opnieuw tariefverhoging doorvoert. Reizigersvereniging TreinTramBus protesteert tegen de forse verhoging van de tarieven voor korte afstand. Die worden 17% duurder. TreinTramBus blijft ook vragende partij voor een voordelig gezinstarief.

Naar jaarlijkse gewoonte past de NMBS zijn tarieven aan op 1 februari 2011. Opvallend is vooral de sterke prijsstijging van de Key Card, de tienrittenkaart voor korte afstanden, waarover bericht wordt in een aantal kranten. De prijs van deze kaart verhoogt van 17 naar 20 euro, dat is een stijging met 17%. TreinTramBus wijst deze sterke prijsstijging van de hand. Jan Vanseveren, woordvoerder van TreinTramBus: "De stoptreinen zijn nu al het zwakke broertje van de NMBS, met in veel gevallen een mager aanbod en oud materieel. Net de klanten van die treinen moeten nu fors meer gaan betalen. We roepen de Raad van Bestuur van de NMBS dan ook op dit tarief niet sterker te laten stijgen dan andere tarieven."

TreinTramBus sluit zich ook aan bij de kritiek van Minister van Overheidsbedrijven Inge Vervotte. De treinen waren het voorbije jaar onvoldoende stipt, dus mogen de tarieven minder sterk stijgen dan de index, aldus Vervotte. TreinTramBus ondersteunt dit principe, maar stelt tegelijk dat dit inkomstenverlies voor de NMBS niet mag leiden tot een verdere achteruitgang, in de vorm van geschrapte treinen of sluiting van nog meer loketten.

Positief is wel dat de prijzen van Go Pass en Rail Pass onveranderd blijven.

TreinTramBus blijft ten slotte vragende partij voor een gezinstarief. Jan Vanseveren: "Tot voor een paar jaar was er de Multi Pass, voor groepen van drie tot vijf personen. Dit tarief werd echter afgeschaft. Voor gezinnen of vrienden die zich samen verplaatsen, kan de trein nu niet meer concurreren met de auto."

Bart Vanheerle said:

Spoorstaking 18 April 2010
hallo,
ik hoop dat het mee valt met de treinstaking,
Ik reis die maandag juist vanuit Mechelen naar Turnhout!
Gaan die treinen rijden of niet??

groetjes Bart.

zondag 10 oktober 2010 om 19:33

• 2019.06.21
    INSCHRIJVING AFGESLOTEN: Groene haltewandeling Kerkepanne – Koksijde – De Panne