Home Actueel In de media Recordaantal reizigers NMBS
Recordaantal reizigers NMBS
woensdag, 31 januari 2018 16:33

Een recordaantal reizigers heeft vorig jaar de trein genomen van en naar Brussels Airport. Het waren er meer dan 4,8 miljoen, ofwel twaalf procent meer dan het vorige record van 4,2 miljoen reizigers in 2015. Het treinaanbod van Brussels Airport-Zaventem is de afgelopen jaren sterk uitgebreid. Intussen maakt bijna een kwart van alle luchthavenpassagiers er gebruik van.

De groei is er, maar ... hoeveel reizigers zouden er wel niet zijn zonder die 'duivelse' Diabolo-toeslag?

Klik hier voor het volledige persbericht van NMBS (31/1/18)

Ook het totale aantal reizigers in 2017 is overigens gestegen: 230 miljoen reizigers namen in 2017 de trein.

Share/Save/Bookmark
Commentaar (7)add comment

Marc Kuypers said:

Brussels Airport
Nochtans is het comfort op dit traject beneden alle peil. De NMBS treinen (niet de NS treinen) rijden dikwijls op de spitsuren in kleine samenstelling. Gevolg: reizigers worden als beesten vervoerd, tientallen koffers op de zetels, fietsen in het gangpad, niet genoeg zitplaatsen en de treinbegeleiders die zichzelf zo onmisbaar vinden, zijn dan nergens te bespeuren. En bij aankomst in de luchthaven volgt dan nog het circus met security door meestal onbeschofte medewerkers van Securail, en dan nog eens de ellendige toegangspoortjes. Wie met de wagen komt moet niet door security en niet door toegangspoortjes. Over de frequentie van de treinen en de stiptheid wil ik zelfs niet beginnen.
 
woensdag 31 januari 2018 om 17:58
Stemmen: +2

dirk baeke said:

luchthaven
Nee Marc, da is waar, maar je moet dan wel veel betalen om je wagen te paatsen, om over de veiligheid nog niet te spreken; het is ook zo datde nmbs treinen naar de luchthaven meer dan 40 jaar oud zijn, met te weinig confort en te weinig plaats. En wanneer nachttreinen naar de luchthaven zoals in de omringende landen?smilies/wink.gif
 
woensdag 31 januari 2018 om 18:06
Stemmen: +0

David said:

Pak de bus naar de Luchthaven.
De overheid heeft bij het ontwerpen van de Diabolotoeslag grote steken laten vallen. Waarommoeten treinreizigers ervoor dokken, terwijl automobilisten en busreizogers de dans ontspringen, zij maken net zo goed gebruik van de verbeterde infrastructuur? Tip voor wie uit Antwerpen komt. Stap in Mechelen over op een bus van De Lijn. Kaartje kost maar € 1,60 (Lijnkaart). Als genoeg mensn op deze manier met hun voeten stemmen, wordt (hopelijk) de regering eens een keer wakker!
 
donderdag 01 februari 2018 om 04:41
Stemmen: +0

An said:

Ik voel me een melkkoe ...
... telkens ik zo'n kaartje koop voor 0% comfort meer ... En om onze zoon af te halen, betaal ik meer dan 10 euro extra. Tenzij ik op hem zou wachten in het station van de luchthaven. Maar dat is ook niet zo fijn als hij verschillende maanden van huis weg geweest is.
 
donderdag 01 februari 2018 om 09:18
Stemmen: -1

Walter Vanderswaelmen said:

Dat eeuwige geklaag
Voor wanneer was dat alweer: Een maand zonder klagen?
 
donderdag 01 februari 2018 om 11:16
Stemmen: +2

Tom Everaerdt said:

Diabolo
Beste,
Wij zijn overtuigde treinreizigers. (koppel met 1 kind). Op 10/08/2019 vertrokken wij op reis naar Portugal met het vliegtuig. Het was een tijdje geleden dat wij naar Zaventem gespoord hadden. Wij maken geregeld gebruik van de 10-rittenkaart voor 83.00€. Tot mijn grote verassing diende ik 6 aanvullende tickets te kopen diabolo om te kunnen sporen tussen Brussel en Zaventem Airport. Dit betekende een uitgave van 6*8.3 = 49.8€ (6 ritten van de 10-rittenkaart van 83€) + 5*5.4 = 32.4€ Diabolo = een totale uitgave van 82.20€ voor de transfert van Brugge naar Brussels Airport. Dit terwijl ik anders voor 49.8€ gelijk naar waar in België kan sporen. Ik versta niet waarom een opleg van 65% dient betaald te worden om te sporen naar Zaventem Airport. Dit terwijl we elke dag te horen krijgen dat we de wagen dienen thuis te laten en het openbaar vervoer dienen te gebruiken. Ondanks de toeslag moeten we dan vaststellen dat het type treinen dat ingezet wordt niet past aan het type reizigers dat naar en van de Airport komt. Dit betekent dat we geen weg weten met koffers en reiszakken in de dubbeldektreinen die niet voorzien zijn van bagagerekken voor dergelijke reizigers. Ik zal waarschijnlijk niet de enige zijn die hierover deze mening heeft. Mss iets om mee rekening te houden naar de toekomst toe. Met beste groet Tom Everaerdt
 
donderdag 22 augustus 2019 om 16:38
Stemmen: -1

Rian van der Borgt said:

Diabolotoeslag
@Tom Everaerdt
De diabolotoeslag hebben we aan een vorige regering te danken en is buiten de NMBS om bedacht om de PPS-constructie voor de bouw rond te krijgen. Zie bv:
http://www.treintrambus.be/actueel/blog/1886-naar-de-luchthaven-zonder-diabolotoeslag-2014.html
https://nl.wikipedia.org/wiki/Diabolo-project#Kosten
 
vrijdag 23 augustus 2019 om 11:45
Stemmen: +0

Schrijf commentaar

security image
Schrijf de volgende tekens


busy
 

Lid worden

lidwordenvanbttb-met-tek

Inschrijven nieuwsbrief


EHBO-OV

helpDe trein, tram of bus nemen is niet altijd makkelijk! Waar vind je de dienstregelingen? Hoeveel kost een ticket? Hoe weet je dat je op de juiste trein, tram of bus zit? ... Surf naar www.ehbo-ov.be voor een duidelijk antwoord!

Laatste reacties

Met de steun van


thumb_logo_nl_groen

  ndm-lid-van

© TreinTramBus 2019 | Kortrijksesteenweg 304, 9000 Gent | T +32 (0)9 223 86 12