Home Actueel TreinTramBus-forum Algemeen Tram en Metro De Lijn koopt 13 Hermelijnen voor Antwerpen

De Lijn koopt 13 Hermelijnen voor Antwerpen

10 berichten • Pagina 1 van 1

De Lijn koopt 13 Hermelijnen voor Antwerpen

BerichtDoor Gast » 19 Nov 2009, 10:25

De Lijn bestelt het laatste lot van 13 Hermelijn-trams. De nieuwe trams, die einde 2011 worden geleverd, kosten 32 miljoen euro en worden ‘toegewezen’ aan Antwerpen. Dat schrijft Gazet van Antwerpen donderdag.

In de eerste plaats vervangen de dertien nieuwe lagevloertrams de oude, Antwerpse pcc-trams. Die zijn, vooral in de spitsuren, te klein.

‘In de zomer, wanneer het minder druk is in de Scheldestad, kunnen ze worden ingezet aan de kust, waar het dan drukker is’, zegt woordvoerder Tom Van de Vreken van De Lijn. ‘Ze zullen worden vervoerd met een dieplader achter een truck. Alleen de stroomafnemer op het dak van de tram moet worden vervangen en er moet een extra trede worden gezet omdat de perrons aan de kust anders zijn dan die in de stad.’

Deze bestelling staat los van de aangekondigde investering van 200 miljoen in 88 nieuwe trams, waarvoor een nieuwe aanbesteding werd uitgeschreven. De eerste 21 van deze nieuwe trams worden een half jaar na de 13 laatste Siemens-Bombardiers geleverd.



Ik vraag mij af waarom dat transport niet per trein kan gebeuren.
Gast
 

Re: De Lijn koopt 13 Hermelijnen voor Antwerpen

BerichtDoor Gast » 19 Nov 2009, 22:34

artikel 48.JPG


Hierboven is de reden van de dringende nabestelling van 13 Hermelijnen.
Het is artikel 48 van het Belgisch staatblad dat geen twijfel laat hoe lang spoorvoertuigen mogen worden ingezet.

Ze moeten 27 Antwerpse museumtrams uit 1960-1961 gaan vervangen die volgend jaar hun vijftigste verjaardag vieren. Hierbij is 1 Hermelijn gelijk aan 2 PCC. De 13 Hermelijnen zijn dus eerder als een inkrimping van trammaterieel te bestempelen als uitbreiding. De reden hiervoor is het steeds maar uitblijven van een nieuwe stelplaats.
De gemiddelde ouderdom van het Antwerpse trammateriaal is nu 31 jaar, wat zeer hoog is.
Je hebt niet de benodigde permissies om de bestanden die aan dit bericht zijn toegevoegd te bekijken.
Gast
 

Re: De Lijn koopt 13 Hermelijnen voor Antwerpen

BerichtDoor Gast » 20 Nov 2009, 10:25

Als de werken naar Wijnegem niet teveel vertraging oplopen is Stelplaats Deurne/Wijnegem in 2012 actief. 't zal nodig zijn, want over een paar jaar zal stelplaats P.A.L. (Luchtbal) volledig afgesloten zijn van het tramnet, aangezien de Gabriël Theunisbrug, waar premetro-lijnen 3 en 6 het Albertkanaal oversteken, volledig vervangen moet worden, en die werken zullen meer dan een jaar duren. De Theunisbrug is echter een complex bouwwerk, met de ingebouwde premetro-ingang.
Gast
 

Re: De Lijn koopt 13 Hermelijnen voor Antwerpen

BerichtDoor karelvast » 21 Nov 2009, 22:08

lijnbreker schreef:
artikel 48.JPG


Hierboven is de reden van de dringende nabestelling van 13 Hermelijnen.
Het is artikel 48 van het Belgisch staatblad dat geen twijfel laat hoe lang spoorvoertuigen mogen worden ingezet.

Voor de duidelijkheid: dit is artikel 48 uit het Besluit van de Vlaamse Regering van 14 mei 2004, betreffende de exploitatie en de tarieven van de VVM. ;)
Gebruikersavatar
karelvast
 
Berichten: 116
Geregistreerd: 08 Apr 2008, 21:24
Woonplaats: Moerbeke (Waas) / Gent

Re: De Lijn koopt 13 Hermelijnen voor Antwerpen

BerichtDoor karelvast » 22 Nov 2009, 20:08

lijnbreker schreef:
artikel 48.JPG


Hierboven is de reden van de dringende nabestelling van 13 Hermelijnen.
Het is artikel 48 van het Belgisch staatblad dat geen twijfel laat hoe lang spoorvoertuigen mogen worden ingezet.

Ze moeten 27 Antwerpse museumtrams uit 1960-1961 gaan vervangen die volgend jaar hun vijftigste verjaardag vieren. Hierbij is 1 Hermelijn gelijk aan 2 PCC. De 13 Hermelijnen zijn dus eerder als een inkrimping van trammaterieel te bestempelen als uitbreiding. De reden hiervoor is het steeds maar uitblijven van een nieuwe stelplaats.
De gemiddelde ouderdom van het Antwerpse trammateriaal is nu 31 jaar, wat zeer hoog is.

Een inkrimping van het trammaterieel zou niet logisch zijn. Ik kan me immers niet voorstellen dat ritten zouden worden afgeschaft omdat er langere voertuigen komen. Bovendien is de hele reeks 7000-7060 niet gemoderniseerd. Uit deze reeks zijn de meeste trams nog actief, zodat die onmogelijk door 13 HermeLijnen kunnen vervangen worden.
De Lijn houdt zich ook op andere punten niet altijd aan het geciteerde Besluit van de Vlaamse Regering. In het huidige besparingsklimaat geloof ik niet dat daar sancties van zullen komen.
Gebruikersavatar
karelvast
 
Berichten: 116
Geregistreerd: 08 Apr 2008, 21:24
Woonplaats: Moerbeke (Waas) / Gent

Re: De Lijn koopt 13 Hermelijnen voor Antwerpen

BerichtDoor Gast » 22 Nov 2009, 22:40

Een inkrimping van het trammaterieel zou niet logisch zijn. Ik kan me immers niet voorstellen dat ritten zouden worden afgeschaft omdat er langere voertuigen komen. Bovendien is de hele reeks 7000-7060 niet gemoderniseerd. Uit deze reeks zijn de meeste trams nog actief, zodat die onmogelijk door 13 HermeLijnen kunnen vervangen worden.
De Lijn houdt zich ook op andere punten niet altijd aan het geciteerde Besluit van de Vlaamse Regering. In het huidige besparingsklimaat geloof ik niet dat daar sancties van zullen komen.


Veel "grondige renovering" hebben de PCC's reeks 7000 - 7060 niet gehad. Alleen PCC 7050 (was proefrijtuig voor 3-fasige tractie) is carrossiel volledig gerenoveerd en kreeg nieuwe deuren zoals de PCC2. Bij 48 anderen is enkel een chopper in de plaats van de storingsgevoelige accelerator gekomen, samen met een lik verf aan de buitenkant. Ze reden terug buiten met rammelende handgrepen en deuren... .

10 PCC's hebben helemaal niks meer gehad en zijn verschroot na 40 tot 44 jaar dienst, wat ook veel meer is dan de voorgeschreven 36 jaar in dat geval.

De eerst PCC - de 7000 - is al na 38 jaar uit de dienst teruggetrokken en staat in het trammuseum. Het is irronisch dat deze tram al meer dan 10 jaar in het museum staat, terwijl alle andere soortgenoten langer effectieve dienst hebben gedaan of nog in gewone dienst worden ingezet! We besluiten dus dat De Lijn in Antwerpen een heus museumbedrijf uitbaat zonder dat dit officeel zo noemt... ! ;)

Dat het aantal trams in Antwerpen krimpt is zeer zeker ook waar: als met die 27 oudste PCC's inderdaad uit dienst neemt en door 13 Hermelijnen vervangt, dan zakt het aantal trams daar van 226 naar 212.
Gast
 

Re: De Lijn koopt 13 Hermelijnen voor Antwerpen

BerichtDoor Gast » 22 Nov 2009, 23:27

Een Hermelijn, en iedere andere 'nieven tram' van vergelijkbare grootte is ongeveer zo lang als 2 PCC-wagens, of zelfs nog iets langer. De reden waarom het totaal aantal voertuigen ingekrompen dient te worden, is een gebrek aan loodsruimte, ook nà de indienststelling van stelplaats Deurne. Je moet ook weten dat stp. Hoboken over enkele jaren gesloten wordt en P.A.L. (Luchtbal) zal door grote werken aan de Gabriël Theunisbrug (de brug van't Sportpaleis), binnenkort een jaar lang van het tramnet afgesloten zijn.

Terwijl er jarenlang duizenden autobussen werken aangekocht voor die geweldige basismobiliteit, een recht!, liet men de Antwerpse Tramweg jarenlang stikken! Een paar verlengingen van kus-mijn-voeten, en een veel te kleine hoeveelheid Hermelijnen, die we dan nog moeten delen met de kust, dat hebben we gekregen, maar nog steeds VEEL en VEEL TE WEINIG om ons stadsbedrijf naar behoren uit te bouwen.

En nee, dat zeg ik niet uit chauvinisme. Tenslotte zijn Antwerpenaars niet de enige gebruikers van de Antwerpse trams.
Gast
 

Re: De Lijn koopt 13 Hermelijnen voor Antwerpen

BerichtDoor apestaart » 08 Apr 2010, 12:06

De reden dat de Hermelijnen 's zomers aan de kust worden uitgeleend, is dat een aantal BN-trams afgekeurd worden en er daardoor een tekort aan trams zijn
Inplaats van eerste keer genoeg trams te bestellen zitten ze liever zo te foefelen omdat er zogezegd geen geld is om het oude trammaterieel ineens te bestellen
Toen trams en bussen nog onder de federale bevoegdheid stond ging alles veel beter
toen werden de oude trams in een paar jaar tijd ineens vervangen
apestaart
 
Berichten: 19
Geregistreerd: 08 Apr 2010, 11:48
Woonplaats: Oostende

Re: De Lijn koopt 13 Hermelijnen voor Antwerpen

BerichtDoor SIMPY.be » 08 Apr 2010, 13:49

Ik kan je redenering toch wel niet volgen, en gelieven ook leestekens te gebruiken!
SIMPY.be
 
Berichten: 326
Geregistreerd: 18 Mrt 2008, 18:28
Woonplaats: Westouter/Kortrijk/FPP

Re: De Lijn koopt 13 Hermelijnen voor Antwerpen

BerichtDoor mathias » 11 Jul 2016, 14:28

Weet er iemand waar ze precies in oostende worden getransporteerd?
mathias
 
Berichten: 3
Geregistreerd: 19 Apr 2015, 08:13


10 berichten • Pagina 1 van 1

Terugkeren naar Tram en Metro

cron

Lid worden

lidwordenvanbttb-met-tek

Inschrijven nieuwsbrief


Komende Activiteiten

EHBO-OV

helpDe trein, tram of bus nemen is niet altijd makkelijk! Waar vind je de dienstregelingen? Hoeveel kost een ticket? Hoe weet je dat je op de juiste trein, tram of bus zit? ... Surf naar www.ehbo-ov.be voor een duidelijk antwoord!

Laatste reacties

Met de steun van


thumb_logo_nl_groen

  ndm-lid-van

© TreinTramBus 2019 | Kortrijksesteenweg 304, 9000 Gent | T +32 (0)9 223 86 12