lijnbreker schreef:
Hierboven is de reden van de dringende nabestelling van 13 Hermelijnen.
Het is artikel 48 van het Belgisch staatblad dat geen twijfel laat hoe lang spoorvoertuigen mogen worden ingezet.
lijnbreker schreef:
Hierboven is de reden van de dringende nabestelling van 13 Hermelijnen.
Het is artikel 48 van het Belgisch staatblad dat geen twijfel laat hoe lang spoorvoertuigen mogen worden ingezet.
Ze moeten 27 Antwerpse museumtrams uit 1960-1961 gaan vervangen die volgend jaar hun vijftigste verjaardag vieren. Hierbij is 1 Hermelijn gelijk aan 2 PCC. De 13 Hermelijnen zijn dus eerder als een inkrimping van trammaterieel te bestempelen als uitbreiding. De reden hiervoor is het steeds maar uitblijven van een nieuwe stelplaats.
De gemiddelde ouderdom van het Antwerpse trammateriaal is nu 31 jaar, wat zeer hoog is.
Een inkrimping van het trammaterieel zou niet logisch zijn. Ik kan me immers niet voorstellen dat ritten zouden worden afgeschaft omdat er langere voertuigen komen. Bovendien is de hele reeks 7000-7060 niet gemoderniseerd. Uit deze reeks zijn de meeste trams nog actief, zodat die onmogelijk door 13 HermeLijnen kunnen vervangen worden.
De Lijn houdt zich ook op andere punten niet altijd aan het geciteerde Besluit van de Vlaamse Regering. In het huidige besparingsklimaat geloof ik niet dat daar sancties van zullen komen.