Home Actueel TreinTramBus-forum Algemeen Bus [Gent] Lijn 3: tram of trolleybus?

[Gent] Lijn 3: tram of trolleybus?

29 berichten • Pagina 3 van 31, 2, 3

Re: Gentse trolleybus blijft nog even

BerichtDoor SIMPY.be » 30 Mrt 2009, 13:56

Tja, ik zou zeggen, het zijn bijna verkiezingen... Is er een partij die zich profileert voor een duurzaam OV?!...
SIMPY.be
 
Berichten: 325
Geregistreerd: 18 Mrt 2008, 18:28
Woonplaats: Westouter/Kortrijk/FPP

Re: Gentse trolleybus blijft nog even

BerichtDoor Gast » 30 Mrt 2009, 15:41

Vergeet niet dat de Korenmarkt de volgende jaren openligt waardoor de trolleylijn onderbroken is... Ok, men kan het noodaggregaat gebruiken, maar dat is niet praktisch, dus rijdt men liever het hele traject met een dieselbus. En @ecco: als je de actualiteit had gevolgd: dan had ik je nu niet moeten vertellen dat er al enkele hybride bussen besteld zijn voor Gent, kijk maar:
Eerste hybridebus rijdt door Gentse straten

Afbeelding
(Belga)

ma 09/03/09 16:32 - In Gent is de eerste hybridedieselbus in de Benelux in gebruik genomen. De Lijn wil in de toekomst 35 hybridebussen inzetten en zo haar voertuigenpark nog milieuvriendelijker maken.

De bus werd vandaag in gebruik genomen door Vlaams minister van Mobiliteit Kathleen Van Brempt (SP.A) en Ingrid Lieten, directeur-generaal van De Lijn. Vanaf 10 maart zal hij op de Gentse lijn 3 rijden, van Mariakerke naar Gentbrugge.


(Belga)

De dieselelektrische bus wordt aangedreven door elektromotoren. Die halen hun vermogen uit twee krachtbronnen: enerzijds een dieselmotor, anderzijds een energieopslagsysteem. Dat laatste werkt zoals een herlaadbare batterij: het slaat de energie op die vrijkomt bij het afremmen van de bus en geeft deze energie af bij het vertrek of wanneer de bus extra energie nodig heeft.

De hybridebus is opvallend stiller dan andere bussen, bijvoorbeeld bij het vertrek aan een halte. De bus verbruikt ook minder dan een gewone dieselbus en stoot minder schadelijke stoffen uit.

Testfase

Na een grondige test van dit prototype zal leverancier Van Hool vanaf juli de overige bussen produceren. De Lijn investeert in totaal 15 miljoen euro in 35 hybridebussen: 5 stadsbussen, 5 gewone bussen en 25 gelede bussen.

20 bussen zullen in Gent rijden, 10 in Leuven en 5 in Brugge. Tegen eind 2010 zullen de 35 hybridebussen geleverd zijn. De bestelling van eind vorig jaar bezorgt 80 mensen 1 jaar werk.

Daarbovenop komt er nog een nieuwe bestelling van 44 hybridebussen, goed voor een investering van 15,2 miljoen extra.


Trolley is dood, leve Remmie
Eind juni neemt Gent afscheid van laatste trolleybus en komt 'remmende' ecobus in de plaats

GENT - Waar er op lijn 3 nu nog trolleybussen rijden, moeten er op termijn 20 groene 'hybride bussen' komen. Die halen hun energie voor een deel uit stroom die wordt opgewekt iedere keer de bus remt - de 'Remmie' verbruikt daardoor 25 procent minder dan een gewone dieselbus.


Vanaf vandaag rijdt de eerste Remmie door Gent, op lijn 3. Een primeur voor de Benelux, kwamen directeur-generaal van De Lijn Ingrid Lieten en Vlaams minister van Mobiliteit Kathleen Van Brempt (SP.A) gisteren persoonlijk vertellen bij de voorstelling van de nieuwe superbus. 'Wij zijn er zeker van dat deze bus iets extra's brengt voor de chauffeurs, voor de reizigers én voor de inwoners die langs het traject wonen', zegt Lieten.

De nieuwe bus is immers een stuk milieuvriendelijker dan de klassieke gelede dieselbus. Hij verbruikt tot 25 procent minder diesel en stoot daardoor 25 procent minder CO2 uit. Bovendien produceert hij tot 30 procent minder decibels.

'Het geheim van onze bus zit hem in de energie die we recupereren telkens de bus remt', zegt Yves Goffin van busbouwer Van Hool. 'Die wordt opgeslagen in 180 sterke batterijen, die bovenop het dak van de bus liggen. Telkens de bus opnieuw vertrekt, doet hij dat op die gerecupereerde rem-energie. Daarnaast rijdt de bus niet rechtstreeks op een dieselmotor, maar op elektriciteit. De generator waarmee die wordt opgewekt, wordt aangedreven met een dieselmotor.'

De eerste hybride Remmie rijdt vanaf vandaag uit. 'Voorlopig nog als test - want dit is echt een primeur', zegt directeur Dirk Busschaert van De Lijn Oost-Vlaanderen. Toch is het de bedoeling dat er snel nog meer dergelijke bussen komen. De Lijn heeft er immers 35 besteld - waarvan er 20 naar Gent komen. Daar is enige haast mee gemoeid. Eind juni wordt immers de allerlaatste trolleybus op lijn 3 uit dienst genomen. Tegen begin volgend jaar moeten alle 20 nieuwe Remmies op die lijn rijden.

'We hebben berekend dat die 20 bussen in 12 jaar samen 1,15 miljoen liter minder diesel zullen verbruiken dan de gewone dieselbussen', zegt Yves Goffin. 'Als je kijkt naar de CO2-uitstoot, dan verminderen we op diezelfde termijn met bijna 3.000 ton.'

'Na de tram, die volledig wordt aangedreven met groene energie die wordt opgewekt in de Franse Alpen, is deze hybride bus daardoor de op één na milieuvriendelijkste keuze', zegt minister Kathleen Van Brempt. 'Daar hebben we vanuit de Vlaamse regering ook heel wat geld voor over. De nieuwe bus is bijna dubbel zo duur als een gewone dieselbus - 450.000 euro in plaats van 270.000.' Vorige week besliste de Vlaamse regering overigens om een tweede reeks van 44 hybride bussen aan te kopen. 'Hoeveel er daarvan naar Gent komen, staat nog niet vast', zegt Van Brempt.

De Gentse schepen van Mobiliteit Karin Temmerman (SP.A) is tevreden dat alvast de eerste levering van Remmies hoofdzakelijk voor Gent is bestemd. 'We kunnen dit doen dankzij het geld van het Europese Civitas-programma, waarmee we de komende jaren nog verschillende vernieuwingen zullen doorvoeren op het vlak van mobiliteit in Gent. Toch is het tezelfdertijd jammer dat we afscheid moeten nemen van onze trolleybus. Die hebben we twintig jaar lang gekoesterd. Maar we zullen ook deze hybride bussen koesteren. En we hopen er de komende jaren nog een aantal te kunnen krijgen.'

Afbeelding
Vanaf vandaag rijdt in Gent op lijn 3 de eerste van twintig groene 'hybride bussen'

De Gentenaar, 10-03-2009




En:


Bewonersgroep protesteert: 'Waarom geen trolley voor trolley?'

GENT - Dat de trolley wordt vervangen, is niet naar de zin van de Bewonersgroep Lijn 3. 'Als De Lijn zo veel zorg draagt voor het milieu, waarom neemt ze dan de trolleybus uit roulatie? Deze stoot namelijk helemaal géén uitlaatgassen uit en geeft dus géén fijn stof. Ze veroorzaakt ook geen geluidshinder. Een stap vooruit zou het pas zijn als De Lijn de trolleys zou vervangen, en de hybride bussen in de plaats zou laten rijden van dieselbussen.'


Maar volgens Vlaams minister Kathleen Van Brempt was het geen optie om de trolley verder te laten rijden. De trolleys zijn immers dringend aan vervanging toe. Nu al is zowat de helft ervan defect en moeten er dus al noodgedwongen heel wat gewone dieselbussen rijden op lijn 3. 'Nu opnieuw investeren in trolleys was echter bedrijfseconomisch niet te verantwoorden. De Gentse trolleylijn is immers de enige trolleylijn van heel Vlaanderen. Investeren in die technologie en in alle knowhow die je daarvoor nodig hebt, gewoon om één enkele lijn in stand te houden, is economisch onverantwoord.'

'Bovendien willen we op termijn allerlei buslijnen gaan vertrammen, vervangen door trams', zegt Van Brempt nog 'Het is dus goed mogelijk dat er op middellange termijn een tramlijn komt die de huidige trolleylijn vervangt, of die grotendeels volgens dat traject zal rijden. Op dat ogenblik zullen de hybride bussen inderdaad andere gewone dieselbussen kunnen gaan vervangen.'

De Gentenaar, 10-03-2009
Gast
 

Re: Gentse trolleybus blijft nog even

BerichtDoor Joeri » 30 Mrt 2009, 22:05

Leuk dat ze (Kathleen) toch even uitlegt wat vertrammen precies betekent ;) ... nog leuker is dat het op 'middellange termijn' zal gebeuren :roll:
Intussen is er elders een come-back van de trolleybus bezig, het voorbeeld van Landskrona in Zweden schiet me het eerst te binnen, maar er zijn nog enkele andere plaatsjes... bestellingen combineren zou één en ander toch goedkoper kunnen maken? Of is de infrastructuur ook tot op de draad versleten?
Joeri
 
Berichten: 72
Geregistreerd: 21 Mei 2008, 11:43

Re: Gentse trolleybus blijft nog even

BerichtDoor steved » 31 Mrt 2009, 09:54

Het Gentse probleem is dat er maar één lijn is. Had men indertijd bvb lijn 5 of 6 ook naar trolleymodus omgeschakeld was er meer (economisch, laten we dit niet vergeten) draagvlak geweest om een nieuwe reeks trolleybussen te bestellen. En het is jammer om zeggen, maar we moeten realistisch genoeg zijn om te zeggen dat geen trolley meer komt in Gent.

Sinds vorige week rijdt de eerste gelede hybride bus nu op lijn 3. Voorlopig enkel in de spitsuren, omdat er maar een drietal chauffeurs mee mogen rijden; de overige tijd wordt hij ingezet om de overige chauffeurs op te leiden. Ik ben vrijdag even meegeweest. Het geluid dat hij produceert als ie optrekt doet wat aan de trolley denken ('t is immers ook elektrisch hé).

Bestellingen combineren... handig als je overal met éénzelfde lastenboek werkt, wat helaas niet zo is.

Nu voor de mensen die nog eenmaal van de trolley willen genieten : op 14 juni organiseert META een afscheidsevenement. Hiervoor wordt oa een trolley terug in de MIVG kleurstelling gebracht (deze zal later ook in het VlaTAM te zien zijn). Ook worden één of meerdere "vreemde" gasten verwacht.

En voor alle klagers : we zullen mss een petitie organiseren om lijn 3 een kwartiersfrequentie of zo aan te bieden. Zo zijn ook alle nimby's weer tevreden :mrgreen: . De overvolle bussen moeten we er dan maar bijnemen.

gr, Steve
steved
 
Berichten: 39
Geregistreerd: 04 Sep 2008, 20:08

Re: [Gent] Lijn 3: tram of trolleybus?

BerichtDoor Administrator » 02 Jul 2009, 09:42

Twee topics samengevoegd.

Op Gentblogt loopt {DESCRIPTION} over het verdwijnen van de trolleybus in Gent, waarop zelfs een {DESCRIPTION} gekomen is. Er zijn voor beide modi veel voor- en tegenargumenten, met op stip capaciteit pro tram maar smalle straten in het stadscentrum met vaak verkeerd geparkeerde wagens pro de trolleybus.
Administrator
Beheerder
 
Berichten: 381
Geregistreerd: 12 Mrt 2008, 11:22

Re: [Gent] Lijn 3: tram of trolleybus?

BerichtDoor Leuven-Gent » 23 Aug 2009, 07:24

Gewoonlijk goed geïnformeerde bronnen berichten dat de oude Gentse trolleybussen naar Bulgarije gaan.
Leuven-Gent
 
Berichten: 695
Geregistreerd: 13 Mrt 2008, 13:20

Re: [Gent] Lijn 3: tram of trolleybus?

BerichtDoor Leuven-Gent » 25 Sep 2009, 23:00

De Gentse trolleybussen zijn inmiddels onderweg naar Plovdiv in Bulgarije - per trein overigens.
Leuven-Gent
 
Berichten: 695
Geregistreerd: 13 Mrt 2008, 13:20

Re: [Gent] Lijn 3: tram of trolleybus?

BerichtDoor Leuven-Gent » 07 Okt 2009, 20:51

Leuven-Gent
 
Berichten: 695
Geregistreerd: 13 Mrt 2008, 13:20

Re: [Gent] Lijn 3: tram of trolleybus?

BerichtDoor Spoorzoeker » 07 Okt 2009, 22:14

En nu nog een foto van Plovdiv... zijn er Bulgaren op het forum? ;)
Spoorzoeker
 
Berichten: 288
Geregistreerd: 13 Mrt 2008, 12:18

Vorige

29 berichten • Pagina 3 van 31, 2, 3

Terugkeren naar Bus

cron

Lid worden

lidwordenvanbttb-met-tek

Inschrijven nieuwsbrief


EHBO-OV

helpDe trein, tram of bus nemen is niet altijd makkelijk! Waar vind je de dienstregelingen? Hoeveel kost een ticket? Hoe weet je dat je op de juiste trein, tram of bus zit? ... Surf naar www.ehbo-ov.be voor een duidelijk antwoord!

Laatste reacties

Met de steun van


thumb_logo_nl_groen

  ndm-lid-van

© TreinTramBus 2019 | Kortrijksesteenweg 304, 9000 Gent | T +32 (0)9 223 86 12