Home Actueel Forums Reizigersreacties Dienstregeling en stiptheid Respecteren uurregeling De Lijn in regio Gent

Respecteren uurregeling De Lijn in regio Gent

Opmerkingen over de dienstregeling en stiptheid. Sub: aansluiting, frequentie, verbelbussing, afschaffing, vervroeging, vertraging, doorstroming.
17 berichten • Pagina 1 van 21, 2

Respecteren uurregeling De Lijn in regio Gent

BerichtDoor lion51 » 02 Jun 2008, 18:39

Bussen van Delijn hebben blijkbaar in weekend en de laat avonddiensten heel wa moeite om hun uurregeling beetje na te leven
Ik bedoel daarmee niet het te laat aankomen aan bushalte maar wel voor uur de halte aandoen en bedoel wel degelijk meer dan 5 min
Als men opmerking daarover stuurt naar klantendienst DeLijn krijgt men antwoord men moet zeker 5 min voor de uurregeling aan de halte vertoeven
Nu stel ik regelmatig vast op bepaalde lijnen de bus meer dan 5 min te vroeg is en dat reeds aan de vierde of vijfde halte van het vertrekpunt, wat voor mij overkomt als dat de bus te vroeg aan vertrekpunt is weggereden
Zondag was het weer zo met lijn50
Op de uuregeling staat u25 en hij was er reeds om u19
Ik plaats het uur er niet bij omdat dit niet slaat op een bestuurder maar andere hebben ook die fout
Voor het te laat aan halte komen heb ik begrip maar te vroeg na een paar haltes of aan kruispunten van andere lijnen zijnde bus of tramlijnen de haltes aandoen vind ik iets daarover
Vraag is nu hier in t forum
Zijn er nog personen die zich daar aan ergeren of meerdere malen zo hun overstap missen?
lion51

Re: Respecteren uurregeling Delijn in regio Gent

BerichtDoor W.V. » 02 Jun 2008, 22:38

Tja, als buschauffeur heb je vaak ook niet de keuze om even aan een halte wat langer te wachten of wat trager te rijden, zeker niet in een stedelijk gebied...

Het probleem situeert zich bij de dienstregelingen. Men probeert een evenwicht te zoeken waardoor de bussen om het even op welk uur van de dag min of meer op tijd zullen zijn.

Zeker voor bussen en trams is dat bijna onmogelijk, want een te grote buffer resulteert in voor uur rijden, een te kleine in 10 minuten vertraging hebben in de spits...
W.V.

Re: Respecteren uurregeling De Lijn in regio Gent

BerichtDoor Administrator » 03 Jun 2008, 14:17

lion51 schreef:Zijn er nog personen die zich daar aan ergeren of meerdere malen zo hun overstap missen?

Wees daar maar zeker van! Een vervroeging (hier bedoel ik ook meer dan 5 minuten) is veel erger dan een vertraging, omdat je dan aan de halte staat te koekeloeren, denkend dat de bus vertraging heeft! Op dat moment sta je eigenlijk al op de volgende bus te wachten!

Samen met gemiste aansluitingen behoren vervroegingen wat mij betreft tot de grote ergernissen!
Administrator
Beheerder

BerichtDoor overweg13 » 03 Jun 2008, 15:42

Administrator schreef:
lion51 schreef:Zijn er nog personen die zich daar aan ergeren of meerdere malen zo hun overstap missen?

Wees daar maar zeker van! Een vervroeging (hier bedoel ik ook meer dan 5 minuten) is veel erger dan een vertraging, omdat je dan aan de halte staat te koekeloeren, denkend dat de bus vertraging heeft! Op dat moment sta je eigenlijk al op de volgende bus te wachten!

Samen met gemiste aansluitingen behoren vervroegingen wat mij betreft tot de grote ergernissen!

Volledig mee eens. Nog niet te lang geleden hoorde ik chauffeurs hier bij ons nochtans zeggen dat De Lijn boetes zou geven aan chauffeurs die te vroeg rijden. Veel is daar niet van te merken. Zondag was ik nog 7 minuten te vroeg in Halle. Ik moet wel toegeven dat sommige dienstregelingen zo ruim zijn dat je bijna moet slenteren om niet te vroeg te rijden.
overweg13

BerichtDoor lion51 » 03 Jun 2008, 16:45

Deze namiddag terug zelfde tegengekomen
Eindpunt tramlijn 21/22 te Gent (Gestichtestraat)
Toen we met de tram aankomen (13u56) zagen we gewoon de bus 5 naast ons voorbij vliegen en die bus was 4 min te vroeg aan die halte (normaal uur is 14u00)
Gevolg een half uur wachten
Gelukkig zijn niet alle bestuurders zo want sommigen houden wel een stop als ze personen zien afstappen
lion51

BerichtDoor Spoorzoeker » 07 Jun 2008, 23:22

Te vroeg rijden is uiteraard onaanvaardbaar, zeker als dat ook nog eens meer dan 5 minuten is. Wat is dan nog het nut van een dienstregeling?

De dispatching van De Lijn heeft een zicht op de positie van elke bus en tram ten opzichte van de dienstregeling: zij zien op elk tijdstip dus aan de hand van een kleurencode welke bussen "gewoon" te vroeg zijn of "kritisch" te vroeg, d.w.z. minstens 5 minuten te vroeg. Zij kunnen dus perfect alle te vroeg rijdende bestuurders contacteren en terechtwijzen of gewoon vragen aan de eerstvolgende halte de vertrektijd af te wachten. Het is niet duidelijk in hoeverre dat ook gebeurt: wellicht varieert het van entiteit tot entiteit.

Wat mij betreft mag het in elk geval systematisch gebeuren.

Overigens is mijn ervaring als frequent busgebruiker in het hele land dat er in de provincie Antwerpen meer problemen zijn met te vroeg rijden dan in Oost-Vlaanderen.
Spoorzoeker

BerichtDoor W.V. » 08 Jun 2008, 12:19

Ik heb het ook al vaak ondervonden, maar had er niet veel last van.

Alleen op school als ik om xx.15 gedaan heb kan ik normaalgezien zonder problemen de bus van xx.18 halen, zodat ik de trein van xx.25 heb en om xx.35 in Herentals ben.

Maar meestal vertrekken die chauffeurs om xx.17 of zelfs xx.16, zodat ze zeker een aansluiting hebben met die trein, maar dan heb ik de bus wel gemist en moet ik wachten tot xx.48 om dan de trein van +1.05 te nemen, zodat ik om +1.15 in Herentals ben. En dat is toch 40 minuten later, wat best frustrerend is als je de bus voor uw neus hebt zien wegrijden...
W.V.

BerichtDoor Gast » 09 Jun 2008, 23:04

Ik heb jarenlang lijn 36 (Zele - Gent) genomen, en regelmatig wachtten de chauffeurs in Kalken als ze te vroeg waren. Daar is er wel een halte op het plein waar de bussen kunnen wachten zonder andere weggebruikers te hinderen. In Gent zijn er waarschijnlijk minder dergelijke haltes, maar ze zijn er (St-Pieters, Zuid, Dampoort, ander haltes die niet op de rijweg liggen, ...). Anderzijds is het voor de mensen die al op de bus zitten niet aangenaam om te moeten wachten.

Naar mijn ervaring stelt het probleem zich voornamelijk bij de laatste rit van de chauffeurs, die snel naar huis willen en het niet meer zo nauw nemen met de dienstregeling (en soms zelfs delen van ritten gewoonweg niet rijden), ook in Gent (bvb. voor een aflossing aan Gent-Zuid).
Gast

BerichtDoor Miss Sunshine » 10 Jun 2008, 14:32

Het is inderdaad niet altijd evident om op tijd te rijden als chauffeur. De ene dag is het enorm druk op dat bepaalde uur, de andere dag heb je tijd over.

Wachten is ook niet altijd zo makkelijk. Je moet rekening houden dat de bus of tram meestal ander weggebruikers hinderen als ze te lang stilstaan in Gent.
Niet overal is het mogelijk om zomaar even te wachten tot je tijd er is om te vertrekken. Als tramchauffeur moet je dan op sommige plaatsen ook nog eens rekening houden met het feit dat er nog een andere tramlijn over dezelfde sporen loopt. (21/22, 40, van aan het Laurentplein tot vijfwindgatenstraat bvb.)
Meestal houden de chauffeurs wel halt en wachten ze hun vertrektijd af aan een halte waar het wel kan (vb. lijn 40 Langesteenstraat richting Korenmarkt).

Wel moet ik toegeven dat het inderdaad frustrerend is als je je bus of tram net mist of je bent op tijd, maar je tram of bus is te vroeg voorbijgereden...

Ik ben zelf ex-tramchauffeur en keur het zeker niet goed als men veel te vroeg voorbij een halte is gereden, maar soms kan het niet anders...
Ik hoop dat jullie dit ook een beetje begrijpen.

:) ;)
Miss Sunshine

BerichtDoor Gast » 10 Jun 2008, 19:54

Miss Sunshine schreef:Wachten is ook niet altijd zo makkelijk. Je moet rekening houden dat de bus of tram meestal ander weggebruikers hinderen als ze te lang stilstaan in Gent.
Niet overal is het mogelijk om zomaar even te wachten tot je tijd er is om te vertrekken. Als tramchauffeur moet je dan op sommige plaatsen ook nog eens rekening houden met het feit dat er nog een andere tramlijn over dezelfde sporen loopt. (21/22, 40, van aan het Laurentplein tot vijfwindgatenstraat bvb.)
Meestal houden de chauffeurs wel halt en wachten ze hun vertrektijd af aan een halte waar het wel kan (vb. lijn 40 Langesteenstraat richting Korenmarkt).
Je kunt inderdaad niet overal stilstaan zonder het overige verkeer te hinderen, maar De Lijn zou misschien best wat meer wachthaltes mogen invoeren en die ook kenbaar maken aan het publiek. In Nederland gebeurt dat ook in sommige regio's: het staat dan gewoon op het haltebord.
Ik maak overigens soms ook mee dat er op het Zuid en bij Sint-Pieters (vooral aan de achterkant) te vroeg wordt vertrokken: 1 tot soms 2 minuten te vroeg.

Groetjes,
Rian
Gast

Volgende

17 berichten • Pagina 1 van 21, 2

Terugkeren naar Dienstregeling en stiptheid

Lid worden

lidwordenvanbttb-met-tek

Inschrijven nieuwsbrief

Komende Activiteiten

Laatste forumberichten

Laatste reacties