Home Actueel TreinTramBus-forum Algemeen Bus [Gent] Lijn 3: tram of trolleybus?

[Gent] Lijn 3: tram of trolleybus?

29 berichten • Pagina 1 van 31, 2, 3

[Gent] Lijn 3: tram of trolleybus?

BerichtDoor Leuven-Gent » 22 Apr 2008, 14:24

Vanaf 1 mei, na het afsluiten van de werkzaamheden aan de Dendermondsesteenweg, rijdt trolleybus 3 in Gent weer over zijn hele traject. Doorgaans goed ingelichte kringen melden dat de trolley nog tot minstens begin 2010 blijft rijden.

Groeten,
Kees
Leuven-Gent
 
Berichten: 695
Geregistreerd: 13 Mrt 2008, 13:20

Re: Gentse trolleybus blijft nog even

BerichtDoor Thalys 9409 » 22 Apr 2008, 15:28

Leuven-Gent schreef:Vanaf 1 mei, na het afsluiten van de werkzaamheden aan de Dendermondsesteenweg, rijdt trolleybus 3 in Gent weer over zijn hele traject. Doorgaans goed ingelichte kringen melden dat de trolley nog tot minstens begin 2010 blijft rijden.

Groeten,
Kees


Bedankt Kees , dan heb ik nog even tijd om een afscheidsritje te organiseren :D :D
Gebruikersavatar
Thalys 9409
 
Berichten: 37
Geregistreerd: 17 Mrt 2008, 15:35

Re: Gentse trolleybus blijft nog even

BerichtDoor Trolleyman » 22 Apr 2008, 16:38

Trolleyman is een tevreden man!!!
Gebruikersavatar
Trolleyman
 
Berichten: 2
Geregistreerd: 12 Mrt 2008, 14:27

Re: Gentse trolleybus blijft nog even

BerichtDoor Administrator » 22 Apr 2008, 16:51

Trolleyman schreef:Trolleyman is een tevreden man!!!

Trolleyman blijft nu zeker tot 2010 in Gent wonen :lol:
Administrator
Beheerder
 
Berichten: 381
Geregistreerd: 12 Mrt 2008, 11:22

Re: Gentse trolleybus blijft nog even

BerichtDoor Gast » 07 Jun 2008, 14:46

In ieder geval een wijze beslissing om zeker tot 2010 met de trolleybus verder te gaan.
De dieselprijs is ondertussen in korte tijd met 40% gestegen; de brandstof voor de Hybridebus, die de Gentse trolley moet gaan vervangen, is dus ook met 40% toegenomen en is op gebied van vervuiling slechts iets minder vervuilend.

Slotsom: bestel in godsnaam toch nieuwe trolleybussen. De infrastructuur is gewoon aanwezig, of gooien we dat ook maar weg!
De bestelde hybridebussen kunnen overal terecht en maken de vervuiling slechts iets milder.
Een tramlijn 3 is nog in geen 10 jaar operationeel.

Denk ik alleen maar nuchter of zijn er nog mensen met gezond verstand.
Gast
 

Re: Gentse trolleybus blijft nog even

BerichtDoor Thalys 9409 » 07 Jun 2008, 21:23

De Lijn is heel stillekes aan de trolley's uit dienst aan het nemen , dit echter voor de liefhebber zijn plezier kunnen afnemen . er zouden er als een stuk of 7 a 8 in Lochristie staan . afgevoerd . definitief en ontdaan van Nummerplaten .
Gebruikersavatar
Thalys 9409
 
Berichten: 37
Geregistreerd: 17 Mrt 2008, 15:35

Re: Gentse trolleybus blijft nog even

BerichtDoor Administrator » 27 Jun 2008, 10:58

Thalys 9409 schreef:De Lijn is heel stillekes aan de trolley's uit dienst aan het nemen. [...]


Inderdaad, we hebben hetzelfde nieuws gekregen, inclusief foto's van de 7 afgedankte trolleybussen in Lochristi:

Afbeelding

Afbeelding

In tussentijd worden steeds meer dieselbussen ingezet. In september komt een hybride bus proefrijden in Gent, waarna waarschijnlijk een bestelling zal volgen in 2009.
Administrator
Beheerder
 
Berichten: 381
Geregistreerd: 12 Mrt 2008, 11:22

Gentse lijn 3: trolleybus of tram

BerichtDoor Spoorzoeker » 04 Jul 2008, 18:28

De Gentse milieuraad adviseerde unaniem het behoud van de trolleybus op de Gentse lijn 3. De BTTB stelde daarentegen dat de capaciteit van gelede bussen (of het nu trolleybussen, hybride bussen of dieselbussen zijn) stilaan ontoereikend wordt. Alleen Hermelijntrams (of andere gelede trams) bieden voldoende capaciteit om de vervoersvraag op deze drukke Gentse lijn in de spitsuren op te vangen. We verspreidden hierover reeds een persbericht in januari. Nu opnieuw trolleybussen kopen, betekent dat we opnieuw 20 jaar moeten wachten vooraleer we trams zullen zien op lijn 3, met alle gevolgen van dien.

Hieronder het BTTB-persbericht van 14 januari 2008:

Vervanging trolley door hybride bussen oplossing op korte termijn


De Lijn wil de Gentse trolleybussen op lijn 3 vervangen door hybride bussen. De Bond van Trein-, Tram- en Busgebruikers (BTTB) gaat akkoord mits er op middellange termijn trams komen op lijn 3.

De Gentse trolleybussen zijn bijna 20 jaar oud en inmiddels verouderd: zo zijn ze bijvoorbeeld moeilijk toegankelijk voor mensen met kinderwagens. Een vervanging dringt zich dus op. De BTTB pleit ervoor om van de gelegenheid gebruik te maken om lijn 3 om te bouwen tot een tramlijn. Moderne trams hebben een grotere capaciteit, meer comfort dan (hybride of trolley-) bussen en zijn makkelijk in te passen in smalle straten, mits de nodige flankerende maatregelen.

Tramlijn 3 is sinds jaren voorzien in het Pegasusplan. In tegenstelling tot het stadsbestuur vindt de BTTB deze tramlijn wél prioritair: lijn 3 heeft immers na de lijnen 1 en 21-22 de hoogste bezettingsgraad van alle Gentse tram- en buslijnen. Wel dringt de BTTB er bij de stad Gent (en de provincie) op aan lijn 3 voldoende faciliteiten te geven voor een goede doorstroming. Nu zitten de trolleys op een groot deel van het traject vast in het verkeer.

Omdat een tramlijn niet op 1-2-3 gebouwd wordt, gaat de BTTB ermee akkoord dat de trolleys in afwachting van trams worden vervangen door hybride bussen. Hybride bussen zijn immers milieuvriendelijker dan dieselbussen, en eenmaal de trams rijden, kunnen ze makkelijk naar een andere Vlaamse stad worden overgeheveld. Met trolleys zou dit niet het geval zijn. Ook kunnen hybride bussen tijdens de aanleg van de tramlijn – die onvermijdelijk tot omleidingen zal leiden – gewoon blijven rijden op de omleidingsroute.

De BTTB betreurt wel de ongelukkige planning van de wegwerkzaamheden de voorbije jaren: diverse straten op het traject werden recentelijk heraangelegd, waarbij geen rekening werd gehouden met de tramlijn.

Lijn 3 is jarenlang speelbal geweest van de Gentse politiek: in 1969 werd de tram vervangen door een bus in afwachting van de bouw van de metro, die er – gelukkig – nooit gekomen is. In 1989 kwam dan de trolley omdat de aanleg van een tram toen niet haalbaar bleek.


Spoorzoeker
 
Berichten: 288
Geregistreerd: 13 Mrt 2008, 12:18

Re: Gentse lijn 3: trolleybus of tram

BerichtDoor Gast » 04 Jul 2008, 21:16

Het is kiezen tussen 2 (of 3?) vuren he.
Nu nieuwe trolleys bestellen zou vooral leuk zijn voor OVfreaks zoals wij hier (niet slecht bedoeld zene ;) ), maar dan hang je -zoals gezegd- zeker 20 jaar vast aan vrij toekomstloze techniek. Natuurlijk is een tram wel de beste oplossing, maar dat duurt jaren tot die 100% operatief is. Hoe lang duurde het nu ook alweer van planning tot eerste rit?). Bussen zijn volgens mij inderdaad niet veel meer dan een tijdelijke (nood-)oplossing.
Gast
 

Re: Gentse lijn 3: trolleybus of tram

BerichtDoor Gast » 09 Jul 2008, 23:46

De geschiedenis dreigt zich te herhalen:
De trolleybus was 20 jaar geleden een tussenoplossing om terug een tramlijn 3 te bekomen.
De tractieonderstations (voor de trolleybus) waren erop voorzien om ook de te herbouwen tramlijn 3 te voeden en was dus ook bedoeld om de aanlegkosten te spreiden.

Met de komst van de hybridebussen kan men buiten de trolleybovenleiding, zelfs de tractieonderstations demonteren.
We staan met deze evolutie nog verder van een tramlijn 3 af dan 20 jaar geleden, toen men net dezelfde beloftes deed dan nu.
Gast
 

Volgende

29 berichten • Pagina 1 van 31, 2, 3

Terugkeren naar Bus

Lid worden

lidwordenvanbttb-met-tek

Inschrijven nieuwsbrief


EHBO-OV

helpDe trein, tram of bus nemen is niet altijd makkelijk! Waar vind je de dienstregelingen? Hoeveel kost een ticket? Hoe weet je dat je op de juiste trein, tram of bus zit? ... Surf naar www.ehbo-ov.be voor een duidelijk antwoord!

Laatste reacties

Met de steun van


thumb_logo_nl_groen

  ndm-lid-van

© TreinTramBus 2019 | Kortrijksesteenweg 304, 9000 Gent | T +32 (0)9 223 86 12