Reizigersforum

Forum voor en door gebruikers van het openbaar vervoer
http://www.treintrambus.be/forum/

boordtarief

http://www.treintrambus.be/forum/viewtopic.php?f=1&t=1469

Pagina 1 van 1

boordtarief

BerichtGeplaatst: 25 Jan 2015, 22:34
Door jo verwimp
Het is zover: vanaf 1 februari betaal je 7 euro extra als je een biljet koopt op de trein.
Zonder uitzonderingen. Dus een halte zonder automaat is geen excuus. Of een defecte automaat , en zo zijn er veel. Of een biljet dat enkel kan afgeleverd worden in een station. Of ...
www.belgianrail.be/nl/vervoersbewijzen/boordtarief.aspx

Re: boordtarief

BerichtGeplaatst: 26 Jan 2015, 11:20
Door Henk
Als je doorklikt naar 'meest gestelde vragen' vind je nog wel uitzonderingen:
Dit supplement van € 7 wordt niet aangerekend voor:

Producten die niet via de verkoopautomaat te verkrijgen zijn
Verkoop vanuit een stopplaats zonder automaat of loket
Verkoop vanuit een stopplaats waarvan in het verkoopsysteem van de treinbegeleider is aangegeven dat de verkoopautomaat buiten werking is
In het geval van een algemene panne van het systeem
De Diabolo-toeslag voor Brussel Nationaal Luchthaven

Re: boordtarief

BerichtGeplaatst: 26 Jan 2015, 11:22
Door Henk
Interessant filmpje:{DESCRIPTION}

Re: boordtarief

BerichtGeplaatst: 01 Feb 2015, 18:43
Door jo verwimp
De informatie over deze boordtarief is niet altijd duidelijk. Een Nederlandse 65+, woonachtig in Maastricht, reist geregeld naar Brussel met een seniorenbiljet. Hij koopt dit op de trein gezien de loketten in Maastricht het niet aanbieden. Soms deden treinbegeleiders moeilijk en dat zal zeker niet beteren vanaf 1 februari. Daarom vroeg ik een bevestiging aan de NMBS die hij kan tonen ingeval hem 7 euro extra wordt aangerekend, zie bijlage. Antwoord : Indien er echt geen mogelijkheid is om het biljet aan te kopen kan het bezien worden als uitzondering. Maar u moet eerst het biljet aankopen via het loket.
Met een dergelijk antwoord kan je alle richtingen uit. Een nieuwe vraag bleef zonder antwoord...

Re: boordtarief

BerichtGeplaatst: 18 Feb 2015, 10:17
Door jo verwimp
Een van de uitzonderingen is een biljet dat niet te koop is aan de automaat.
Zoals een biljet met retour vanaf een ander station (interessant voor 'Groene Halte -wandeling'). Bleek dat de treinbegeleider toch 7 euro extra moest aanrekenen... "maar deze som kan je terugbekomen mits invullen van formulier C 280" (flink wat paperasserij)
Overigens liet de begeleider weten dat hij die zondag al ettelijke toeslagen moest aanrekenen aan reizigers die geen biljet hadden vanwege een defecte automaat.
Dat scheen het systeem niet te weten.

Re: boordtarief

BerichtGeplaatst: 23 Dec 2015, 11:27
Door johanny
Eigenlijk bedraagt het boordtarief 75 € (!).

Dit wordt verminderd tot 7 € indien je cash of met een kredietkaart betaalt.

Heb je enkel een debetkaart (bancontact) bij je, dan hang je er in principe aan voor 75 €, te vermeerderen met de prijs van het gewone ticket.

Mijn zoon heeft dit voorgehad. In de brief die wij hierover van de NMBS kregen stond, ik vertaal even uit het gebruikelijke krakkemikkige Nederlands, dat de NMBS wettelijk niet verplicht was betaling met een debetkaart te aanvaarden. In haar oneindige goedheid had de NMBS echter beslist, "uit commercieel oogpunt", éénmalig genoegen te nemen met het tot 7 € teruggebrachte boordtarief (+ de ticketprijs uiteraard).

Goed om weten, zou ik zo denken.

Maar wat moeten we vinden van dit wurgtarief van 75 €, dat ook geldt indien de reiziger te goeder trouw is ?

Waarschijnlijk moeten we dit normaal vinden. De NMBS komt immers zelf altijd al zijn verplichtingen ten aanzien van de reizigers op volmaakte wijze en zonder fout of vergissing na.

Zou omgekeerd dan ook een 'vertragingstarief' van 75 € geen goed idee zijn ?

Lid worden

lidwordenvanbttb-met-tek

Inschrijven nieuwsbrief


Komende Activiteiten

  • 2019.06.21
    INSCHRIJVING AFGESLOTEN: Groene haltewandeling Kerkepanne – Koksijde – De Panne
  • 2020.09.19
    Opening vier nieuwe Groene Haltes Ardennen (NIEUWE DATUM)

Laatste reacties

 

ndm-lid-van

© TreinTramBus 2020 | Kortrijksesteenweg 304, 9000 Gent | T +32 (0)9 223 86 12