Tram voor Quiévrain?

8 berichten • Pagina 1 van 1

Tram voor Quiévrain?

BerichtDoor Leuven-Gent » 17 Jan 2011, 15:18

In Quiévrain is de belangstelling voor een tram naar Valenciennes groot, blijkens dit artikel uit Le Soir Hainaut, 15/01/2011:

Lobby wallon pour 1.200 mètres de tram belge
Relier Valenciennes et Quiévrain en tramway : une réalité
en 2014 ? Responsables français et belges en ont discuté
ce vendredi à Quiévrain lors d’une réunion. La France y met
d’ores et déjà les moyens (150 millions) pour concrétiser sa
douzaine de kilomètres. Et côté belge ? La volonté de réaliser
les 1.200 mètres entre la frontière et la gare SNCB de Quiévrain
est bien là. Ce vendredi, tous l’ont déclaré : Daniel Dorsimont,
bourgmestre (PS) de Quiévrain, Eric Thiébaut et
Franco Seminara, députés fédéraux (PS), et les députés wallons
Pierre Tachenion, Joëlle Kapompolé (PS) et Manu Disabato
(Écolo), de même que le MR Richard Miller, et le CDH
Carlo Di Antonio (CDH).
« La concrétisation des 1.200 mètres de réseau côté belge, sera
un dossier à porter à la Région wallonne », confie Eric Thiébaut.
Message reçu : « Dans les trois semaines, les députés wallons
du cru débattront du projet en commission Environnement-
Mobilité du parlement wallon », ajoute Manu Disabato.
La résolution est déjà déposée.
Réaliser les 1.200 mètres belges reviendrait raisonnablement
à 4 millions d’euros : « c’est une nécessité absolue au
plan stratégique », estime Eric Thiébaut. Objectif : aménager,
sur l’ancienne assiette du chemin de fer, une voie unique
pour un tramway qui ferait l’aller-retour toutes les vingt minutes.
À la gare de Quiévrain, une plateforme multimodale permettrait
aux usagers de grimper dans un train SNCB à destination
de Mons, Bruxelles, Zaventem ou de prendre un bus
TEC… Outre l’assiette ferrée, l’aménagement de la ligne côté
belge nécessite la réhabilitation de trois ouvrages d’art (par-dessus
les rivières Honnelles) et la rénovation de la gare de Quiévrain,
dont le tiers resterait dédié au transport ferroviaire.
Aux plans économique, social et de la mobilité, le Valenciennois
sera boosté par ses quatre lignes de tramway (dont la 4, Valenciennes-
Quiévrechain-Quiévrain).
En Belgique, le Borinage et les Hauts pays, ont beaucoup
à gagner d’un tramway transfrontalier. « Le dossier dépasse
de loin Quiévrain », conclut Daniel Dorsimont. Pari à gagner à
l’horizon 2015…
Leuven-Gent
 
Berichten: 695
Geregistreerd: 13 Mrt 2008, 13:20

Re: Tram voor Quiévrain?

BerichtDoor SIMPY.be » 17 Jan 2011, 19:25

Dat doet me denken aan de ballonnetjes die hier in Kortrijk ooit opgelaten zijn over de VAL van Lille te verlengen tot hier...
SIMPY.be
 
Berichten: 326
Geregistreerd: 18 Mrt 2008, 18:28
Woonplaats: Westouter/Kortrijk/FPP

Re: Tram voor Quiévrain?

BerichtDoor Gast » 17 Jan 2011, 19:59

Rattachisme! Ook op vlak van Openbaar Vervoer!
Gast
 

Re: Tram voor Quiévrain?

BerichtDoor Leuven-Gent » 18 Jan 2011, 09:39

Het station van Quiévrain is als eindpunt veel zinvoller dan ergens aan de grens en zoveel geld is 4 miljoen nu ook weer niet. Wel is het vreemd dat het vervoersbedrijf van Valenciennes de huidige buslijn niet verlengd, om te kijken of er potentieel is.
Leuven-Gent
 
Berichten: 695
Geregistreerd: 13 Mrt 2008, 13:20

Re: Tram voor Quiévrain?

BerichtDoor Reuel » 18 Jan 2011, 21:24

Het idee lijkt me niet erg verschillend qua idee dan de tramverbinding Hasselt-Maastricht.
Bovendien lijkt de opstart van deze verbinding véél goedkoper te zijn dan de Hasselt-Maastricht. Ik denk wel dat er potentieel in zit.
Reuel
 
Berichten: 1
Geregistreerd: 18 Jan 2011, 21:19

Re: Tram voor Quiévrain?

BerichtDoor Hagelander » 18 Jan 2011, 21:29

EN ... die tram zal er ook nog veel sneller zijn, dan die tussen Hasselt en Maastricht. Ik hoor en/of zie nauwelijks iets gebeuren in het kader van het voormalige Spartacus-plan...
Gebruikersavatar
Hagelander
 
Berichten: 238
Geregistreerd: 17 Jun 2008, 13:40

Re: Tram voor Quiévrain?

BerichtDoor zolala » 20 Feb 2011, 13:42

Nicht zolala
very interesting site about public transport in Kharkov (Ukraine)
http://zatramvaj.org.ua/
zolala
 
Berichten: 1
Geregistreerd: 20 Feb 2011, 13:40

Re: Tram voor Quiévrain?

BerichtDoor Gast » 27 Feb 2011, 21:15

Ik heb een beetje een dubbel gevoel bij dit project:

Aan de ene kant is het enorme verbetering tegenover vandaag, waar de IC-trein 1 km voor de grens ophoudt en de stadsbus naar Valenciennes 50 meter na de grens begint en kan het project dus niet snel genoeg gerealiseerd worden.

Anderzijds betekent een tram tot Quiévrain wel dat je voor langere verplaatsingen, bv. Brussel of Mons-Valenciennes, nog steeds moet overstappen aan de grens. Behalve dat daar een grens ligt, is er geen enkele vervoerskundige reden om daar een overstap in te bouwen. Een doorgaande treindienst wordt met dit project definitief uitgesloten. In dat geval zou ik zelfs de vraag durven stellen of die tram niet beter meteen verlengd wordt tot Saint-Ghislain of Mons en wordt vervangen door een regionale trein-tram.

De lokale en de bovenlokale baten van een tram of een trein zouden tegen elkaar moeten worden afgewogen en dat kan alleen gebeuren als België en Frankrijk hun visies naast elkaar leggen.
Gast
 


8 berichten • Pagina 1 van 1

Terugkeren naar Tram en Metro

cron

Lid worden

lidwordenvanbttb-met-tek

Inschrijven nieuwsbrief


EHBO-OV

helpDe trein, tram of bus nemen is niet altijd makkelijk! Waar vind je de dienstregelingen? Hoeveel kost een ticket? Hoe weet je dat je op de juiste trein, tram of bus zit? ... Surf naar www.ehbo-ov.be voor een duidelijk antwoord!

Laatste reacties

Met de steun van


thumb_logo_nl_groen

  ndm-lid-van

© TreinTramBus 2019 | Kortrijksesteenweg 304, 9000 Gent | T +32 (0)9 223 86 12