Home Actueel Forums Algemeen Tram en Metro Afschaffen van het belsysteem en de banalisatie?

Afschaffen van het belsysteem en de banalisatie?

3 berichten • Pagina 1 van 1

Afschaffen van het belsysteem en de banalisatie?

BerichtDoor Trammist » 09 Nov 2010, 18:52

Daarstraks op de tram heb ik nog maar eens gemerkt dat het hele belsysteem nog maar weinig nut heeft aangezien haltes overslaan tegenwoordig een zeldzaam fenomeen is geworden en het eigenlijk meer na- dan voordelen heeft, o.a. haltes missen bij slechte kennis van het netwerk, defecten, afleiding voor de chauffeur...

Ten tweede twijfel ik ook aan het nut van het banalisatiesysteem (banalisatie is oud M.I.V.A.-jargon voor het lamp-knopsysteem voor het openen van de deuren). Ik zie dagelijks mensen sukkelen om de deuren open te krijgen omdat de knop slecht contact geeft of omdat men het gewoon niet begrijpt. Bovendien gaan bij de halteringen doorgaans toch alle deuren open. In het geval van halteren met systematisch alle deuren open zou in ieder geval wel het sluiten automatisch blijven gebeuren (zoals nu dus).

Ik denk dat het een goede zaak zou zijn op op de stadstram (op de bus zou ik het systeem gewoon zo laten) het hele belsysteem samen met de banalisatie gewoon af te schaffen en in plaats daarvan de tram gewoon systematisch aan iedere halte te laten stoppen en automatisch alle deuren open (maar automatisch sluiten).
Trammist

Re: Afschaffen van het belsysteem en de banalisatie?

BerichtDoor Stef » 09 Nov 2010, 18:57

Daar valt zeker wat voor te zeggen en bij de meeste moderne Franse trams zal je alvast geen belknoppen vinden. De tram stopt, net als een metro, aan elke halte. De deuren moet je meestal nog wel zelf openen. In de winter of bij grote hitte biedt dat systeem natuurlijk ook voordelen.
Stef

Re: Afschaffen van het belsysteem en de banalisatie?

BerichtDoor bartje » 19 Nov 2010, 18:01

Voor mij moet het systeem niet aangepast worden. Ik heb ook liever dat de deuren worden geopend door de klant zelf, liefst gaan ze zelfs dicht na pakweg 30 s, om koude dan wel warmte buiten te houden. De 'kaskes' in de PCC-tjes mag wel beter worden onderhouden, da's waar.
bartje

3 berichten • Pagina 1 van 1

Terugkeren naar Tram en Metro

Lid worden

lidwordenvanbttb-met-tek

Nieuwsbrief

Ben je nog niet geregistreerd
op de gratis nieuwsbrief,
registreer je dan hier!

Laatste forumberichten

Komende Activiteiten

Laatste reacties