Een inkrimping van het trammaterieel zou niet logisch zijn. Ik kan me immers niet voorstellen dat ritten zouden worden afgeschaft omdat er langere voertuigen komen. Bovendien is de hele reeks 7000-7060 niet gemoderniseerd. Uit deze reeks zijn de meeste trams nog actief, zodat die onmogelijk door 13 HermeLijnen kunnen vervangen worden.
De Lijn houdt zich ook op andere punten niet altijd aan het geciteerde Besluit van de Vlaamse Regering. In het huidige besparingsklimaat geloof ik niet dat daar sancties van zullen komen.
Veel "grondige renovering" hebben de PCC's reeks 7000 - 7060 niet gehad. Alleen PCC 7050 (was proefrijtuig voor 3-fasige tractie) is carrossiel volledig gerenoveerd en kreeg nieuwe deuren zoals de PCC2. Bij 48 anderen is enkel een chopper in de plaats van de storingsgevoelige accelerator gekomen, samen met een lik verf aan de buitenkant. Ze reden terug buiten met rammelende handgrepen en deuren... .
10 PCC's hebben helemaal niks meer gehad en zijn verschroot na 40 tot 44 jaar dienst, wat ook veel meer is dan de voorgeschreven 36 jaar in dat geval.
De eerst PCC - de 7000 - is al na 38 jaar uit de dienst teruggetrokken en staat in het trammuseum. Het is irronisch dat deze tram al meer dan 10 jaar in het museum staat, terwijl alle andere soortgenoten langer effectieve dienst hebben gedaan of nog in gewone dienst worden ingezet! We besluiten dus dat De Lijn in Antwerpen een heus museumbedrijf uitbaat zonder dat dit officeel zo noemt... !

Dat het aantal trams in Antwerpen krimpt is zeer zeker ook waar: als met die 27 oudste PCC's inderdaad uit dienst neemt en door 13 Hermelijnen vervangt, dan zakt het aantal trams daar van 226 naar 212.