Home Actueel TreinTramBus-forum Algemeen Tram en Metro Mobiliteitsvisie 2020: De Lijn stelt ambitieus plan voor

Mobiliteitsvisie 2020: De Lijn stelt ambitieus plan voor

18 berichten • Pagina 1 van 21, 2

Mobiliteitsvisie 2020: De Lijn stelt ambitieus plan voor

BerichtDoor Hagelander » 21 Apr 2009, 15:18

di 21/04/09 15:53 (UPDATE) - Tegen 2020 wil De Lijn het tramnetwerk fors uitbreiden om de files te verminderen. In totaal zouden er voor 810 kilometer nieuwe tramlijnen bijkomen, tegenover 170 kilometer nu. Ook de buslijnen zouden fors worden uitgebreid. De Bond van Tram-, Tram- en Busgebruikers is enthousiast maar ook kritisch.
De Lijn heeft vandaag haar toekomstvisie op de mobiliteit in Vlaanderen voorgesteld op een congres in Leuven. De Mobiliteitsvisie 2020 is bedoeld als een blauwdruk die zal worden voorgelegd aan de verschillende spelers.

Ga naar de toegankelijk versie van de content die nu volgt.

Op deze plaats staat een flash die audio aanbiedt. Hieronder vindt u de informatie van deze audio en een link naar het fragment.
De Lijn: "Visie op tafel leggen"Beluister het mp3-audiofragment.
Er zouden 17 nieuwe sneltramlijnen bijkomen en 16 lijnen voor een "lichte trein" op bestaande treinsporen. In totaal zouden Vlaanderen en de regio rond Brussel in totaal 980 km aan tramlijnen tellen, tegenover 170 km momenteel. Er zouden ook 41 nieuwe buslijnen bijkomen.

Vooral in het gebied tussen Gent, Antwerpen, Leuven en Brussel, maar ook aan de kust en in Limburg zijn uitbreidingen gepland.

Rond de grote steden wil De Lijn lichte treinen inzetten op bestaande sporen. Daarover lopen al twee jaar gesprekken met de NMBS. In de landelijke buitengebieden ligt de nadruk dan weer op sneltrams.

"We willen snelle verplaatsingen met een hoge frequentie om de concurrentie met de auto te kunnen aangaan", zegt Ingrid Lieten Van De Lijn.

Miljardenproject
De komende tien jaar zou de verkeersdrukte met 35 procent toenemen, waardoor we op een verkeersinfarct afstevenen.

Een uitbreiding van het openbaar vervoer moet dat voorkomen, zegt De Lijn. Er zijn wel nog enkele praktische bezwaren. Vooral het financiële aspect kan zwaar doorwegen.

"Als we de plannen willen realiseren, moeten we ons investeringsbudget verdubbelen", zegt Lieten. "Vandaag hebben we een budget van 170 miljoen euro."

Over een periode van 10 jaar zou er dus 1,7 miljard extra nodig zijn. Het geld kan komen van de overheid, of via een publiek-private samenwerking, zegt Lieten nog.

Momenteel zou de jaarlijkse dotatie van De Lijn 900 miljoen bedragen, maar er zijn partijen die de hoogte en de toename van dat budget in vraag stellen.

Lieten wijst alvast op de grote return van investeringen in het openbaar vervoer. Naast een economische return, zijn er volgens haar ook positieve effecten op onder meer verkeersveiligheid, luchtkwaliteit, leefbaarheid en files.

"Ook denken aan de snelheid"
De Bond van Trein-, Tram- en Busgebruikers (BTTB) is blij met de nieuwe plannen van De Lijn, die van ambitie getuigen, maar heeft ook een puntje van kritiek.

"Tram en bus staan nog te veel in de file, samen met het autoverkeer. Er kunnen bus- en trambanen bijkomen, maar dat volstaat niet. Bussen en trams verliezen ook nog te veel tijd aan de verkeerslichten. Niet alleen de kwantiteit, maar ook de snelheid is een voorwaarde om mensen uit hun auto's te halen", zegt Jan Van Severen van de BTTB.

De automobilistenorganisatie Touring is er dan weer niet over te spreken dat er geen vertegenwoordiger van hen betrokken wordt bij het mobiliteitsoverleg. "De automobilist wordt miskend", luidt het.

(Bron: Vrt-redactie)
Hagelander

Re: De lijn stelt ambitieus plan voor

BerichtDoor Hagelander » 21 Apr 2009, 15:20

Wat mij betreft mogen ze er onmiddellijk aan beginnen, maar ik vermoed dat ook op dit vlak weer heeeel heeeeel erg veel naar de zee zal vloeien, vooraleer er ook effectief maar 1 tramlijn zal verschijnen. Toch opmerkelijk voor Vlaams-Brabant, op het plan staat een tramlijn tussen Brussel en Leuven voorzien, als ook tramverbindingen tussen Leuven - Aarschot, Leuven - Tienen en Leuven - Diest. Zal ik me alvast gaan omscholen tot watman?

{DESCRIPTION}: link naar het wensnet van De lijn
Hagelander

Re: De lijn stelt ambitieus plan voor

BerichtDoor Gast » 21 Apr 2009, 16:04

In Vlaams Brabant vind ik vooral de ring-tramlijn Tervuren-Kraainem-Zaventem-Vilvoorde-Heizel-Zellik-Dilbeek-COOVI opmerkelijk! Ik vraag mij af of het de bedoeling is om voornamelijk woonkernen of industriezones te ontsluiten (of een mix van beide?)
Een belangrijk punt gaat volgens mij zijn wat men juist beoogd met ontsluiting "Heizel", wat deze vlag kan vele ladingen dekken:
* Esplanade (eindpunt Tram 4)
* achterkant Kinepolis (metrostation Heizel)
* Parking C (zoals in 1 van de oorspronkelijk metroplannen was voorzien)
* model-wijk (metrostation Boudewijn)

Ik denk dat er op de Romeinse steenweg wel plaats is voor een tram-lijn in eigen bedding, maar de helling onder de A12 is misschien wel wat steil. (Ik zou eigenlijk persoonlijk eerder de voorkeur geven om hierop afgebakende fietspaden aan te leggen).

In dat verband valt ook op te merken dat er in het plan (voor zover ik kan lezen toch) nog nergens een woord gerept wordt ivm met de mogelijke samenwerking met de MIVB. (het woord NMBS komt echter wel meerdere keren voor!). Toch cruciaal voor het uitbouwen van tramlijnen met verbindingen naar Brussel!
Gast

Re: Mobiliteitsvisie 2020: De lijn stelt ambitieus plan voor

BerichtDoor Administrator » 21 Apr 2009, 21:05

Interessante linkjes:
Administrator
Beheerder

BerichtDoor Hagelander » 26 Apr 2009, 06:46

Oei, veel belangstelling voor dit thema blijkbaar :|
Hagelander

BerichtDoor joskevermeulen » 26 Apr 2009, 11:22

Het mobiliteitsplan is er nog niet, hoor! Vandaag de politici gehoord in "De zevende dag" op "één". Er zijn er al even veel die het niet zien zitten (kostenplaatje) als de enthousiastelingen... Eerlijk gezegd, ik ben écht voor openbaar vervoer en toch denk ik dat van alle plannen er nogal wat zullen in de koelkast terecht komen.
joskevermeulen

BerichtDoor Administrator » 26 Apr 2009, 18:23

joskevermeulen schreef:Het mobiliteitsplan is er nog niet, hoor!

Verkiezingspropaganda of niet, het is een goede blauwdruk van hoe het openbaar vervoer in Vlaanderen moet evolueren. Maar we moeten zoals joskevermeulen zegt realistisch zijn en beseffen dat niet alles tegen 2020 gerealiseerd kan worden, dat is gewoon ondenkbaar; we mogen al blij zijn als ze aan één vierde van de 800 kilometer tramsporen zullen geraken. Als we kijken naar de huidige legislatuur 2004-2009, dan zien we dat er ongeveer 10 kilometer extra tramspoor is aangelegd, dus 2 kilometer per jaar. Veel van die projecten zijn dan nog kleintjes ook, zoals de trambedding in de Prinses Clementinalijn aan Gent-Sint-Pieters, wat meer een bypass dan een verlenging is.

Eén van de troeven voor het welslagen van deze mobiliteitsvisie ligt bij Infrabel. Veel van de aangegeven verbindingen van het {DESCRIPTION} is Infrabel-infstrastructuur. Het is de vraag in hoeverre Infrabel aan De Lijn een akkoord zal geven om hierop te gaan rijden. De kans is groot dat Infrabel zal zeggen dat het materieel van De Lijn te licht is om samen met zwaar materieel dezelfde sporen te delen, onder het mom van veiligheid.

Eigenlijk lonkt De Lijn naar de NMBS, omdat de NMBS geen interesse heeft in regionale lijnen en voorstadslijnen. Het kriebelt bij De Lijn. Ze hebben het gevoel dat ze deze verbindingen veel beter kunnen uitbaten. Bij sommige regionale lijnen zijn de perrons wel toegankelijker geworden en is er vernieuwd dieselmaterieel maar dat is dan weer traag bij het optrekken. In de weekends zien we vervolgens erbarmelijke tweeuurdiensten, wat absoluut archaïsch is, zeker voor voorstadslijnen. Ook aan automaten hebben ze blijkbaar nog nooit gedacht, terwijl De Lijn en de MIVB voor veel kleinere regionale binnenstedelijke lijnen massaal automaten uitrollen. De toekomst is aan lichter, sneller optrekkend materieel dat niet per se bemand wordt door zowel machinist als conducteur en met automaten op de perrons.

Voor TreinTramBus is het sowieso goed dat er een visie voorligt waar we in de toekomst naar kunnen verwijzen. Ons commentaar op het plan is ook gevraagd, wat een goede zaak is. Het is m.a.w. tijd om een debat op te starten en prioriteiten te leggen. Wij moeten er vervolgens op toezien dat er ook voldoende gerealiseerd wordt.
Administrator
Beheerder

BerichtDoor Hagelander » 26 Apr 2009, 18:49

Ik ben vooral benieuwd voor het Hageland hier, want de NMBS vindt het blijkbaar niet interessant om dan te investeren in degelijke verbindingen en degradeert weekdiensten nogal serieus door te schrappen of om te zetten naar twee-uren-dienst. Ik geef de Lijn dan ook meer dan gelijk om de gaten te willen invullen, waarmee ze doen wat van hun verwacht wordt: een degelijke basisdienst verzorgen, op basis van openbaar vervoer. Ik duim voor het plan :D
Hagelander

BerichtDoor joskevermeulen » 27 Apr 2009, 09:45

Administrator schreef:
joskevermeulen schreef:Het mobiliteitsplan is er nog niet, hoor!

Eigenlijk lonkt De Lijn naar de NMBS, omdat de NMBS geen interesse heeft in regionale lijnen en voorstadslijnen. Het kriebelt bij De Lijn.

Eerlijk gezegd, voor wat de Westhoek betreft zijn wij tevreden dat er sprake is om weer naar het Franse Dunkerque te sporen vanaf de spoorlijn 73, en dat hebben we op radio2 ook gezegd. Maar er ligt een breedspoor voor treinen, dat langs àlle gemeenten tussen Adinkerke en Dunkerque rijdt, waarom moet 'de Lijn' dat dan gaan inpalmen?? Maar wellicht is het doenbaar om met lightrail te sporen tussen Dunkerque en Veurne, maar dan moet de spoorwegbrug over het kanaal van Nieuwpoort naar Dunkerque in Veurne ook al eerst vervangen worden... die ligt er sedert 1935, werd gedeeltelijk vernield in 1944 en.... het is op enkel spoor!! Geef mij die trein maar en hou de tram in Vlaanderen. Tussen haakjes : Ik zie dat er van een tram tot Sluis vanuit Knokke ook geen sprake meer is? ? ?
joskevermeulen

BerichtDoor SIMPY.be » 27 Apr 2009, 09:52

En toch vind ik een spoorverbinding Ieper-Roeselare missen...
SIMPY.be

Volgende

18 berichten • Pagina 1 van 21, 2

Terugkeren naar Tram en Metro

Lid worden

lidwordenvanbttb-met-tek

Inschrijven nieuwsbrief

EHBO-OV

helpDe trein, tram of bus nemen is niet altijd makkelijk! Waar vind je de dienstregelingen? Hoeveel kost een ticket? Hoe weet je dat je op de juiste trein, tram of bus zit? ... Surf naar www.ehbo-ov.be voor een duidelijk antwoord!

Laatste reacties

Met de steun van

thumb_logo_nl_groen

ndm-lid-van

© TreinTramBus 2019 | Kortrijksesteenweg 304, 9000 Gent | T +32 (0)9 223 86 12