Home Actueel Forums Algemeen Tram en Metro Tramsporen vilvoorde

Tramsporen vilvoorde

17 berichten • Pagina 1 van 21, 2

Tramsporen vilvoorde

BerichtDoor xxl_filip » 25 Nov 2008, 15:15

Hoi,

Kan er iemand iets meer vertellen over de tramsporen die nu nog altijd in enkel winkelstraten in Vilvoorde liggen?

Was dit dezelfde lijn als die in het midden van de steenweg langs de vroegere "Renault" fabriek liep?
Waarom heeft men hiervan nooit een vrije busbaan gemaakt?

Waarom heeft men nooit die tramsporen opgebroken toen men de winkelstraten opnieuw heeft aangelegd?

Alvast bedankt voor jullie medewerking.

Filip
xxl_filip

Re: tramsporen vilvoorde

BerichtDoor Stef » 25 Nov 2008, 16:09

Dat was inderdaad diezelfde lijn 58, vandaag vervangen door bus 58, tussen destijds Sint-Agatha-Berchem en Vilvoorde. De tramsporen waren begin jaren '90 in een dermate erbarmelijke staat dat de trams uiteindelijk tegen fietssnelheid reden. Vlaanderen wilde op dat moment niet meebetalen voor de vernieuwing van de sporen en de stad Vilvoorde stond toen erg vijandig tegenover elke vorm van Brussels vervoer, dat in hun ogen alleen maar problemen uit Brussel naar Vilvoorde importeerde. Vandaar ook dat bus 47 nog maar sinds een paar jaar het kanaal oversteekt met station Vilvoorde als eindpunt.

Een busbaan is op de Schaarbeeklei eigenlijk alleen nodig tussen de Parkstraat en de Kerk, op de rest van het traject zijn er nagenoeg nooit files en valt er ook wel iets te zeggen voor de boompjes die er zijn aangeplant. Het spreekt natuurlijk voor zich dat ik de tram liever nooit had zien verdwijnen. Die vervoerde destijds overigens een veelvoud van het aantal passagiers dat nu gebruik maakt van bus 58. Een deel is wellicht overgestapt op de trein, een groot aantal wellicht op hun privé-vierwieler. De tram had overigens wel één groot nadeel: hij kwam niet in de buurt van het station, de huidige bus 58 wel. Anderzijds bediende hij wel het winkelhart en de markt van Vilvoorde, terwijl de bus reeds voor de kerk afbuigt.

Er zijn wilde toekomstplannen voor de omgeving van de Schaarbeeklei: winkelcomplex, kantoren... misschien komt de tram dus ooit nog terug, maar op dit moment zijn er nog geen plannen in die zin.
Stef

BerichtDoor CityRail » 30 Nov 2008, 12:56

De MIVB heeft in de winter van 1993 beslist om de tram 58 te vervangen door een bus.
Ik heb dat altijd een grote stommiteit gevonden, vooral uit aspect milieu.
De tram kwam inderdaad door een aantal winkelstraten tot in de periode 1990 of zou iets op einde dat tram 58 nog reed door Vilvoorde was hij wel beperkt tot de kerk van Vilvoorde meerbepaald tot aan die beruchte laan met die bomen in het midden, waar men dat stom rond punt heeft gemaakt en de bussen veel tijd verliezen naar mijn mening.

De bus komt inderdaad tot aan het station de tram niet, de tram kwam inderdaad ook voorbij Renault.
De tram 58 had een groene film die bij de hernummering van de trams van de MIVB in 1994 werd de vroegere tram 103 (roze film) Erasmusziekenhuis - C.O.O.V.I./ C.E.R.I.A. - Bizet - Zuidstation, tram 103 werd toen tram 56 (groene film) Erasmusziekenhuis - C.O.O.V.I./ C.E.R.I.A. - Bizet - Zuidstation - Schaarbeek station.

Ik herninner mij nog levendig toen ik als klein kind met mijn tante naar de markt van Vilvoorde ging, dat daar tram 58 reed het was voor mij altijd een helse belefennis toen ik een tram zag.
Hier bij ons in Vlaanderen zijn er (en waren er toen ook) nauwelijks nog trams behalve in Gent dan.

Het verhaal van tram 58 en de politiekers van Vilvoorde is dus weer een types bewijs hoe sommige politiekers een wanbeleid voeren ten aanzien van openbaar vervoer.
In de jaren 80 en ook in de jaren 90 zijn er toch heel wat stommiteiten uitgestoken op gebied van openbaar vervoer! :evil:
CityRail

BerichtDoor Trammist » 30 Nov 2008, 13:29

CityRail schreef:Ik herninner mij nog levendig toen ik als klein kind met mijn tante naar de markt van Vilvoorde ging, dat daar tram 58 reed het was voor mij altijd een helse belefennis toen ik een tram zag.

'Beleffenis' zal wel 'belevenis' beteken, maar 'helse'? vond je een tram zo verschrikklijk? :P

CityRail schreef:Hier bij ons in Vlaanderen zijn er (en waren er toen ook) nauwelijks nog trams behalve in Gent dan.

Je vergeet Antwerpen en de Kust!

CityRail schreef:Het verhaal van tram 58 en de politiekers van Vilvoorde is dus weer een types bewijs hoe sommige politiekers een wanbeleid voeren ten aanzien van openbaar vervoer.
In de jaren 80 en ook in de jaren 90 zijn er toch heel wat stommiteiten uitgestoken op gebied van openbaar vervoer! :evil:

Ik zou durven zeggen dat de jaren '80 net een verbetering waren tov de verwoestende jaren '60 en '70.
Natuurlijk heb je wel het vernietigende IC/IR-plan van de spoorwegen, en de mislukte metro's van Charleroi en Antwerpen.
Men bedoelde het goed, zeer goed zelfs, maar wen wilde te veel, zie je... ;)
Trammist

BerichtDoor JayBeeke » 01 Dec 2008, 15:19

Ik zou durven zeggen dat de jaren '80 net een verbetering waren tov de verwoestende jaren '60 en '70.

Bedoel je het opbreken van de tramsporen naar Grimbergen en verder, de afschaffing van de lijnen naar La Louvière en Vilvoorde...? Zo gigantisch goed waren de jaren '80 en de eerste helft van de jaren '90 ook niet (op de opening van de Brabotunnel na).

mvg
JJN
JayBeeke

BerichtDoor Sk8er-Manu » 02 Dec 2008, 20:24

Voor lijn 58 heeft de MIVB niks beslist, het was het stadsrecht van Vilvoorde dat dit beslist heeft. Toen vroegen ze ook om de nieuwe lijn 58 met splinter nieuwe lage vloer bus te rijden. De laatste tram die door de Schaarbeekselij heeft gereden was de 26 september 1993. Nadien was tram 58 beperkt tot Schaarbeek Station tot 3 december 1993.
Sk8er-Manu

BerichtDoor den58 » 03 Dec 2008, 14:22

Heb een fotoke gevonden van den tram 58 (een dag voor het werd afgeschaft)

http://users.telenet.be/noel_bieke/tram ... 201993.jpg

nog andere foto's van den tram 58:

http://vdkphotos.skynetblogs.be/tag/1/Vilvoorde

kheb toen gehoord waarom de tram werd afgeschaft in Vilvoorde:

Trillingen voor de kerk
Vilvoorde en vlaamse gewest wou de tramsporen van Vilvoorde niet betalen.
Minder vreemdelingen die naar vilvoorde zou komen met de tram (kermis,...)

maar ja hé
den58

Re: Tramsporen vilvoorde

BerichtDoor Trammist » 05 Dec 2008, 21:05

xxl_filip schreef:Hoi,

Kan er iemand iets meer vertellen over de tramsporen die nu nog altijd in enkel winkelstraten in Vilvoorde liggen?

Kan iemand eens wat foto's posten van die verweesde, roestende sporen vandaag de dag?
Lijkt me wel 'ns interessant :) .
Trammist

BerichtDoor xxl_filip » 23 Jun 2010, 12:02

Oef, eindelijk eens de combinatie (beetje) tijd + goed weer om wat foto's (met GSM) te nemen. Tramnist, kan ik je die doormailen?
xxl_filip

BerichtDoor Trammist » 23 Jun 2010, 12:14

Ha, ik was dit hier zelfs al vergeten! Fijn dat jij er nog an hebt gedacht, filip!

Ik heb ondertussen op een ander forum al wat foto's te zien gekregen van de tram in Vilvoorde, maar niet hoe het er heden ten dage uitziet :P .

Je kunt wanneer je op "plaats reactie" klikt, via het tabblad "Bijlage toevoegen" (onder het tekstvenster, naast "opties", de fotootjes op de server van dit forum zetten, dan kunnen de andere gebruikers van dit forum ook meegenieten. :)
Trammist

Volgende

17 berichten • Pagina 1 van 21, 2

Terugkeren naar Tram en Metro

Lid worden

lidwordenvanbttb-met-tek

Nieuwsbrief

Ben je nog niet geregistreerd
op de gratis nieuwsbrief,
registreer je dan hier!

Laatste forumberichten

Komende Activiteiten