Tram in Luik

18 berichten • Pagina 2 van 21, 2

Re: Tram in Luik

BerichtDoor SIMPY.be » 19 Nov 2008, 10:35

Er zijn in Wallonië verschillende proeven geweest hé. Onder andere met die lelijke zwarte bakken, http://www.railfaneurope.net/pix/be/trams/TAU/pix.html. En ook met bussen met middenrail (geleiding).
SIMPY.be
 
Berichten: 326
Geregistreerd: 18 Mrt 2008, 18:28
Woonplaats: Westouter/Kortrijk/FPP

Re: Tram in Luik

BerichtDoor W.V. » 19 Nov 2008, 10:48

Ik heb daar zelfs ooit een filmpje van gezien. Ze deden dan een bochtig parcours om aan te tonen dat ze met hun afzonderlijke assen per wiel heel scherpe bochten kunnen nemen.

Maar het is inderdaad bij experimenteren gebleven...

http://www.subways.net/belgium/liege.htm
W.V.
 
Berichten: 288
Geregistreerd: 18 Mrt 2008, 19:49
Woonplaats: Antwerpse Kempen

Re: Tram in Luik

BerichtDoor LHOON » 19 Nov 2008, 21:22

Het proeftraject van de door ACEC ontwikkelde TAU was gelegen in Jumet bij Charleroi. De technologie werd echter nooit in de praktijk gebracht en de installaties zijn grotendeels verdwenen nu.

Wat Luik betreft, men moet niet uit het oog verliezen dat dit ooit een grote trolleybus-stad was, wellicht de ideale oplossing voor de steile hellingen van de Maasvallei.
LHOON
 
Berichten: 37
Geregistreerd: 11 Sep 2008, 12:23

Re: Tram in Luik

BerichtDoor Gast » 19 Nov 2008, 22:50

SIMPY.be schreef:In die tunnel zijn geen sporen aanwezig hoor, nooit geweest. Blijkbaar zou die tunnel eigenlijk ook helemaal niet geschikt zijn voor vervoer (ik weet niet meer wat precies, maar ofwel was het de hellingshoek, ofwel de hoogte van de tunnel). Waar jij over spreekt is een testcircuit op de oude sporen van de buurttram in de omgeving van Luik.

Men heeft die tunnel een tijdlang als ondergronds busstation gebruikt, maar men is daarmee moeten stoppen omdat er geen verluchting was voor de uitlaatgassen. Nu is het een kerkhof voor oude roestende bussen van de S.T.I.L.
Gast
 

Re: Tram in Luik

BerichtDoor Spoorzoeker » 20 Nov 2008, 00:38

LHOON schreef:Wat Luik betreft, men moet niet uit het oog verliezen dat dit ooit een grote trolleybus-stad was, wellicht de ideale oplossing voor de steile hellingen van de Maasvallei.


Een trolleybus heeft als belangrijk nadeel dat de capaciteit niet groter is dan die van een dieselbus. Dan toch liever een tram.
Spoorzoeker
 
Berichten: 288
Geregistreerd: 13 Mrt 2008, 12:18

Re: Tram in Luik

BerichtDoor Leuven-Gent » 10 Feb 2009, 22:32

Het verhaal gaat verder:

De Redactie schreef:In 2015 met de tram rijden in Luik?
di 10/02/09 16:20 - Waals minister van Mobiliteit André Antoine (CDH) heeft een project voorgesteld om in Luik binnen de zes jaar een tram te laten rijden.

Er moeten wel nog studies komen en vergunningen worden verkregen om het project te laten realiseren, maar een financiële nota zou binnen de maand bij de Waalse regering worden ingediend.

In een eerste fase zou een tramlijn tussen Jemeppe-sur-Meuse, deelgemeente van Seraing, en Herstal worden aangelegd, via het Luikse stadscentrum.

Het traject bedraagt 17,5 kilometer en zou 25 haltes tellen. De aanleg zou in totaal 500 miljoen euro kosten.

Een tweede lijn zou kunnen worden gerealiseerd tussen Ans en Vaux-sous-Chèvremont, een dorp in Chaudfontaine. Daarvoor zou nog eens 300 tot 700 miljoen euro nodig zijn, maar over dit traject is er nog niets bevestigd.


Ook info op http://www.lameuse.be/regions/liege/200 ... 2909.shtml
Leuven-Gent
 
Berichten: 695
Geregistreerd: 13 Mrt 2008, 13:20

Re: Tram in Luik

BerichtDoor diego1987 » 03 Sep 2013, 20:52

ik woon zelf in luik en heb nog nooit van deze tunnel gehoord waar ligt deze tunnel dan ?
diego1987
 
Berichten: 1
Geregistreerd: 03 Sep 2013, 20:48

Re: Tram in Luik

BerichtDoor jo verwimp » 02 Mrt 2014, 16:09

SIMPY.be schreef:Er zijn in Wallonië verschillende proeven geweest hé. Onder andere met die lelijke zwarte bakken, http://www.railfaneurope.net/pix/be/trams/TAU/pix.html. En ook met bussen met middenrail (geleiding).


Die bussen met middenrail, dat was het traject tussen Jemelle en Rochefort, 5 km op de voormalige spoorlijn naar Houyet. Het 'GLT' demonstratieproject kon nergens verkocht worden en werd opgedoekt. Tien jaar geleden was de middenrail - eerder een reeks kontaktpunten- nog zichtbaar, nu is er asfalt over gegoten en maakt het deel uit van het RAVeL netwerk.

In de Luikse tram zit meer vaart.
Zie www.keskistram.be , keskistram.tv en keskistram.info
Filmpje: http://www.youtube.com/watch?v=c0VliIDIhdM
jo verwimp
 
Berichten: 73
Geregistreerd: 29 Jul 2013, 15:42

Vorige

18 berichten • Pagina 2 van 21, 2

Terugkeren naar Tram en Metro

Lid worden

lidwordenvanbttb-met-tek

Inschrijven nieuwsbrief


EHBO-OV

helpDe trein, tram of bus nemen is niet altijd makkelijk! Waar vind je de dienstregelingen? Hoeveel kost een ticket? Hoe weet je dat je op de juiste trein, tram of bus zit? ... Surf naar www.ehbo-ov.be voor een duidelijk antwoord!

Laatste reacties

Met de steun van


thumb_logo_nl_groen

  ndm-lid-van

© TreinTramBus 2019 | Kortrijksesteenweg 304, 9000 Gent | T +32 (0)9 223 86 12