Tram in Luik

18 berichten • Pagina 1 van 21, 2

Tram in Luik

BerichtDoor Leuven-Gent » 05 Okt 2008, 18:02

In Luik bestaan er nu ook serieuze plannen voor een tram. Er bestaat al concensus over een tracé, zie http://www.actp.be/pdf/Trace%20Tram.pdf. Alleen is er voorlopig geen geld voor aanleg en exploitatie...
Leuven-Gent

Re: Tram in Luik

BerichtDoor Gast » 05 Okt 2008, 20:16

Het is opvallend dat dit trracé eigenlijk constant op korte afstand van het spoor loopt: vanaf lijn 125 tot in Herstal. Beide kunnen wellicht aanvullend werken en vandaag is het wel zo dat de bussen tussen Guillemins en de Place Saint-Lambert behoorlijk goed gevuld zijn.

Op dat stuk zou een tram ook relatief goedkoop zijn aangezien er nu al een vrije busbedding is waarop gewoon sporen kunnen worden gelegd.
Gast

BerichtDoor Gast » 02 Nov 2008, 23:11

Toch mis ik bepaalde punten die toch ook door de tram zouden mogen ontsloten worden. Ik denk aan de universiteit.
Gast

BerichtDoor Hagelander » 03 Nov 2008, 08:01

Is er ook geen sprake geweest van een metro in Luik?
Hagelander

BerichtDoor Gast » 03 Nov 2008, 17:10

Natuurlijk. Maar dat is bij een vrij korte tunnel gebleven langs de Maas, die momenteel dienst doet als museumdepot, als ik het goed heb. Daar heeft Luik volgens mij minder nood aan, al kan een stukje ondergrondse tram natuurlijk wel.
Gast

BerichtDoor Gast » 03 Nov 2008, 22:12

Hagelander schreef:Is er ook geen sprake geweest van een metro in Luik?

Terzelfder tijd als de metrowerken in Charleroi... (doordenkertje)
Gast

BerichtDoor steved » 18 Nov 2008, 13:13

bartje schreef:Toch mis ik bepaalde punten die toch ook door de tram zouden mogen ontsloten worden. Ik denk aan de universiteit.

Het probleem is dat deze verbinding enkel drukbezet is tijdens het academiejaar (oktober-mei/juni). Buiten deze periode kent lijn 48 een kleinere frequentie en mindere bezetting.

gr, Steve
steved

BerichtDoor Spoorzoeker » 19 Nov 2008, 00:47

bartje schreef:Natuurlijk. Maar dat is bij een vrij korte tunnel gebleven langs de Maas, die momenteel dienst doet als museumdepot, als ik het goed heb. Daar heeft Luik volgens mij minder nood aan, al kan een stukje ondergrondse tram natuurlijk wel.

De plannen voor een metro gingen eigenlijk uit van een TAU, een Belgische versie van de VAL (automatische metro). In tegenstelling tot de Franse versie, die op luchtbanden rijdt, zou de TAU op sporen rijden. Als ik mij niet vergis, is het gebouwde stukje tunnel in de jaren '80 gebruikt als proefbaanvaak voor die TAU. Het is bij proefritten gebleven. Niet alleen in Luik: het TAU-concept is ook elders niet verkocht geraakt.
Spoorzoeker

BerichtDoor SIMPY.be » 19 Nov 2008, 09:00

In die tunnel zijn geen sporen aanwezig hoor, nooit geweest. Blijkbaar zou die tunnel eigenlijk ook helemaal niet geschikt zijn voor vervoer (ik weet niet meer wat precies, maar ofwel was het de hellingshoek, ofwel de hoogte van de tunnel). Waar jij over spreekt is een testcircuit op de oude sporen van de buurttram in de omgeving van Luik.
SIMPY.be

BerichtDoor Spoorzoeker » 19 Nov 2008, 10:06

Dan heeft de TAU elders proefgereden - misschien in Charleroi :mrgreen: . De afkorting staat overigens voor "Transport Automatique Urbain"
Spoorzoeker

Volgende

18 berichten • Pagina 1 van 21, 2

Terugkeren naar Tram en Metro

Lid worden

lidwordenvanbttb-met-tek

Inschrijven nieuwsbrief

EHBO-OV

helpDe trein, tram of bus nemen is niet altijd makkelijk! Waar vind je de dienstregelingen? Hoeveel kost een ticket? Hoe weet je dat je op de juiste trein, tram of bus zit? ... Surf naar www.ehbo-ov.be voor een duidelijk antwoord!

Laatste reacties

Met de steun van

thumb_logo_nl_groen

ndm-lid-van

© TreinTramBus 2019 | Kortrijksesteenweg 304, 9000 Gent | T +32 (0)9 223 86 12