Home Actueel Forums Algemeen Tram en Metro Spartacusplan goede investering

Spartacusplan goede investering

7 berichten • Pagina 1 van 1

Spartacusplan goede investering

BerichtDoor Stef » 10 Sep 2008, 07:51

Geplukt van http://www.deredactie.be:

"wo 10/09/08 07:58 - Het Spartacusplan, dat het openbaar vervoer in Limburg moet hervormen, zal de provincie 372 miljoen euro opleveren en het aantal reizigers met dertig procent doen toenemen.

Onderzoeksbureau Idea Consult becijferde de socio-economische gevolgen van het Spartacusplan in Limburg.

"Naast de stijging van het aantal reizigers met dertig procent valt vooral de welvaartswinst op: 372 miljoen euro door gewonnen tijd", zegt directeur Bart De Fré van De Lijn Limburg.

De bouw van de nieuwe sneltramlijnen levert 1.863 nieuwe banen op, plus de banen die er bijkomen in bedrijven die zich aan de knooppunten van het openbaar vervoer vestigen.

De vastgoedprijzen aan de knooppunten zouden met dertig miljoen euro stijgen."
Stef

Re: Spartacusplan goede investering

BerichtDoor Jasper » 10 Sep 2008, 11:06

Heeft iemand een idee hoe die 372 mio zich verhoudt tot de kosten van Spartacus?

Persoonlijk vind ik het hele plan nogal vis noch vlees. De techniekkeuze is achterhaald: als je vandaag kiest voor een light rail oplossing, ontwerp je op 140 km/h eerder dan 90 km/h, en denk je ook aan de veiligheid (zoals Infrabel terecht eist). Als je een voorbeeld wil: eind jaren-'60 is men in Washington DC aan metrorail begonnen, ontwerpsnelheid 85 mph en kruisingvrij. Uiteraard hangt aan dergelijke techniekkeuze een kostenplaatje. Als je daar niet aan uit kan, kies dan voor een echte snelbus oplossing. Ook hier een voorbeeld: het Q-liner netwerk in en rond Friesland.
Jasper

BerichtDoor lijnbreker » 11 Sep 2008, 20:51

De techniekkeuze is achterhaald zeg je?
Je hebt wel wat gelijk als je de halteafstanden ziet. Dan is 90 km/u toch net wat te weinig anno 2008.
Jasper, maar als je A zegt moet je ook B zeggen: aan welk materieel dacht je dan?

In ieder geval is de jouw snelbusoplossing toch geen evenwaardig product als light-rail-materiaal, en dat scheelt heel wat aan aantrekkelijkheid, comfort en gebruik. Die snelbus is toch veel te onzeker tussen het andere verkeer in. Zie maar naar andere snelbustoepassingen op het spitsuur, die willen wel, maar kunnen niet op het moment dat het echt nodig is ... .

En in ieder geval blijft het toch ook wat een tram in de bebouwing. Een trein rijdt bv. niet mee op een tram- busbaan zoals ze nu in aanleg zijn naast het station. Het tracé in Spartacus is ook niet kruisingsvrij zoals is Washington en Vlaanderen is het lege Friesland ook niet.

In ieder geval vind ik het te vroeg om nu al met modder te gooien. Het is een schitterende kans om eindelijk ook hoogwaardig vervoer te organiseren in treinloze streken. Onderschat de aantrekkingskracht van een railoplossing niet.
lijnbreker

BerichtDoor Jasper » 11 Sep 2008, 21:36

lijnbreker schreef:De techniekkeuze is achterhaald zeg je?
Je hebt wel wat gelijk als je de halteafstanden ziet. Dan is 90 km/u toch net wat te weinig anno 2008.
Jasper, maar als je A zegt moet je ook B zeggen: aan welk materieel dacht je dan?

In ieder geval is de jouw snelbusoplossing toch geen evenwaardig product als light-rail-materiaal, en dat scheelt heel wat aan aantrekkelijkheid, comfort en gebruik. Die snelbus is toch veel te onzeker tussen het andere verkeer in. Zie maar naar andere snelbustoepassingen op het spitsuur, die willen wel, maar kunnen niet op het moment dat het echt nodig is ... .

En in ieder geval blijft het toch ook wat een tram in de bebouwing. Een trein rijdt bv. niet mee op een tram- busbaan zoals ze nu in aanleg zijn naast het station. Het tracé in Spartacus is ook niet kruisingsvrij zoals is Washington en Vlaanderen is het lege Friesland ook niet.

Er zijn genoeg voorbeelden van goed werkende snelbussen. Friesland is een voorbeeld (comfortabele Mercedes Integro's), maar er zijn ook mooie voorbeelden in de dichtbebouwde Randstad zoals de Zuidtangent (gemiddeld 35 km/h door de spits), interliner Amsterdam-Alphen (comfortabele Volvo B7RLE). Met ingrepen in infra en aangepaste voertuigen kan je een comfortabel en betrouwbaar aanbod creëren dat met gemak de (commerciële) snelheid van een Spartacustram haalt aan een fractie van de kostprijs.

Maar ook van goedwerkende light-rail voor regionale bediening zijn er genoeg voorbeelden. Die moet dan wel zoveel mogelijk kruisingvrij rijden en met een hoge Vmax, anders herhaalt het debacle van de kusttram of de Amstelveenlijn zich: na een reeks zware ongevallen wordt de Vmax zover verlaagd totdat die Spartacustram nog trager is dan een gewone bus.

Het gaat er me dus niet zoveel om of het tram dan wel bus is, wel dat het goed uitgevoerd wordt.
lijnbreker schreef:In ieder geval vind ik het te vroeg om nu al met modder te gooien. Het is een schitterende kans om eindelijk ook hoogwaardig vervoer te organiseren in treinloze streken. Onderschat de aantrekkingskracht van een railoplossing niet.

Je bedoelt dat we hoera moeten roepen omdat we veel geld gaan uitgeven aan een trage tram? Van mij mag je hoor, maar sta me toe op te merken dat we zoiets al eens geprobeerd hebben met de kusttram, en dat is toch echt geen HOV maar eerder een rijdend pretpark. Wellicht vind je dat ik nu weer met modder aan het gooien ben.
Jasper

BerichtDoor Trammist » 12 Sep 2008, 15:00

Jasper schreef:En in ieder geval blijft het toch ook wat een tram in de bebouwing. Een trein rijdt bv. niet mee op een tram- busbaan zoals ze nu in aanleg zijn naast het station. Het tracé in Spartacus is ook niet kruisingsvrij zoals is Washington en Vlaanderen is het lege Friesland ook niet.
Er zijn genoeg voorbeelden van goed werkende snelbussen. Friesland is een voorbeeld (comfortabele Mercedes Integro's), maar er zijn ook mooie voorbeelden in de dichtbebouwde Randstad zoals de Zuidtangent (gemiddeld 35 km/h door de spits), interliner Amsterdam-Alphen (comfortabele Volvo B7RLE). Met ingrepen in infra en aangepaste voertuigen kan je een comfortabel en betrouwbaar aanbod creëren dat met gemak de (commerciële) snelheid van een Spartacustram haalt aan een fractie van de kostprijs.

Maar ook van goedwerkende light-rail voor regionale bediening zijn er genoeg voorbeelden. Die moet dan wel zoveel mogelijk kruisingvrij rijden en met een hoge Vmax, anders herhaalt het debacle van de kusttram of de Amstelveenlijn zich: na een reeks zware ongevallen wordt de Vmax zover verlaagd totdat die Spartacustram nog trager is dan een gewone bus.

Het gaat er me dus niet zoveel om of het tram dan wel bus is, wel dat het goed uitgevoerd wordt.

Je bedoelt dat we hoera moeten roepen omdat we veel geld gaan uitgeven aan een trage tram? Van mij mag je hoor, maar sta me toe op te merken dat we zoiets al eens geprobeerd hebben met de kusttram, en dat is toch echt geen HOV maar eerder een rijdend pretpark. Wellicht vind je dat ik nu weer met modder aan het gooien ben.

Beste Jasper,
Ik ben niet bij machte om vermaningen te spuien, en zo is deze commentaar ook niet bedoeld.

Het Spartacusplan is veel méér dan deze sneltram alleen. Het is een totaalproject voor de gehele provicie Limburg. Voorlopig is de LRV-lijn Hasselt-Maastrich ook het enige concrete sneltramproject.
Het Spartacusplan besteedt óók aandacht aan jouw teergeliefde snelbussen. De Sneltramlijn(en) vormen de ruggengraat van het (snel)busnetwerk. Bovendien zal de (snel)bus voor de toeloop op de sneltram hoogstwaarschijnlijk zeer ontoereikend zijn...

Jouw opmerking over de Kusttram vind ik trouwens irrelevant. De Kusttram is een restant van de NMVB-Buurtspoorwegen, dit project is van een geheel ander kaliber. En daarbij, zelfs met de verlaagde Vmax is en blijft de kusttram een zeer snel vervoermiddel. En het is ook niet zo verwonderlijk dat de kusttram een hoofdzakelijk toeristische bedoeling heeft.

Met vriendelijke groeten.
Trammist

BerichtDoor Jasper » 12 Sep 2008, 16:55

Trammist schreef:Het Spartacusplan besteedt óók aandacht aan jouw teergeliefde snelbussen.

Ik heb al aangegeven dat ik niet de keuze voor tram of bus betwist, wel de manier waarop die keuze ingevuld wordt. Ik zie geen noodzaak om daar gevoelsmatige argumenten bij te betrekken.
Trammist schreef:De Sneltramlijn(en) vormen de ruggengraat van het (snel)busnetwerk.

Vind ik een prima principe, maar laat die sneltram dan ook zo ontworpen zijn dat het de functie van sterke ruggengraat kan vervullen.
Trammist schreef:Bovendien zal de (snel)bus voor de toeloop op de sneltram hoogstwaarschijnlijk zeer ontoereikend zijn...

Als je heel de toeloop met een enkel voertuig wil opvangen, dan zal het met een sneltram ook niet lukken. Als je daarentegen meerdere voertuigen inzet, dan kan je het met om het even welk voertuig uitvoeren.
Trammist schreef:Jouw opmerking over de Kusttram vind ik trouwens irrelevant. De Kusttram is een restant van de NMVB-Buurtspoorwegen, dit project is van een geheel ander kaliber. En daarbij, zelfs met de verlaagde Vmax is en blijft de kusttram een zeer snel vervoermiddel. En het is ook niet zo verwonderlijk dat de kusttram een hoofdzakelijk toeristische bedoeling heeft.

Wat ik maar wilde stellen is dat als Spartacus een kusttram-uitvoering krijgt, het géén HOV is zoals Lijnbreker suggereerde. De kusttram is niet sneller dan een busverbinding van matige kwaliteit dat zou doen. En dat is nu net mijn punt: als je er dan toch zoveel geld in steekt, zorg dan dat het ook écht beter is. En zo niet, kies dan voor de goedkoopste oplossing die dezelfde kwaliteit levert.
Jasper

BerichtDoor Hagelander » 15 Nov 2009, 17:39

Ik schop deze topic terug naar "boven", met de vraag of het Spartacus-plan nu het slachtoffer gaat zijn van besparingen? Want het is op dit moment toch wel HEEL erg stil hierrond, of vergis ik me?
Hagelander

7 berichten • Pagina 1 van 1

Terugkeren naar Tram en Metro

Lid worden

lidwordenvanbttb-met-tek

Nieuwsbrief

Ben je nog niet geregistreerd
op de gratis nieuwsbrief,
registreer je dan hier!

Laatste forumberichten

Komende Activiteiten

Laatste reacties