Tram in mechelen?

23 berichten • Pagina 2 van 31, 2, 3

Re: OV-problemen in Mechelen aanpakken met een tram?

BerichtDoor Gast » 03 Dec 2008, 01:35

Ben je niet een beetje betrokken partij, Leuven-Gent? :mrgreen:
Waarmee je nog geen ongelijk hebt, versta me goed.

Ik heb de volgende bedenkingen: Wat is de bedoeling? Dat er over Infrabelsporen een lightrail gaat rijden? Gezien hoe moeilijk men er in het verleden over deed, heb ik daar eerlijk gezegd niet veel hoop in. Een bijkomende verbinding, terwijl er al een is? Wat een verspilling van overheidsgeld. Als het gaat over een beter gebruik van lijn 54 en de aantakking tussen Boom en Willebroek, al dan niet door de NMBS, met eventueel bijkomende haltes, dan ben ik helemaal voor, maar ik heb er mijn twijfels over of ze dat er door krijgt, gezien NMBS een ander regeringsniveau is, hetgeen het leven niet simpel maakt.

Ik vraag me dus af hoe ernstig dit is, en of het niet al deel uitmaakt van de verkiezingscampagne voor 2009.
Gast

BerichtDoor Spoorzoeker » 03 Dec 2008, 11:48

We spreken over een (lichte) trein, denk ik, die over bestaande sporen van Infrabel gaat rijden op het traject Mechelen - Willebroek - Boom - Antwerpen. Met een hogere frequentie en meer stops. Of er op die dingen een NMBS-logo of een logo van De Lijn staat, zal mij worst wezen. Maar wel graag de tarieven van De Lijn, anders kiest de helft toch weer voor de goedkopere bus (zie Boom - Antwerpen, en andere voorbeelden).

In die omstandigheden biedt het voorstel zeker kansen om mensen uit de auto en in het openbaar vervoer te krijgen. Mensen die nu alleen de bus als alternatief hebben. In de Rupelstreek (traject Boom-Antwerpen) kan die lijn de ruggengraat van het openbaar vervoer gaan vormen. Momenteel is de trein hier niet attractief (uurfrequentie, oud materieel, geen tariefintegratie met De Lijn).

Vooraleer het zover is, moet wel nog één en ander aangepast worden: dubbelspoor (Mechelen-) Hombeek - Willebroek, een oplossing voor het netelige probleem van de bruggen over het zeekanaal in Boom én Willebroek (jawel, de light rail moet er 2x over :( ) . Liefst ook nog een beter gelegen station in Boom (momenteel afgelegen, onzichtbaar en onaantrekkelijk).

Wat de stadstram in Mechelen betreft: op zich geen bezwaar, maar als je 20 mogelijke tramtrajecten in Vlaanderen met elkaar vergelijkt, ben ik niet zeker dat Mechelen helemaal bovenaan staat, eerder aan het andere uiteinde :| . Waarom niet gewoon de geplande light rail doortrekken over de vesten tot aan de Veemarkt? (wellicht haalbaarder dan via de Bruul naar de Markt)
Spoorzoeker

BerichtDoor Spoorzoeker » 03 Dec 2008, 11:58

Je kan altijd vergelijken met het systeem Karlsruhe. De light rail ("Stadtbahn") rijdt er door de binnenstad van Karlsruhe, gaat aan de rand van de stad over op de sporen van DB-Netz (waar hij tussen IC-treinen en goederentreinen rijdt) en gaat dan tientallen kilometers verder in een aantal gevallen terug door een binnenstad(je). Dit is bijvoorbeeld het geval in Heilbronn, 120.000 inwoners, dus maar een klein beetje groter dan Mechelen. Zo krijgt Heilbronn light rail in de binnenstad, maar géén eigen tramnet.... Er zijn ook nog kleinere stadjes in de omgeving waar de light rail van Karlsruhe de spoorbedding verlaat om een traject door de binnenstad te volgen: Wörth, Bad Wildbad,...
Spoorzoeker

BerichtDoor overweg13 » 03 Dec 2008, 13:04

Dag

Ik ben er absoluut van overtuigd de tram een erg belangrijke rol kan spelen in de oplossing van mobiliteitsproblemen, maar dan moet je hem ook tram laten zijn en niet een lightversie van de trein. Anders dan de trein kun je die tram nl. laten rijden waar de mensen wonen, uiteraard in eigen bedding, maar per definitie bijna nooit over treinbeddingen, want bij de aanleg daarvan werd vaak weinig of geen rekening gehouden met bewoning en dus potentiële reizigers. Dat was in de 19de eeuw trouwens ook niet nodig omdat iedereen een potentiële reiziger was.
Eigenlijk lijkt het op een ommezwaai in de mobiliteitspolitiek, maar het is er geen: destijds moest de tram weg voor Koning Auto, en nu mag hij terugkomen op voorwaarde dat hij diezelfde Auto niet hindert. Nog liever in de weg rijden van de trein dan!
Ik zou erg graag de terugkeer van de tram in goedgekozen Vlaamse en Waalse steden meemaken, maar laat hem dan ook rijden waar het nuttig is: over eigen bedding door dicht bebouwde wijken of straten, liefst langs grote of megahandelszaken en dwars door of rakeling langs industriegebieden. Ik geloof niet dat treinsporen aan al die voorwaarden kunnen voldoen: daar heb je nu eenmaal een flexibelere tram voor nodig.
Nu lijkt het er wat op dat het in de eerste plaats de bedoeling is de federale NMBS met een regionale lintworm op te zadelen...
overweg13

BerichtDoor Gast » 03 Dec 2008, 13:08

Ik heb er mijn twijfels over of De Lijn haar gunsttarieven zal kunnen volhouden, maar dat is een andere discussie. Het maakt mij dan ook niet uit wie daar rijdt, zolang de tarieven maar aantrekkelijk zijn, en vooral, een aantrekkelijke dienstregeling wordt gereden. Tariefintegratie zou er gewoon overal moeten komen.
Met de huidige infrastructuur is dat inderdaad niet haalbaar. Dubbelspoor tot Willebroek is dan inderdaad een minimum. Toch zal Infrabel dan nog verder moeten draaien, en minder negatief leren staan tegenover lightrail.

Ik blijf echter met mijn vraag zitten, of Mw Van Brempt al haar plannen (die heel mooi zijn, akkoord) zal kunnen realiseren.
Gast

Re: tram in mechelen?

BerichtDoor Gast » 03 Dec 2008, 14:35

Blijkbaar was mijn idee zooo zot nog niet!

Uit GvA:
Vlaams minister van Mobiliteit Kathleen Van Brempt en Mechels burgemeester Bart Somers hebben dinsdagmiddag (3 dec 2008) een erg ambitieus plan ontvouwd. Na meer dan vijftig jaar krijgt de Dijlestad opnieuw een tramlijn. Die zal lopen van het centraal station naar het noorden van de stad.
Er zijn drie mogelijke tracés. Een ervan loopt langs de vesten. De twee andere gaan gedeeltelijk door het centrum, via de Grote Markt of de Veemarkt.
"Het dossier moet over een jaar klaar zijn. Tegen 2015 zou de tram moeten kunnen rijden", zegt Van Brempt.
Gast

Re: Tram in mechelen?

BerichtDoor LHOON » 04 Dec 2008, 00:21

Het tracé door het centrum moet mooi zijn. Er zullen enkele mensen zeveren omtrent de bovenleiding, maar dit is geen probleem. Er zijn nog genoeg gevels in Mechelen waar nog tramrozetten aanhangen! Systemen met stroomafname van de grond zoals in Bordeaux zijn complex en storingsgevoelig. Een tram draagt bovendien bij tot het karakter van een stad.
LHOON

BerichtDoor Gast » 04 Dec 2008, 11:55

misschien een domme vraag: maar wat is een tramrozet?
Gast

BerichtDoor SIMPY.be » 04 Dec 2008, 13:00

xxl_filip schreef:misschien een domme vraag: maar wat is een tramrozet?

Voorbeeldje van in Kortrijk:
Afbeelding
SIMPY.be

BerichtDoor Gast » 05 Dec 2008, 10:06

Ok, maar waarvoor dient dit? Om de bovenleiding aan vast te maken?
Is dat wel na al die jaren dan nog wel bruikbaar? Dat moet toch een behoorlijke kracht kunnen verdragen?
Voor het laatst bewerkt door Gast op 05 Dec 2008, 13:06, in totaal 2 keer.
Gast

VorigeVolgende

23 berichten • Pagina 2 van 31, 2, 3

Terugkeren naar Tram en Metro

Lid worden

lidwordenvanbttb-met-tek

Inschrijven nieuwsbrief

EHBO-OV

helpDe trein, tram of bus nemen is niet altijd makkelijk! Waar vind je de dienstregelingen? Hoeveel kost een ticket? Hoe weet je dat je op de juiste trein, tram of bus zit? ... Surf naar www.ehbo-ov.be voor een duidelijk antwoord!

Laatste reacties

Met de steun van

thumb_logo_nl_groen

ndm-lid-van

© TreinTramBus 2019 | Kortrijksesteenweg 304, 9000 Gent | T +32 (0)9 223 86 12