Tram in mechelen?

23 berichten • Pagina 1 van 31, 2, 3

Tram in mechelen?

BerichtDoor Gast » 05 Sep 2008, 14:47

Stel dat je de industriezones Noord en Zuid met het NMBS station via 1 of meerdere tramlijnen zou verbinden, weet iemand of dit rendabel zou kunnen zijn?
Gast
 

Re: tram in mechelen?

BerichtDoor W.V. » 05 Sep 2008, 16:12

Normaal worden daar studies voor uitgeschreven die meestal maanden in beslag nemen, dus ik denk niet dat iemand hier eenduidig ja of nee kan antwoorden ;).

Persoonlijk denk ik dat elke vorm van tram in Mechelen niet rendabel kan zijn omdat er te weinig mensen wonen en werken en er absoluut geen attractiepolen zijn waar het vervoer gecentraliseerd kan worden...

Bovendien zijn de grootste randgemeentes ontsloten via het spoor, omdat Mechelen een knooppunt is van twee spoorlijnen (Gent - Mechelen - Leuven en Antwerpen - Mechelen - Brussel).
W.V.
 
Berichten: 288
Geregistreerd: 18 Mrt 2008, 19:49
Woonplaats: Antwerpse Kempen

Re: tram in mechelen?

BerichtDoor Gast » 15 Sep 2008, 16:35

In September heeft men op buslijn 500 2 extra gelede bussen ingelegd.
Hoelang is de groei nog met enkel bussen haalbaar?
Gast
 

Re: tram in mechelen?

BerichtDoor Gast » 20 Sep 2008, 20:49

Met een inwonersaantal van net geen 80.000 en geen grote attractiepolen van bovenregionaal niveau, vrees ik dat het potentieel hier wat te beperkt is. De attractiepolen die er dan wel zijn, zijn bovendien bijna niet te combineren in één of twee lijnen:

toeristisch: Planckendael, Technopolis, Speelgoedmuseum, historisch centrum
onderwijs: Katholieke Hogeschool, Coloma, De Nayer (Sint-Katelijne Waver) + talrijke middelbare scholen verspreid over het centrum
evenementen: de Nekkerhal en sportpark
ziekenhuizen: twee stedelijke campussen + Imelda
werkgelegenheid: twee bedrijvenzones: Zuid en Noord, maar sterk verspreid en vlakbij de E19, dus absoluut niet OV-gericht

Alleen op stedelijk niveau is het dus niet evident. Regionaal zijn er misschien wel mogelijkheden op twee vlakken:

ontbrekende spoorverbindingen

richting Heist-op/den-Berg (heeft ooit een tram gereden) via Putte en OLV Waver, nu een van onze zwaardere buslijnen. Tussen deze beide steden rijdt geen trein en is er zelfs geen echt snelle busverbinding (lijn 51x schuift mee aan in de file op de N15)

richting Willebroek-Boom-Antwerpen: als uitloper van lijn 52. Hier bestaat de infrastructuur en is er zeker een reële vervoersvraag. Ook in die richting is het op de weg steevast file. Een light-rail zou hier veel meer succes hebben dan de huidige spitssnelbus 508 Mechelen-Rumst-Schelle. Mogelijke nieuwe haltes zijn Hombeek en Blaasveld (veel nieuwbouw op wandel- en fietsafstand van spoorlijn 54)

op dit moment zwak presterende verbindingen:

richting Leuven: ter vervanging van de heavy-rail stoptrein, maar dan spreek ik niet over een echte tram maar eerder over een sneller optrekkende light-train. Voordeel zou zijn dat de IR's dan ook weer echt als IR kunnen gaan rijden. De uurfrequentie is vandaag onvoldoende aantrekkelijk om de trein echt dominant te maken op deze verbinding

richting Lier: als aanvulling op de IR een L-trein (light-trainconcept) met stops in Nekkerspoel, Sint-Katelijne, Duffel en Lint
Gast
 

Re: tram in mechelen?

BerichtDoor Gast » 22 Sep 2008, 12:43

Mij lijkt het heropenen van een aantal stopplaatsen rond Mechelen me ook interessanter, Hombeek en Blaasveld ben ik al vaak voorbijgereden met het gevoel dat het toch onnozel is dat de trein er niet stopt. En in oostelijke richting een regionale tram, waarom niet?
Gast
 

Re: tram in mechelen?

BerichtDoor Gast » 01 Okt 2008, 08:59

Inderdaad, waarom niet opnieuw een stopplaats in Blaasveld? Dat begrijp ik ook niet, vooral als je weet dat er de laatste jaren weer nieuwe woonwijken zijn bijgecreerd (in de omgeving van het oude station notabene!).
Gast
 

Re: tram in mechelen?

BerichtDoor Gast » 02 Okt 2008, 10:20

Ik heb gisteren trouwens op de A12 gisteren 2 gelede bussen van lijn 500 vlak achter elkaar zien rijden ergens rond 16u45. Ze reden richting Boom. Weet iemand of dit normaal is?
Gast
 

OV-problemen in Mechelen aanpakken met een tram?

BerichtDoor Leuven-Gent » 02 Dec 2008, 12:11

Persbericht van tante Kathleen:

Mechelen heeft nood aan hoogwaardig openbaar vervoer:
tram in en lightrail naar Mechelen

Mechelen heeft een ambitieus project van stadsontwikkeling. Ook wat betreft mobiliteit zijn er ambitieuze doelstellingen om het autoverkeer te doen afnemen ten voordele van duurzame vormen van mobiliteit. Een totaalaanpak (openbare werken, openbaar vervoer en ruimte voor de zwakke weggebruikers) moet verhinderen dat Mechelen dichtslibt en ervoor zorgen dat de mobiliteit van alle weggebruikers verbetert. Om die ambities te kunnen realiseren, is er nood aan nieuw, hoogwaardig openbaar vervoer, zowel voor het centrum als voor de invalswegen.

Vlaams minister van Mobiliteit Kathleen Van Brempt, burgemeester van Mechelen Bart Somers en schepen van Mobiliteit Karel Geys zijn dan ook overtuigd dat een lightrail naar Mechelen en een tram in Mechelen goede oplossingen zijn om de mobiliteitsproblemen aan te pakken. Minister Van Brempt geeft opdracht aan De Lijn om dit mee te nemen in de vernieuwing van het Pegasusplan, voor openbaar vervoer in de Vlaamse ruit, dat in het voorjaar moet rond zijn.

Mobiliteit in Mechelen

De centrale ligging van Mechelen binnen de Vlaamse Ruit en een vlotte bereikbaarheid zijn belangrijke troeven om de groei van Mechelen verder te zetten. Mechelen is de laatste jaren een dynamische stad geworden om in te werken, wonen en leven.

In Mechelen staan er de komende jaren heel wat projecten om verder te gaan op dit elan. Deze projecten zullen belangrijke gevolgen hebben op de mobiliteit in, naar en rond Mechelen.


De grootste ontwikkeling is gepland in de wijk achter het station (Arsenaalsite, met kantoren en woningen) die heel wat extra mobiliteit zal genereren. De stad Mechelen heeft de ambitie om het autoverkeer van werknemers op die locaties zo beperkt mogelijk te houden, met name voor de kantoren rond het station wordt vooropgesteld dat 30% autogebruikers mogen zijn en voor de kantoren op Ragheno-site is dit 50% autogebruikers. Zonder extra openbaar vervoer in te zetten, kunnen deze doelstellingen niet gehaald worden.

Ook in het noorden van Mechelen staan er ontwikkelingen op stapel die extra verkeer kunnen genereren.
- Het industrieterrein Mechelen-Noord blijft zich verder ontwikkelen en krijgt er de komende jaren nog enkele belangrijke kantoorprojecten bij.
- Langs de R6, tussen Lierse- en Antwerpsesteenweg komt er het nieuwe algemeen Ziekenhuis met 650 bedden
- Ook de site van het Keerdok zal de komende jaren ontwikkeld worden

In Mechelen werken vandaag ruim 50 000 mensen, dat worden er waarschijnlijk nog veel meer en ook het aantal inwoners zal vermoedelijk verder stijgen. Het wegennet dat nu reeds op sommige momenten verzadigd is zal deze extra groei moeilijk kunnen verwerken.

Het is momenteel in de spits al langzaam rijden op de Vesten. Deze krijgen momenteel veel doorgaand autoverkeer te slikken, terwijl dit eigenlijk een aangename stadsboulevard moet worden. De realisatie van de By-Pass achter het station en de doortrekking van de R6 moeten het mogelijk maken om van de vesten een groene boulevard te maken met veel ruimte voor de zachte weggebruikers en een vlot openbaar vervoer.

Er is dus nieuw openbaar vervoer nodig. Maar extra bussen inleggen volstaat niet. Vandaag heeft Mechelen al een groot aantal buslijnen. Onder andere van de Bruul wordt maximaal gebruikt gemaakt door de busreizigers. Er moet dus gekozen worden voor hoogwaardig openbaar vervoer om Mechelen nog beter bereikbaar te maken.

Tram in Mechelen

Een tramverbinding tussen het station en het centrum van de stad, doorgetrokken naar het noorden zou een goede oplossing kunnen zijn. Op die manier worden de ontwikkelingen aan het station (dat daarenboven een groot mobiliteitsknooppunt is waar treinen en streekbussen samenkomen) en centrum verbonden. Maar wordt er ook een link gemaakt met de stadsontwikkeling in het noorden, de geconcentreerde woonkernen zoals Otterbeek, de tewerkstellingszone Mechelen Noord, de geplande ziekenhuissite en eventueel het voetbalstadion.

Ook kan deze tramlijn aansluiten op park&ride parkings. Niet alleen aan het station, maar ook aan de E19 in het noorden kan P&R en de tram de automobilist aanzetten om de overstap te maken.

De tram zou over de Vesten kunnen rijden, aan de oostelijke of westelijke kant of zelfs door het stadscentrum. De mogelijkheden van de verschillende tracés moet nu verder bestudeerd en overlegd worden.

Lightrail van en naar Mechelen

Ook de toegangswegen naar de stad slibben dicht en daarom is het noodzakelijk om daar extra openbaar vervoer in te zetten. Mechelen wordt nu al uitgebreid bediend door de trein. Maar een missing link is de verbinding Boom – Willebroek - Mechelen. Tussen Boom en Mechelen ligt er wel een spoorlijn maar er rijdt geen rechtstreekse trein. Een lightrail over de treinsporen laten rijden van Boom over Willebroek en Hombeek naar Mechelen zou aan heel wat mensen een betere mobiliteit geven. Deze lightrail zou dan in Boom kunnen ingepast worden in een uitgebreider net van lightrail, oa tussen Boom en Antwerpen.

In Mechelen zelf kan de lightrail aankomen aan het station en zelfs verder rijden over het nieuwe tramspoor naar het noorden van Mechelen.

De Lijn vernieuwt toekomstplan openbaar vervoer

Minister Van Brempt geeft nu opdracht aan De Lijn om de Mechelse tram en lightrail mee te nemen in het vernieuwen van het Pegasusplan, het openbaar vervoerplan voor de regio. Dat staat gepland voor het voorjaar van 2009.

Informatie over lightrail:
Een lightrail is een combinatie van tram en trein. Het is sneller dan een tram, maar lichter dan een trein. De lightrail kan ook op treinsporen rijden. In een heel aantal Europese steden rijden al lighrails rond.
In Limburg zijn de eerste lightrails voor Vlaanderen gepland in het kader van het Spartacusplan. De eerste zal rijden tussen Hasselt en Maastricht.


In bijlage de PowerPoint
Je hebt niet de benodigde permissies om de bestanden die aan dit bericht zijn toegevoegd te bekijken.
Leuven-Gent
 
Berichten: 695
Geregistreerd: 13 Mrt 2008, 13:20

Re: OV-problemen in Mechelen aanpakken met een tram?

BerichtDoor Leuven-Gent » 02 Dec 2008, 13:59

Leuk plan, maar voor de verkeerde stad. Leuven heeft veel dringender een tram nodig, daar is een zeer duidelijke bus-as (Station - Gasthuisberg).
Leuven-Gent
 
Berichten: 695
Geregistreerd: 13 Mrt 2008, 13:20

Re: OV-problemen in Mechelen aanpakken met een tram?

BerichtDoor Leuven-Gent » 02 Dec 2008, 20:27

Wie wil, kan op de website van de Gazet van Antwerpen meedoen aan een poll:
http://www.gva.be/Antwerpen/2800/artikel.asp?art={6A5E79E5-F3EC-454B-B366-365F10EA4471}
Leuven-Gent
 
Berichten: 695
Geregistreerd: 13 Mrt 2008, 13:20

Volgende

23 berichten • Pagina 1 van 31, 2, 3

Terugkeren naar Tram en Metro

Lid worden

lidwordenvanbttb-met-tek

Inschrijven nieuwsbrief


EHBO-OV

helpDe trein, tram of bus nemen is niet altijd makkelijk! Waar vind je de dienstregelingen? Hoeveel kost een ticket? Hoe weet je dat je op de juiste trein, tram of bus zit? ... Surf naar www.ehbo-ov.be voor een duidelijk antwoord!

Laatste reacties

Met de steun van


thumb_logo_nl_groen

  ndm-lid-van

© TreinTramBus 2019 | Kortrijksesteenweg 304, 9000 Gent | T +32 (0)9 223 86 12