métro léger de Charleroi

28 berichten • Pagina 3 van 31, 2, 3

Re: métro léger de Charleroi

BerichtDoor Hagelander » 28 Feb 2012, 16:46

Ik heb het persoonlijk vrij moeilijk met dit stuk metro. Als je kijkt hoeveel (of beter, hoe weinig) personen er in Charleroi gebruik van maken, de plaatsing van sommige stations, de lijn die helemaal klaar is en niet in gebruik genomen wordt (al jaren), etc. dan heb ik daar vooral een wrang gevoel van misbruik van middelen bij. Als ik gelijkertijd ook nog dien te vernemen dat zelfs de drukste lijnen van de Lijn onder het hakbijl van de besparingen vallen, terwijl daar geweldig veel gebruik van genomen wordt, dan ben ik niet zo blij (ook al ben ik dus een geweldige fan van openbaar vervoer). Maar goed, dat is een persoonlijke zaak natuurlijk.
Hagelander

BerichtDoor joverwimp » 09 Mrt 2012, 17:25

een virtuele rit kan je hier maken:
www.youtube.com/watch?v=V96RbcrmFIc&fea ... _embedded#!
joverwimp

BerichtDoor Gast » 02 Apr 2012, 00:13

@Hagelander: De bouw van de MLC was inderdaad in de gouden tijd, toen het geld niet opkon (of de politici deden alsof), en de federale pot natuurlijk netjes moest verdeeld worden via de verguisde wafelijzerpolitiek. Voor een 6 km premetro in Antwerpen, moest er 4 km premetro in Charleroi komen, zo ongeveer.
Toen het geld op was, werden de werken stilgelegd, ook in Charleroi. De huidige verlengingen en optimalisatie van het net (nu is de MLC nog steeds megalomaan, maar het systeem is wel bruikbaar geworden) werd bekostigd door het Waals Gewest, de besparingen bij De Lijn zijn autonoom door het Vlaams Gewest beslist, en hebben niets te maken met de werken in Charleroi.

Charleroi heeft het zich ongetwijfeld al beklaagd dat ze hun uitgebreide tramnet hebben opgebroken ten koste van een veel te groots opgezette metro. Maar de tunnels helemaal niet gebruiken zou nog een veel grotere verspilling van publieke middelen zijn.
Gast

BerichtDoor Hagelander » 04 Apr 2012, 06:20

Je hebt natuurlijk gelijk, Bart. Maar ik wou gewoon even mijn gevoel daarbij posten. In ieder geval hoop ik dat nu in Antwerpen toch ook verdere stappen gezet kunnen worden en dat er ook eens goed nieuws komt qua bestellingen van nieuwe trams. Ik heb toch begrepen dat dat een zeer dringende zaak is geworden...
Hagelander

BerichtDoor Gast » 15 Mrt 2013, 10:51

Vorig jaar werd de metro verlengd tot Soleilmont, binnenkort tot Gosselies.
Eerstdaags verschijnt een boek over de werven: http://library.constantcontact.com/down ... _livre.pdf
Beelden die ik vorig jaar maakte van de terminus in Soleilmont:
Je hebt niet de benodigde permissies om de bestanden die aan dit bericht zijn toegevoegd te bekijken.
Gast

BerichtDoor Gast » 20 Jun 2013, 15:14

Op 21 juni wordt de lijn M3 officiel ingehuldigd en de volgende dag in exploitatie gesteld.
Er zijn 27 stations en het duurt amper een halfuur om van Charleroi naar Gosselies te rijden -gratis op 21 juni, daarna 1,90€.
Het net van Charleroi heeft 4 lijnen, 48 stations en is 33,3 km lang.
www.infotec.be/Files/TECCH/13329_TCH_Dp ... V7_120.pdf
Gast

BerichtDoor jo verwimp » 29 Jul 2013, 17:42

Geleid bezoek aan de metro (georganiseerd door TEC) op diverse dagen:
www.infotec.be/minformer/actualit%C3%A9 ... dium=email
Kost 8 euro en je ontvangt daarbij een dagkaart voor de TEC
jo verwimp

BerichtDoor jo verwimp » 12 Jul 2014, 15:55

Ook deze zomer organiseert de TEC geleide bezoeken aan de 4 metrolijnen:
www.infotec.be/minformer/actualit%C3%A9 ... dnews=1423
Kost 8 euro zoals in 2013
jo verwimp

Vorige

28 berichten • Pagina 3 van 31, 2, 3

Terugkeren naar Tram en Metro

Lid worden

lidwordenvanbttb-met-tek

Inschrijven nieuwsbrief

EHBO-OV

helpDe trein, tram of bus nemen is niet altijd makkelijk! Waar vind je de dienstregelingen? Hoeveel kost een ticket? Hoe weet je dat je op de juiste trein, tram of bus zit? ... Surf naar www.ehbo-ov.be voor een duidelijk antwoord!

Laatste reacties

Met de steun van

thumb_logo_nl_groen

ndm-lid-van

© TreinTramBus 2019 | Kortrijksesteenweg 304, 9000 Gent | T +32 (0)9 223 86 12