métro léger de Charleroi

28 berichten • Pagina 1 van 31, 2, 3

métro léger de Charleroi

BerichtDoor Gast » 17 Jun 2008, 10:03

Op

http://mivbreiziger.skynetblogs.be/

vind je een boeiende fotoreportage over de metro van Charleroi. Het is bijzonder pijnlijk als je bedenkt hoe een mooi OV-systeem men had kunnen creëren door wat minder megalomaan te werk te gaan en te investeren in bovengrondse trajecten.
Gast
 

Re: métro léger de Charleroi

BerichtDoor Hagelander » 17 Jun 2008, 14:00

Dit is inderdaad een zeer interessante reportage, maar ook intriest. Hoe is het mogelijk geweest dat mensen zo'n project zonder vragen uitgewerkt hebben?

Daarnaast vraag ik me af of voor Antwerpen ook zo'n reportage niet mogelijk is. Daar liggen toch ook heel wat tunnels en tramstations te wachten op afwerking?
Gebruikersavatar
Hagelander
 
Berichten: 238
Geregistreerd: 17 Jun 2008, 13:40

Re: métro léger de Charleroi

BerichtDoor Spoorzoeker » 17 Jun 2008, 15:30

Het is in en om Charleroi helaas nog erger dan dat. Zo is er bijvoorbeeld nog het traject Anderlues - Binche - La Louvière: ooit reed hier een doorgaande lijn 90 Charleroi - La Louvière. Die is in de jaren '80 helemaal gemoderniseerd (zowel baan als bovenleiding) en bedeeld met de BN-trams. In 1991 werd dan het traject Anderlues - La Louvière afgeschaft, meer dan de helft van deze lijn. Argument was de administratieve indeling van de TECs: ergens in de buurt van Anderlues kwam de grens te liggen tussen de TEC-Charleroi en de TEC-Hainaut. Uiteraard een drogreden, want de lijn Athus-Liège van de TEC Namur-Luxembourg rijdt meer dan 50km op het grondgebied van de TEC Liège-Verviers.

Ook op het bestaande traject naar Anderlues zijn er stations die weinig gebruikt worden en erg ongezellig zijn: Morgnies bijvoorbeeld is een donkere krocht. Goed gelegen voor wie in het bos wil gaan wandelen, maar veel buurtbewoners zijn er verder niet...

Dergelijke toestanden zijn er gelukkig niet in Antwerpen: daar zijn weliswaar ook enkele ongebruikte tunnels - bijvoorbeeld onder de Turnhoutsebaan - in tegenstelling tot Charleroi bestaat er een redelijke kans dat ze nog in dienst worden genomen.
Spoorzoeker
 
Berichten: 288
Geregistreerd: 13 Mrt 2008, 12:18

Re: métro léger de Charleroi

BerichtDoor Gast » 22 Jun 2008, 21:13

In Antwerpen is de premetro wel een succes. De zwaarste tramlijnen lopen allen door de premetro. De doorstroming is alleen en enkel alleen onder de grond een realiteit. Verkeerspolitie en Vlaams Gewest blijven er nog altijd moeilijk doen als er een tram in de straat rijdt. Verkeerslichten vallen er net voor de doortocht van de tram op rood of geven nog geen 10 seconden groen; enig in de wereld.

De onafgewerkte tunnels komen allemaal stukje bij beetje in dienst. Het deel Leien - Herentalse Baan (Deurne Zuid) zal kortelings voor exploitatie worden afgewerkt, inclusief een nog te bouwen open helling op de Leien. Omdat er een gebrek is aan middelen en de nood om een zekere en snelle verbinding hoog is, zal men voorlopig slechts enkele stations openen.

Blijft er nog een stukje onafgewerkt over tussen Carnotstraat en de Schijnpoort, en ook nog tussen Stenenbrug en de brug over de Ring (huidige tramlijn 10).

Het verschil met Charleroi is dat in Antwerpen niets is afgewerkt. In Charleroi zie je zelfs spiksplinternieuwe roltrappen verkommeren, betaald van onze centen.
Gast
 

Re: métro léger de Charleroi

BerichtDoor Gast » 02 Jul 2008, 21:21

Hagelander schreef:Dit is inderdaad een zeer interessante reportage, maar ook intriest. Hoe is het mogelijk geweest dat mensen zo'n project zonder vragen uitgewerkt hebben?

Daarnaast vraag ik me af of voor Antwerpen ook zo'n reportage niet mogelijk is. Daar liggen toch ook heel wat tunnels en tramstations te wachten op afwerking?

U vraagt, wij draaien.
{DESCRIPTION}
Gast
 

Re: métro léger de Charleroi

BerichtDoor Jasper » 03 Jul 2008, 10:01

lijnbreker schreef:In Antwerpen is de premetro wel een succes. De zwaarste tramlijnen lopen allen door de premetro. De doorstroming is alleen en enkel alleen onder de grond een realiteit. Verkeerspolitie en Vlaams Gewest blijven er nog altijd moeilijk doen als er een tram in de straat rijdt. Verkeerslichten vallen er net voor de doortocht van de tram op rood of geven nog geen 10 seconden groen; enig in de wereld.

Het is maar wat je een succes noemt: van Keizershoek naar Rooseveltplaats is met bus tot vijf minuten sneller dan met de tram/premetro naar Astrid. In dat opzicht is het erg vergelijkbaar met Charleroi, waar de bus ook sneller is Van Beaux-Arts naar Anderlues.

Wat die verkeerslichten betreft: dat is meer dan een probleem van afregeling alleen. En dat is niet alleen in Antwerpen zo.
Jasper
 
Berichten: 96
Geregistreerd: 17 Mrt 2008, 18:21

Re: métro léger de Charleroi

BerichtDoor Gast » 03 Jul 2008, 14:38

^Dat klopt inderdaad, een bus is in Antwerpen (bijna) altijd sneller dan een tram. Een tram trekt dan weer meer volk dan een bus. Mensen zijn sneller geneigd om van auto op tram over te stappen dan van auto op bus. Trams rijden meestal op vaker. Een tram kan bovendien meer volk vervoeren.
Het zit 'm in de psychologie.
Gast
 

Re: métro léger de Charleroi

BerichtDoor Gast » 04 Jul 2008, 17:01

Jasper schreef:
lijnbreker schreef:In Antwerpen is de premetro wel een succes. De zwaarste tramlijnen lopen allen door de premetro. De doorstroming is alleen en enkel alleen onder de grond een realiteit. Verkeerspolitie en Vlaams Gewest blijven er nog altijd moeilijk doen als er een tram in de straat rijdt. Verkeerslichten vallen er net voor de doortocht van de tram op rood of geven nog geen 10 seconden groen; enig in de wereld.

Het is maar wat je een succes noemt: van Keizershoek naar Rooseveltplaats is met bus tot vijf minuten sneller dan met de tram/premetro naar Astrid. In dat opzicht is het erg vergelijkbaar met Charleroi, waar de bus ook sneller is Van Beaux-Arts naar Anderlues.

Wat die verkeerslichten betreft: dat is meer dan een probleem van afregeling alleen. En dat is niet alleen in Antwerpen zo.


Natuurlijk is de bus sneller van Keizershoek naar Rooseveltplaats. Niemand of toch bijna niemand stapt daar nog de streekbus op en dus is er geen getalm meer met betalen of stoppen. De reizigers kiezen duidelijk voor comfort boven het schudden en rammelen op de bus. Het zijn echter de reizigers zelf die het succes van de premetro aanduiden door hun gebruik; ik stel dat alleen maar vast. De cijfers van het aantal tramreizigers is in die zin verpletterend voor diegene die hier anders over denken.
Gast
 

Re: métro léger de Charleroi

BerichtDoor Gast » 04 Jul 2008, 19:19

Niemand of toch bijna niemand stapt daar nog de streekbus op en dus is er geen getalm meer met betalen of stoppen.

Natuurlijk niet, tegen de tijd dat die rammelbakken daar zijn zitten ze stampvol.
Gast
 

Re: métro léger de Charleroi

BerichtDoor Gast » 16 Jul 2008, 20:40

Op een ander forum organiseer ik met enkele medewerkers een bezoek aan de ongebruikte premetro in Charleroi. Wie zin heeft, mag dat bij mij melden. Ik heb al gehoord dat er al eens een BTTB-uitstap was naar de MLC, maar wie zin heeft... ;)
Gast
 

Volgende

28 berichten • Pagina 1 van 31, 2, 3

Terugkeren naar Tram en Metro

Lid worden

lidwordenvanbttb-met-tek

Inschrijven nieuwsbrief


EHBO-OV

helpDe trein, tram of bus nemen is niet altijd makkelijk! Waar vind je de dienstregelingen? Hoeveel kost een ticket? Hoe weet je dat je op de juiste trein, tram of bus zit? ... Surf naar www.ehbo-ov.be voor een duidelijk antwoord!

Laatste reacties

Met de steun van


thumb_logo_nl_groen

  ndm-lid-van

© TreinTramBus 2019 | Kortrijksesteenweg 304, 9000 Gent | T +32 (0)9 223 86 12