Door Molenbruch Y. » 27 Jul 2011, 14:33
Dag,
Net zoals veel mensen die in het grensgebied wonen, maak ik af en toe wel eens gebruik van de diensten van Veolia, de maatschappij die de concessie bezit voor het busvervoer in Nederlands Limburg. Vooral de rechtstreekse lijn 50 tussen Maastricht en Aken is erg interessant voor een dagje uit. Toen ik eergisteren de website van Veolia raadpleegde, met het oog op een gezinsuitstapje naar Aken, viel ik toch wel even achterover bij het bekijken van de nieuwe tarievenstructuur.
Misschien eerst een kort overzicht van de evolutie tijdens de laatste jaren:
* voor september 2007 bestond er het Met-Elkaartje: een dagticket waarmee je met 2 of 3 personen voor resp. 6 EUR of 9 EUR onbeperkt kon reizen op alle lijnen van Veolia, zij het na 9 uur 's ochtends. Dat komt dus neer op 3 euro per persoon.
* na het verdwijnen van deze tariefformule, werd het dagkaartje Zuid-Limburg ingevoerd, dat oorspronkelijk 4,20 EUR kostte en vervolgens opsloeg naar 5 EUR per persoon. Ook dit kaartje was na 9 uur geldig, maar nu nog maar op alle Zuid-Limburgse lijnen. Daar stond wel tegenover dat de frequentie van bepaalde lijnen werd opgetrokken, zoals lijn 50, die overging van een halfuurdienst op een kwartierdienst.
* na enige tijd bleek het dagkaartje Zuid-Limburg ineens niet meer geldig voor het grensoverschrijdende traject van lijn 50 en werd er een speciaal internationaal dagkaartje ingevoerd, dat 7 euro kostte. Dus 3,50 EUR voor een enkele rit naar Aken, al bij al nog acceptabel, als je weet dat het een rit van ruim een uur betreft en dat het comfortniveau in de bussen van Veolia redelijk hoog ligt.
Sinds begin deze maand is de tarievenstructuur echter weer helemaal veranderd. Het merendeel van de papieren vervoerbewijzen is afgevoerd om het gebruik van de OV-chipkaart te promoten. Wie geen OV-chipkaart heeft, kan nog terecht bij de chauffeur voor een papieren ticketje, dat zowaar 8 EUR kost voor een ENKELE rit van meer dan 40 minuten. Dat is dus 16 EUR (!) voor een heen- en terugreis. In het weekend vormt het Euregiobiljet weliswaar een alternatief, dat bij Veolia voor 16 EUR (bij ons maar 15 EUR) verkocht wordt en in het weekend voor 2 personen geldig is, maar op weekdagen is reizen zonder OV-chipkaart dus quasi uitgesloten. Als ik dan de tarieven mét OV-chipkaart raadpleeg, kom ik met daluurkorting op 3,67 EUR per ENKELE rit, maar moet ik wel 7,50 EUR neertellen voor de aanmaak van een al dan niet anonieme OV-chipkaart, zo lees ik op de website. Welke occasionele reiziger is daartoe bereid? Dat zijn toch echt geen redelijke tarieven meer?
Kort samengevat: wie geen OV-chipkaart heeft, betaalt tegenwoordig 16 EUR voor een heen- en terugrit naar Aken, terwijl dat amper 4 jaar geleden 3 EUR was! Van een prijsstijging gesproken!
Groeten,