aribus

10 berichten • Pagina 1 van 1

aribus

BerichtDoor KENSINGTON » 07 Apr 2011, 11:48

Wie is er eigenlijk verantwoordelijk voor de juiste werking van het aribus systeem ?

Enige weken geleden op een vrijdagavond ( nacht ) te Oostende Station:
De I.C. trein uit Eupen had een tiental minuten vertraging bij aankomst:
Toen we als eerste reizigers het station uitkwamen zagen we nog juist de stadsavondlijnen 85 en 86 (bijna leeg) wegrijden.
Het aribussysteem (nochtans speciaal verplaatst naar de nieuw aangelegde bushalten) werkte niet.
Heb in dit verband een klachtenmail naar De Lijn geschreven.
Reactie in een brief van De Lijn : het systeem wordt vanuit station bediend . Dus het valt buiten onze bevoegdheid.

Weet iemand meer van de organisatie van het Aribussysteem? ( effectief vanuit station? vanuit seinhuis? automatisch? ...) . Is dit systeem van De Lijn of de NMBS?

Is wel jammer dat dit ( ongetwijfeld dure) systeem blijkbaar niet meer werkt na een bepaald uur. Dan is het juist bijzonder nuttig ( uurfrequentie , laatste bus,...) .

N.B. Ook in andere stations reeds vastgesteld dat er geen enkele trein met vertraging staat aangekondigd op de beeldschermen van de N.M.B.S. en dat Aribus toch een wachttijd geeft van een vijftal minuten.
KENSINGTON

Re: aribus

BerichtDoor karelvast » 09 Apr 2011, 21:17

Twee weken geleden heb ik eens gewaagd aan een conducteur te vragen aan station Lokeren de treinvertraging door te geven, zodat dat op ARIbus zou kunnen komen (ervan uitgaande dat dat bord effectief vanuit het station bediend wordt). Of hij het nu echt niet kon of gewoon niet wilde weet ik niet, maar hij beweerde alleszins dat dat niet ging. Gevolg: anderhalf uur wachttijd...
karelvast

BerichtDoor overweg13 » 10 Apr 2011, 19:05

In Vlaanderen is aribus een lachertje, in Wallonië functioneert het iets beter; dat isalthans mijn ervaring. Het is de hoogste tijd dat TreinTramBus dit probleem eens aankaart. In Halle doet niet eens de helft van de chauffeurs de moeite het groene nummertje te noteren. Dat zou vaak ook betekenen dat ze 5 minuten en meer moeten wachten, omdat ze zo veel te vroeg aankomen, en het vertreknummer dus nog niet aangeduid staat. Destijds werd het systeem verkocht als een noodzakelijk instrument om trein en bus beter op elkaar af te stemmen, maar de meeste chauffeurs vegen hier vierkant hun laars aan. Het is zonder meer schandalig dat een uitrusting die vele miljoenen kost, op die manier eigenlijk perfect nutteloos is. Ik ben er trouwens van overuigd dat sommige chauffeurs niet eens weten waar die klok die nooit juist loopt, moet voor dienen...
Anderzijds kun je je de vraag stellen: waarom zouden bussen wel nog wachten op aansluiting, als de meeste aansluitingen tussen treinen toch voortdurend verbroken worden.
overweg13

BerichtDoor karelvast » 14 Mei 2011, 09:27

karelvast schreef:Twee weken geleden heb ik eens gewaagd aan een conducteur te vragen aan station Lokeren de treinvertraging door te geven, zodat dat op ARIbus zou kunnen komen (ervan uitgaande dat dat bord effectief vanuit het station bediend wordt). Of hij het nu echt niet kon of gewoon niet wilde weet ik niet, maar hij beweerde alleszins dat dat niet ging. Gevolg: anderhalf uur wachttijd...

Nieuwe episode in het ARIbus-verhaal. Vorige week kwam ik van Gent Sint-Pieters naar Lokeren, om door te reizen per bus. Met het oog op de busaansluiting wil ik de IC C nemen, die in principe om 13u25 toekomt in Lokeren. Bus om 13u30, mooie aansluiting dus.

Het kon natuurlijk weer niet anders dan dat de IC C een kwartier vertraging had, waardoor de L-trein van 13u08 het eerste alternatief was. Deze komt echter pas om 13u32 in Lokeren aan, te laat dus. Onderweg vraag ik de treinbegeleider of het mogelijk is de bus te laten wachten. In tegenstelling tot vorige keer is deze man wel hulpvaardig. Hij belt onmiddellijk naar station Lokeren, maar krijgt de mededeling dat er géén wachttijd aan de bus gegeven wordt omdat de L-trein in kwestie op tijd is, en theoretisch geen aansluiting geeft. Andermaal een bewijs van hoe de NMBS enkel "per trein", en niet "per reis" rekent...

Ik kreeg van de conducteur in kwestie de raad om tijdens het uur dat ik in Lokeren zou moeten wachten even "naar boven" te gaan om de kwestie aan te kaarten. Ik had echter het geluk dat een bevriend chauffeur de busrit van 13u30 verzekerde, waardoor ik alsnog zelf voor m'n aansluiting kon zorgen. De meeste mensen hebben echter niet dat geluk.
karelvast

BerichtDoor karelvast » 14 Mei 2011, 09:58

Ondanks foutmeldingen was mijn bericht blijkbaar toch gepost, bij beide pogingen die ik ondernam. Onnodig dat ik hetzelfde verhaal twee keer doe uiteraard.
Voor het laatst bewerkt door karelvast op 16 Mei 2011, 10:05, in totaal 1 keer.
karelvast

BerichtDoor overweg13 » 14 Mei 2011, 16:32

Het kan ook anders: een fragmentje uit mijn blog ( http://blog.seniorennet.be/overweg13/ ) :
De IR naar Binche heeft zijn gewone 10 minuten vertraging, en in zijn kielzog volgt de L-trein naar Braine-le-Comte met ongeveer even veel vertraging. Aan de andere kant van de taalgrens stuiven de bussen dan weg, ongehinderd door welke opgelegde wachttijd dan ook, hier wachten zowel de bus van lijn 116 als die van lijn 474 keurig op de aansluiting. Voor onze bus betekent dat zelfs 7 minuten wachten alvorens het groene getalletje op het Aribusscherm floept…

Maar dat is natuurlijk Wallonië, waar de gewoonte om te wachten al sinds mensenheugnis leidt tot betrouwbaardere aansluitingen.
overweg13

BerichtDoor karelvast » 19 Mei 2011, 10:38

overweg13 schreef: Aan de andere kant van de taalgrens stuiven de bussen dan weg, ongehinderd door welke opgelegde wachttijd dan ook.

Zo ver gaat het in "mijn" streek niet. Als er wachttijd is, vertrekken de bussen niet tot het groene nummer verschijnt. Uitzondering zijn bussen die in Sint-Niklaas het Koopcentrum als eindbestemming hebben. Die durven wel al eens gewoon door te rijden, om de stiptheid van volgende ritten te garanderen bij korte keertijd. Er zijn daar echter meer dan genoeg bussen tussen Station en Koopcentrum om ervoor te zorgen dat dit niet hinderlijk is.

Wat wel soms een probleem is, is dat de opgelegde wachttijd wel eens nét te kort is om de treinreizigers van dienst te zijn. Bussen krijgen wachttijd die ze braafjes volgen, trein loopt binnen (soms uit het zicht van de buschauffeurs) en net op dat moment verschijnt de groene code. Chauffeurs schrijven de code op en stuiven weg, waardoor de treinreizigers letterlijk hun aansluiting aan hun neus zien voorbijgaan.
karelvast

BerichtDoor Molenbruch Y. » 19 Mei 2011, 14:49

Wat wel soms een probleem is, is dat de opgelegde wachttijd wel eens nét te kort is om de treinreizigers van dienst te zijn. Bussen krijgen wachttijd die ze braafjes volgen, trein loopt binnen (soms uit het zicht van de buschauffeurs) en net op dat moment verschijnt de groene code. Chauffeurs schrijven de code op en stuiven weg, waardoor de treinreizigers letterlijk hun aansluiting aan hun neus zien voorbijgaan.

Op basis van een aantal eerdere klachten over Aribus vermoed ik dat de oorzaak van een dergelijke situatie wel eens bij een dienstregelingwijziging van de trein in kwestie kan liggen. Als het nieuwe aankomstuur van de trein niet in Aribus geprogrammeerd wordt, in het bijzonder wanneer het ietwat verlaat is, wordt de bijkomende wachttijd voor de bus berekend op basis van het oude aankomstuur, waarbij dan x minuten opgeteld worden. Als Aribus dan bv. 4 minuten overstapmarge hanteert, maar de trein komt ook 4 minuten later aan dan voorheen en het systeem werd nog niet geactualiseerd, krijg je zulke situaties. Dat is o.a. een probleem geweest in Genk, toen het aankomstuur IC E in het weekend door de jaren heen geleidelijk verschoven werd van x.09 naar x.17.

Groeten,
Molenbruch Y.

Aribus

BerichtDoor Socrates » 03 Aug 2011, 12:58

Aribus is een samenwerking tussen de busmaatschappij en Infrabel. In Vlaanderen plaatst De Lijn de borden en zorgt voor het onderhoud, in Wallonie TEC/SRWT.
De borden worden automatisch aangestuurd vanuit 'het station'. Een bus heeft een maximale wachttijd (meestal 5', 10' voor de laatste bus). Enkele minuten voor het voorziene vertrekuur van de bus, wordt de treinvertraging opgevraagd en berekent Aribus de eventuele wachttijd van de bus.
Er wordt ook rekening gehouden met een overstaptijd (3'-5'), afhankelijk en vast per station.
De bus vertrekt dus op het voorziene uur indien de trein te veel vertraging heeft of op tijd is. Een probleem kan zijn dat de treinvertraging wijzigt tussen het laatste meetpunt en de aankomst in het station (indien daalt en bij het meetpunt was de vertraging te groot, of indien weinig vertraging op het meetpunt en meer bij aankomst, kan de bus vertrekken op het voorziene uur).
Aribus houdt rekening met alle vertragingen (ook < 5'), vandaar dat soms een wachttijd wordt gegeven zonder aankondiging van vertragingen op het infobord van het station (beide systemem gebruiken dezelfde bron).
Problemen kan u steeds melden bij punctuality.information@infrabel.be of bij de ombudsman.
Socrates

BerichtDoor overweg13 » 03 Aug 2011, 13:39

Bedankt, Socrates, voor de duidelijke uitleg. Het zwakste punt in het hele systeem is ongetwijfeld de chauffeur. Dat is mede het gevolg van de houding van o.m. bepaalde entiteiten van De Lijn, die er niets aan willen doen. Ik zal er niet ver naast zitten als ik zeg dat in Halle amper 4 chauffeurs op de tien wacht tot het verlossende groene getal verschijnt. Ik heb al bussen op tijd zien vertrekken ondanks een opgelegde wachttijd. je krijgt dan een antwoordje in de zin van: we zullen er op letten, maar in de praktijk verandert er niets. Misschien moet treintrambus maar eens iets doen rond dit voor de betrouwbaarheid van het OV onmisbare item. En moet men bij De Lijn maar eens proberen om de chauffeurs meer discipline bij te brengen.
overweg13

10 berichten • Pagina 1 van 1

Terugkeren naar Bus

Lid worden

lidwordenvanbttb-met-tek

Nieuwsbrief

Ben je nog niet geregistreerd
op de gratis nieuwsbrief,
registreer je dan hier!

Laatste forumberichten

Komende Activiteiten

Laatste reacties